Samppasport  Futurez

Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...

  • 886 Vastauksia
  • 441646 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #240 : 31.07.2014, 14:35:46 »
Missä kohtaa olen väittänyt että nuo tehot olisi penkitetty sinun autosta? Turha puhua luetun ymmärtämisestä mitään jos oma järjenjuoksu on tuolla tasolla. En ole puhunut myöskään oman auton tehoista muuta kun että luultavasti siellä enemmän on ku sulla pikkumitsulla. En ole myöskään ajanut monta kuutiota viinaa tuon säätämiseen, mutta silti toimii hienosti päivittäisessä käytössä. Itse olen myös yhden Aw71:n särkenyt, ja toi Aw70 näyttää kyllä kestävän samalla tavalla.
Niin, et taatusti ole polttanut kuutioittain wiinaa säätäessäsi settiäsi. Sattuneesta syystä! :juhau:

Olet myös täysin missannut pointin tuossa pikku-mitsussani.
Jos se toimii hienosti, niin setilläsi voi ajella konttorille heti ja ottaa hyvän päästölapun sieltä mukaan?
Lisäksi sen pitäisi mennä kulutuksen puolesta alle 14l kulutuksella kaupungissa ja maantiellä sitten siihen pitäisi päästä reilusti alle 12L.

AW70 näyttää kestävän samalla tavalla kuin AW71?  :facepalm:

Jotain on pielessä, jos se kestää ahtoja 2,2 baaria!  :o
Pielessä ei ole se ahtojen määrä, vaan sillä saatava papu!  :idiot2:

Pitäis myös sinun tajuta se ettei vakio -530 kannella ja ylistämälläsi T-nokalla kuuhun mennä, mutta kyllä se ahtopaine kummasti vaan kellon mukaan vaikuttaa.

En ollut myöskään rakentamassa kylän nopeinta kasitappia, vaan auton jolla pääsee jouhevasti rekastakin edelle. Siihen tuo nykyinen toimii hienosti.

Koripallon opettamista. :facepalm:

Niin, 530 kansi nyt sattuu olemaan mottorissa hattuna. Enkä ole halunnut käyttiksessä vaihtaa sitä, kun sekin virtaa ihan riittävästi tavoitteisiini nähden. Lisäksi T-nenäkeppi tarjoaa käyttikseen riittävän leveän vetoalueen. Mutta nostojahan siinä on valitettavan nirkoisesti.

Eli olen hyvin tietoinen siitä, mitä setilläni voi mahdollisesti saada ja se riittää tavoitteisiini ihan kelvollisesti.

Ettei nyt vaan yksi mies yritä tehdä itsestään vähän suurempaa gurua kuin onkaan?
Minä en itseäni ole guruksi kutsunut. Sinä kylläkin.  ;)   ;D

Sen tiedän, että tiedän keskivertoa enemmän LH:n sielun elämästä, mutta se ei vielä paljoa ole.  :pomo:

Näitä laitteita on kuitenkin moni viritellyt sen 20 vuotta ja mistään sytkälastuistakaan ei oo ollut mitään hajua vuonna miekka ja kivi. Silti ne on vaan niillä "paskoilla bulkkilastuilla" ja kilo ahtoa-reseptillä toimineet, vetäneet vakiota paremmin ja pysyneet nipussa.
Niin, 100 miljardia kärpästä ei voi olla väärässä, sonnan täytyy olla hyvää!  :buck2:

No, tuo kiloahtoja jne. reseptillä saa sen mitä saa, enemmänkin voisi saada, jos ymmärtää, ettei vakiokokoonpanon suuttimet riitä.

Ja se tulos on kaikkiaan kaukana optimista. Sen näkee ihan selvästi tekemäni bulkki-lastun tehokäppyrästä verrattuna muihin. Minä kun tein sen lastun itselleni, enkä myyntiin. Siinä on se "pikkuinen" ero.

Nyt sitten tulee yksi mestari laukomaan totuuksia että ei se pojat näin mene. Edelleen haluaisin tuohon suuttimien riittävyyteen vastauksen. B204FT-moottorista ilmoitetaan se 190hv ja ahtoa on kolmosgarretilla noin 0,8bar. Meinaatko että tehdas ei ole laskenut tuohon minkäänlaista varmuuskerrointa kun missään kohtaa ei edes SUOSITELLA 98-oktaanista bensaa? Sellaisia on kuitenkin myyty kuluttajille ympäri maailmaa joilla ei välttämättä ole edes mitään hajua mitä se mystinen "turbo"-mittari tarkoittaa siellä jenkakellon alla.

Niin, jos 100 miljardille kärpäselle tarjoaa sokeria, niin kumman luulet olevan parempaa? Sokerin vaiko sonnan?  ;)

:facepalm:  Nyt olisi aika tutustua siihen BSFC arvoon ja siihen mitä se tarkoittaa. Sitä voi kuvailla myös sanalla hyötysuhde.
Kyllä, tehdas on laskenut tietyn toleranssin suuttimiinkin, koska niissä on hajontaa tietyn toleranssin sisällä. Mutta jos osaat käyttää tuota suutinlaskuria, ymmärtänet seikan?

Oktaaniluku on taas se pirskatin polttoaineen puristuskestävyys, eikä mitään muuta.
Jos valmistaja ei suosittele tiettyä oktaanilukua korkeampaa arvoa, se tarkoittaa sitä, ettei moottori tuota niin korkeaa puristuspainetta, että polttoaineen itsesyttymis-piste saavutettaisiin. :facepalm:

Oktaaniluku ei ole tekemisissä mitenkään suuttimien koon kanssa, vaan moottorin tuottaman puristuspaineen kanssa.

Ihan aikuisten oikeesti! Mihin on kadonnut alkeellinenkin ymmärrys näistä perus-asioista?

Jos sunkin puheista jättäis itsensä kehumisen ja lastuvelhojen dissaamisen pois niin ei siitä paljon jää... Lue nyt edes kerran itekin noita viestejä läpi ja mieti mitä puutaheinää lauot aivan absoluuttisena totuutena.

Missähän kohden kehun itseäni?

Lastu-velhojen dissaminen? En ole dissannut yhtään "velhoa", mutta yleisesti myytyjen lastujen olen todennut olevan siinä tilassa, että niissä olisi paikkansa tuotekehitykselle.

Tavallinen ville-virittäjä kun ei voi todeta niistä lastuista yhtikäs mitään, koska tieto-taito ei riitä ymmärtämään mitä siellä koodissa on. Hän vain toteaa, että tuntuu toimivan ja vetävän, vaikka todellisuudessa kone kilisisi ihan kunnolla.

Ja missäs olen laukonut puuta heinää?

Ilmeisesti tuo suutin-asia ei ole auennut? Vähästä et voi tehdä lisää, mutta paljosta voit aina vähentää!  :pomo:

Hyvä vapari voi tuottaa 200hv 236cc/min suuttimilla ja huono turbo-kone tarvitsee samaan tehoon 341cc/min suuttimet.

Kaipa minä sitten opetan tässä sitä pirskatin koripalloa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #241 : 31.07.2014, 14:48:12 »
Tavallaan ymmärrän myös tämän "helvetisti ahtoa ja bensaa koneeseen mentaliteetin", koska sillä saavutetaan helposti ja halvasti sitä huipputehoa millä se kampe saadaan liikahtamaan. En minäkään tuollaista säätämismäärää/työmäärää jaksaisi tehdä mitä mikan on toteuttanut, jos lopputuloksena ei ole jotain muuta kuin mihin tehtaan 16 venttiilinen vinokoneturbo pystyi 80-luvun/90-luvun taittteessa.

Samalla työmäärällä kun voi rakentaa sen 6cyl turbokoneen ihan käyttöautoon missä lukemat alkaa vitosella ja ympärivuotinen käyttöajo onnistuu aivan hyvin. Lankun projekteista löytyy näistä tinakoneisista 6cyl käyttöautoturboista esimerkkejä vaikka kuinka monta. Mieluummin itsekin ottaisin suuntaukseksi sen ja käyttäisin sen energian silloin siihen, että lopputuotekin olisi jotenkin tätä päivää, jos tällaisen projektin aloittaisin. Tämä on taas vaan oma mieltymys asiaan, ei mikään "näin pitäisi kaikkien tehdä"-asia.

Tietohan on aina hyvästä, sitä en missään tapauksessa kiistä, mutta omaan makuun tuollasen 8naulasen susipaskalla kannella varustetun maamoottorin optimointi olisi kuin koittaisi alkaa puristamaan jostain 150Mhz Pentiumista viimeisiä mehuja mallinnukseen/simulointiin.

Ymmärrän täysin myös sen, että mikan haluaa kaivaa ne viimeiset mehut siitä 8 naulasesta vinokoneesta hyvin optimoituna, mutta koitan vaan tuoda esille näkökulmaa siihen, miksi moni saattaa valita sen "vitusti ahtoa ja vitusti bensaa", koska se nyt on kärjistettynä ainoa tapa saada siitä 8 naulasesta oikeasti jotain voimaa irti, kun se pakopuoli on täysi vitsi. Moni ei jaksa hukata peruslähtökohdiltaan huonoon kokoonpanoon sen enempää aikaa, kun tilalle voi lyödä jotain muutakin.

Tiedonkeruu on aina hyvästä, mutta tosiaan en itsekään jaksaisi toteuttaa sitä sellaisella kokoonpanolla, mistä ei voisi tehdä myös samalla lopputuotetta, jossa pyörittäisiin tehojen puolella jossain muualla, kuin mitä voisin ostaa "valmiina pakettina" suht helposti. Viittaan taas Lankun laitteisiin, minusta ovat Kulmamiehen ohella hienoimpia moottoriprojekteja tällä foorumilla.

Muistakaas nyt myös että asiat riitelee, eivät ihmiset. Ettei tarvitse alkaa jakamaan varoituksia tai jotain muuta.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 14:57:32 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #242 : 31.07.2014, 15:07:31 »
Tilanne näyttäisi täällä olevan...kuin opettaisi torakalle koripalloa
Toimiihan ne kaasarikoneetkin, ei vain kovinkaan optimaalisesti
mikan koettaa selittää asiaa perusteellisesti johon bulkkilastuttajat kommentoivat mitään ymmärtämättä
Ahdin-nokka-suutin riittävyys keskusteluun en ota kantaa, epäoleellista

Suosittelisin jokaista virittäjää hankkimaan ajoneuvoonsa jonkilaisen tiedonkeruun
Käppyröitä tulkitsemalla löytyy mielenkiintoisia ilmiöitä, ominaisuuksia ja vikoja
Kun nämä sisäistää niin voi siirtyä säätötoimenpiteisiin

Eniten minua ihmetyttää tässä turbo-vino-LH virityksessä imm rojujen siirto viemäriputkeen ja suuremmat suuttimet
Miten ne voikaan toimia? Ollaan kyllä kaukana optimista. Tähän vielä joku bulkkilastu niin...

Mut jatkakaa, hyvää viihdettä

Sama täällä!  :2funny:

En tajua miksei vakiota saa optimoida... Saati tulevaisuudessa tulevaa isompaa ahdinta varten tutkia kartat kuntoon...?  :o

Kilo ahtoja ja bulk lastut toimii... mutta ei optimaalisesti/oikein. Sieltä puuttuu papua ja kone nakuttaa (korvin kuulemattomasti). Tämän NÄKEE skoopilla.
EZK paikkaa tilannetta hyvin, jolloin vahinkoja ei (yleensä) satu. Näin mullakin oli setissä, mutta oli ongelmia esim. nopeassa vaihteenvaihdossa saattoi nakuttaa ja nopeassa kaasunpainalluksessa. (Välillä isommin välillä pienemmin. Pienikin nakutus vei menohalut. Ei tosin kokonaan, mutta asian huomaa selvästi kun kiinnittää huomiota.)
Tämä ei ole optimoitu vakiona, eikä varsinkaan bulkeissa. (suurinosa bulkeista taitaa olla -937 biniä mikä on aika karkea käytökseltään verrattuna viimisimpiin versioihin.)

MINÄKIN luulin että LH on tuollainen ja TOIMII TÄYDELLISESTI, mutta EI! Kaukana siitä. Monille tuo riittää, mutta 100% toimivuuteen tarttee Mikanin kaltasta viitseliäisyyttä ja intoa LH tutkimiseen!
Jos EZK ei hanskais tilannetta, myönnän suosiolla, että mun 940 ois tuhoutunut jo aikoja sitten... Ja varmasti moni muu LH 2.4 varustettu auto. :hello:

Optimoinnissahan tässä on kyse, ja Mikan yrittänyt selittää kuinka väärin nuo 20v viritykset ovat (perusteluineen), "pikku" vaivalla sais kilo ahtoja + bulk lastun mikä toimisi optimaalisesti KUTEN LH suunniteltu.

Miksi tästä täytyy natista joka topicissa...  :idiot2:

Varsinkin naurattaa "mulla enemmän tehoa kun sulla" tyypit ja kaksi muuta apin... henkilöä kenellä taitaa olla jotain henkilökohtaista kun LH:ta/Volvoja/autoja tutkitaan Mikan toimesta tarkemmin...

VRCF... Tuleva teini valitus BTCF?

Lukekaa Veksin kirjotus pariin kertaan:

Tilanne näyttäisi täällä olevan...kuin opettaisi torakalle koripalloa
Toimiihan ne kaasarikoneetkin, ei vain kovinkaan optimaalisesti
mikan koettaa selittää asiaa perusteellisesti johon bulkkilastuttajat kommentoivat mitään ymmärtämättä
Ahdin-nokka-suutin riittävyys keskusteluun en ota kantaa, epäoleellista

Suosittelisin jokaista virittäjää hankkimaan ajoneuvoonsa jonkilaisen tiedonkeruun
Käppyröitä tulkitsemalla löytyy mielenkiintoisia ilmiöitä, ominaisuuksia ja vikoja
Kun nämä sisäistää niin voi siirtyä säätötoimenpiteisiin

Eniten minua ihmetyttää tässä turbo-vino-LH virityksessä imm rojujen siirto viemäriputkeen ja suuremmat suuttimet
Miten ne voikaan toimia? Ollaan kyllä kaukana optimista. Tähän vielä joku bulkkilastu niin...

Mut jatkakaa, hyvää viihdettä

Siinä ymmärrystä.

Jatkakaa, haen poppareita ja seuraan tilannetta!

"Wäärin wiritys on synti." -Wäärin wirittäjä 2
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #243 : 31.07.2014, 15:21:05 »
Etpä sinäkään tunnu ymmärtävän tätä toista näkökulmaa kovin hyvin.

Itse koitin sitä edellisessä viestissäni hieman selventää.

Kerrataan uudestaan

Monelle kun on ihan sama onko se kone täysin optimoitu, jos kyseessä on _peruslähtökohdiltaan_ suhteellisen huono moottori mihinkään isompaan virittämiseen sellaisenaan. Moni ostaa sen halvan raadon, lyö siihen sen kilon-kaksi ahtoa, kartat sinnepäin ja huipputeho kohdilleen ja on tyytyväinen.

Viitsisinkö itse ajaa tuollaisella autolla käyttöajoa? No en todellakaan viitsisi. _MUTTA_ en myöskään viitsisi käyttää sen vakiokoneen hieromiseen sellaista työmäärää, millä ei saavutettaisi esim. juuri vakiota B204FT/GT konetta merkittävästi parempaa käytännön suorituskykyä. Jos haluaisin alkaa vanhempaan käyttöautoon käyttämään merkittävästi aikaa säätämiseen ja rakentamiseen, oma valintani olisi sitten joku Lankku-tyylinen ratkaisu, missä se rakennettu moottori kilpailee jo oikeasti ominaisuuksiltaan vähän pykälää kovemmassa luokassa kaikin osa-aluein.

Mutta hatunnosto tiedonkeruusta mikan:lle! Sitä ei voi kukaan sanoa, etteikö siinä olisi hiton hyvä työ, mutta se jaksaisiko jokainen alkaa tuollaista tekemään on eri asia. Sen takia moni valitsee sen ämpärillä polttoainetta koneeseen ja kilo ahtoa, koska ei tarvitse mitään hierottua kokonaisuutta.

Itsekin suht kauan ruuvailin käyttöautoa harrasteena, mutta sitten kyllästyin siihen jatkuvaan ropaamiseen ja ostin käyttöautoksi sellaisen missä oli tehtaalta valmiiksi itselleni riittävät ominaisuudet käyttöautoon ja pistin harrastekamppeet erilleen. Elämänlaatu parani. :D

Tämä karkaa jo aiheesta, jatketaan 300hv+ vinokonekokoonpanon pohdintaa, sen voi toteuttaa monella tapaa ja harvoin niistä yksikään on väärä, olkoon se toteutettu sitten ämpärillä bensaa viskomalla, tai jokainen osa-alue viimeistä piirua myöden säädettynä.

Virityksen järkevyydestä voi jatkaa jossain muualla jos joku vielä haluaa vääntää.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2014, 15:29:29 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #244 : 31.07.2014, 15:28:47 »
Etpä sinäkään tunnu ymmärtävän tätä toista näkökulmaa kovin hyvin.

Itse koitin sitä edellisessä viestissäni hieman selventää.

Kerrataan uudestaan

Monelle kun on ihan sama onko se kone täysin optimoitu, jos kyseessä on _peruslähtökohdiltaan_ suhteellisen huono moottori mihinkään isompaan virittämiseen sellaisenaan. Moni ostaa sen halvan raadon, lyö siihen sen kilon-kaksi ahtoa, kartat sinnepäin ja huipputeho kohdilleen ja on tyytyväinen.

Viitsisinkö itse ajaa tuollaisella autolla käyttöajoa? No en todellakaan viitsisi. _MUTTA_ en myöskään viitsisi käyttää sen vakiokoneen hieromiseen sellaista työmäärää, millä ei saavutettaisi esim. juuri vakiota B204FT/GT konetta merkittävästi parempaa käytännön suorituskykyä. Jos haluaisin alkaa vanhempaan käyttöautoon käyttämään merkittävästi aikaa säätämiseen ja rakentamiseen, oma valintani olisi sitten joku Lankku-tyylinen ratkaisu, missä se rakennettu moottori kilpailee jo oikeasti ominaisuuksiltaan vähän pykälää kovemmassa luokassa kaikin osa-aluein.

Mutta hatunnosto tiedonkeruusta mikan:lle! Sitä ei voi kukaan sanoa, etteikö siinä olisi hiton hyvä työ, mutta se jaksaisiko jokainen alkaa tuollaista tekemään on eri asia. Sen takia moni valitsee sen ämpärillä polttoainetta koneeseen ja kilo ahtoa, koska ei tarvitse mitään hierottua kokonaisuutta.

Itsekin suht kauan ruuvailin käyttöautoa harrasteena, mutta sitten kyllästyin siihen jatkuvaan ropaamiseen ja ostin käyttöautoksi sellaisen missä oli tehtaalta valmiiksi itselleni riittävät ominaisuudet käyttöautoon ja pistin harrastekamppeet erilleen. Elämänlaatu parani. :D

Tämä karkaa jo aiheesta, jatketaan 300 hevosvoimaisen vinokonekokoonpanon pohdintaa. Virityksen järkevyydestä voi jatkaa jossain muualla jos joku vielä haluaa vääntää.

Miksi aina bensa bensa bensa, älä unohda sytytystä... nm. bulk sytkä lastu mikä hiottu isoille holseteille = vakio B204FT kartta.  ;D ;D

Joku ymmärtää varmaan pointin miksei sellainen toimi mitenkään järkevästi...

Mutta joo, lh riittää 300hp nätisti. Joku hx35 omasta mielestä aivan liian kasaria ollakseen järkevä käyttöautoon.  :(
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #245 : 31.07.2014, 16:00:37 »
En tajua miksei vakiota saa optimoida... Saati tulevaisuudessa tulevaa isompaa ahdinta varten tutkia kartat kuntoon...?  :o

Niin, minulle on aivan sama, vaikka paikoilleen laitettaisiin ison konehuoneeseen sopiva ahdin, niin pienellä näpräämisellä tämän jälkeen tekaisen LH:n viimeiset hienosäädöt ja homma rokkaa.
Tai vaikka laittaisi sen vakio-mitsun, niin taas rullaa...

"Wäärin wiritys on synti." -Wäärin wirittäjä 2

Ja mä lauloin, "Ilman, jarruja helvettiin"....     :2funny:

Mutta hatunnosto tiedonkeruusta mikan:lle! Sitä ei voi kukaan sanoa, etteikö siinä olisi hiton hyvä työ, mutta se jaksaisiko jokainen alkaa tuollaista tekemään on eri asia. Sen takia moni valitsee sen ämpärillä polttoainetta koneeseen ja kilo ahtoa, koska ei tarvitse mitään hierottua kokonaisuutta.

No, tässähän se pointti onkin! 

Olen tehnyt sen työn ja keskustelen säätämisestä mielelläni, ettei kaikkien tarvitse tehdä samaa duunia alusta alkaen.
Mutta itku-vinkua tulee kyllä, ei asiallista keskustelua!  :-[

Jos haluat tehdä LH:lla Wiinakoneen, niin mielelläni kerron mitä pitää säätää, tosin säätämisen saa tehdä itse.
Samaten, miten suuttimet saa skaalattua ja miten laittaa isompi IMMu toimintaan jne....

Ja tässä unohtuu monelta, että minulle tuo säätöjen hierominen on se harrastus!  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -Monni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #246 : 01.08.2014, 10:17:55 »
Vähän aihetta sivuten..
Mitä ammatti-ihmiset on mieltä tämänlaisesta kokoonpanosta, paljon tuottaisi tehoa noin?

B230FK
Homemade pakosarja
TB-58
Iso kiinakuuleri
465 R suuttimet
3" pakoputki
LH 2.4 lastuilla
~1 bar ahtoa
-044 bensapumppu
98 bensa

Onko tähän kenelläkään mitään sanomista  :)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #247 : 01.08.2014, 11:09:23 »
Onko tähän kenelläkään mitään sanomista  :)
Oma arvio About 230-280hevosta riippuen myös yläkerrasta. Mutta noita on niin turha arvioida ja persdynoilla. Käy penkissä niin tietää. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #248 : 01.08.2014, 12:07:45 »
Onko tähän kenelläkään mitään sanomista  :)
Kuten Hegeh totesi, alle 300hv:n jäädään selvästi, sillä suuttimilla (456cc/min) voi saada 100% aukiololla ~290hv edes teoriassa ja tuolloin aukiolo on 100% (BSFC 0,6 mukaan laskien).

Järkevähän/älykästä tuollainen 100% aukiolo ei ole, varsinkaan LH:n kanssa, sillä silloin ei ole enää käytettävissä sitä viimeistä moottorin suojamekanismia, eli nakutusrikastusta. Sama koskee muitakin moottorinohjauksia.

Jonka vuoksi minä en missään tapauksessa ylittäisi 90% aukioloaikaa milloinkaan tahallisesti. Tietty jos moottorinsa haluaa hajottaa, saa niin tehdä.  :idiot2:

90% aukiolo tarkoittaa ~260hv kohdille jäämistä.

Eli mikään älyllinen +300hv tehoihin pyrkivä setti ei edes yritä tehdä sitä alle 525cc/min sumuilla.

Eikä niistä +600cc/min sumuistakaan ole haittaa, jos noihin +300hv tehoihin pyritään. Tuolloin jää pelivaraa LH:n sopeutumille (LTFT) ja nakutusrikastukselle. Sitten kun näkee, mihin säädöt asettuvat, voi puristaa irti sen viimeisen pisaran, ennen ala-kerran uudelleen rakentamista.

Meikäläisen suuttimilla (668cc) puristaa bensalla pihalle ~380hv tuolla 90% aukioloajalla!  :hello:
Wiinalla onkin sitten tyytyminen alle 300 konin samoilla arvoilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mmakkee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #249 : 31.08.2014, 23:36:53 »
-B21 H-profiili kangilla
-531 kairattuna ja 38mm pakovenoilla
-tiukka nokka
-Puristussuhde 9,2:1 (RE85)
-1600cc suuttimet
-Plenum imusatsi isolla läpällä
-Iso kuuleri
-Holset 40 superi #14 pesällä
-3,5" dp -> 3" loppurööri
-MS 2 v3

Ja paljon painetta.. Mitä sanotte? Paljonko tommoseen uskaltaa lyödä ahtokiloja ennenku männät sanoo sopimuksen irti? Paljonkohan tommosest saa voimaa :P ::)


Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #250 : 01.09.2014, 00:26:50 »
#14 pesä on tuossa paketissa tulppana. Veikkaan että se rajoittaa tehot alle 400 hv.

Poissa mmakkee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #251 : 02.09.2014, 09:29:08 »
Meinaatko ???
Kokeillaan ensin tolla ja katotaan jos pitää 16# pesä vaihtaa..

Miltäs toi noin muuten kuulostaa?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #252 : 02.09.2014, 11:11:34 »
Männät ei niin ahtopaineesta välitä vaan säädöistä. Pakopainemittari kiinni jos pesän koko mietityttää, luulis sillä päälle 400 pääsevän, mutta minkä verran sitten. Hx35 14 pesällä 2,3l 8v koneessa luovutti penkin mukaan just yli 400hv 1,4bar paineella E85:llä. Ei ollut pakopainemittaria muistaakseni kiinni silloin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #253 : 06.09.2014, 13:05:15 »
Mietiskelinpä tuohon vähäpäästöiseen koppaan 250-300hv pakettia.
Itseltä löytyy nyt seuraavat osaset ns. hyllystä:
-vakio 531 kansi
-V-nokka
-Eagle veivit B230 koneeseen
-KKK K24 ahdin

Tietysti cooleri, putkisto ja suuttimet kuuluu myös asiaan sekä LH:n ajattelin pitää ohjaamassa myllyä.
Kysymys kuuluukin että millä alakerralla viisaammat lähtisivät toteuttamaan kys. kokoonpanoa?
Tietty ekana tulee mieleen FT/FK vakiomännillä vai menisikö FB kellarikin?
« Viimeksi muokattu: 06.09.2014, 21:14:25 kirjoittanut Juke-Maza »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Turbo vinokone 300hv+ kokoonpanon mietiskelyä...
« Vastaus #254 : 08.09.2014, 11:19:54 »
FT-männät ja öljyruiskullinen B230 kellari on ainakin varma valinta. Liekö tarvitse edes kankia vaihtaa, luulisi vakiot 13mm veivit riittävän ihan täysin. Noita "squirter-lohkoja" isolla öljypumpulla löytyy ihan -92 valetuistakin, eli kannattaa pitää silmällä noita vanhempiakin kun etsii aihiota. ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Kulkukoira  Proturbo