Joo hieman paloi hiili niihin urpoihin, ilmeisesti niin kauas vieraantuneita "tavallisista" ihmisistä ettei enää maalaisjärki ihan pelaa. Toki täälläkin väännetään joskus joistain asioista ihan asenteella mutta yleensä kuitenkin joku tolkku säilyttäen.
Toki itselläkin on mopo karannut pahasti harrastuksen kanssa mutta sattuuhan sitä. Silti, vaikka kallein tähän asti ajamani värkki oli reilun neljän tonnin maantiepyörä - ei sentään oma - olen edelleen sitä mieltä että ekaksi pyöräksi ei kannata ostaa paljoa yli 500€ maksavaa koska se riittää jo kertomaan a) onko pyöräily yleensäkään kivaa, b) mihin suuntaan kalustoa pitää kehittää ja c) tarvitseeko itse asiassa tehdä muuta kuin ajaa sillä mitä tuli ostettua. Itse aloitin 300€ maksaneella Hobby Hallista tilatulla (samaa kamaa kuin ne Bilteman vehkeet) Raleighilla, ajoin sillä kahdessa kesässä yhteensä 1500 km ja olin toisen kesän lopulla varma että nyt rahaa tiskiin niin paljon kuin tarve vaatii ja kunnon rauta alle. Päivääkään en ole päätöstä katunut koska sen seurauksena taloon tuli tuo valkoinen täysjousto.
Lähti siis vähän tavallaan vääriltä raiteilta tuo minun kalustohankinta, yleensä ostetaan aina vähän kalliimpi ja vähän parempi ja sitten vähän kalliimpi ja ja ja... no, meni se näinkin ja ihan hyvin vielä. Ajettuani sillä ekan kesän totesin että tarvitsen maasturin myös talveksi ja ilmatäysjoustoa ei viitsi rääkätä pakkasessa joten ostin 600€ 26" jäykkäperän. Se ehti olla minulla huikeat kaksi kuukautta ennen kuin vaihdoin sen 930€ jäykkäperään, sama runko mutta paljon paremmat osat. Oli hyvä pyörä, ajoin sillä viime talven ja tarkoitus oli ajaa seuraavakin ja vaihtaa ehkä ensi kesänä 29" jäykkäperään mutta vaihto tulikin jo nyt kiitos hyvän tarjouksen, 1500€ pyörä irtosi vähän reilun 1200€ hintalapulla joten mukaan vaan ja vanha myyntiin.
Nyt tuolla täysjoustolla on ajettu kaksi vuotta lumien lähdöstä lumien tuloon ja siinä ajassa vaihtoon on mennyt kädensijat, satula, renkaat, jarrut, kammet rattaineen ja takapakka eli ei se enää ihan sama ole kuin millaisena sen kaupasta ostin mutta minulla kohta b) osoitti että mainituissa osissa oli parantamisen varaa. Tämän kesän jälkeen se pääseekin eläkkeelle jokapäiväisen käyttöpyörän tehtävistä ja 29er ottaa sen paikan, täysjousto jää harrasteleluksi nyt kun se on vihdoinkin "valmis" ja alkaa vuorostaan jäykkäperän rakentaminen viimeisen päälle nyt kun siihenkin saatiin riittävän hyvä lähtökohta. Veikkaan että iso osa samoista parannuksista tulee tehtyä siihenkin koska joku valopää laittaa näihin tehtaalta ihan älyvapaita välityksiä. Viikonloppukisailuun helposti riittävään XC-ohjukseen 36-22 eturattaat ja 11-36 takapakka, ei hyvää päivää. Jos joku rapakuntoinen Eino-Jalmari tarvitsee 22-36 välitystä niin ostakoon jotain muuta kuin tällaisen. Eiköhän tuosta ensi keväänä löydy 36-26 eturattaat ja 11-28 takapakka niin saa tiheämmät välitykset tiellä ajamiseen ja 26-28 välityksellä nousee kuitenkin jokainen mäki joka yleensä on ajettavissa muutenkaan.
Ai niin, ja yksi perusväittämähän on että huono pyörä tappaa innon harrastaa. Edes se 18 kilon umpirauta-Raleigh ei siihen minun kohdalla pystynyt joten joko into on todella kova tai väittämässä on vähän vikaa. Veikkaan jälkimmäistä, korkeintaan huono pyörä antaa vähän "nyt perkele" tyylin motivaatiota yrittää kovemmin ja jonain päivänä ostaa sellaisen kuin mitä kohdassa b) oli saatu selville.