Elekma  Autoracing

Äänestys

teho arvailut. tähän voip arvailla mitä koneesta irtoaa tehoja penkki reissulla.

100hv
100-300hv
300-400hv
400-500hv
500-600hv

740 ST OM606 pientä kikkailua.

  • 1422 Vastauksia
  • 568425 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1215 : 26.09.2013, 10:09:11 »


mitenköhän laillisia on itse tehdyt tankit?
ois suunnitelmissa tehdä alumiinista tankki vararenkaan paikan tilalle, poistaa kylestä täyttökorkin luukku kokonaan kun se häiritsee silmää. samalla kun tankin siirtäis konttiin saatais muutama kilo siirrettyä painoa taka-akselin etupuolelta taka-akselin takapuolelle... ja hallittavuus helpottuis.
jos tämmönen ei laitonta ole niin toteutetaan ja saadaan samalla peräkontista semmonen näppärän näköinen... ainaki ittiä miellyttäis kun sais semmosen suht orkkis tyylisen kontin jossa näkyilis sammutin ja vararengas ois näkyvillä ja akku mutta muuten aikalain laatikko niinku koko auto on muutenki.

tuota, eikö käsiteltävyyden kannalta olis parempi paikka taka-akselin etupuolella? kun kilpavehkeissä tavotellaan painopisteen siirtoa mahdollisimmanalas ja  keskelle autoa? tietenni tuo malmimöykky keulalla painaa paljo mutta...
LH&ostrich

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1216 : 26.09.2013, 17:16:41 »
tuota, eikö käsiteltävyyden kannalta olis parempi paikka taka-akselin etupuolella? kun kilpavehkeissä tavotellaan painopisteen siirtoa mahdollisimmanalas ja  keskelle autoa? tietenni tuo malmimöykky keulalla painaa paljo mutta...

Riippuu lajista, äkkilähtöhommaan kun mielummin painoa taakse ja vähän ylemmäs..

Niko_S

  • Vieras
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1217 : 26.09.2013, 17:55:40 »
Polttoaine tankin saa valmistaa itse, kunhan kaikki tankin liitokset ovat tiiviitä, ja tankki on kiinnitetty kunnollisesti.

Henkilöautoissa itsetehdyille/muutetuille polttoainetankeille pitää suorittaa painetesti, että tankki kestää vähintään 0,3 bar painetta. Tästä tietenkin virallinen todistus, jonka voi esittää konttorilla.

Jos tästä olisi apua.  :)

PS. Niin, ja kannattaahan sitä asiaa kysäistä vaikka ihan konttorilta, jos halajaa sen täyden varmuuden.
     

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1218 : 26.09.2013, 21:42:54 »
Polttoaine tankin saa valmistaa itse, kunhan kaikki tankin liitokset ovat tiiviitä, ja tankki on kiinnitetty kunnollisesti.

Henkilöautoissa itsetehdyille/muutetuille polttoainetankeille pitää suorittaa painetesti, että tankki kestää vähintään 0,3 bar painetta. Tästä tietenkin virallinen todistus, jonka voi esittää konttorilla.

Jos tästä olisi apua.  :)

PS. Niin, ja kannattaahan sitä asiaa kysäistä vaikka ihan konttorilta, jos halajaa sen täyden varmuuden.
     
Trafilta saatua sähköpostia polttoainetankin vaihtoon liittyen..

 

1.       Auton polttoainesäiliön ja sähkölaitteiden on oltava sellaiset ja siten sijoitetut, että vaara palon syttymiseen auton käytön tai liikennevahingon johdosta on mahdollisimman vähäinen. Polttoainesäiliön läheisyydessä ei saa olla teräväsärmäistä tai leikkaavaa rakenneosaa, joka edestä tai takaa tapahtuvassa törmäyksessä saattaisi rikkoa säiliön.

2.       Polttoainesäiliössä tulee olla sopivat laitteet, jolla estetään säiliötä vahingoittavan yli tai alipaineen syntyminen normaaleissa käyttöolosuhteissa. Polttoainetta ei saa vähäistä tippumista lukuun ottamatta valua säiliöstä paineentasauslaitteiston kautta säiliön ollessa ylösalaisin. Paineentasauslaitteisto ei saa olla siten rakennettu eikä sijoitettu, että se aiheuttaa palovaaraa.

 

Jos auton polttoainesäiliö on hyväksytty direktiivin 70/211/EY mukaan niin se käy sellaisenaan. Jos vaihtosäiliö on siis peräisin tällaisesta niin sen pitäisi olla ainakin käypä. Tällaisia autoja ovat varmuudella ainakin kaikki 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöönotetut. Itse tehty säiliö on sitten hankalampi, koska siitä pitäisi käytännössä osoittaa  testiraportilla että se täyttää kaikki direktiivin vaatimukset. Auto tulee esittää muutoskatsastukseen muutoksen jälkeen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1219 : 26.09.2013, 22:59:46 »
tuota, eikö käsiteltävyyden kannalta olis parempi paikka taka-akselin etupuolella? kun kilpavehkeissä tavotellaan painopisteen siirtoa mahdollisimmanalas ja  keskelle autoa? tietenni tuo malmimöykky keulalla painaa paljo mutta...

tässä nimenomaan haen painopisteen siirtoa taaksepäin.

periaatteessa painopisteen siirtäminen keskemmäksi tapahtuu juurikin polttoaine tankin siirtämällä taka-akselin takapuolelle.
tankki kun on akseleiden välissä kantaa myös etuakseli tankin ja sen sisällön painoa.
taka-akselin taka puolelle kun siirtää sen tulee koko tankin ja tankin sisällön paino ainoastaan taka akselille. juurinkin sinne missä painoa tarvitaan joka olosuhteissa. paino luo pintapainetta ja pintapaine pitoa.
tällä muutoksella ei auton paino juuri muutu mutta taka nakeille saa periaatteessa pitoa.

Riippuu lajista, äkkilähtöhommaan kun mielummin painoa taakse ja vähän ylemmäs..

ei ylemmäs yhtään enempää ku laki sallii.

Polttoaine tankin saa valmistaa itse, kunhan kaikki tankin liitokset ovat tiiviitä, ja tankki on kiinnitetty kunnollisesti.

Henkilöautoissa itsetehdyille/muutetuille polttoainetankeille pitää suorittaa painetesti, että tankki kestää vähintään 0,3 bar painetta. Tästä tietenkin virallinen todistus, jonka voi esittää konttorilla.

Jos tästä olisi apua.  :)

PS. Niin, ja kannattaahan sitä asiaa kysäistä vaikka ihan konttorilta, jos halajaa sen täyden varmuuden.
     

tuo 0.3 bar ei ole ongelma.

Trafilta saatua sähköpostia polttoainetankin vaihtoon liittyen..

 

1.       Auton polttoainesäiliön ja sähkölaitteiden on oltava sellaiset ja siten sijoitetut, että vaara palon syttymiseen auton käytön tai liikennevahingon johdosta on mahdollisimman vähäinen. Polttoainesäiliön läheisyydessä ei saa olla teräväsärmäistä tai leikkaavaa rakenneosaa, joka edestä tai takaa tapahtuvassa törmäyksessä saattaisi rikkoa säiliön.

2.       Polttoainesäiliössä tulee olla sopivat laitteet, jolla estetään säiliötä vahingoittavan yli tai alipaineen syntyminen normaaleissa käyttöolosuhteissa. Polttoainetta ei saa vähäistä tippumista lukuun ottamatta valua säiliöstä paineentasauslaitteiston kautta säiliön ollessa ylösalaisin. Paineentasauslaitteisto ei saa olla siten rakennettu eikä sijoitettu, että se aiheuttaa palovaaraa.

 

Jos auton polttoainesäiliö on hyväksytty direktiivin 70/211/EY mukaan niin se käy sellaisenaan. Jos vaihtosäiliö on siis peräisin tällaisesta niin sen pitäisi olla ainakin käypä. Tällaisia autoja ovat varmuudella ainakin kaikki 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöönotetut. Itse tehty säiliö on sitten hankalampi, koska siitä pitäisi käytännössä osoittaa  testiraportilla että se täyttää kaikki direktiivin vaatimukset. Auto tulee esittää muutoskatsastukseen muutoksen jälkeen.


kiitos tiedosta.
ilta meni opetellessa tekeen pään mentävään reikään sopivaa palasta. ei saanu vielä kiinni ku piti alkaa tekkeen semmonen poikamiehen kiveksen kokoinen pirullisen mallinen paikka ensin.
ei nuitakaan ois perus leimaukseen tarvinu ku vähä räkiä pikku paikkoja sinne tänne mutta isompi palanen on mukavampi laittaa paikalleen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1220 : 27.09.2013, 13:02:21 »
Uskaltaakohan sulle sanoa että siirrä taka-akselia eteenpäin, että et oikeasti ala sellasta tekemään? :D

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1221 : 27.09.2013, 14:25:01 »
Uskaltaakohan sulle sanoa että siirrä taka-akselia eteenpäin, että et oikeasti ala sellasta tekemään? :D

Ei taida olla mitään järkee. Sillon taas alustan joutuu rakentaan aivan uusiks.

Mites olis tuon tankin sijoittelun kannalta sellanen systeemi et olis kiskot kontissa ja sopivin välimatkoin kiinnityspaikkoja, että saa haettua sen sopivan kohdan. Mutulla siinä olis noin metri liikkumavaraa ja tuskin inssikään siihen puuttuu jos tankki on hyvä ja kiinni kunnolla ja kaikki muut pykälät on kunnossa.

V70 TDI

Poissa Kari Takaeilola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1222 : 27.09.2013, 17:29:48 »
No joo menis siinä kieltämättä korin muotoilu meleko pitkälti uusiksi :) 80-luvulla ku oli Bertone erikoismalleja nii sittepä ois volovomies-erikoismalli -10 luvulle päivitettynä :) Eipä ois ruottalaiset uskonu 700:sta suunnitellessa, että joku haluais siihen mersun tiisselin ihan vaan sen voiman takia :)

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1223 : 29.09.2013, 04:48:52 »

Ei voinu helpommasti tehä



Yön tunnelmia, leikkelyitä sun muita päähänpistoja  :idiot2:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Apupoika

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • Sillälailla
Nykyinen: S60 D5, -02 Tomaatti
Entiset: Volvo S40, -00 ja -96
Miksi voimalaitoksissa käytetään Diesel-moottoreita? -Muutenhan ne olisi pelkkiä laitoksia.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1225 : 29.09.2013, 23:21:16 »
http://s1051.photobucket.com/user/volovomies/media/video-2013-09-28-21-23-49_zps23d628fb.mp4.html?sort=3&o=3

Pinta vihellystä + liekkiä  ELK

naapuri oli jostain syystä huolissaan laitteen turvallisuudesta :-\

tänään opittiin käyttään oikeen ja viime yönä tehty ohjaus paneeli osottautui hyväksi valinnaksi.
nyt pumppuja ja magneettiventtiileitä ohjataan katkasioilla eikä karvaperseillä suoraan akun napaan. tähän lisäksi se että nyt ei mee enään piuhat sekaisin ku kaikki johdot on ollu mustia ja maa piuhat on tunnistanut piuhaan tehdystä solmusta ja plussat tuurilla paikalleen jos ei käynnisty on ollu väärä johto kädessä jne...

kaikki väliät tai muuten paskana olevat isot ahtimet saa lähettää tännepäin nii tehdään niistä loppu hauskalla tavalla ;)
tuokin jo kerran meni jumiin kovilta kierroksilta. eipä se muuta tehny ku nauratti niinku koko keksintö muutenki :2funny: :2funny: :2funny:

ite autoon.
niinku kuvista näkyy rälläkkää on heilutettu taas. löytyi jonku pettämätön korin korjaus palanen. 5x10 cm alumiini lappu liimattuna pailalleen jollaki sikaflexillä tai vastaavalla tökötillä, noh uutta peltiä ja elämä jatkuu samallain ku ennen tietoa tuosta paikkauksesta...

aika äkkiä menee puoli neliöä peltiä ku alkaa tekeen paikkoja. noin puolet menee hukkaan ennenku saa tehtyä mieleisen palasen jonka viittii laittaa paikalleen. lisää hukkaa tulee jos hitsaus ei onnistu kerralla ja joutuu leikkaan osittan paikalla olevan palikan pois ja tekeen taas uudestaan.
kaikki näköjään pitää tehä sata kertaa ennenku onnistuu itelle kelpaavalla tyylillä.

jatketaan taas kunhan on jotain kerrottavaa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1226 : 29.09.2013, 23:43:03 »
Seurantaan

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1227 : 30.09.2013, 18:41:18 »
taas tallissa alkuilta vietetty tallissa ja joku rävellys palanen saatu paikalleen.
seuraavana ruoste paikan korjaus ja sen jäläkeen pääsee taas muuttaan kaaren mallia.

mukava taas värkätä ku on päässy sopivaan työ/vapaa-aika/tallirytmiin.
jos liikaa tekee nii loppuu kiinnostus pitkäksi aikaa.
pari paikkaa illassa on sopiva.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1228 : 30.09.2013, 23:11:04 »
jep jep.
saatiin kaivettua ruosteita vähemmälle ja alumiini palanen on korvattu oikealla pellillä ja hitsailtu kiinni.
myös aiemmin paikalleen heftailtuja palasia saatiin umpisaumalla kiinni...
oven mallia suunnittelin/suunniteltiin teknistä toteutusta. aika sviddumainen homma tehä nuo kanavat mutta eiköhän se siitä tokene ku aikasa värkkää ja ostaa peltiä.
nyt ois helpoin ostaa/varastaa pari taka ovea ja niistä leikellä varaosa peltejä.
taka kyljen takaisin kiinnitys ylä pokkauksesta on teknisesti ratkaistu ja ala kiinnitys tulee normaalisti sisäkaareen. sisä kaari kylläkin muuttuu hieman.


liekköhän kukaan laittanu 940 takapuskuria 740 paikalleen?
ois pikku visio ku muutama raato ois pihalla joista vois anastaa puskurin ja leipoa sopivan.
740 puskuri ei sovi pullistusten jne jälkeen yhtään hyvin nii koittaa jostain lähes yhtä kanttisesta anastaa taka puskuri jota muokkaamalla sais kohtuu näköisen takaa päin...

jos joku luulee että tiedän miltä tämä tulee näyttään on väärässä!
mulla ei oo mitään käryä miltä kottero tulee näyttään ku satun olemaan tyylitajuton enkä pelekää rälläkän käyttöä. "leepu kakkonen"...

tänään taas tuli joku sairas päähäpisto tehä jotain ilmeisesti laitonta... mutta jätetää tälläkertaa tekemättä ja tehhään joskus jos ei muute tekemistä ole...
no jotain saa tästäkin poistaa. kokkeillaan ainaki miltä näyttäis ilman takimmaisia sivu ikkunoita? tekasen siihen saman väriset pellit tilalle ja makustelen asiaa... käsittääkseni ne saa poistaa koska eivät vaikuta kuskin näkyvyyteen eikä korin jäykkyyteen sen enempää kuin paikallaan oleva tummennettu lasi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 740 ST OM606 pientä kikkailua. (korin ehostusta.)
« Vastaus #1229 : 01.10.2013, 12:33:32 »
tänään taas tuli joku sairas päähäpisto tehä jotain ilmeisesti laitonta... mutta jätetää tälläkertaa tekemättä ja tehhään joskus jos ei muute tekemistä ole...
no jotain saa tästäkin poistaa. kokkeillaan ainaki miltä näyttäis ilman takimmaisia sivu ikkunoita? tekasen siihen saman väriset pellit tilalle ja makustelen asiaa... käsittääkseni ne saa poistaa koska eivät vaikuta kuskin näkyvyyteen eikä korin jäykkyyteen sen enempää kuin paikallaan oleva tummennettu lasi.
Kaikki muut lasit saa vaihtaa umpinaiseen paitsi etusivulasit ja tuulilasi. :2funny:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Proturbo  Autodiagnoosi