Elekma  Autoracing

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785136 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #450 : 16.02.2014, 19:37:40 »
noniin! Hyvä tietää niin voi hyvällä omallatunnolla snurrata ruostuneen reunan pois ja kasailla. Kiitoksia.
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #451 : 16.02.2014, 23:13:40 »
noniin! Hyvä tietää niin voi hyvällä omallatunnolla snurrata ruostuneen reunan pois ja kasailla. Kiitoksia.

Sielä sisällä kuuluu olla sitten se kaulus/kehä ulkoreunassa

Poissa Blackline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #452 : 18.02.2014, 20:40:00 »
Ardic ei käynnisty enää!  :-\  Volvo V70 vm.2003 (912-D pyöreä pakoputki)

Pari viikkoa sitten ardic käynnistyi normaalisti, mutta alkukohinan (noin 1min) jälkeen alkoi tasainen ("Uh","uh","uh"...) Viikon aktiivisen käyttelyn jälkeen alkoi sammuttaa ardicin noin 10-15min päästä, vaikka pihalla -25c ja auto ei ollut lämmin.

Avasin ardicin ja huomasin poltinputkessa olevan ropellin alla sijaitsevan "lautasen" palaneen aivan entiseksi. Sisällä oli todella vähän nokea ja silmä puhtaana. Lautanen ja ropelli uusittiin, osat paikoilleen. Ainoa mikä muuttui niin polttimen alkukohinan jälkeen ääni oli epätasaisempi ("tah","taa","tah","tah","taa"...) Ardic saamui automaattisesti noin 2min käynnistyksen jälkeen.

Nyt ajotietokoneen näyttöön tuli "standardwartung dyrchfruhren" ilmeisesti perushuollon ilmoitus (ei syttynyt valoja)?!

Ajattelin nollata ilmoituksen vrcf:n ohjeiden mukaan. Ulkomuisti tietenkin voi pettää, mutta en saanut ilmoitusta nollattua. Nollausyrityksen yhteydessä näytössä kävi ilmoitus "045". Koitin käynnistää ardicin niin pa-pumppu ja vesipumppu ei käynnistynyt ja pakkosyöttö sammutti itsensä. Lisää ilmoituksia eikä valoja syttynyt... edelleen ilmoittaa tuota huoltoa.

- Nesteet eivät katoa
- Nokea ei ollut nimeksikään
- Pa-pumppu nakuttaa
- Pohja näyttää ehjältä ja Ok:lta. Sytytin ehkä hieman kärsineen näköinen.


Mitä suosittelisitte asialle tehtäväksi / missä järjestyksessä / mitä tuo "045" mahdollisesti tarkoittaa? :o

EDIT1:
Paineentasaaja oli rikki, ja vikakoodien nollaus. Nyt vehje toimii. Kiitos ongelmassa auttaneille!!
« Viimeksi muokattu: 27.02.2014, 19:24:10 kirjoittanut Blackline »
460SE -90 300K km, V40 Blackline -00 500K km, V70 D5 -03 500K km.

Kun puun kaataa, niin varjo katoaa!

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #453 : 18.02.2014, 20:51:10 »
Ardic ei käynnisty enää!  :-\  Volvo V70 vm.2003 (912-D pyöreä pakoputki)

Pari viikkoa sitten ardic käynnistyi normaalisti, mutta alkukohinan (noin 1min) jälkeen alkoi tasainen ("Uh","uh","uh"...) Viikon aktiivisen käyttelyn jälkeen alkoi sammuttaa ardicin noin 10-15min päästä, vaikka pihalla -25c ja auto ei ollut lämmin.

Avasin ardicin ja huomasin poltinputkessa olevan ropellin alla sijaitsevan "lautasen" palaneen aivan entiseksi. Sisällä oli todella vähän nokea ja silmä puhtaana. Lautanen ja ropelli uusittiin, osat paikoilleen. Ainoa mikä muuttui niin polttimen alkukohinan jälkeen ääni oli epätasaisempi ("tah","taa","tah","tah","taa"...) Ardic saamui automaattisesti noin 2min käynnistyksen jälkeen.

Nyt ajotietokoneen näyttöön tuli "standardwartung dyrchfruhren" ilmeisesti perushuollon ilmoitus (ei syttynyt valoja)?!

Ajattelin nollata ilmoituksen vrcf:n ohjeiden mukaan. Ulkomuisti tietenkin voi pettää, mutta en saanut ilmoitusta nollattua. Nollausyrityksen yhteydessä näytössä kävi ilmoitus "045". Koitin käynnistää ardicin niin pa-pumppu ja vesipumppu ei käynnistynyt ja pakkosyöttö sammutti itsensä. Lisää ilmoituksia eikä valoja syttynyt... edelleen ilmoittaa tuota huoltoa.

- Nesteet eivät katoa
- Nokea ei ollut nimeksikään
- Pa-pumppu nakuttaa
- Pohja näyttää ehjältä ja Ok:lta. Sytytin ehkä hieman kärsineen näköinen.


Mitä suosittelisitte asialle tehtäväksi / missä järjestyksessä / mitä tuo "045" mahdollisesti tarkoittaa? :o


Kuulostaa kovasti polttoaineensyöttö ongelmalta, ehkäpä vika paineentasaimessa.
Kuvauksesi perusteella laite on nyt mennyt lukkotilaan ja ilman vikakoodien nollausta, se ei enää lähde ollenkaan edes yrittämään käynnistymistä.

045 tarkoittaa numeerisessa muodossa samaa mitä sielä näytössä lukee normaalisti tekstinä, tuo tulee esiin, kun pitää liian pitkään sitä tripin nollausnappia painettuna.  (Jos olisi kääntötaulukko numero->teksti, niin numerosta näkee, mitä näytössä lukee, oli kieli sitten vaikka kiinaa..  lienee tarkoitus tuolla olla apuna vain tehtaan auton testaajalle, joka testin jälkeen voi katsoa, että mitä viestejä näytössä on, jos ei ymmärrä mittaristossa olevaa kieltä..   samaa hemmoa varten on olemassa myös toiminto, jolla saa mittaristoon näkyviin tiedon, että onko johonkin ohjausyksikköön tallentunut vikakoodi..  itse vikakoodia ei saa esiin, eikä sitä saa nollattua, se vaatii testerin....     oliskohan toi ollut jotenkin näin: virta päälle, painetaan vasemman viiksen read painiketta ja takasumuvalon nappia yhtäaikaa pohjaan ja pidetään hetken..  en oo varma.. mutta eipä tuo nyt paljon ketään ilahduta)

Poissa Blackline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #454 : 18.02.2014, 21:53:19 »
Kiitos Miksulle vastauksesta!!  :hello: Itsekin hieman epäilin tuota paineentasaajaa. Haen paineentasaajan käyttöautolta, kun muistaakseni sanoivat sellaisen löytyvät suoraan hyllystä. Katotaan miten käy!  ???
460SE -90 300K km, V40 Blackline -00 500K km, V70 D5 -03 500K km.

Kun puun kaataa, niin varjo katoaa!

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #455 : 18.02.2014, 21:56:52 »
Kiitos Miksulle vastauksesta!!  :hello: Itsekin hieman epäilin tuota paineentasaajaa. Haen paineentasaajan käyttöautolta, kun muistaakseni sanoivat sellaisen löytyvät suoraan hyllystä. Katotaan miten käy!  ???

Muista sitten myös se vikakoodien nollaus, muuten ei lähde tosiaan edes yrittämään käynnistymistä.

PS.  Meilläkin on ardic-osia hyllyssä, jos joku tarvii :)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 21:59:31 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa aapo62

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #456 : 19.02.2014, 20:29:55 »
Vaihdettu uudenmallinen(3731374) poltin vanhanmallisen tilalle.
Ardic käynnistyy reilusti savuttaen ekalla tai toisella yrityksellä ja pysyy päällä "vähemmän" savuttaen. Savuttaa niin  paljon ettei kehtaa käyttää. Lisäksi käydessään pitää normaalia kovempaa ääntä, ääni kuuluu kajuuttaan selvästi ajettaesssa. Lämmetessään savutus pienenee mutta silti selvästi havaittavissa.

Vaihdon syynä oli alkava satunnainen humppaava käyntiääni, täältä opittuna: paineentasainvika, vanha puhallin oli ok, laakerit vaihdettiin muutama vuosi sitten.
Vanha puhallinmoottori sai siipeensä kun purkaessa toheloin käämilangan poikki laakerin juuresta. Ostin kokopolttimen koska sain tarvitsemani osat, puhallin, paineentasain, "propellilautanen"ja paloputki.

Auto S80 D5 2002(auto teknisesti 2001), 310tkm, Lämmitin on mallia 912D kiinteällä kantikkaalla pakoputkella. Ardic:n käynnistys vain viiksestä tai ajastuksella.
Sinisellä myyjä epäilikin ettei tää varmaankaan sovi, ei tosin tiennyt miksi puhallin on/olisi erilainen.

Vanhaa lämmittimessä on nyt ulkokuori, ohjainboksi, johtosarja(=ylil.suoja, termostaatti ja liekinvartija) ja pa-pumppu joka ardic:n kyljessä kiinni ja paineentasain/suutinputki polttimessa. Lisäksi vaihdoin vanhasta puh moottorin "asennusalustan", koska uudessa oli erilainen ruuvikiinnitys päälliskopalle ja kaapeleiden läpivienneille.

Poltinputki  uudessa oli eri asennossa hehkutulpan reikään nähden. Uusi puhallin on lisäksi hiukan matalampi kuin vanha, joten sopii hyvin olemaan suojakupunsa alla.

Kysymys/pohdintaa?
Poltin käynnistyy ja käy mutta savuttaa, siis seosko väärä? Onko syynä tämän uuden puhaltimen erilainen nimellisnopeus, ohjainhan ei tiedä puhaltimen todellista nopeutta. Pa-pumppu, paineentasain/suutinputki,  "propellilautanen" ja ohjainboksi ovat alkuperäisiä. Vesipumppukin vaihdettu parivuotta sitten.
Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta  "kokeilusta".
Mitään ohjelmapäivityksiä ei ole autoon tehty missään vaiheessa.

ps. Jos jollain olisi vanhempaa mallia oleva puhallin ylimääräisenä, vaikka laakerivikaisena, olis jostain syistä kiinnostunut.....

 




Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #457 : 20.02.2014, 05:26:44 »
Vaihdettu uudenmallinen(3731374) poltin vanhanmallisen tilalle.
Ardic käynnistyy reilusti savuttaen ekalla tai toisella yrityksellä ja pysyy päällä "vähemmän" savuttaen. Savuttaa niin  paljon ettei kehtaa käyttää. Lisäksi käydessään pitää normaalia kovempaa ääntä, ääni kuuluu kajuuttaan selvästi ajettaesssa. Lämmetessään savutus pienenee mutta silti selvästi havaittavissa.

Vaihdon syynä oli alkava satunnainen humppaava käyntiääni, täältä opittuna: paineentasainvika, vanha puhallin oli ok, laakerit vaihdettiin muutama vuosi sitten.
Vanha puhallinmoottori sai siipeensä kun purkaessa toheloin käämilangan poikki laakerin juuresta. Ostin kokopolttimen koska sain tarvitsemani osat, puhallin, paineentasain, "propellilautanen"ja paloputki.

Auto S80 D5 2002(auto teknisesti 2001), 310tkm, Lämmitin on mallia 912D kiinteällä kantikkaalla pakoputkella. Ardic:n käynnistys vain viiksestä tai ajastuksella.
Sinisellä myyjä epäilikin ettei tää varmaankaan sovi, ei tosin tiennyt miksi puhallin on/olisi erilainen.

Vanhaa lämmittimessä on nyt ulkokuori, ohjainboksi, johtosarja(=ylil.suoja, termostaatti ja liekinvartija) ja pa-pumppu joka ardic:n kyljessä kiinni ja paineentasain/suutinputki polttimessa. Lisäksi vaihdoin vanhasta puh moottorin "asennusalustan", koska uudessa oli erilainen ruuvikiinnitys päälliskopalle ja kaapeleiden läpivienneille.

Poltinputki  uudessa oli eri asennossa hehkutulpan reikään nähden. Uusi puhallin on lisäksi hiukan matalampi kuin vanha, joten sopii hyvin olemaan suojakupunsa alla.

Kysymys/pohdintaa?
Poltin käynnistyy ja käy mutta savuttaa, siis seosko väärä? Onko syynä tämän uuden puhaltimen erilainen nimellisnopeus, ohjainhan ei tiedä puhaltimen todellista nopeutta. Pa-pumppu, paineentasain/suutinputki,  "propellilautanen" ja ohjainboksi ovat alkuperäisiä. Vesipumppukin vaihdettu parivuotta sitten.
Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta  "kokeilusta".
Mitään ohjelmapäivityksiä ei ole autoon tehty missään vaiheessa.

ps. Jos jollain olisi vanhempaa mallia oleva puhallin ylimääräisenä, vaikka laakerivikaisena, olis jostain syistä kiinnostunut.....
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jäähdytysnestettä ei kulu, uudella eikä vanhalla?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa aapo62

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #458 : 20.02.2014, 07:12:03 »
Nestettä ei kulu, polttimen palopesän pohja ehjä, ei ole ollut vielä tarvetta korjaukselle. Ardic toimi moittettomasti ennen remppaa, tosin siinä käyntiäänessä oli sitä ajoittaista "humppaamista". Käden kun laittaa nyt pakoputken alle niin naftahan siinä haisee ja reilusti.


Poissa mikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #459 : 20.02.2014, 18:14:28 »
912 (V70D5 2004) ei lähde tulille. Ketju luettu läpi ja hieman hämmennystä edelleenkin.

Eli,

- Pumppu nakuttaa, puhallin pyörii, hehkuttaa, mutta ei käynnisty

Kysymyksiä:

- Hehkutulpalta mitattuna näkyy yleismittarilla n. 8 V, ilmeisesti pulssittaa 12V, onko tämä normaalia?
- Estääkö pienikin imupuolen vuoto käynnistymisen? Pumpun liittimessä on hieman märkyyttä puristusliittimen luona. Nafta kyllä haisee kun yrittää käynnistää.
- Painnentasain/suutin: voiko rikkoontua niin ettei edes yritä? Käsittääkseni voi palaa epätasaisesti mutta pitäsi edes "yrittää"

Aikasemmin savutti normaalia enemmän ennen kuin vaikeni.

Ajattelin tutkia tuleeko polttoaine perille seuraavaksi vai onko muita ehdotuksia? Painnentasain?

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #460 : 20.02.2014, 18:23:51 »
912 (V70D5 2004) ei lähde tulille. Ketju luettu läpi ja hieman hämmennystä edelleenkin.

Eli,

- Pumppu nakuttaa, puhallin pyörii, hehkuttaa, mutta ei käynnisty

Kysymyksiä:

- Hehkutulpalta mitattuna näkyy yleismittarilla n. 8 V, ilmeisesti pulssittaa 12V, onko tämä normaalia?
- Estääkö pienikin imupuolen vuoto käynnistymisen? Pumpun liittimessä on hieman märkyyttä puristusliittimen luona. Nafta kyllä haisee kun yrittää käynnistää.
- Painnentasain/suutin: voiko rikkoontua niin ettei edes yritä? Käsittääkseni voi palaa epätasaisesti mutta pitäsi edes "yrittää"

Aikasemmin savutti normaalia enemmän ennen kuin vaikeni.

Ajattelin tutkia tuleeko polttoaine perille seuraavaksi vai onko muita ehdotuksia? Painnentasain?

Tässä vastaavaa vikaa?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=44393.0

Poissa mikke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #461 : 20.02.2014, 18:32:13 »
Kiitokset, luin tuon ketjun jo aikaisemmin!

Edellenkin mietityttää mitä tuon toimivan tulpan päääsä käkyy yleismittarilla jännitettä?


Poissa aapo62

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #462 : 25.02.2014, 10:22:33 »
Vaihdettu uudenmallinen(3731374) poltin vanhanmallisen tilalle.
Ardic käynnistyy reilusti savuttaen ekalla tai toisella yrityksellä ja pysyy päällä "vähemmän" savuttaen. Savuttaa niin  paljon ettei kehtaa käyttää. Lisäksi käydessään pitää normaalia kovempaa ääntä, ääni kuuluu kajuuttaan selvästi ajettaesssa. Lämmetessään savutus pienenee mutta silti selvästi havaittavissa.

Vaihdon syynä oli alkava satunnainen humppaava käyntiääni, täältä opittuna: paineentasainvika, vanha puhallin oli ok, laakerit vaihdettiin muutama vuosi sitten.
Vanha puhallinmoottori sai siipeensä kun purkaessa toheloin käämilangan poikki laakerin juuresta. Ostin kokopolttimen koska sain tarvitsemani osat, puhallin, paineentasain, "propellilautanen"ja paloputki.

Auto S80 D5 2002(auto teknisesti 2001), 310tkm, Lämmitin on mallia 912D kiinteällä kantikkaalla pakoputkella. Ardic:n käynnistys vain viiksestä tai ajastuksella.
Sinisellä myyjä epäilikin ettei tää varmaankaan sovi, ei tosin tiennyt miksi puhallin on/olisi erilainen.

Vanhaa lämmittimessä on nyt ulkokuori, ohjainboksi, johtosarja(=ylil.suoja, termostaatti ja liekinvartija) ja pa-pumppu joka ardic:n kyljessä kiinni ja paineentasain/suutinputki polttimessa. Lisäksi vaihdoin vanhasta puh moottorin "asennusalustan", koska uudessa oli erilainen ruuvikiinnitys päälliskopalle ja kaapeleiden läpivienneille.

Poltinputki  uudessa oli eri asennossa hehkutulpan reikään nähden. Uusi puhallin on lisäksi hiukan matalampi kuin vanha, joten sopii hyvin olemaan suojakupunsa alla.

Kysymys/pohdintaa?
Poltin käynnistyy ja käy mutta savuttaa, siis seosko väärä? Onko syynä tämän uuden puhaltimen erilainen nimellisnopeus, ohjainhan ei tiedä puhaltimen todellista nopeutta. Pa-pumppu, paineentasain/suutinputki,  "propellilautanen" ja ohjainboksi ovat alkuperäisiä. Vesipumppukin vaihdettu parivuotta sitten.
Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta  "kokeilusta".
Mitään ohjelmapäivityksiä ei ole autoon tehty missään vaiheessa.

ps. Jos jollain olisi vanhempaa mallia oleva puhallin ylimääräisenä, vaikka laakerivikaisena, olis jostain syistä kiinnostunut.....
No niin, nyt se on kii ja nyt se Pelaa...
Puhaltimissa tosiaan eri pyörimisnopeudet.
Vanhemman mallisen nimellisnopeus/12V n.7000rpm, uudemman nimellisnopeus n 12000-13000rpm.
Kierrokset mitattu stroboskoopilla puhaltimien ollessa polttimessa kiinni ilman sitä suojakupua mikä vaikutttaa ilman vastukseen/kulkuun, eikä näin ollen mittaukset vastaa tarkkoja datalehden arvoja, niitä kun ei mistään tuntunut saavan.
Joku varmaan osaisi tarkentaa, että voiko ton uudenmallisen puhaltimen saada toiminaan jos vaihtaa poltinta vastaavan ohjainyksikön,  vai käykö niin ettei ECU tunnista tota uudempaa boksia suoraan.
Sit olis se uudempi puhallinmoottori vapaana jos jollain tarvetta......

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #463 : 25.02.2014, 15:56:04 »
Ardic 912 D polttoainepumppu pitäis löytää, mistä lähen kyselee ja tietääkö joku osanumeron/hinnan tiskillä.
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa Timovaan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 330
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #464 : 05.03.2014, 07:26:56 »
912 (V70D5 2004) ei lähde tulille. Ketju luettu läpi ja hieman hämmennystä edelleenkin.

Eli,

- Pumppu nakuttaa, puhallin pyörii, hehkuttaa, mutta ei käynnisty

Kysymyksiä:

- Hehkutulpalta mitattuna näkyy yleismittarilla n. 8 V, ilmeisesti pulssittaa 12V, onko tämä normaalia?
- Estääkö pienikin imupuolen vuoto käynnistymisen? Pumpun liittimessä on hieman märkyyttä puristusliittimen luona. Nafta kyllä haisee kun yrittää käynnistää.
- Painnentasain/suutin: voiko rikkoontua niin ettei edes yritä? Käsittääkseni voi palaa epätasaisesti mutta pitäsi edes "yrittää"

Aikasemmin savutti normaalia enemmän ennen kuin vaikeni.

Ajattelin tutkia tuleeko polttoaine perille seuraavaksi vai onko muita ehdotuksia? Painnentasain?

Minullakin tulee tuo 8v, ja korjaamolla sanoivat, että normaalia. Sammuu heti kun ardic käynnistyy.
-V70 2.4 d vm-2002

Lause ei välttämättä ala ISOLLA kirjaimella.

 

KL-varaosat  Race.fi