Autoracing  KL-varaosat

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 785126 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1305 : 01.02.2018, 20:39:43 »
Purkaa auki ja kattoa mitä tarvii. Viikko sitten oli vähän samanlaiset oireet ja vika löyty karsta kökkäreestä liekkivahdilta edessä. Tosin pääsin omalla lukijalla näkemään ihan vikakoodin ja oli liekkivahdilta.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1306 : 02.02.2018, 10:54:03 »
Mulla toi ohjausyksikön vaihto sai aikaan sen että Ardic rupesi tekemään painetta paisariin. Pitää tutkia saako vesipumppu virtaa kun ei voi olla niin huono tuuri että 2 vuotta vanha pumppu hajoaa samalla hetkellä.

Tämähän on silleen jännä juttu että ohjausyksikkö tuli autosta jossa oli lämmönvaihdin hajonnut. Sehän on voinut hajota esim. siihen että ohjausyksikkö ei käske pumpun pyöriä.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2018, 10:58:00 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8928
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1307 : 02.02.2018, 11:21:58 »
Mulla toi ohjausyksikön vaihto sai aikaan sen että Ardic rupesi tekemään painetta paisariin. Pitää tutkia saako vesipumppu virtaa kun ei voi olla niin huono tuuri että 2 vuotta vanha pumppu hajoaa samalla hetkellä.

Tämähän on silleen jännä juttu että ohjausyksikkö tuli autosta jossa oli lämmönvaihdin hajonnut. Sehän on voinut hajota esim. siihen että ohjausyksikkö ei käske pumpun pyöriä.

Termostaatin pitäisi pysäyttää lämmitin, kun jäähdytysneste lämmönvaihtimessa lämpiää tarpeeksi?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1308 : 02.02.2018, 12:09:23 »
Mulla toi ohjausyksikön vaihto sai aikaan sen että Ardic rupesi tekemään painetta paisariin. Pitää tutkia saako vesipumppu virtaa kun ei voi olla niin huono tuuri että 2 vuotta vanha pumppu hajoaa samalla hetkellä.

Tämähän on silleen jännä juttu että ohjausyksikkö tuli autosta jossa oli lämmönvaihdin hajonnut. Sehän on voinut hajota esim. siihen että ohjausyksikkö ei käske pumpun pyöriä.

Saatko vidan perään autoa, että näkis antureilta dataa? Lähinnä lämpötilan käyttäytyminen ja se vesipumpun pyöriminen olis varmaan hyvä tsekkaa.

Epätodennäköistä tosiaan että pumppu hajois samalla, mullakin oli leimat edellisessä vuodelta 99 (auto '00) ja pumppu vaihdettiin ns. varmuuden vuoksi heti perään muistaakseni tossa 2015 tai 2016 kun ardicia huollettiin.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1309 : 02.02.2018, 12:18:35 »
Saan vidaan kun kerkeän, sillä saa ainakin puhaltimen nopeuden mitattua ja jostain anturista lämpötilat ja pumpun käynnistettyä. Mutta huomaako se että pyöriikö pumppu oikeasti en tiedä.

Termostaatti ei ole toistaiseksi lauennut ja auto on lämmennyt hyvin. Mutta nesteet ei kiehuneet kuluneemmalla poltinyksiköllä ja edellisellä ohjausboksilla, vaikka auto silloinkin lämpisi. Tuntuisi tyhmältä sahata polttimen putkea heti lyhyemmäksi niin pitää vidailla ja yleismittailla tota pumppua tosiaan. Oon vaan ihan surkea vidan käyttäjä

Tosiaan aikoinaan poltin yhden lämmönvaihtimen huonolla pumpulla puhki, siinäkin vain pari kertaa vuodessa termostaatti huomasi ylikuumentumisen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1310 : 02.02.2018, 12:24:13 »
Saan vidaan kun kerkeän, sillä saa ainakin puhaltimen nopeuden mitattua ja jostain anturista lämpötilat ja pumpun käynnistettyä. Mutta huomaako se että pyöriikö pumppu oikeasti en tiedä.

Termostaatti ei ole toistaiseksi lauennut ja auto on lämmennyt hyvin. Mutta nesteet ei kiehuneet kuluneemmalla poltinyksiköllä ja edellisellä ohjausboksilla, vaikka auto silloinkin lämpisi. Tuntuisi tyhmältä sahata polttimen putkea heti lyhyemmäksi niin pitää vidailla ja yleismittailla tota pumppua tosiaan. Oon vaan ihan surkea vidan käyttäjä

Tosiaan aikoinaan poltin yhden lämmönvaihtimen huonolla pumpulla puhki, siinäkin vain pari kertaa vuodessa termostaatti huomasi ylikuumentumisen.

Toimivassa ardicissa ei kyllä tarvii tehdä noita putkien pätkimisiä mun mielestä...

Saakos sitä vesipumppua käsin kokeiltua kun iskee ardicin päälle, että tuntuuko kädessä käykö pumppu? Mä en enää muista miten kaikki hilppeet tuolla on..
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1311 : 02.02.2018, 12:37:45 »
Tuolla paloputken lyhentämisellä on se taika että pohjan kestävyys paranee, hiukan teho siinä kyllä pienenee. Mutta ei merkittävästi. Tehokkaampi mulla on ardic vieläkin mitä eräässä työautossa oli webasto.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1312 : 02.02.2018, 12:42:18 »
Saakos sitä vesipumppua käsin kokeiltua kun iskee ardicin päälle, että tuntuuko kädessä käykö pumppu? Mä en enää muista miten kaikki hilppeet tuolla on..

Kyllä sen käteen saa ja ne letkutkin puskuria irroittamatta. Sähköliittimiin pääsee huonomin käsiksi mutta kokeillaan vaikka ensin värinästä ja lämmöstä. En ihan heti uudestaan jaksa puskurihommiin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1313 : 02.02.2018, 12:57:31 »
Vaan eikös näissä ole magneetti vetoinen vesipumpun siipi, eli vaikka pumpun moottori pyöriikin niin niin se ei tarkoita silti sitä että siipi pyörisi.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1314 : 02.02.2018, 13:07:36 »
Vaan eikös näissä ole magneetti vetoinen vesipumpun siipi, eli vaikka pumpun moottori pyöriikin niin niin se ei tarkoita silti sitä että siipi pyörisi.

Totta, näin se taitaa olla.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1315 : 02.02.2018, 14:21:25 »
Vaan eikös näissä ole magneetti vetoinen vesipumpun siipi, eli vaikka pumpun moottori pyöriikin niin niin se ei tarkoita silti sitä että siipi pyörisi.

totta, se ehkä kertoo jotain onko lähtö ja tuloletku saman lämpöiset
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6026
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1316 : 04.02.2018, 14:01:02 »
Kunnolla tutkimaan en ole vielä ehtinyt, tänään totesin kun auto oli 30 minuuttia lämmityksessä paisarissa oli taas painetta ja yhtään jos korkkia avasi nestettä olisi heti tullut sieltä ulos. Lammikko toki oli jo paisarin alla lumessa. Sammutin lämppärin ja tarkkailin konehuonetta sen parin minuutin jälkipuhalluksen ajan. Niin kun Ardic katkaisi sähköt itsestään, niin samalla hetkellä kuului paisarista hillitön pulpulpulpul  :D Mikä siellä vapautti ilmat kiertoon?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1317 : 04.02.2018, 18:02:59 »
912-D Ardicci (XC90 D5 -06) lopetti toimimisen tuossa pari viikkoa sitten, edellisellä kerralla vielä toimi ja seuraavana aamuna ei enää toiminut. Vähän yritti tehdä savua putkesta, mutta ei lähde kohisemaan, lopulta savuakaan ei enää tullut yhtään. Puhaltimen laakeri piti jo aika pahaa ääntä niin käytin nyt viikonloppuna pöntön irrallaan ja vaihdoin korjatun puhaltimen. Kaikki komponentit tuntuisi toimivan ja Vidallakin kaikki näyttäisi pelaavan.
Haarukoin vian polttoaineen puutteeseen. Polttoainepumppu käy ja tavaraa tulee letkusta lämmittimen päässä.

Auton alla etupalkin takapuolella on polttoainelinjassa metallinen jatkos, jonka toisen puolen klemmari oli irronnut ja oli vuotanut siitä. Laitoin klemmarin siihen ja vuoto lakkasi, mutta lämmitin ei edelleenkään toimi. Jatkoksen toinenkin puoli on kostea, mutta ei vuoda, en ajatellut sen olevan ongelma kun on painepuolella. Voiko se siitä silti saada liikaa ilmaa sekaan tms.?

Lämmittimen sisällä oleva polttoainesuutin on auki, tavaraa menee läpi kun puhaltaa suulla siihen pilliin (tulee ohuena suihkuna, juuri jaksaa keuhkoilla puhaltaa), sen jälkeen lämmitin pöhisee hetken kun polttoainekuppiin on tullut ainetta eli lämmitin kyllä toimii jos saa ainetta.
Eli vaikuttaisi että polttoainepainetta ei ole tarpeeksi, että se jaksaisi mennä polttoainesuuttimesta läpi. Kuuluuko polttoainepumpun tehdä painetta minkä verran, jos mittaisin sen.
Polttoaineletku on jotain ihme pilliä, ulkomitaltaan n. 10mm ja sisällä menee nylon(?)putki jollain 1-2mm sisäreiällä. Letkun koko on ilmeisen tarkka olla oikea, jos uusisin sen liitospätkän auton alla.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2018, 18:24:29 kirjoittanut Voimarauta »
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa makrilli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1318 : 06.02.2018, 10:23:21 »
Potilaana -02 S60 D5. Ardic lähtee päälle, kohisee pari minuuttia, sitten kohina vaimenee ja lämmitin sammuu tai vaihtoehtoisesti juuri ja juuri vaimenemisen jälkeen lämmitin "jaksaa" lähteä täysillä kohisemaan. Icarsoft vol 2 -testerillä en pääse Ardicin vikakoodeja lukemaan. Tiedossa on että koodit menisivät CEM-valikkoon, mutta sieltä ei mitään koodeja löydy. Kuitenkin ardicin lukituksen saa purettua kun nollaa kaikki koodit. Löytyviä koodeja ovat communication error with audio module ja General orange warning lamp tms.

Suunnitelmissa purkaa vehje auki ja puhdistaa, mutta kannattaako sokkona ostaa jo jotain osia, esim se kiertovesipumppu?
Liekkivahti oli hieman tummunut, sen puhdistus ja aukkoa milli suuremmaksi, on toiminut hyvin sen jälkeen. :)

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1319 : 06.02.2018, 12:05:09 »
912-D Ardicci (XC90 D5 -06) lopetti toimimisen tuossa pari viikkoa sitten, edellisellä kerralla vielä toimi ja seuraavana aamuna ei enää toiminut. Vähän yritti tehdä savua putkesta, mutta ei lähde kohisemaan, lopulta savuakaan ei enää tullut yhtään. Puhaltimen laakeri piti jo aika pahaa ääntä niin käytin nyt viikonloppuna pöntön irrallaan ja vaihdoin korjatun puhaltimen. Kaikki komponentit tuntuisi toimivan ja Vidallakin kaikki näyttäisi pelaavan.
Haarukoin vian polttoaineen puutteeseen. Polttoainepumppu käy ja tavaraa tulee letkusta lämmittimen päässä.

Auton alla etupalkin takapuolella on polttoainelinjassa metallinen jatkos, jonka toisen puolen klemmari oli irronnut ja oli vuotanut siitä. Laitoin klemmarin siihen ja vuoto lakkasi, mutta lämmitin ei edelleenkään toimi. Jatkoksen toinenkin puoli on kostea, mutta ei vuoda, en ajatellut sen olevan ongelma kun on painepuolella. Voiko se siitä silti saada liikaa ilmaa sekaan tms.?

Lämmittimen sisällä oleva polttoainesuutin on auki, tavaraa menee läpi kun puhaltaa suulla siihen pilliin (tulee ohuena suihkuna, juuri jaksaa keuhkoilla puhaltaa), sen jälkeen lämmitin pöhisee hetken kun polttoainekuppiin on tullut ainetta eli lämmitin kyllä toimii jos saa ainetta.
Eli vaikuttaisi että polttoainepainetta ei ole tarpeeksi, että se jaksaisi mennä polttoainesuuttimesta läpi. Kuuluuko polttoainepumpun tehdä painetta minkä verran, jos mittaisin sen.
Polttoaineletku on jotain ihme pilliä, ulkomitaltaan n. 10mm ja sisällä menee nylon(?)putki jollain 1-2mm sisäreiällä. Letkun koko on ilmeisen tarkka olla oikea, jos uusisin sen liitospätkän auton alla.

Varmaankin siniseltä letku haettava jos ei muualta löydy. Tarkasti sinäkin se tankin sisään menevä letku, onko kunnossa vai käppyrällä.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Futurez  Kulkukoira