Proturbo  Autodiagnoosi

Äänestys

teho arvailut. tähän voip arvailla mitä koneesta irtoaa tehoja penkki reissulla.

100hv
100-300hv
300-400hv
400-500hv
500-600hv

740 ST OM606 pientä kikkailua.

  • 1422 Vastauksia
  • 568428 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #465 : 15.02.2012, 00:45:04 »
vakoi 603 td pumppu 7mm tapeilla.
nivalassa tehty
ja ennakko tipan nousun mukaan.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2012, 00:46:35 kirjoittanut volovo mies »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa jolavi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #466 : 15.02.2012, 00:56:12 »
vakoi 603 td pumppu 7mm tapeilla.
nivalassa tehty
ja ennakko tipan nousun mukaan.

Tuota onko se lukituskohta lähellä silloin kun tippa nousee. Luultavasti se lukituslovi on alkuperäisellä paikallaan. eli jos 7mm tasapää elementti niin ennakko noin 20jykk niin kyllä käy hyvin ja myös vetää.  siis sillä tapilla lukittuna. ehkä vähän kalisee, mutta ei pahemmin.  ;)

kaikki riippuu kaikesta. käyrät ois sinullakin erillaiset jos ois hukkis pelannut koko vedon. en sitte tiiä minkä verran.
150 vauhissa ois noin 5250rpm. jos ei siellä enää vedä nii sitte tehään muutoksia että saa vetävät ylemmäs.
joka tapauksessa on tarkoitus sulattaa renkaita (mielellää joka vaihteella) ja pitää hauskaa...
ei siinä painun talliin sulatteleen 130 vauhdisa laskevaa tehokäyrää.

sieltä pumpun takakannen alta määrätään vetävät kierrokset. Mutta mynäläisissä on yksi pieni lapsus, jota edes mynällä ei tiedetty. eli kun käännät syöttöruuvia isommalle niin vetävät kierrokset laskevat koko ajan. En tiedä onko asiaan tullut korjausta, mutta näin vielä vuosi sitten. olikohan niin että yksi kierros mynän pumpussa vaikutti noin 5mm3. Paljonko tuossa pumpussa pitäisi olla tuotto. 100mm3 tarkoittaa esikammiokoneessa noin 100newtonia per sylinteri. ehkä vähän enemmän mutta tuolla kaavalla ei pety niin raskaasti. ;) JA tasapää 7kalla pääsee n.120-130mm3 ja viistetyllä kuulemma 169mm3. mutta siitä tehokkaasti saadaan käyttöön n.130-140mm3 Lopulla tehdään lämpöä liian pitkän ruiskutusajan takia. Kyllä se loppukin vähän auttaa mutta vasta silloin kun ahdin on kovasti ylimitoitettu tai sarjaanahdettu. Suosittelen sarjaan ahtamista. se on mukavaa.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #467 : 15.02.2012, 01:12:57 »
Tuota onko se lukituskohta lähellä silloin kun tippa nousee. Luultavasti se lukituslovi on alkuperäisellä paikallaan. eli jos 7mm tasapää elementti niin ennakko noin 20jykk niin kyllä käy hyvin ja myös vetää.  siis sillä tapilla lukittuna. ehkä vähän kalisee, mutta ei pahemmin.  ;)

sieltä pumpun takakannen alta määrätään vetävät kierrokset. Mutta mynäläisissä on yksi pieni lapsus, jota edes mynällä ei tiedetty. eli kun käännät syöttöruuvia isommalle niin vetävät kierrokset laskevat koko ajan. En tiedä onko asiaan tullut korjausta, mutta näin vielä vuosi sitten. olikohan niin että yksi kierros mynän pumpussa vaikutti noin 5mm3. Paljonko tuossa pumpussa pitäisi olla tuotto. 100mm3 tarkoittaa esikammiokoneessa noin 100newtonia per sylinteri. ehkä vähän enemmän mutta tuolla kaavalla ei pety niin raskaasti. ;) JA tasapää 7kalla pääsee n.120-130mm3 ja viistetyllä kuulemma 169mm3. mutta siitä tehokkaasti saadaan käyttöön n.130-140mm3 Lopulla tehdään lämpöä liian pitkän ruiskutusajan takia. Kyllä se loppukin vähän auttaa mutta vasta silloin kun ahdin on kovasti ylimitoitettu tai sarjaanahdettu. Suosittelen sarjaan ahtamista. se on mukavaa.
tämähän kuulostaa jännältä.
oliko mulla 128mm tuossa pumpussa.
eihän tuo ahdin kovin pieni ole ja se muuttuva geometria auttaa toivottavasti jonkin verran heräämiseen ja kovilla kierroksilla vetoon.
lese laskeskeli että 6000rpm ahtoputkien virtaus hävikki ois tyyliin 1% 2m ahtoputkella ja mulla ne on vajaa metrin, pitää siihen tietenki lisätä tuo kuulerin vastus.
aikoi laskea 128mm tuottavalla pumpulla, 3tuuman ahtoputkilla 3 baarin paineella ja 6000rpm kokoonpanolle että riittääkö tuo 88.9mm dp alakuunkaan no pumppu loppuu kesken ennenku aletaan oikeesti isoa voimaa hakemaan nii tuolle pumpulle en tee uutta dp:tä
kaiken oon hatusta heittämällä tehnyt ja muut saa laskea mitä laskee.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa jolavi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #468 : 15.02.2012, 10:58:28 »
Joo nuo vastustus asiat on aika mitättömiä murheita. paitsi tietenkin pakoputki ei saa ahdistaa koska jos siellä on painetta niin sehän rupeaa sarjaan ahdistamaan pakokaasuja. :(
Mutta jos raskas kalusto on tuttua niin käys katsomassa vaikka 730heppasen kaanian kopin alle että minkälaiset ahtoputket ja pakosarja sieltä löytyy. Ei sielläkään mennä mihinkään valtaviin mittoihin. vaikka ilmaa menee sinne moottoriin ja vielä poieskin.

Niin ja tuo että ahtoputket ei ole paikallaan niin ei vaikuta yhtään mitään käyntiin. jossakin pajerossa jossa on niitä kaasuläppä hommia niin se voi haitata mutta ihmeeltä kuulostaa. ennakosta kaikki on kiinni ja tietenkin monesti noissa venttiilit takkuilee kun pitkään käyttämättä.


Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #469 : 15.02.2012, 22:57:27 »
Joo nuo vastustus asiat on aika mitättömiä murheita. paitsi tietenkin pakoputki ei saa ahdistaa koska jos siellä on painetta niin sehän rupeaa sarjaan ahdistamaan pakokaasuja. :(
Mutta jos raskas kalusto on tuttua niin käys katsomassa vaikka 730heppasen kaanian kopin alle että minkälaiset ahtoputket ja pakosarja sieltä löytyy. Ei sielläkään mennä mihinkään valtaviin mittoihin. vaikka ilmaa menee sinne moottoriin ja vielä poieskin.

Niin ja tuo että ahtoputket ei ole paikallaan niin ei vaikuta yhtään mitään käyntiin. jossakin pajerossa jossa on niitä kaasuläppä hommia niin se voi haitata mutta ihmeeltä kuulostaa. ennakosta kaikki on kiinni ja tietenkin monesti noissa venttiilit takkuilee kun pitkään käyttämättä.
ollaan samalla linjalla näiden mekaanisten koneiden kans.
oli mulla aika makiat liima venttiilit eka pyörityksellä. ei puristanut muut kuin 6 pytty. muissa pytyissä ei startti hiipunut yhtään. nyt puristaa kaikilla vaikka mitään muuta en ole tehnyt kuin startannut ja pikkusen käyttänyt käynnissä.
niin tuo putkisto, tuota turboa on ainakin testattu 730hv ivecossa. entinen labra turo tuo on.
lese oli laskenut että 126ml tuottavalla pumpulla ja aiemmin ilmoittamallani spekseilla tuo 88.9 putken hävikki on noin 30 hv ja jos laitetaan 114mm nii hävikki on noin 8 hv ja hävikit kasvaa kasvavan syötön mukaan.
nämä laskelmat tukee sitä mitä oon monesti koittanut selittää. no penkissä sen sitte näkee mikä kannattaa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #470 : 16.02.2012, 19:55:23 »
Onko tuo 22hv hävikki ero sitten enää niin suuri asia, ainakaan sen perusteella kun mitä voisi olettaa tässä voimaa olevan  ::)
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #471 : 17.02.2012, 14:58:59 »
Onko tuo 22hv hävikki ero sitten enää niin suuri asia, ainakaan sen perusteella kun mitä voisi olettaa tässä voimaa olevan  ::)
kaikki koitetaan ottaa mikä helpolla lähtee...

eilen käytettiin venakoppa auki ja tarkistettiin nokan ajoitusmerkin paikka. nokan hampilla on kaks reikää ja toinen niistä on lukitus ja toinen ajoitus merkki. nyt saadaan varmasti pumppu oikealle kierrokselle ja kone käymään.
vaihteiden siirto tankoja sovittelin paikalleen, niitä ei sentään tarvi ihan kokonaan tehdä uusiksi, pikku taivutus riittää.
kardaania sovittelin paikalleen ja huomasin rättinivelen olevan loppu.
nyt kauppaan osteleen osia että on viikonlopuksi osia mitä hajoittaa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #472 : 19.02.2012, 07:32:32 »
lamppujen kiinnikkeet hitsattu takas nippuun.
kuulerin asento alkaa olemaan kohillaan.
syylärin letkut on kötöstetty jotenki.
syylärin pääty kusee, reklamaatio hommia. ei saanut pidempää käyttöä kun ei ole vesiä koneessa.
muuten käytettiin taas käynnissä. laina pumppu toimi ihan hyvin. pikku ilma vaivoja on vieläki parin startin jälkeen.
eikä tuo laina pumppu kuse alle.
koko yö tullu taas värkättyä nii eiköhän täsä jouda pari tuntia kattoon painajaisia.
huomenna tai siis tänään hommeli jatkuu.
son moro.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13529
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #473 : 19.02.2012, 08:41:36 »
Huh pitkään on vetäny mutta kuullostaa lupaavalle.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua.
« Vastaus #474 : 19.02.2012, 19:49:18 »
Huh pitkään on vetäny mutta kuullostaa lupaavalle.

tulihan tuossa vähä liioteltua.
ens viikonloppuna on tarkoitus tehä kardaani, kytkytin ja vaihevivut.
pääsis sitte hinaamaan nosturille  ja tarkisteleen pohjan kuntoa.
alusta tuohon on pakko vaihtaa kun etu iskarit on ihan loppu.

mitä alustaa porukka suosittelee.
keula painaa noin 20% kuin d24tic joten ei aivan pehmeää alustaa kannata laittaa.
ens tilistä vois ostaa jonku alusta sarjan jos alle tonnilla saa hyvän alustasarjan
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. mitä alustaa suositteletta?
« Vastaus #475 : 19.02.2012, 21:45:09 »
olipa kiva yllätys kun menin talliin nii siellä roikkui katossa nyletty pässi :2funny:
ei ihan heti arvaa mitä sieltä löytää millonki :2funny: :2funny: :2funny:
oli velimies ostanut koko pässin ja nyt se roikkuu tuolla tallissa. jospa siitä sais maistiaisia ens viikolla. :nälkä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. mitä alustaa suositteletta?
« Vastaus #476 : 19.02.2012, 21:51:08 »
tärräytä se nokileka käymään nii tullee savupässiä :D  :buck2:
LH&ostrich

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. mitä alustaa suositteletta?
« Vastaus #478 : 20.02.2012, 04:40:16 »
"HUOM! jouset ja iskunvaimentimet ainoastaan eteen"

Mutta mitä tulee tuohon settiin, niin en pistäis ton painavan dieselmoottorin kaveriksi. Ainakin GTS240n jouset oli just sopivat bensakoneen painolle, mut bensakoneelle tarkotetulla langanpaksuudella.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. mitä alustaa suositteletta?
« Vastaus #479 : 20.02.2012, 07:53:42 »
ite meinaan laittaa nuo gts ISKARIT mutta en jousia.
jouset pätkin eteen dieselin jousista,
ja taakse kuormajousista pätkityt.

uskon että noin saa vielä vähän lisää jäykkyyttä verrattuna gts omiin jousiin. asennus tietenkin niin ettei jousi pääse kupistaan irti vaikka pätkitty.

 

Futurez  Kulkukoira