Autoracing  KL-varaosat

1st:n kotterot(*paalaukselta pelastettu V70 T5 '01* & Chevy '85 & V70 '01)

  • 188 Vastauksia
  • 59977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #135 : 25.08.2016, 20:28:22 »
Ilmojen viilenemisen myötä ei tahtonut jaksaa lämpöjä nostaa enää, kun sen termarin nappasin heinäkuussa pois välistä lämpöongelmien takia.
No nyt hommasin 82ast termarin, johan alkoi sisällekin riittää lämmintä  8)
Lämpöongelmia ei toistaiseksi ole esiintynyt, vaikka alkuviikosta jouduin asfalttityömaalla odottamaan jonossa kymmenkunta minuuttia, olettaisin että suurin tekijä lämpöongelmille oli se täysin perseellään oleva sytkä ::)

Samalla huomasin että latausjännite akunnavoista mitattuna oli kierroksilla ilman valoja vain n.13v.
Tähän on joskus vaihdettu Saabin tms. 35A vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä.
Kävin hakemassa uuden säädin/hiilipaketin, niin johan alkoi lataamaan taas.
(kuvassa kaikki valot ja puhallin päällä, hieman tyhjäkäynnistä korkeammilla kierroksilla)


Olihan siinä vanhassa hiilet käytännössä ihan loppu :)

Tavoitteena olisi lähteä Amazon treffeille tällä, koitan ajaa nyt kaikki mahdolliset ajot tällä (niinkuin olen tosin tehnyt jo koko kesän :D ) että näkee miten pelaa, uskaltaako lähteä pidemmälle siirtymälle :)



Lähinnä tuo matala öljynpaine mietityttää(niinkuin varmaan osa huomasikin kun eräässä fb-ryhmässä kirjoittelin) mutta eiköhän tuo kestäne, onhan sillä jo 2800km ajettu noin :)
« Viimeksi muokattu: 25.08.2016, 20:51:03 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #136 : 09.09.2016, 21:42:50 »
Täällä on tää päivä ihan rutosti hinkattu Amaa, kelpaa huomenna lähtee treffeille ;D



Vahaa en ehtinyt vetäistä pintaan, kelvannee sillä noinkin huomenna ajaa vesisateessa  ::)
« Viimeksi muokattu: 09.09.2016, 21:47:54 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #137 : 23.10.2016, 21:21:50 »
5855km takana ja lisää tulee vielä jos kesärengaskelejä vaan riittää :)

Jos nyt joku ei ole vielä sosiaalisesta mediasta nähnyt, niin koko kesän suunnittelemani "tontitus" tuli toteutettua viikonlopun aikaan viimein :)



Vielä pientä hienosäätöä kaipaa, etupään ulosjoustoa rajoitin kääntämällä alatukivarsien iskarinkupit väärinpäin, nyt iskarien alapäät ovat niin alhaalla että omalla pihatiellä kuoppiin ajaessa on muutaman kerran raapaisseet maahan ::)
Saisko ulosjoustoa rajoitettua vaihtamalla ylätukivarsien alle pidemmät "pohjauskumit" vai sorvaanko suosiolla iskaria lyhemmäksi?

Yhden 360:n B200K:sta peräisin olevan Solex Cisacin putsasin myös ja tein uudet tiivisteet.

Ajatuksena konerempan yhteydessä tämä viritellä tappikoneeseen strombergin tilalle, jos sillä sais toimintavarmuutta ja ehkä jopa kulutustakin pienemmäksi ::)

Ja jos joku ihmettelee kaasutinvalintaa, niin tämä ei maksanut mitään kun se löytyi omista "kätköistä" ja ainakin ~10vuotta sitten autossa kiinniollessaan pelasi hyvin ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #138 : 11.11.2016, 11:45:10 »



Aloitin tän pitkään suunnitellun suuren harppauksen tekemistä tämän auton historiassa, eli sovittelin muutama viikko sitten puskureita. Kyllä se selvästi niitä kaipaa ::)
Hieman peltitöitä kaipaa etu- ja takahelmat että saa puskimet istumaan niinkuin kuuluukin. Kiinnikkeet korin puolessa onneksi ovat tallessa.

"Suuri harppaus" siksi, että tämä yksilöhän on ollut elämänsä aikana pitempään ilman puskureita mitä puskurien kanssa 8)


Viikko sitten kävin myöskin hakemassa yhden B20+M40 tekniikan lisää:


Tämä on peräisin '73 140-sarjalaisesta, eikä pitäisi olla ajettukaan kuin n.300tkm.

Laatikon ja kytkimen irrotettuani sieltähän paljastui positiivinen yllätys:


Eikös tämän 8-pulttisen pitäisi olla kestävämpi versio, varsinkin jos sinne vaihtaa ne vinokoneen M-kanget?

Jos nyt joku tietäjä sattuu lukemaan, niin kysyn vielä että onko kaikissa kymppisarjan vinokoneissa M-kanget, vai vaan jossain tietyssä mallissa/vuosimallissa?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #139 : 11.11.2016, 16:32:58 »
Jos nyt joku tietäjä sattuu lukemaan, niin kysyn vielä että onko kaikissa kymppisarjan vinokoneissa M-kanget, vai vaan jossain tietyssä mallissa/vuosimallissa?
Eikös ne oo kaikis vm80->
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #140 : 13.01.2017, 22:43:54 »
Tää oli viidennelle sivulle jo tipahtanut, ei täällä toimettomana olla kuitenkaa oltu!

Puskurienpalautusprojekti on edennyt vaihe vaiheelta.
Takahelman irti rälläköityäni sieltä paljastuikin hitsaamista molemmista kulmista:


No hitaasti mutta varmasti sain hitsuuhommat valmiiksi ja uuden hopean sävyn pintaan:


Etupää olikin helpompi, sieltä kun ei peltitöitä löytynyt, hieman siistin sitäkin ja hopean osan maalasin uusiksi:


Nyt alkoi vaan mietityttämään että opettelisko ruiskumaalauksen ja maalaisko alareunat kuitenkin korinväriin kun kerran alettiin räpeltämään korin kanssa, kävin jo paikallisesta autoväriliikkeestä kyselemässä saako ne sävytettyä tuota helmiäisväriä ilman värikoodia  ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #141 : 11.03.2017, 21:58:19 »
Jahas, tämä oli taas päässyt tipahtamaan jo sivulle 5.  :D




Väliaikaiset puskurit löysi paikkansa, katellaan keväämmällä miten silmä tottuu väriin ::)

....





Konetta pikkuhiljaa kasaillut. Sinne tuli nyt M-kanget, K-nokka, taka stefakoppa vinokoneesta, uudet laakeriliuskat ja männänrenkaat sekä itsetehty kevyt hoonaus.
Öljypohjan asennus sekä lohkon maalaus vielä, niin alakerta olisi valmiina  :)

....



Tänään parin harrastajatoverin kanssa nostettiin vanha pata pois, pääsee putsaamaan ja maalaamaan myös konehuoneen ennen uuden asennusta
« Viimeksi muokattu: 11.03.2017, 22:01:18 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #142 : 11.06.2017, 00:01:51 »
Mitä tälle :nälkä:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #143 : 11.06.2017, 10:43:13 »
Mitä tälle :nälkä:
On valitettavasti päivittelyt jäänyt vähemmälle, on keskitytty enempi tekemiseen :D

Joo tää on ollut kovassa ajossa jo kolmisen viikkoa/900km.

Kone tuntus pelaavan, öljy vaan näyttäs kelpaavan, noilla kilsoilla tikun pinta laskenut puoleenväliin.
Eikö lie hioutunut vielä tiiviiksi, vai jäikö syömään siksi kun hoonasin itse ja pelkästään rengastin  ::)

Viikkositten huomasin että jarrupääsylinteri vuotaa sylkän/tehostajan välistä.

No eikun motonettiin hakemaan listanmukainen 22.22mm tiivistesarja, sehän olikin liian iso ja kun tarkemmin luki, pääsylkyssä luki Ate 20...  Sitten sain harrastajatoverilta ehjän käytetyn Ate 22:sen, sen pulttijako ei käynyt miun tehostimeen  :idiot2:

Sitten googlettelua, Bmw e21/ Ford Taunuksessa on ollut Ate 20 pääsylinteriä, sellaisen tiivistesarja seuraavaksi motonetistä ja sehän kävi. Itse sylinteri/mäntä oli ihan siistissä kunnossa, kevyt hoonaus ja uudet tiivisteet, taas pelaa.

Joku entinen omistaja lie vaihtanut sekä tehostajan että pääsylkyn jostain edellämainituista autoista, kivoja yllätyksiä moiset ::)

Kuvia laitan joskus paremmalla ajalla
« Viimeksi muokattu: 11.06.2017, 10:47:08 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #144 : 11.06.2017, 22:08:59 »
Tässä muutama kuva näin tiivistettynä:

Alakerta kasattuna


Vakiokansi tuli nyt toistaiseksi paikalleen että sai vehkeet ajoon, venttiilit sekä palotilat ja vähän myös kanavia putsailin karstasta, sekä uudet venttiilinvarren kumit laitoin.


Konehuone maalattuna


Lämmityslaitteenkin purin ja putsailin/maalasin sekä tiivistelin saumoja toiveena että pääsisi eroon autonpesussa tulevista vesivuodoista sisälle. Lopputuloksena nyt se vuotaa jostain eri välistä kuin ennen :D


Sitten kun Hammerite kuivui konehuoneesta, sujahtikin alakerta paikalleen.


.... Sen päälle kansi, johon tilasin motonetista 0.8mm tiivisteen, mutta tulikin 1.2mm Payen. En jaksanut jäädä odottelemaan useita päiviä vaan laitoin sen sitten paikalleen ::)


...loput osat paikalleen ja jännityksellä ensistarttiin että onko kaikki varmasti kiinni vai kilahtaako heti, elämäni ensimmäinen koneremontti kun oli kyseessä..
Käynnistyihän se, lämpimäksi käyttö jonka jälkeen suoritin kannen jälkikiristyksen.

Vähän päälle sadan kilsan perästä vaihdoin vielä varmuudeksi öljyt. Hyvin tuo tuntuisi pelaavan. Kylmänä hieman kalkattaa, oiskoon piston slappia kun kasasin niillä vanhoilla männillä, häviää lämmettyä niin en ole jaksanut huolesta senkummemmin ::)

En muista oonko aiemmin kirjoitellut, mutta K-nokan sijasta sinne tulikin vähänajettu C.
Sen K-nokan etummaisen laakerin otsapinta oli kulunut kartioksi ja tämän ansiosta päittäisvälys jäi yli puoleen milliin. Jätin sen sitten hyllyyn kun sain samalta harrastajatoverilta sen C:n.

Kaasariksi tuli myös toistaiseksi juuttuvakurkkuinen. Weber DGV odottelee hyllyssä kunhan jaksan sen jossain välissä kunnostaa.




Sytkäpuolen päivitin tolla BMW M10-moottorin kärjettömällä roottori-mallisella jakajalla, se tuntuisi pelaavan ihan kivasti ::)





Tähän edellissä postauksessani mainitsemaan pääsylinterin vuotoon löytyi siis ratkaisu BMW/Ford Ate 20.64mm tiivistesarjalla, kuvissa uudet tiivisteet paikallaan.



....mitähän vielä, seuraavana listalla olisi laittaa etupäätä. Etupalkkiprojektissa laitoin uudet puslat tukivarsiin, ylätukivarsien kumit on yhden kesän ajoilla jo ihan p*skana(tähän ei kuvaa)




Elokuussa leimaus, etupäätä pitänee hieman jollain konstilla nostaa viimeistään silloin. Nuo iskarin alapäät kun ovat tuolla kupinkääntö-konstilla vaan 5.5cm maasta, eivät mahda oikein tykätä :D
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #145 : 12.06.2017, 18:59:04 »
Sitten kun Hammerite kuivui konehuoneesta, sujahtikin alakerta paikalleen.

Viimeistään puolen vuoden jälkeen sua kaduttaa tuon aineen käyttö ihan helvetisti. Mun projektitopicista voi käydä vilkuilemassa kauhukuvia :D

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #146 : 13.06.2017, 17:38:00 »
Viimeistään puolen vuoden jälkeen sua kaduttaa tuon aineen käyttö ihan helvetisti. Mun projektitopicista voi käydä vilkuilemassa kauhukuvia :D
Aika hyvin oli siun projektissa ruostunut maalin alta :o

Saas nähdä, etutukivarret myös maalasin samaisella tökötillä toissatalvena, eikä noista ole tainnut ruoste läpi tulla.
Laitoin kyllä sinkkisprayta pohjiksi niihin.
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #147 : 13.06.2017, 17:50:54 »
Laitoin kyllä sinkkisprayta pohjiksi niihin.

No tuo pelastaa jo koko touhun. Itsehän en mainonnan uhrina laittanut mitään pohjille :facepalm:

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #148 : 26.08.2017, 17:05:03 »
Ama sai eilen vuoden lisää ajoaikaa, ilman huomautuksia 8)

Lähellä oli tosin hylky kun inssi sanoi halliin ajettuaan ettei jarruvalot palaneet, vaikka omassa pihassa ne katsoin toimiviksi. Huomasin sulakkeen palaneen ja sen kun siinä hallissa vaihdoin ehjäksi niin alkoivat pelaamaan.

Kotipihassa huomasin sulakkeen taas palaneen, tänäaamuna tutkin ja vian paikallistin pakkivaloihin(ovat saman sulakkeen takana). Pakin kun kytkee, polttaa samantein sulakkeen. Releen poistamalla ja valot suoraan kytkemällä virtaan, ei sulake pala eli lienee se vanha metallikuorinen rele mennyt oikariin ::)
Kävin jo perus nelinapaisen releen hakemassa, toiminee kun kytkee pakkivalon kytkimen ohjaamaan maapuolta..

Eilen ennen leimallemenoa katselin autoa ympäri ja huomasin myös vasemman takajarrun uivan peräöljystä, jarruttelin kässärillä voimakkaasti konttorille mennessä(~15km) ja lopputuloksena senpuolen jarrussa parempi teho kuin kuivassa  ;D

Talven mittaan siis remonttia tiedossa, lieköhän siellä ihan std-kokoinen stefa, jonka löytää laakeriliikkeestä mittojen kanssa?

Niiden vaihto purattanee vetoakselit pois ym.?


Kesälomalla ollessa vaihdoin eteen hieman pidemmät 142:n jouset ja taakse mercedes w124 etujouset lyhennettyinä. Takapäästä tuli tosin turhan pintakova, pitää jotain kehitellä tilalle jossain välissä...

Sain myös vihdoin hankittua paremmat puskurit, jotka maalasin hopeiksi koska olivat jo ennestään maalatut. Kuvia niistä ei nyt tähän hätään ole koska tuo photobucket ei näytä enää kuvia. Ehdotuksia ilmaisesta kuva-albumista otetaan vastaan :)
« Viimeksi muokattu: 26.08.2017, 17:27:27 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: 1st:n Volvot(Amazon '68 & 440 '89 & V70 '01)
« Vastaus #149 : 26.08.2017, 17:52:33 »
Imgurin käyttäjäksi siirryin itse, tuntus toimivan hyvin ja nopeasti.

 

Proturbo  Autodiagnoosi