Carcom Oy  Ateho

Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 493 Vastauksia
  • 162364 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #60 : 15.09.2015, 06:14:19 »
Ootko tarkistanu kaikki maadoitukset/lisänny niitä???  :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #61 : 15.09.2015, 16:18:42 »
Lh! Etkö sen ezk jo vaihtanut?

Jep, EZK on vaihdettu. Ei vaikutusta.  LH:n puoli on helppo eliminoida irroittamalla LH:n liitin. Harmillisesti minulla ei ole samantasoista LH:ta tilalle (954 tai uudempi), vaan joutuisin tyytymään 935:n ja se tarkoittaisi koko koodin vaihtamista ja jonkin moista jumppaa karttojen kanssa.

Ettei olis nyt johdossa syyllinen?

Puolan johto on vaihdettu jo aikoja sitten entisestä.  ;D
Piuhavika se ei suoraan ole.

Onkos tällä vieterillä ja kohinalla(onpas asiantuntevan kuuloisia termejä  :uglystupid2:) jotakin muuta yhteistä nimittäjää, jos moottorin lämpötilalla ei ole vaikutusta?
Tuntuu vaan jotenkin oudolta että joku piiloelektroniikkarele tjsp. ihan omiaan satunnaisesti kohisis...

Moottorin lämpötila ei vaikuta asiaan mitenkään.
Vika on tällä elektroniikan kokemuksella varmuudella puolijohteita sisältävissä asioissa.

Kun kaikki konttini purkit ovat "riittävän" ikäisiä jo nyt, epäilen, että jostain purkista on kuivahtanut elektrolyyttikondensaattori tms. eli ihan tyylillisiä vikoja elektroniikassa ikäännyttyään.
Vika voi olla myös niissä muutamassa led-valossa joita autossani on. Joskus vuosia sitten pakinoin asiasta valo-topicissa.
Samasta syystä poistin led-parkki polttimot, sillä ne tuottivat uskomattoman paljon RF-häiriöitä, tehden radion kuuntelusta liki mahdotonta vähänkin heikompien signaali-tasojen vallitessa.

Vähän sama asia, kun entisellä laturilla invertteri sammutti auton heti startin jälkeen kun skooppi alkoi lataamaan. Halpa (lue paska) invertteri kehittää uskomattomat häiriöt auton sähköjärjestelmän puolelle kun laturi veteli viimeisiään ja virran antokyky oli hiipunut. Uudella laturilla oireita ei ole, mutta ompa laturin virran antokykykin jo tyhjäkäynnillä sama, kuin vanhalla maksimissaan.

En tosin tutkinut, kumpi (LH/EZK) otti itseensä invertterin häiriöistä. Epäilisin EZK:ta, mutta en ole varma.

Ootko tarkistanu kaikki maadoitukset/lisänny niitä???  :)

En erityisesti, mutta moottorin/laturin maadoitukset olen uusinut/tarkistanut.

Vika on selvitettävissä, mutta pelkästään laiskuuttani en ole sitä vielä metsästänyt esille.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #62 : 15.09.2015, 21:18:45 »
Mulla nappas ezk häiriötä ja nakkas vikakoodinki päälle kerran ku näppäsin läppärin virtalähteen päälle (1-4-4) sen koommin koodia ei oo tullu kun sen ainoon kerran.
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #63 : 15.09.2015, 21:51:35 »
Revippäs se dingdong -ahtopainemittaris kuuseen siitä ja kokeile häviääkö kohina.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #64 : 17.09.2015, 16:28:51 »
Moottorin lämpötila ei vaikuta asiaan mitenkään.
Vika on tällä elektroniikan kokemuksella varmuudella puolijohteita sisältävissä asioissa.

Lähinnä tuleekin mieleen ulkoilman kosteus ja lämpötila. Joskus vaan tullut vastaan sellasia autojen elektroniikkaosia, mitkä on alkanu pirisemään ja pärisemään kosteuden yms. takia. Kun ne ei elämässään ihan niin helpolla pääse kuin olohuoneen putkiradio :D

Jotenkin muistelen että ainakin lämpötilalla oli jonkin sortin vaikutusta puolijohteisiin...  ::)

Ja puolijohteita taitaa tämänkin ikäsessä vaunussa olla joka toisessa mustassa muoviaskissa?
« Viimeksi muokattu: 17.09.2015, 16:30:54 kirjoittanut Pekko-poika »
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Roki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #65 : 17.09.2015, 16:46:35 »
Olisko nyt sitten helpompi lisätä LH:n ja EZK:n virransaanteihin vaikka elkot heti purkin kylkeen kuin alkaa käydä läpi jokaikistä purkkia? Niille kai se olis tärkeää saada nätti käyttöjännite.
V70 2.5D -00

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 517
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #66 : 18.09.2015, 18:55:08 »
jälkiasennus xenonit ja erilaiset ledhimmelit saa aikaan ainakin mahtavia radio- ja la-puhelin häiriöitä, nämä ainakin ihan korvin kuultavia kohinoita saati jos jollakin sähkön- tai elektroniikanvakoilulaitteella katsoisi :) mutta sinä olet varmaan niin "vanhanliiton" miehiä ettei hehkulangasta luovuta.

joskus muistan että erään jääratapelin aftermarketboxin sytytys sai hepulin kun vr- tai hall-anturin häirösuojattu kaapeli kulki liian liki laturia, ongelmat poistui kun vaihtoi johdon kulkemaan eri reittiä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #67 : 18.09.2015, 21:11:41 »
Kun ne ei elämässään ihan niin helpolla pääse kuin olohuoneen putkiradio :D

Ja puolijohteita taitaa tämänkin ikäsessä vaunussa olla joka toisessa mustassa muoviaskissa?

Onneksi minulla ei ole enää mitään puhtaasti putkikäyttöistä sähköhärpätintä!  :D

Ja kyllä, nuo pirskatin "releet" sisältävät useinkin elektroniikkaa koottuna releen kuoriin jopä tuollaisessa museo-vehkeessäkin.

jälkiasennus xenonit ja erilaiset ledhimmelit saa aikaan ainakin mahtavia radio- ja la-puhelin häiriöitä, nämä ainakin ihan korvin kuultavia kohinoita saati jos jollakin sähkön- tai elektroniikanvakoilulaitteella katsoisi :) mutta sinä olet varmaan niin "vanhanliiton" miehiä ettei hehkulangasta luovuta.
Xenoneita ei ole, eikä tule, koska en voi niitä noihin umpioihin laittaa. Toisekseen H4 ksenoneiden valokuvio on syvältä ja poikittain. Niiden hakkurivirtalähteistä puhumattakaan....  >:(

Tällä hetkellä ledejä on enää pakkivaloina (bilteman päiväajovalot), vaihdekepin tyvessä, ahtomittarissa ja lambda-mittarissa. Epäilen jonkun ledilampun tässä olevan takana, sillä kokemuksieni mukaan kaikki nuo CE-hyväksytyt (China Export) ledit kohisevat RF-taajuuksilla tolkuttomasti. Varsinkin nuo bilhelveten päiväajovalot mutta ne ovat sähköissä vain peruuttaessa, joten niitä en nyt pysty syyttämään.

Kyllä se kohinan lähde löytyy, sillä arsenaalistani löytyy kaikenlaista mittaria tasasähköstä 10GHz taajudelle asti. Muutama sata radiovastaanotintakin on jäänyt vanhoista harrastuksista.
Laiskuus on toistaiseksi estänyt asian selvittämisen.  :-[
Mutta jospa tässä viikonloppuna viitsisi?  ::)

joskus muistan että erään jääratapelin aftermarketboxin sytytys sai hepulin kun vr- tai hall-anturin häirösuojattu kaapeli kulki liian liki laturia, ongelmat poistui kun vaihtoi johdon kulkemaan eri reittiä.

Laturin piuhat on vaihdettu ja VR-anturin piuha kulkee orkkispaikallaan. Tosin laturi on tehdas-kunnostettu härpätin.
Kun vaihdoin VR-anturin, herättelin hitusen magneettia toisella boori-neodyymi magneetilla, koska tiedän, että VR-anturin signaali on hiton heikko moottorin pyörimisnopeuden ollessa matalta.

EZK:ssa tosin on muutama elektrolyyttikonkka, jotka ovat mahdollisesti näiden "muutamien" vuosien aikana kuivahtaneet, joten sieltäkin voi löytyä syy. Ainakin pikaisella tutkiskelulla samasta jännitelinjasta saa muutama digitaalinenkin piiri sähkönsä.  ???

Se LM2903N, mikä VR-anturia lukee tykkäisi pirskatin paljon mahdollisimman tasaisesta syöttöjännitteestä.
Täytyy tutkia miten se on kytketty, toimiiko se ihan normaalina zero-crossing ilmaisimena vaiko ihan alkuperäisessä tarkoituksessaan (komparaattorina).

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/157190/ONSEMI/LM2903.html


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #68 : 21.09.2015, 14:49:08 »
Eipä tullut etsittyä sitä häiriötä viikonloppuna (laiskuus), mutta sen sijaan löysin LH:n kytkentäkaavion!  *taavih->

Täytyy sanoa, että saabistit ja porche-ihmiset ovat huomattavasti aktiivisempia tutkimaan heidän autojensa moottorinohjauksen sielun elämää. Volvoilijat ilmeisesti vain vinkuvat sitä, kuinka ***** LH on?  :-\

Mutta jos LH:n sisäinen kytkentä kiinnostaa ketään, niin tässä se on.
Minua tuon kytkentäkaavion lyhytkin tutkiskelu autoi ymmärtämään montakin seikkaa LH:n toiminnassa ja kytkennöissä.

Vielä kun löytäisi EZK:n kytkentäkaavion jostain...   :)

Vanhana kaiken ylikellottajana tuli mieleentm se, mitähän siitä seuraisi, jos tuplaisi prosessorin kellotaajuuden (1,6MHz skeman mukaan). Toki kaikki perus laskurit sekoavat siitä, mutta toisaalta seurauksena voisi olla nopeampi ohjauksen toiminta, mikä tuskin haittaa tarkkuuden parantuessa. Täytyypä tutkiskella asiaa joskun pimeinä talvi-iltoina yhdessä LH:n 3.1 koodin keralla.  :3/4 jättää sen:

Pitäisi jaksaa tehdä myös se pirskatin vauhtipyörä-emulaattori, jotta voisi testailla EZK:ta paremmin ihan pöydällä.

Edit:
Jos joku ihmettelee, mihin kaipaan EZK:n kytkäriä, niin siihen, että possussa EZK ohjaa kahta puolaa...
Joo, tiedän, että on tehty jo Buckha hukkakipinä modi, mutta haluan tehdä sen mielummin EZK:lla.  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 21.09.2015, 17:15:15 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #69 : 02.10.2015, 21:18:14 »
Jahas, kun olisi ollut tarvis polttaa lastut, niin suutarin lapsilla ei ole kenkiä.  :-[

Olisin nimittäin polttanut vara-lastut katiskaani myös, jos Ostric vaikka päättää pettää.
No, poltto-läppärin virtalähde lähti lomalle. Ei ole sitä vielä ansainnut, vaikka lastuja sillä on poltettu vuodesta 1999.

Täytyypä tehdä kiukkuista palautetta Compaq:lle!   ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #70 : 03.10.2015, 04:07:53 »
Virtalähde-vika korjattu ja polttoläppäri "is alive again!".   *taavih->

Tietysti sitä voisi ostaa jonkun halvan (paska)prommerin ja jättää tuo parin tonnin (euroissa) vuonna 1998 maksaneen tuotanto-prommerin SER-jätteeseen.

Luonto ei vaan anna periksi tuollaiseen I-käkätin toimintaan. Koska prommeri toimii moitteettomasti, mutta MS-dos tukevia läppäreitä rinnakkaisportilla alkaa olla hitusen harvassa.

Rehellisen säätämisen ymmärrän hyvin, mutten turhaa säätämistä...   :-\

Mikä on taas tänä talvena esissä läppärin/työaseman vaihdossa, johon palaa työaikaa 4kk hien kanssa.

Kaipa tämä on eräänlaista "itu-hippeilyä" SER-jätteiden kanssa?   Tai jotain......   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #71 : 03.10.2015, 09:17:25 »
Paskoja elkoja?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #72 : 03.10.2015, 20:17:48 »
Paskoja elkoja?

Tinaus-vika.  Elkot ovat kunnossa, eivätkä ole sentään sitä nykypäivän kuraa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Roki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #73 : 04.10.2015, 05:00:19 »
Koska prommeri toimii moitteettomasti, mutta MS-dos tukevia läppäreitä rinnakkaisportilla alkaa olla hitusen harvassa.
Multa saat hyvään tarkoitukseen muutaman kun kovin tarve iskee. Noita on kertynyt, kun mieluummin museoin kuin SERritän.
V70 2.5D -00

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #74 : 05.10.2015, 20:40:13 »
Hyvä tietää, että toimiviakin koneita saa vielä!  :)



Stana!  Se pirskatin Sergius Vernetin keksintö otti ja laukesi!

Liekö otti eilen itseensä kun katiskani toimi jonkusen kotvan sähkögeneraattorina, kun dremelöin eräästä autosta LH:n purkkia esiin.

Huomasin tuossa maantietä satasta ajaessani, että moottorin lämpötila tippuu joten 99,999% varmuudella termari on vaihtokamaa.

Nyt vain pitäsi päättää kumman laitan tilalle, 88C vaiko 92C ? :(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo