Carcom Oy  Ateho

Äänestys

teho arvailut. tähän voip arvailla mitä koneesta irtoaa tehoja penkki reissulla.

100hv
100-300hv
300-400hv
400-500hv
500-600hv

740 ST OM606 pientä kikkailua.

  • 1422 Vastauksia
  • 568426 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #315 : 17.10.2011, 18:02:12 »
Näin jälkiviisaana kommenttina, enks mä sanonut että hitsaa se pakolaippa vasta kun sarja valmis niin ei tarttis tunkkailla ja plaanailla  ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #316 : 18.10.2011, 05:26:54 »
Mutta kyllähän tosiasia on se että tollaset itse tehdyt sarjat on hyvä oikaista jokatapauksessa, ihan sama miten on hitsattu, varsinkin noin pitkään moottoriin tuleva.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2011, 09:29:04 kirjoittanut Juke-Maza »

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #317 : 18.10.2011, 09:08:53 »
Mutta kyllähän tosiasia on se että tollaset itse tehdyt sarjat on hyvä oikaista jokatapauksessa, ihan sama miten on hitsattu, varsinkin noin pitkään moottoriin tuleve.
näinhän se tahtoo olla.
tuo on aika pitkä sarja, en nyt muista kuinka lähellä 70cm tuo on mutta jotain sinnepäin.
ois helppo jos pystis katkaseen laipan keskeltä.
käytössä lämpölaajeneminen ei repis tiivistettä hajalleen niinku on monilla ollut on ongelmana
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #318 : 18.10.2011, 12:16:18 »
Pääthän noista aina nousee ylös. Joten ennen hitsausta olis hyvä laittaa esijännitys... mutta kyllä noi on silti aina hyvä oikaistakkin.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #319 : 22.10.2011, 16:55:39 »
eilen käytiin koneistamolla pakosarjan kans ja todettiin että laippa on liian kiero vieläkin.
vetäsen 4 keskimmäistä primääriä irti laipasta ja leikkaan riittävän välin että saa tunkattua laipan suoraan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #320 : 23.10.2011, 02:56:09 »
Eli eivät pysty koneistamaan ollenkaan vai onko se yli materiaalivahvuuden verran kiero?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #321 : 23.10.2011, 11:58:18 »
eilen käytiin koneistamolla pakosarjan kans ja todettiin että laippa on liian kiero vieläkin.
vetäsen 4 keskimmäistä primääriä irti laipasta ja leikkaan riittävän välin että saa tunkattua laipan suoraan.
Sama homma tehtiin kun vetäsin putket ensin laippaan kiinni ja sitten rakensin sarjan, vinokoneeseen siis. Pari milliä oli toisesta päästä kierossa, putket poikki toisesta päästä ja hitsillä takasin.

Seuraavan sarjan tein sitten erikseen ja ihan viimesenä pakolaippa kiinni. Ei tarvitse viilata yhtään.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #322 : 23.10.2011, 12:39:46 »
Itelle on aikoinaan käyny ihan samoin. Sittemmin oon löytäny oivan tavan jolla vääntyilyä saa estettyä, kerroin tästä kyllä volovomiehelle kesällä, ei ollu opin arvoinen vinkki  ;)
Mä oon heppaillu sarjat pisteillä kasaan kannen sivussa ja sit siirtäny rakennelman 80x80x10mm L-rautaan pulttaamalla. Kasaanhitsaus, uunitus ja päästö on tehty irrottamatta kulmarautaa välissä. Mitään vääntyilyjä ei oo tullu laippaan..

http://s223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/Volvo850/5-1%20pakosarja/

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #323 : 26.10.2011, 20:35:50 »
Itelle on aikoinaan käyny ihan samoin. Sittemmin oon löytäny oivan tavan jolla vääntyilyä saa estettyä, kerroin tästä kyllä volovomiehelle kesällä, ei ollu opin arvoinen vinkki  ;)
Mä oon heppaillu sarjat pisteillä kasaan kannen sivussa ja sit siirtäny rakennelman 80x80x10mm L-rautaan pulttaamalla. Kasaanhitsaus, uunitus ja päästö on tehty irrottamatta kulmarautaa välissä. Mitään vääntyilyjä ei oo tullu laippaan..

http://s223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/Volvo850/5-1%20pakosarja/
äkkiä kasaan periaate kostautui tällä kertaa :(
ja sitte joutuu vähä kikkaileen.

tuossa viikonloppuna paneuduin hieman tuohon turbon ohjaukseen ja pähkäilin sen kanssa.
tämä värkki toimii pakokaasu jarruna ivecossa ja pako kopaa ohjataan rekan ilmanpaineella eikä ahto paineella.
tästä syystä ahtopaineella ohjattaessa pako koppa menis kiinni ahtojen noustessa. ja tämä ei käy missään tapauksessa, toisinpäin on ohjattava.
irrotin säätö kellon pultit niin kello hyppäs ohjuritapin yli ja väänsi säätövivun poikki.(aika reilusti oli esijännitystä kellossa)
tietenki se katkesi turbon sisälle menevän akselin juuresta :tickedoff:
nauru pääsi kun toisena vaihtoehtona oli itku.
soitto kaverin pajalle, turbo kainaloon ja heti sinne keksimään millä koitetaan saada takas kiinni.
stefan suojaksi leikattiin pelti levyyn sopiva kolo ja laitettiin paikalleen.
rosteri puikko esiin ja hitsaamaan. samalla paine ilmalla jäähdytettiin peltilevyä ja akselia. kolmessa vaiheessa hitsattiin noin 2 sentin pätkä.
temppu jopa saattoi onnistua ;)

nyt oli kello saatu irti ja vaihingot korjattu.
sitten testaamaan paine ilmalla kuin kiinni koppa menee.
sievästi paine ilmaa turboon ja hyrrä pyöriin. kaikki ilma meni suoraan turbon läpi. sitten lennosta koppa kiinni niin siipi pysähtyi eikä ilmaa mennyt kuin pihisemällä läpi.
kokeilin paperin läpi puhaltamalla ja tulos oli että koppa auki pyöri hitaasti ja koppa kiinni niin paperi lensi huitsin helekuttiin.
mitä tapahtuu jos täydestä vedosta irtoaa joku letku tai vastaavaa? konehhan siinä menee paskaksi. ei hyvä.
pitää rakentaa ihan vaan muutama varo toimi pitää rakentaa tuon tilanteen välttämiseksi.
=jousi kuormitteiset varoventtiilit pakosarjaan.
=magneetti venttiili polttoaine linjaan ja sammuttimeen. paine kytkimellä ohjattuna.
=kopan ohjaus ahto ja pakopaineella.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #324 : 28.10.2011, 17:40:13 »
alkaa olemaan mekanismi kopan säätöön valmiina vielä pitää hitsata nippuun koko vipu härdelli.
rajoitin tappi kopan liikkeeseen on sitten hieman hankala keksiä miten sen tekee. pitäs olla vielä säädettävä että ei testailussa tarvis aina turboa irroittaa.

korjataan.
uusiksi meni koko viritys. ei toimi halutulla tavalla perkl että voi vastustaa.
antaa nyt olla taas viikon tuo homma.
pakosarjan kimppuun seuraavaksi.
lähinnä laipan oikasuun.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2011, 20:28:38 kirjoittanut volovo mies »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #325 : 28.10.2011, 20:53:02 »
jätä se pois se "jarru" siitä turbosta, lukittee sen vivun vain aukiasentoon ja eiku hanaa  8)
v70 D5R

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #326 : 28.10.2011, 23:10:11 »
jätä se pois se "jarru" siitä turbosta, lukittee sen vivun vain aukiasentoon ja eiku hanaa  8)

Juuri näin ja erillinen hukkaportti...
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #327 : 29.10.2011, 13:15:16 »
Juuri näin ja erillinen hukkaportti...
jätä se pois se "jarru" siitä turbosta, lukittee sen vivun vain aukiasentoon ja eiku hanaa  8)

auki asennossa ei herää ikinä tämän kokoluokan turbo
on meinaan pako koppa kokoa 1-38 (aukiasennossa 38 ja kiinni vastaa kokoa 1 ahistaa niin pirusti)ja näissä koneissa hyvä koppa on noin 16.
tällä säätö hommalla voidaan vaikuttaa turbon heräämiseen, ja väännöt saadaan laajalle alueelle. eikä tarvi hukkista kunhan saa tuon säädön kohdalleen ja toimiin oikeen.
niinkuin vnt ahtimella.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #328 : 29.10.2011, 14:05:54 »
miksi sitte pitää olla ämpärin kokonen turbo että joutuu noin monimutkaisesti rakentaa.
pienemälläkin saa samat tehot ja helpommin  ;)
v70 D5R

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #329 : 29.10.2011, 14:17:10 »
miksi sitte pitää olla ämpärin kokonen turbo että joutuu noin monimutkaisesti rakentaa.
pienemälläkin saa samat tehot ja helpommin  ;)
sepä tässä itseäki ihmetyttää.
tehoja ja vääntöjä ei taida pienemmällä puhaltimella saada edes samalle sata luvulle.
tuon turbon tarkoitus ajatuken tasolla ois se että tehoa ja ennen kaikkea vääntöä ois 3tonnin kierroksista aina 7 tonnin kierroksiin.
sen aika näyttää onnistuuko vai tuleeko taas kallis ja  työläs kokeilu.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

 

Samppasport  Futurez