Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 441675 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #450 : 28.02.2016, 21:27:54 »
Minnekkäs asti b230fb vakio suutintukki riittää isommilla suuttimilla? Imusarja on omatehty mutta löytyis tuo vakio imusarjakin ja siitä suutintukki yms.. Sopisi tuohon satsiin jos ei vaan ahista..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa suppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #451 : 28.02.2016, 23:17:32 »
Sama kisko kaikissa vinokoneissa riittänee 400++hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #452 : 29.02.2016, 01:10:13 »
Mekaanisen rakenteen lisäksi, moottorinohjauksen säätöihin tulisi kiinnittää erittäin suurta huomiota!  :-X

T-nokalla on vedetty 1,1 baarin ahdoilla 261hv ja 451Nm pikkuisen vakio FT:n mitsua isommalla ahtimella (numeroa isompi pakopesä ja 16G imupuoli). Joten mekaaninen puoli ei ihan heti ole ensimmäisenä vastassa, vaan mekaniikan ja säätöjen yhteensopimattomuus.

Eihän noissa huippuarvoissa ole mitään ihmeellistä, mutta T-nokalla se vetoalue, jossa on +300Nm onkin sitten 2200-rajoitin välillä ja tehotkin ovat +250hv +3000rpm -> rajoitin (6250rpm).

Tuo kaikki on toteutettu vakio imu/pako-sarjalla (530 kannella), muokaten ainoastaan pakoputkea ja kantta mekaaniselta puolelta ja sekin pako-ränni on hitusen turhan suuri tehoon nähden.
Tietysti heti alkuun pitää sanoa, että vakio coolerilla voi heittää kuikkaa (ympäristörikos).

Pakopaineet pysyivät alle ahtojen noissa seteissä, joten jollei tavoitella mopolla mahdottomia, niin vakioromuilla pääsee yllättävän pitkälle, kunhan muistaa portata kannen edes kevyesti (sarjojen sovitus kanteen).

Loput noista tuloksista on tehty puhtaasti säätämällä settejä saatanallisesti! :pomo:
Ja tuolla säätämisellä ei ole edes ulosmitattu kaikkea mitä settit pystyvät, vaan niissä ollaan turvamarginaalin paremmalla puolella ja  vielä pitkällä!

Toisinsanoen, kaikki ns. valmiit bulkkilastut saa unohtaa täysin kun tehoja aiotaan nostaa +200hv luokkiin. Säätämällä itse tai käyttämällä osaavaa säätäjää voi pahimmillaan tuplata tuloksen bulkkiin verrattuna muttamatta mekaanista rakennetta.

Turbo-koneessa monet miettivät miten saada savua koneeseen, mutta unohtavat sen, minkä jokainen wiinamäenmies tietää!
Savua saa koneeseen ahtamalla, mutta kysymys onkin, millä sen saatanan savun saa koneesta pihalle kivuttomammin!

Ja tuohon ei ole vastaus 4" pakoränni! Vaan älykäs asioiden yhteensovittaminen! :pomo:


Ps. nokista unohtaisin heti alkuun A:n. Pysyttelisin turbo-nokissa tai miettisin enintään VX(3) tai W (M), vaparin nokka turbokoneessa on laukaus lumpioon! (yleensä!)  :-[
« Viimeksi muokattu: 29.02.2016, 01:23:05 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #453 : 29.02.2016, 02:28:54 »
Ps. nokista unohtaisin heti alkuun A:n. Pysyttelisin turbo-nokissa tai miettisin enintään VX(3) tai W (M), vaparin nokka turbokoneessa on laukaus lumpioon! (yleensä!)  :-[

Niin A-nokkaako ei turboissa tehtaalta ole? Mietipä uudestaan... ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #454 : 29.02.2016, 05:35:45 »
Voin suositella bulkkilastua ja vaparin nokkaa +200hv vinokoneeseen ☺ kokemusta on ei MuTua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #455 : 29.02.2016, 21:25:33 »
Niin A-nokkaako ei turboissa tehtaalta ole? Mietipä uudestaan... ;)

Ei jaksaisi vääntää tästäkin asiasta taas, mutta B230FK/FT koneissa niitä ei jostakin syystä ole.....
Toki vinokoneet ovat hyvin laaja-ryhmä hyvin erilaisia moottoreita. Mutta minä puhun ainoastaan B230FK/FT sukuisista kehitelmistä, enkä mistään muusta.

Matalapuristeinen kone ja julma over-lapp eivät ole asioita, joita käyttömoottoriin kannattaa laittaa.

Jos taas rakennetaan konetta, jonka maksimitehot ovat siellä +7000rpm ja alavetoa ei ole edes vaparin vertaa, niin ollos hyvä vain!   :idiot2:

Edelleen, pitäisi pysähtyä miettimään, mitä haluaa ja miten siihen tavoitteeseen pääsee, eikä tehdä asioita siksi, kun "joku muu on tehnyt niin" ja sitten räjäyttää moottorinsa tai rikkoo kansipahvin kilisevillä bulkki-lastuilla, ymmärtämättä mitä tekee....  :nuhtelu

Voin suositella bulkkilastua ja vaparin nokkaa +200hv vinokoneeseen ☺ kokemusta on ei MuTua.

No, minullakin on kokemusta aiheesta ja monella muullakin ja tulokset eivät ole olleet niin mairittelevia.

Minä annan mielelläni MUstan TUntua, jos sitä joku oikeasti haluaa!  :2funny:

Mutta asiaan, onkos tuosta "kokemusestasi" esim. penkki-lappua tms. mitattua dataatm, pelkän "tuntumisen" sijaan?  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #456 : 29.02.2016, 21:38:08 »
Nokka-akseleista varmasti monet väännöt käyty. Kliinisten testausteni perusteella ainakin nykyinen turbon Enem K15 custom(292/113/12,6/2,6) on ollut erinomainen "löytö". Vaparissa testaan paraikaa ko. akselia. Yllättävän hyvin se isohkolla overlapillakin pelaa, mutta muun moottorinkin tulee olla suunniteltu niin, että kaikki pelaa yksyhteen. En väitäkään, että automaatilla moista kannattaisi kokeilla. Kun kansi virtaa ja nokka on sopiva, niin ero on melkoinen verrattuna mietoihin akseleihin. Mutta jatkakaa.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #457 : 29.02.2016, 21:58:13 »
Ootko mikan muuten miettinyt Y-nokkaa koskaan? Itselle tuli se tossa ennen talvea K:n tilalle ja on tosiaan huomattavasti miellyttävämpi kaupunkiajossa, kun alipainealueellakin pysyy liikenteen tahdissa ja tuntuu se silti vetävän ihan mukavasti kun ahdin herää. Useimmissa taulukoissa ei oo siitä kuin imun asteet mainittu, mutta paon aukiolo on imua pidempi, toisin kuin missään muussa vakio nokista: http://www.mijnvolvo.nl/wp-content/uploads/2009/11/camshaftspecs-723x1024.jpg
Overlap ~16astetta eli noin VX:än luokkaa ja puolet A:n overlapista. Mulla tosiaan aika vakio 530 (vähän itse sorkittu), E85 ja suurehko turbo.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #458 : 29.02.2016, 22:32:07 »
Saisko tuommosesta sileestä nokasta kuten M,T tai L hitsautettua järkevän turbonokan?
Ketkä nokkia hioo? Jos jollain yhteystietoja savon/keskisuomen alueelta, niin voisin kysyä ihan tekijöiltä.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #459 : 29.02.2016, 22:53:26 »
Saisko tuommosesta sileestä nokasta kuten M,T tai L hitsautettua järkevän turbonokan?
Ketkä nokkia hioo? Jos jollain yhteystietoja savon/keskisuomen alueelta, niin voisin kysyä ihan tekijöiltä.
Kyllähän monikin niitä hioo, mut ketään loukkaamatta niin eikö ne vähän oo jokkisjuttuja? Ei kannata välttämättä jos varmasti hyvän saa lashcappeja tai pidempiä venttiileitä käyttämättä kun sijoittaa varmasti toimivaan. Sitäkään en väitä, etteikö näistä aihioista sais hyviä tehtyä, mutta sen hyvän tekeminenkin maksaa.

Sellaisiin moottoreihin, joihin valmiita hyviä virinokkia ei juuri löydy, on hiottu/hitsattu nokka hyvä ratkaisu. Itselleni erittäin hyvä kuva jäi R-koneistuksen palveluista. Paikka sijaitsee Keravalla ja nettisivut löytyvät. Heiltä saa esimerkiksi varmasti tyhjentävän vastauksen.

Edit. Kukaan ei sitten mene kokeilemaan mitään rajumpaa nokkaa pienten mitsujen kanssa. Se ei oikein toimi. Mutta +300hv tavoitteeseen usein valittu jo järkevämmänkokoinen ahdin.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2016, 23:11:24 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #460 : 29.02.2016, 23:04:46 »
Voin suositella bulkkilastua ja vaparin nokkaa +200hv vinokoneeseen ☺ kokemusta on ei MuTua.
Joo, tulee sillain tosi hyvä setti että vakio turbon kytkin pitää ja saavutetaan sama teho kun alavääntönokalla, jonka kanssa saavutetaan se sama teho siten että kytkin ei pidä. Selvää säästöä. Muok: tämä siis toki vakion ahtimen kanssa, isommalla vois nokalla saadakin tehoa lisää.


Nyt pikaisen testailun perusteella voisin todellä lämpimästi suositella 05-sarjan mitsuja jos haluaa mukavuuspainotteisen eli täysin käyttöautokelpoisen toteutuksen, jossa kuitenkin on voimaa eri lailla kun vakioturbon kanssa. OK, mulla on epäreilu vertailu kun samaan hötäkkään koneeseen vaihtui kansi, mutta tuo 05-sarjan mitsu herää alhaalta ihan siinä kun 13C, ainoo että yläpäässä repii kellon omalla karkeasti noin 0.7bar ahtopaineella hiukan eri malliin kun 13C 0.8 paineilla (ei tehnyt mitään eroa väkisin pungeta ahtoja tuosta ylöspäin, ei muuttunut soppamäärä tai seos mitattavaa määrää kun tuota testailin).
« Viimeksi muokattu: 29.02.2016, 23:14:18 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #461 : 01.03.2016, 00:24:58 »
Joo, tulee sillain tosi hyvä setti että vakio turbon kytkin pitää ja saavutetaan sama teho kun alavääntönokalla, jonka kanssa saavutetaan se sama teho siten että kytkin ei pidä. Selvää säästöä. Muok: tämä siis toki vakion ahtimen kanssa, isommalla vois nokalla saadakin tehoa lisää.


Nyt pikaisen testailun perusteella voisin todellä lämpimästi suositella 05-sarjan mitsuja jos haluaa mukavuuspainotteisen eli täysin käyttöautokelpoisen toteutuksen, jossa kuitenkin on voimaa eri lailla kun vakioturbon kanssa. OK, mulla on epäreilu vertailu kun samaan hötäkkään koneeseen vaihtui kansi, mutta tuo 05-sarjan mitsu herää alhaalta ihan siinä kun 13C, ainoo että yläpäässä repii kellon omalla karkeasti noin 0.7bar ahtopaineella hiukan eri malliin kun 13C 0.8 paineilla (ei tehnyt mitään eroa väkisin pungeta ahtoja tuosta ylöspäin, ei muuttunut soppamäärä tai seos mitattavaa määrää kun tuota testailin).

Sen mitä turbiinilukolla tossa vedättelin niin kolmosella (automaatti) on n. 0.7-1.0bar @ 2000rpm. Tosin mulla kyllä kantta kairattu, mutta vakio T nokka.

Sen kun muistaa noissa nokissa, että ei ole mahdollista saada kaikkea. Se mikä toisaalla voitetaan se hävitään toisaalla.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #462 : 01.03.2016, 05:46:40 »
Ei jaksaisi vääntää tästäkin asiasta taas, mutta B230FK/FT koneissa niitä ei jostakin syystä ole.....
Toki vinokoneet ovat hyvin laaja-ryhmä hyvin erilaisia moottoreita. Mutta minä puhun ainoastaan B230FK/FT sukuisista kehitelmistä, enkä mistään muusta.

Matalapuristeinen kone ja julma over-lapp eivät ole asioita, joita käyttömoottoriin kannattaa laittaa.

Jos taas rakennetaan konetta, jonka maksimitehot ovat siellä +7000rpm ja alavetoa ei ole edes vaparin vertaa, niin ollos hyvä vain!   :idiot2:

Edelleen, pitäisi pysähtyä miettimään, mitä haluaa ja miten siihen tavoitteeseen pääsee, eikä tehdä asioita siksi, kun "joku muu on tehnyt niin" ja sitten räjäyttää moottorinsa tai rikkoo kansipahvin kilisevillä bulkki-lastuilla, ymmärtämättä mitä tekee....  :nuhtelu

No, minullakin on kokemusta aiheesta ja monella muullakin ja tulokset eivät ole olleet niin mairittelevia.

Minä annan mielelläni MUstan TUntua, jos sitä joku oikeasti haluaa!  :2funny:

Mutta asiaan, onkos tuosta "kokemusestasi" esim. penkki-lappua tms. mitattua dataatm, pelkän "tuntumisen" sijaan?  :buck2:
ei sen enempää kuin sullakaan, kellotettuja vetoja "suljetulla alueella ".
En jaksa väitellä teidän kans enempää,  se ei johda mihinkään.

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #463 : 01.03.2016, 06:27:33 »
Saisko tuommosesta sileestä nokasta kuten M,T tai L hitsautettua järkevän turbonokan?
Ketkä nokkia hioo? Jos jollain yhteystietoja savon/keskisuomen alueelta, niin voisin kysyä ihan tekijöiltä.

Kysyppäs jussilta tekee lähinnä jokkis osia
JM-työ 0400 992 063
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #464 : 01.03.2016, 07:57:05 »
Sen mitä turbiinilukolla tossa vedättelin niin kolmosella (automaatti) on n. 0.7-1.0bar @ 2000rpm. Tosin mulla kyllä kantta kairattu, mutta vakio T nokka.

Sen kun muistaa noissa nokissa, että ei ole mahdollista saada kaikkea. Se mikä toisaalla voitetaan se hävitään toisaalla.  :)
Tarkoitin tekstissäni sitä, ettei se nyt aina niin ole kuin herra mikan antaa ymmärtää, että huipputeho majailisi +7000rpm eikä alavääntöä olisi. Kuten asian ilmaisin, niin asiat muuttuu aika radikaalisti kun kaikki pelaa yksyhteen. Jos ihan alhaalta vääntöä häviää, ei se tarkoita että siellä kuollutta olisi. Esimerkiksi edellinen Enem v16turbo (268/112/12,2/1,5) heräsi mitsun 18t:llä(#7 vino) 2700rpm kohdalla viilatulla kannella(vakioventtiilit) ja holsetin hx40superilla 3300rpm(#14).
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

 

Kulkukoira  Proturbo