Ok. Eli 500hp käyttöauton pystyy OM606 tekniikan ympärille rakentamaan.
tietyistä ominaisuuksista on vaan luovuttava ja hyväksyttävä ne. ajeleppa vaikka paivä 500hv volvolla ja vakio alustalla, ei oikeen ole hyvä. pitää alustalle jotain tehä että se on edes jotenki balanssissa ja samalla menettää pehmeän mukavan kyydin. mutta ajettavuus ja turvallisuus paranee tehoihin nähden.( tehot vähentää turvallisuutta!)
en kyllä lähtis itse ainakaan mitään 500hp käyttö autoa rakentamaan.. alkaa olla siinä vaiheessa huolto väli niin tiuhoja että ei se oikeen käyttö autona pelais.. +kulutus jnejne...
huolto väli riippuu käytöstä. kova ajo= tiheät huollot (ölynvaihtovälit, tarkastukset, osien toiminnan seuraaminen koko ajan jne...) ja saattaa jopa mennä isolla euro määrällä osia paskaksi... voiman siirto jne...
normi ajo= tarkastusten määrä normaalia tiheämpää ja tarkempaa, ja edelleen toiminnan seuraaminen tarkasti.
kulutus viritetyssä dieselissä ei kasva samassa suhteessa kuin viritetyssä bensa koneessa vakioon nähden.
kulutus on täysin käytöstä riippuva. diesel EI VOI KÄYDÄ LAIHALLA. jos diesel ei saa soppaa se ei nosta kierroksia eikä tehoa ole. ( perus juttu mutta muistutin vaan)
jos 500hv dieseliä pommittaa pöliänlailla nii kyllähän se 45l/100km menee niin että heilahtaa mutta normaali liikenteen mukana ajaessa ei juuri vakio vessaa enempää vie. toki pieniin kaasupolkimen liikkeisiin reagoi pumppu enemmän ja löpöä menee sitä kautta jonkun verran enemmän... toisaalta isommat elementit antaa saman diesel määrän lyhyemmässä ajassa kuin pienet elementit jolloin ruiskutuksen sumu on hienojakoisempaa ja näin on sumu "pisarat" pienempiä ja happia niiden ymäpärillä enemmän suhteessa "pisaran" tilavuuteen jolloin palaminen on parempaa ja hyötysuhde parempi.
tähän sumun hienojakoisuuteen vaikuttaa myös suuttimien avautumis paine.
Onko tuossa OM606:nen sitten niin paljon heikompi/kalliimpi huoltaa kuin b23 että tulee kallis 500hp käyttöauto?
jaa tiiähäntä oisko kalliimpi huoltaa. mahollisesti on kalliimpi mutta harvemmin uskoisin huollon tarpeen tulevan... heikommasta en tiiä omalla kokemuksella muutaku sen että ilman öljyä ei kestä tämäkään. ( se oli oma virhe asennus)
eikä taida kauhean montaa massalevy kytkintä olla mikä kestää 500hp/väännöt mukisematta. ja sintterillä ajaminen ei ole järin nautinnollista, varsinkaan kaupungissa.
massa levyllä on tähän tehot mitattu. pari iltaa sitä shimmattiin kohalleen ja ajettiin sisään. hyvä sulake voimansiirrossa.
ja tuohon automaatti manuaali keskusteluun sen verran että katotaan mitä tulee. kumpiki käy mulle.
tomaatti pitää vaan tehä kunnolla että siitä saa mukavan.
tämän voiman siirron kans joutuu tinkimään perus käyttö mukavuudesta joka tapauksessa. ei taida ihan onnistua semmosen perus volvon kytkimen tuntuisen tekeminen ja kuorma-auton tehot...