Carcom Oy  Ateho

Äänestys

teho arvailut. tähän voip arvailla mitä koneesta irtoaa tehoja penkki reissulla.

100hv
100-300hv
300-400hv
400-500hv
500-600hv

740 ST OM606 pientä kikkailua.

  • 1422 Vastauksia
  • 568426 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1200 : 27.08.2013, 22:56:12 »
Ok. Eli 500hp käyttöauton pystyy OM606 tekniikan ympärille rakentamaan.
tietyistä ominaisuuksista on vaan luovuttava ja hyväksyttävä ne. ajeleppa vaikka paivä 500hv volvolla ja vakio alustalla, ei oikeen ole hyvä. pitää alustalle jotain tehä että se on edes jotenki balanssissa ja samalla menettää pehmeän mukavan kyydin. mutta ajettavuus ja turvallisuus paranee tehoihin nähden.( tehot vähentää turvallisuutta!)

en kyllä lähtis itse ainakaan mitään 500hp käyttö autoa rakentamaan.. alkaa olla siinä vaiheessa huolto väli niin tiuhoja että ei se oikeen käyttö autona pelais.. +kulutus jnejne...

huolto väli riippuu käytöstä. kova ajo= tiheät huollot (ölynvaihtovälit, tarkastukset, osien toiminnan seuraaminen koko ajan jne...) ja saattaa jopa mennä isolla euro määrällä osia paskaksi... voiman siirto jne...
normi ajo= tarkastusten määrä normaalia tiheämpää ja tarkempaa, ja edelleen toiminnan seuraaminen tarkasti.

kulutus viritetyssä dieselissä ei kasva samassa suhteessa kuin viritetyssä bensa koneessa vakioon nähden.
kulutus on täysin käytöstä riippuva. diesel EI VOI KÄYDÄ LAIHALLA. jos diesel ei saa soppaa se ei nosta kierroksia eikä tehoa ole. ( perus juttu mutta muistutin vaan)
jos 500hv dieseliä pommittaa pöliänlailla nii kyllähän se 45l/100km menee niin että heilahtaa mutta normaali liikenteen mukana ajaessa ei juuri vakio vessaa enempää vie. toki pieniin kaasupolkimen liikkeisiin reagoi pumppu enemmän ja löpöä menee sitä kautta jonkun verran enemmän... toisaalta isommat elementit antaa saman diesel määrän lyhyemmässä ajassa kuin pienet elementit jolloin ruiskutuksen sumu on hienojakoisempaa ja näin on sumu "pisarat" pienempiä ja happia niiden ymäpärillä enemmän suhteessa "pisaran" tilavuuteen jolloin palaminen on parempaa ja hyötysuhde parempi.
tähän sumun hienojakoisuuteen vaikuttaa myös suuttimien avautumis paine.

Onko tuossa OM606:nen sitten niin paljon heikompi/kalliimpi huoltaa kuin b23 että tulee kallis 500hp käyttöauto?

jaa tiiähäntä oisko kalliimpi huoltaa. mahollisesti on kalliimpi mutta harvemmin uskoisin huollon tarpeen tulevan... heikommasta en tiiä omalla kokemuksella muutaku sen että ilman öljyä ei kestä tämäkään. ( se oli oma virhe asennus)

eikä taida kauhean montaa massalevy kytkintä olla mikä kestää 500hp/väännöt mukisematta.  ja sintterillä ajaminen ei ole järin nautinnollista, varsinkaan kaupungissa.

massa levyllä on tähän tehot mitattu. pari iltaa sitä shimmattiin kohalleen ja ajettiin sisään. hyvä sulake voimansiirrossa.

ja tuohon automaatti manuaali keskusteluun sen verran että katotaan mitä tulee. kumpiki käy mulle.
tomaatti pitää vaan tehä kunnolla että siitä saa mukavan.
tämän voiman siirron kans joutuu tinkimään perus käyttö mukavuudesta joka tapauksessa. ei taida ihan onnistua semmosen perus volvon kytkimen tuntuisen tekeminen ja kuorma-auton tehot...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1201 : 28.08.2013, 12:02:21 »
kulutus viritetyssä dieselissä ei kasva samassa suhteessa kuin viritetyssä bensa koneessa vakioon nähden.
kulutus on täysin käytöstä riippuva. diesel EI VOI KÄYDÄ LAIHALLA. jos diesel ei saa soppaa se ei nosta kierroksia eikä tehoa ole. ( perus juttu mutta muistutin vaan)
jos 500hv dieseliä pommittaa pöliänlailla nii kyllähän se 45l/100km menee niin että heilahtaa mutta normaali liikenteen mukana ajaessa ei juuri vakio vessaa enempää vie. toki pieniin kaasupolkimen liikkeisiin reagoi pumppu enemmän ja löpöä menee sitä kautta jonkun verran enemmän... toisaalta isommat elementit antaa saman diesel määrän lyhyemmässä ajassa kuin pienet elementit jolloin ruiskutuksen sumu on hienojakoisempaa ja näin on sumu "pisarat" pienempiä ja happia niiden ymäpärillä enemmän suhteessa "pisaran" tilavuuteen jolloin palaminen on parempaa ja hyötysuhde parempi.
tähän sumun hienojakoisuuteen vaikuttaa myös suuttimien avautumis paine.

Tämä on tullut huomattua..vaikkei tosin omassa deekussa ole kuin 220hv ja syötöt vähä reilunlaiset niin en ole vielä kertaakaan saanut keskikulutusta yli 8,9L vaikka on välillä antanu monoa aika paljonki, vertailuna 7,9L keskikulutukseen kun 80% ajosta on rauhallista maantieajoa.

Eli ajotapaa muutamalla tieliikenteessä vaikutus on ~1,0L tossa meikäläisen värkissä..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1202 : 28.08.2013, 12:17:49 »
Jäärata ajossa oli noi 20l/100km.
Ei millään parhailla renkailla eikä ahistanu konetta ees 5 vaihteella.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1203 : 28.08.2013, 21:28:45 »
Talvella meni parhaillaan kaupungissa deekulla 745 kopassa 16l/100km  :idiot2: :2funny:
Ei sen puoleen kyllä mentiin enemmän poikittain kuin luisussa  ELK
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1204 : 29.08.2013, 23:40:20 »
uusista tiloista päivitys.
eipä tullut lähi hallista volvolle uutta kotia... hinta ratkaisi homman ja oli siinä kyllä muutaki miks en innostunut.

jos jollaki foorumilaisella tai projektin seuraajilla tai teidän tutulla ois tilaa tarjota vuokralle läheltä oulunsaloa nii ottakaa yhteyttä mielellään yv. ihan vaan siksi yv ettei mee tämän takia ot:ksi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1205 : 06.09.2013, 18:27:13 »
jaahas. taas on menny tovi kuvioita selvittäessä ja näyttääpi siltä että projektin etenemine pysähtyy kun seinään. ainaki siihen asti että saa tilat lähempää ja sponsorin mielellää useamman.
muutamien toimioiden kans alustavasti suunniteltu yhteistyötä mutta mitään merkittävää ei ole sovittu.
lähempä siis kyselemään seuraavan sponssi vaihtoehdon halukkuutta yhteis työhön... voihan seki jäädä torsoksi mutta ei kokeilu maksa ku vaivaa...

pikkusen pers aukisuus vaivaa nii pitää koittaa jotaki.
keskenkään ei huvita jättää ku ollaan näin syvällä suossa harrastuksen kans.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1206 : 06.09.2013, 18:32:14 »
Oikea meininki! Turha rypistellä, kun paska on jo housussa!
Tusinassa kymmenen niitä autoharrastajia, ketkä jatkaa sen takia kun siihen on mennyt jo niin paljon aikaa ja rahaa ettei järkeä jättää levälleen ;D Itse punniskelin tämän asian kanssa jonkun aikaa, kunnes päädyin "kasattava maksoi mitä maksoi"
« Viimeksi muokattu: 06.09.2013, 19:54:11 kirjoittanut miikel »

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1207 : 12.09.2013, 22:12:53 »
Oikea meininki! Turha rypistellä, kun paska on jo housussa!
Tusinassa kymmenen niitä autoharrastajia, ketkä jatkaa sen takia kun siihen on mennyt jo niin paljon aikaa ja rahaa ettei järkeä jättää levälleen ;D Itse punniskelin tämän asian kanssa jonkun aikaa, kunnes päädyin "kasattava maksoi mitä maksoi"

eteenpäin sanoi mummo hangessa.
käpäsin tallilla ja pikku toteutuksen muutos tuli ja lopetin sen alumiinin kans pelleilyn ja aloin tehdä pellistä.
huomattavasti helpompaa ja nopeampaa tehä ja samalla antaa jäykkyyttä korin takaosaan. samalla saadaan paremmin tilaa kun voi käyttää koripeltejä kanaviston rakentamiseen...

sovin maalaus hommat sillain sopivasti= maalari+maalus tilat+uunitus.
ja hyvällä diilillä sain sovittua koko paketin.
vielä pitää yrittää vanteista ja renkaista saada hyvä diili.

talli kuviot ei ole mennyt mihinkään suuntaan ja se vähä hankaa. nyt onneksi alkaa muut kuviot olemaan normaali rytmissä ja on joskus hetki aikaa ajella tallille rakenteleen.
alettiin poikien kans tekeen 606 orkkis turbosta suihkumoottoria ku ei sille pikku puhaltimelle muuta käyttöä ole enään ja huomattiin että kaikki tarvittavat osat ja hilut löytyy tallista. laittelen videoita siitäkin kuhan se saadaan pelaamaan.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1208 : 18.09.2013, 23:59:08 »
pikku päivitys taas "uusista" talli tiloista ( alkaa varmaan jo varmaan lukioita kyllästyttään tästä aiheesta jauhaminen)
sain vihjeen työmaalla piakkoin tyhjentyvästä harraste tilasta joka ois 10km lähempänä kuin yksikään omistamani projektiin menevä osa.
se tiloista.
sen sata kertaa oon jo parin kolmen kuukauden aikana aikonu mennä talliin ja tekeen projektia eteenpäin mutta aina menny siivoamiseksi ja työkalujen ettimiseksi ettei oo juuri mitää saanu tehtyä.
nyt useana iltana käyny tallissa värkkäileen poikien kans sitä turbo suihkumoottoria nii alkaa oleen tiedossa mitä sinne tarvii ostaa ja mitä siellä on ja näin ollen alkaa olemaan polte päästä auton kimppuun.
rakentelu kuviot on jo selvillä miten mikäkin toteutetaan ja mitä olemassa olevia osia hyödynnetään...

se turbosuihkumoottori kävi jo tänään ilman ulkopuolista apua.
kierroksia pitää saada lisää ja siihen on luultavasti resepti joka toteutetaan huomenna.
ei mitään kaavoja tai mittoja periaatteella on mukava kokeilla tämmösen tekemistä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Anniina

  • Ei Ansku
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 325
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1209 : 19.09.2013, 13:05:14 »
eteenpäin sanoi mummo hangessa.
käpäsin tallilla ja pikku toteutuksen muutos tuli ja lopetin sen alumiinin kans pelleilyn ja aloin tehdä pellistä.
huomattavasti helpompaa ja nopeampaa tehä ja samalla antaa jäykkyyttä korin takaosaan. samalla saadaan paremmin tilaa kun voi käyttää koripeltejä kanaviston rakentamiseen...

sovin maalaus hommat sillain sopivasti= maalari+maalus tilat+uunitus.
ja hyvällä diilillä sain sovittua koko paketin.
vielä pitää yrittää vanteista ja renkaista saada hyvä diili.

talli kuviot ei ole mennyt mihinkään suuntaan ja se vähä hankaa. nyt onneksi alkaa muut kuviot olemaan normaali rytmissä ja on joskus hetki aikaa ajella tallille rakenteleen.
alettiin poikien kans tekeen 606 orkkis turbosta suihkumoottoria ku ei sille pikku puhaltimelle muuta käyttöä ole enään ja huomattiin että kaikki tarvittavat osat ja hilut löytyy tallista. laittelen videoita siitäkin kuhan se saadaan pelaamaan.
On se vain niin hauskan totinen tilannenäky kun toinen rälläköi ja toinen poraa. Kummatkin kessu suussa niin keskittyneenä :)
Elä huoli että tylsäksi menis, ei mene! S*
Club Perwium Salaseura
@antunliisa
Ajokkina S60 2,4T, -01 kultakeltainen tuontimalli

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1210 : 20.09.2013, 18:16:13 »
Eikö ne mursu-miehet maksakki kohtuuvella nuista 606sen ahtimista ku luulevat, että 4 ja 5 pyttysistä tiisseleistä sais muutaki irti muutaku rumaa ääntä :)

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1211 : 22.09.2013, 15:03:11 »
Eikö ne mursu-miehet maksakki kohtuuvella nuista 606sen ahtimista ku luulevat, että 4 ja 5 pyttysistä tiisseleistä sais muutaki irti muutaku rumaa ääntä :)
eipä tuo niin hyväkuntoinen puhallin ole että viittis asiakseen alkaa myymään kellekkään.
ja muutenki ennemmin suihkumoottorin omistaja ku parin euron omistaja 8)
taas lähen kokeileen auttoko muutokset mitään.
muok.
nyt saatiin jo kunnolla viheltään mutta häkellyttiin totaalisesti ja sählättiin pumppujen ja hukkaportin kans sen verran että kierrokset tippui alas ja jäi jauhamaan sitä perinteistä vauhtia eikä saatu enään toista mahdollisuutta kun lisä pumppu meni jumiin ja löpöä ei saatu menemään riittävästi palokammioon... lepponen sunnuntai rapula rakentelu poisti kohmelon ja nätisti pysyi ajatukset pois huomisesta työpäivästä...

 
pyllystä ku eilen oli kokopäivä aikaa laittaa autoa nii hitsi kaasu loppui kesken ja woikoski on lauantaisin kiinni nii eipä saanu kaasua mistään. homma tökkäs siihen.
noh jospa sitä huomenna sais ja huomen illalla voi alkaa tirruuttaan saumaa autoon...
« Viimeksi muokattu: 22.09.2013, 22:19:56 kirjoittanut volovo mies »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1212 : 24.09.2013, 21:34:23 »
terve taas.
ilta tallissa ja saatiin hitsattua taas yks lappu koriin kiinni. tulipa todettua että kuskinpuoli saa aika paljon laikkaa, peltiä ja saumaa. on meinaan aika lahjakkaasti huonoa peltiä.
kyllä osa pelleistä vielä menis mutta laikataan täysin terveelle asti nii on helpompi hitsata.

mitoin hieman takakaaria nii sinne saattas mennä jopa 305 rengas jos oikeen nahkoille justeerais et kohilleen, mutta ei huvita tehä semmosta hinkkaajaa joten tällätään kaikki 285 renkaalle.
huomenna kaupasta lisää peltiä ja sovitteleen paikkoja.

mitenköhän laillisia on itse tehdyt tankit?
ois suunnitelmissa tehdä alumiinista tankki vararenkaan paikan tilalle, poistaa kylestä täyttökorkin luukku kokonaan kun se häiritsee silmää. samalla kun tankin siirtäis konttiin saatais muutama kilo siirrettyä painoa taka-akselin etupuolelta taka-akselin takapuolelle... ja hallittavuus helpottuis.
jos tämmönen ei laitonta ole niin toteutetaan ja saadaan samalla peräkontista semmonen näppärän näköinen... ainaki ittiä miellyttäis kun sais semmosen suht orkkis tyylisen kontin jossa näkyilis sammutin ja vararengas ois näkyvillä ja akku mutta muuten aikalain laatikko niinku koko auto on muutenki.

mielipiteitä ja ajatuksia kehiin.

pakko heittää vielä diesel harrastajien huumoria videon muodossa kehiin.

http://www.youtube.com/watch?v=AETpNL_LaIc  :2funny:

muokataan vielä kerran.
työkaluihin tulee päivitystä lähiaikoina ja sitte pitäs pystyä tekeen vaikka p*llu pellistä.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2013, 23:43:55 kirjoittanut volovo mies »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1213 : 25.09.2013, 21:36:05 »
tänään tekastiin  kuskinpuolen taakse runkoaisan ja kylkipellin väliin uuden koko palasen.
kaverilta sain lainaan 50cm homemade kanttikoneen nii nätti väännellä pokkauksia...
huomenna ois tarkoitus tehä takasisäkaaren loppu palanen ja tinata kiinni.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1214 : 25.09.2013, 23:12:05 »
laitatko kuvaa siitä kanttikoneesta? vois apinoida vähän jos sais itelle tehtyä kans jossain vaiheessa moisen...
Köyhän on pakko yrittää...

 

Ateho  Elekma