Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo Amazon 70 (yli 100hv) varaosien laittoa

  • 192 Vastauksia
  • 87907 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa badmoosecycles

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #120 : 11.02.2016, 18:59:58 »
Termos!
Onko sulla orginellit jarrukengät edessä, vai laitoitko jonkun spacerin etuvanteille?
Mulla on kaverilta testattavana tommoset samanmoiset vanteet ja huomasin että etuvanne ottaa johonkin kiinni ja pimeässä päättelin että se olis jarrukenkä.

Oisko kellään tiedossa sirompia etujarrukenkiä amazooniin?

Ketorin ei riitä kun lähtee älli. Se on VolvoSpeciaali ja triplaMälli.
https://www.facebook.com/kaljakuusi/

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #121 : 11.02.2016, 20:01:34 »
Tarkoitat varmaan jarrusatuloihin.
Nyt kun muistelen niin edessä tosiaan otti vanne kiinni. Hion satulasta pari milliä ja tein vanteen levyä vasten tulevaan osaa pienen viisteen.
Ehkä 5mm spacerin avulla menee ilman hiomista. 5mm kärsinee laittaa vakio pinnapulteilla.

Poissa badmoosecycles

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #122 : 12.02.2016, 08:30:25 »
Tarkoitat varmaan jarrusatuloihin.
Nyt kun muistelen niin edessä tosiaan otti vanne kiinni. Hion satulasta pari milliä ja tein vanteen levyä vasten tulevaan osaa pienen viisteen.
Ehkä 5mm spacerin avulla menee ilman hiomista. 5mm kärsinee laittaa vakio pinnapulteilla.

Satuloihinpa hyvinkin. Tais jäätyä pää taas ulkona vaikka oli plussan puolella, kun tota kirjottelin. :idiot2:
Onko katsastusmiehellä jotain nokankoputtamista jos sinne pistää noi 5mm spacerit?
Vai koittelenko rälläköidä noita satuloita vaan?
Edit:
3.5mm spacereilla mahtuu just ja just pyöriin, mutta aika nafti rako jää jarrusatulan ja vanteen väliin.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2016, 15:21:20 kirjoittanut badmoosecycles »
Ketorin ei riitä kun lähtee älli. Se on VolvoSpeciaali ja triplaMälli.
https://www.facebook.com/kaljakuusi/

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #123 : 15.02.2016, 21:25:18 »
Hyvä kun mahtuu noin pienellä sovitteella. Spacerit kuitenkin laittomia jos sattuu huomaamaan :nohnoh

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #124 : 28.04.2016, 20:05:49 »
Pika kysymys, Kärsiikö B18 koneeseen laittaa B20 kannentiivisteen?, esim motonetin 0,8mm paksulla. Ei näytä siellä olevan hyllyssä B18 tiivistettä ja ajattelin kannen käyttää pikaseen irti ennenkuin otan liikennekäyttöön kun epäilen yhden venttiilin vuotavan (venttiilit pääsi kantamaan kun en käyttänyt lisäainetta) Ei tuosta tiivisteestä luulisi haittaa olevan kun noinpäin koon muutos? Koneella ajan tämänkesän niin ei tuo ikuinen ratkaisu ole.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #125 : 10.05.2016, 18:18:15 »
Vika ei ollutkaan venttiilissä, vaan imusarjantiiviste vuosi reilusti. Kantta en irti repinyt. Peltisarja/tuplien imusarja niin nuo laippojen korkeudet ei passaa. Viimekesänä jäi näköjään 4-pytyn kohdalle huolimaton sovitus niin ettei imusarja kiristynyt tarpeaksi (noin 1mm ero). Nyt toimii ja käy tasaisemmin.

Yleiskuvaa..


Samalla kun sarjat oli irti muokkasin hieman peltisarjaa lisä maavaran toivossa. Parit viillot putkiin, taivutus ja pakoputken alulle sama homma. Maavaraa tuli sen minkä pystyy ja voi huolettomasti ajaa :) Peltisarjan pakoputken liitos tosiaan tulee vakiona useita senttejä alemmas kuin alkuperäisillä osilla.

Myös kun sarjat kerta irti oli, sovittelin tulevan b20 koneen kanavat istumaan näihin.



Imukanava mallinvuoksi kannenrinkula paikoillaan (tämä tilanne on myös nyt paikoillaan olevassa b18 koneessa/ jos vakio kanteen tuplat laittaa, Misabin imusarjoissa reikä kannenpäässsä vajaat 41mm, vakio kannessa noin 36mm)

Ennakkoon isonsin imukanavan lähdöt tasan rinkuloiden kokoisiksi kun muistelin etei misabeissa oli sen verran isommat kanavat.



Tuolta siis tilanne suunnilleen näyttäisi jos ennakoi ilman imusarjaa isontaa rinkulan verran, ihan ei keskelle osu kanava, kaikissa sama
juttu.



Tuossa kohdistettu, pakokanaville tein saman.

Pakokanavia kaivoin enemmänkin kuvanoton jälkeen.



Uusi koneaihio siis hankittu ja kasautuu pikkuhiljaa, tuskin tänäkesänä vaihdan, olisin vaihtanut jos aihio olisi "pelkillä tiivisteillä" korjaantunut,mutta männänrengasrikko/pystynaarmu pytyssä niin menee porailuksi. Samalla rahalla sitten 92mm. Tuolla nyt ei kiire ole ja kyttään myyntipalstaa jos tekee "löytöjä".


Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "budjettikonetta"
« Vastaus #126 : 31.05.2016, 21:18:44 »
Pientä ajelua välillä ollut, pakosarjan muutos kannatti, nyt ei ole kertaakaan raapaissut maahan :)

Tässä "uutta" konetta aloitettu.. Olosuhteet mitä parhaat ulkona itikoiden syötävänä koneet levällään peräkärrissä :idiot2:
Pari konetta purettu/putsattu ja näytää siltä, että niistä saa yhden kohtuu koneen. Alunperin ajattelin jos poraisi ja pitkäiskun teettäisi, mutta nuo pyöreästi tonnin ja kansi päälle. Jätän nuo ajatukset tulevaisuuteen, kun noista saa täksi kesäksi vielä pikkurahalla koneen.

Molemmat oli 0.015" ylikoossa, toisessa hyvät sylinterit/huonot (pari rikkinäistä) männät (jäljet sylintereissä olikin vain kiillottumaa, ei uria kun kunnolla tutki), toisessa pykälää sylintereissä, mutta hyvän oloiset männät. Parempi lohko hooniin ja hyviin mäntiin uudet renkaat janicoililta.
Sylinterit "mitattu" kuluneella männänrenkaalla, hyvässä lohkossa välus n 0,7mm koko matkalla, kuluneessa välys ylhäällä minne renkaat ei ulotu 0,7 ja muualla reilu 1mm
 Toisessa koneessa oli hyvännäköinen STD kampura, toisessa hiottu ja naarmuilla. Eli parempi uusilla vakiolaakereilla nippuun. Nokka-aks. laakerit pitää (tai laakeri) etummainen rikki tuossa paremmassa lohkossa vaihtaa. Laakerit näyttää saavan motonetistä kun soittelin läpi   noin satasella. Kaikki apulaitteet vanhasta koneesta sitten kun vaihtaa alakerran. Oikein budjetti kone nyt alkuun,mutta jos tuo pari desiä tilavuuta ja virtaavampi kansi jotain auttaa, tai josei auta lopetan viritys yrittelyt tähän ;D

Kanteen ajattelin hommata 38,5 ja 44 venttiilit ja pajalle. Pitää vielä ajatella paljonko ottaa tasosta pois kun nokka avoin minkä laittaa, Nuukuus jos iskee niin vanhasta lähes uusi C tai oikea virinokka hommattava.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #127 : 08.06.2016, 20:51:06 »
Tässä tulevaa puristus-suhdetta laskin, ettei tarvite hatusta vetää.
-Männät näyttää jäävän 0,5mm alle tason, koneistan 0,5mm pois (-3cc) niin saa männät lohkon tasolle
-0,8mm tiiviste tilattu, kuulemma 0,7mm puristettuna (4,4cc)
-Vakion (korkeus 87mm) b20a 140 sarjan 44/35 kannen palotilan mittasin 57cc. Palotilan pinta-ala noin 50cm2 (hankala ihan tarkasti mitata, mutta noin 1cm2 tarkkuudella)

Kantta kun laskee 2mm tulee noin 10,6 puristukset, eli tuon tiivisteen paksuus+47cc palotila. Tuonyt heittää aavistuksen suuntaan jos toiseen kun venttiilit tulee uudet, pakoventtiilit ainakin nousee hieman kannesta.



Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #128 : 08.06.2016, 23:14:40 »
Hyvältä kuulostaa kansi ja puristukset. Itsellä jäi männät noin 0,4mm alle tason ja 0,8mm tiiviste, ja on muuten varsinkin helteellä nakutusherkkä, jälkikäyntiäkin riesaksi asti... Ois pitäny lohkosta kuitenkin tempasta 0,4mm pois ja kannesta palotiloja vähän suurennella  :idiot2: puristukset tais jäädä minullakin 10,5 tienoille.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #129 : 24.06.2016, 15:46:27 »
Kasaanpäin menossa :)
Lohko kävi koneistamolla.
-nokkalaakerit vaihdettu (harmi kun en muistanut pyytää uuden uuden plommin asentamista, sellainen pitää vielä hommata)
-0,5mm tasosta pois
-sylintereiden mittaus ja hoonaus (hieman sanomista oli,mutta ei niin huonot etteikö vielä mene näinkin budjetilla)
-lohkon pesu

Erehdyin ostamaan punaista hammeriteakun ei ollut miranolia rautakaupassa. Tuo ei kyllä meinaa peittää millään. 4 kerrosta nyt sudittu ja yhä loistaa pohja. Ulkopinta pyöritelty kirkkaaksi teräsharjalaikoilla ja hyvin pesty. Aiemmin olen maalannut miranolilla ja se peittää paljon paremmin.
Ensiviikolla kannen vuoro kun osat tulee, näytin sitä pajalla ja ohjurit kuulemma menee vaihtamatta.

Kannattaisikohan uudet venttiilinjouset hankkia suosiolla, ihan vaikka uudet vakiot? R-nokka tulossa ja nuo kuitenkin sen reilu 40v vanhat..

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #130 : 24.06.2016, 16:38:48 »
Kasaanpäin menossa :)
Lohko kävi koneistamolla.
-nokkalaakerit vaihdettu (harmi kun en muistanut pyytää uuden uuden plommin asentamista, sellainen pitää vielä hommata)
-0,5mm tasosta pois
-sylintereiden mittaus ja hoonaus (hieman sanomista oli,mutta ei niin huonot etteikö vielä mene näinkin budjetilla)
-lohkon pesu

Erehdyin ostamaan punaista hammeriteakun ei ollut miranolia rautakaupassa. Tuo ei kyllä meinaa peittää millään. 4 kerrosta nyt sudittu ja yhä loistaa pohja. Ulkopinta pyöritelty kirkkaaksi teräsharjalaikoilla ja hyvin pesty. Aiemmin olen maalannut miranolilla ja se peittää paljon paremmin.
Ensiviikolla kannen vuoro kun osat tulee, näytin sitä pajalla ja ohjurit kuulemma menee vaihtamatta.

Kannattaisikohan uudet venttiilinjouset hankkia suosiolla, ihan vaikka uudet vakiot? R-nokka tulossa ja nuo kuitenkin sen reilu 40v vanhat..

Laita ihmeessä uudet jouset. Oma tikkukone kiersi R-nokalla, 15" rilloilla ja 4,10:1 perällä, nelosella 7400rpm vakiojousilla.
Tuskin olisivat pysyneet venat tahdissa wanhoilla jousilla.
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #131 : 28.06.2016, 22:39:35 »
Omaan koneeseen kun kasasin nyt keväällä, heitin hyllystä vaan jotkut vanhat jouset kiinni, niin eipä kauaa tarvinnut ajella kun napsahti ikävän kuuloinen ääni koneessa. Ei ollut hajuakaan mikä se oli, mutta jostain syystä kun kävin tarkistamaan sitten mahdollista vauriota etsiessä venttiilien välyksiä että ovatko pysyneet paikaallaan, huomasin että yksi jousi oli poikki.

ONNEKSI meni niin kärjestä, että toimi vielä, eikä ottanut mäntään osumaa. Siru myös puuttui, mutta sekin löytyi onneksi kannen jousikuopasta öljyn seasta, eli tuuria oli myötä. Suosittelen myös uusia jousia ehdottomasti ::)

Edit. Niin ja R-nokka nimenomaan kiinni itselläni.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #132 : 29.06.2016, 21:08:08 »
Uudet jouset tilattu niin ei jää harmittamaan :P

Tuossa 7400 nelosella jo vauhtia liki 200km :nohnoh kiekkamittaria ei nyt ole mutta muistaakseni oli noin reilut 3500 satasessa kun mittari oli kiinni.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #133 : 13.07.2016, 20:52:38 »
Kansi valmis :)
-2mm tasosta, palotiloja kaivoin vielä hieman imuvenan ympäriltä tulpan puolelta
-uudet 44/38,5 venttiilit ja niille koneistetut istukat.
-lisäviisteet venttiileihin koneistamolla

Nokka ja jouset kun tulee niin pääsee asentamaan, alakerta jo muuten kasassa.
Tilauksessa myös uudet takapyörän laakerit niin saa ne vaihdella kun vaihtaa takasylinterit kun toinen umpi jumissa.. eteenkin pyöränlaakerit ja yläpallot hankittu niin riittää askaretta.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 353
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon "huoltoa"
« Vastaus #134 : 23.07.2016, 17:05:34 »
Kannesta nappasin kuvan



Ompahan se nyt valmis. Ohjureiden kumit motonetista.. saa nähdä pöllyttääkö, kun tuntui aika heikko laatuisilta. Meni sormin paikoilleen ja näköjään ei liian syvään saa painaa tai menee soikeaksi (tästä jo vuosia kun viimeksi Fiatin TC koneeseen ohjurin kumia laitoin ja ne sai naputella paikoilleen ja oli jämäkämmän oloiset).
Kansi remppa maksoi vanhukseen noin 500e
-aihio 50
-koneistukset 200 (madallus, venttiilityöt+lisäviisteet ja pesu)
-venajouset 50, vakiot
-venttiilit 130
-tiivistesarja 60
Päälle paljon tunteja kanavia siistien

Alakertaan, en jaksa muistaa tarkasti, aihio(t) 150, nokka 190, koneistukset reilut 200, laak, tiiv ja renkaat noin 250.

Biltemasta pitänee hakea moottorinostin, sillä saa tuon moottorin lisäksi ylös kaivetut kivet kärriin mitkä haittasi ruohonleikkuuta.

 

Futurez  Kulkukoira