Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884361 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2550 : 27.03.2017, 14:21:05 »
Ei kait nasta sinällää aiheuta ulinaa ja jyrinää vaan rapinaa. Pinta materiaali ja kuviointi vaikuttanee enemmän tuohon ääneen. GoodYearin kitkat jyrisi ja Nokian ulisi.

Melun kovuus voi johtua siis nasta-> nastanpohja (jäykkä) --> renkaan runko -> jne.

Nastat toki itsessään vaan rapisevat ja kun rapina tihentyy muuttuu yhtenäiseksi ääneksi.

Vielä saa muutaman viikon suojella teitä kulumisurilta nastarenkailla täällä etelässäkin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2551 : 27.03.2017, 16:28:34 »
Kuka täällä on väittänyt, että nasta ei kuluta asfalttia ollenkaan?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2552 : 27.03.2017, 16:32:41 »
Kuka täällä on väittänyt, että nasta ei kuluta asfalttia ollenkaan?

Aamen  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2553 : 27.03.2017, 17:17:50 »
Melun kovuus voi johtua siis nasta-> nastanpohja (jäykkä) --> renkaan runko -> jne.

Nastat toki itsessään vaan rapisevat ja kun rapina tihentyy muuttuu yhtenäiseksi ääneksi.

Kannattaisi edes joskus tutustua asiaan, josta totaalisen tietämättömyyden suomalla varmuudella puhuu...

Lainaus
Rengasmelu on polttoaineenkulutuksen lisäksi toiseksi merkittävin renkaan käytön aikainen ympäristövaikutus. Nokian Renkaiden kehittämissä talvirenkaissa on lukuisia keksintöjä, jotka vähentävät melua. Uuden sukupolven nastamuotoilu ja vaimennustyyny nastan alla, kuviopalojen sijoittelu, uudentyyppiset kulutuspintasekoitukset sekä modernit pintamalliratkaisut vaimentavat rengasääntä merkittävästi.

Kitkarenkashan ei kuluta tien pintaa, koska se ei varmaankaan kosketa sitä lainkaan...   ::)



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2554 : 27.03.2017, 17:27:48 »
Tiehän kuluu vaikka sukkasillaan sipsuttas, liekkö pointti siinä jos 1000 nastarenkaallista autoa teköö saman tuhon mitä 10 000 kitkarenkaallista?

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2555 : 27.03.2017, 17:28:20 »
Ja nyt sitten rengasfirman markkinointiosaston tarinat ovat sitä kovaa faktaa TM;D

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2556 : 27.03.2017, 17:31:30 »
Mutta vaikka asiaa miten kääntelisi, on kitkarenkaat vaarallisemmat kuin nastat;

https://www.uusisuomi.fi/autot/79068-tutkittua-nastarenkaat-turvallisempia-kuin-kitkarenkaat

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2557 : 27.03.2017, 17:35:18 »
Ja nyt sitten rengasfirman markkinointiosaston tarinat ovat sitä kovaa faktaa TM;D
Kyllä, aivan kuin erään saksalaisen autovalmistajan nelivedosta kertovat lappuset.

Nyt kun päästiin meluasiaan, häiritseekö se? Onko se talviaikaan hallitseva häiritsevä melu, joka autoilusta tulee?

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2558 : 27.03.2017, 17:38:13 »
Mutta vaikka asiaa miten kääntelisi, on kitkarenkaat vaarallisemmat kuin nastat;

https://www.uusisuomi.fi/autot/79068-tutkittua-nastarenkaat-turvallisempia-kuin-kitkarenkaat
voihan tuon käännellä niinkin, että jos kaikki osais ajaa ja elukat pysyä metässä, ei olis tapaturmiakaan.

Kys tutkimuksessa taitaa muuten kitkoihin kuulua kaikki sliksit talvirenkaat, myös ne nastattomat nastarenkaat.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2017, 17:41:08 kirjoittanut Ari E »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2559 : 27.03.2017, 17:48:58 »
voihan tuon käännellä niinkin, että jos kaikki osais ajaa ja elukat pysyä metässä, ei olis tapaturmiakaan.

Ajokortit kaikilta pois ja robottiautot tilalle, auton keulaan infrapunakamerat/tunnistimet eläimen tunnistusta varten ja katolle 2kpl 7.62x51mm Miniguneja jotka tekee tielle pyrkivästä elukasta jauhelihaa

Who's with me? *taavih->

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2560 : 27.03.2017, 17:57:16 »
Ja nyt sitten rengasfirman markkinointiosaston tarinat ovat sitä kovaa faktaa TM;D
:facepalm:

Kovia geeli-tukkia ne nokian gummitehtaan myyntimiehet, kun ovat patentoineen puheensakkin....   ::)

Lainaus
nastan toimintaa tehostavan ja tiekosketusta entisestään vaimentavan patentoidun Eco Stud -nastatyynyn.

Tuskin sentään geeli-tukat ovat ihan VAG-linjoilla tuossa kohden menneet....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2561 : 27.03.2017, 18:03:31 »
Hieno on nimi joo, käytännössä merkityksetöntä.  Vai imaseeko tuo nastan sisään, kun tajuaa renkaan pyörivän puhtaalla asvaltilla.

Mittaappas kuinka paljon voimaa tarttee tuommoinen nasta painuakseen kulutuspinnan alapuolelle ::)



Ajokortit kaikilta pois ja robottiautot tilalle, auton keulaan infrapunakamerat/tunnistimet eläimen tunnistusta varten ja katolle 2kpl 7.62x51mm Miniguneja jotka tekee tielle pyrkivästä elukasta jauhelihaa

Who's with me? *taavih->
Mitenkä ois vuoden kesärengaspakko, jäljelle jääneet sais laittaa seuraavana talvena tie-ystävälliset kitkarenkaat alle
« Viimeksi muokattu: 27.03.2017, 18:07:20 kirjoittanut Ari E »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2562 : 27.03.2017, 18:46:41 »
Mittaappas kuinka paljon voimaa tarttee tuommoinen nasta painuakseen kulutuspinnan alapuolelle ::)

Enintään 120N voiman, sillä se on maksimi mitä nasta saa tien pintaa painaa...  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1332
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2563 : 27.03.2017, 19:11:31 »
Hieno on nimi joo, käytännössä merkityksetöntä.  Vai imaseeko tuo nastan sisään, kun tajuaa renkaan pyörivän puhtaalla asvaltilla.

Mittaappas kuinka paljon voimaa tarttee tuommoinen nasta painuakseen kulutuspinnan alapuolelle ::)


Mitenkä ois vuoden kesärengaspakko, jäljelle jääneet sais laittaa seuraavana talvena tie-ystävälliset kitkarenkaat alle

Ennen hyvään vanhaan aikaanhan ajeltiin samoilla kesäkumeilla kesät talvet, eikä lisäbonuksena edes typeriä nopeusrajoituksiakaan ollut. Liikenne sujui kai jouhevasti  ja tietkin oli ilmeisesti tasaiset ja urattomatkin?
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2564 : 27.03.2017, 20:31:45 »
Ennen hyvään vanhaan aikaanhan ajeltiin samoilla kesäkumeilla kesät talvet, eikä lisäbonuksena edes typeriä nopeusrajoituksiakaan ollut. Liikenne sujui kai jouhevasti  ja tietkin oli ilmeisesti tasaiset ja urattomatkin?
Mikä johti siihen, että U.K.K. jyrähti ankarasti ja saatiin nopeusrajoitukset ja niitä tarkasti valvova poliisi. Liikennekuolemia oli ja paljon suhteessa autojen määrään. Toki tuohon vaikuttaa jo mainittu "vapaa nopeus" yhdistettynä 60-luvun autojen ajo-omituisuuksiin.

Onnettomuuksia tulee tapahtumaan aina.

 

KL-varaosat  Race.fi