Ateho  Elekma

D5 suuttimet

  • 79 Vastauksia
  • 56034 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #15 : 17.12.2011, 00:16:14 »

Irtonainen sähköjohto huomataan testerissä ja näkyy vikakoodina. Moottori käynnissä sen laittaminen takaisin ei auta, koska ECM suojaa ohjauspiirin. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen tilanteen pitäisi olla ok.

Vaihtamalla pari injektoria keskenään tilapäisesti voidaan määrittää onko vika siinä injektorissa  vai muualla.

Käytettyjä suuttimia saa reilu satasesta lähtien. Mullakin on toistakymmentä ehjää vähänajettua, mutta ei ole noin vanhaan. Ei noilla kilometreillä kylläkään pitäisi olla vielä ongelmia suuttimissa. Suuttimet ovat samoja 2001 - 2005 välillä.


Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #16 : 17.12.2011, 10:11:26 »
Korjauskirjaa ja vanhoja keskusteluja lisää luettuani havaitsin, että riippuen suuttimista (tai siis niitten numeroinnista) voi olla tarve moottorinohjauksen päivittämiseen.
Hyvin vahvasti veikkaan, ettei tämä ole mahdollista myyjäliikkeessä. Eli vaihtotyö menee jokatapauksessa merkkihuolle, kunnolliselle autohuoltolle tai muunlaiselle dieselpajalle.

Yritän selvittää tänään, että onko vika paikallistettu varmasti suuttimeen (tai siis pyytää mekanikkoa vastaamaan arkena niihin kysymyksiin) ja keskustella lisää myyjäliikkeen kanssa vaihtotyöstä. Ja varsinkin että missä se vaihdetaan.

Eilen myyjäliikkeessä tosissaan väitti puhelimessä, että ruiskusuuttimet ovat kulutusosia samallalailla kuin hehkutulpat ja on aivan normaalia, että niitä on jo rikki 170t km ajetuissa autoissa.
Minun käsitykseni on, että usein ruiskusuuttimet kestää kuitenkin auton eliniän ja pääsääntöisesti kuitenkin yli 250t. Eli ei olisi tässä tapauksessa normaalia kulumista.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2011, 10:15:08 kirjoittanut Itsok »

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #17 : 21.12.2011, 12:04:37 »
Tänään tuli myyjäliikkeen vastaus asiaan.

-Heillä on tarjota minulle peruskorjattu ruiskusuutin
-Suutinta ei tarvitse päivittää ohjainyksikölle, kun kyseessä on persukorjattu suutin. Vikakoodit nollataan
-Maksaa minulle xxx euroa sielä tehtynä ja 50 e vähemmän jos vaihdatan itse

Eipä taida paljoa vaihtoehtoja jäädä. On melkein pakko päästä joululiikenteeseen...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #18 : 21.12.2011, 14:30:51 »
Mikäli suuttimessa oleva numero on sama, kuin autossa olevassa suuttimessa, ei mitään testeritoimenpiteitä tarvi
Jos taas on eri numerolla, kuin mitä autossa nyt on, niin täytyy kaikki suuttimet vaihtaa samalla numerolla oleviin ja sitten tehtä testerillä lisäksi toimenpiteitä.
(numero löytyy ympyröitynä, suuttimen päältä muovista, olisiko niitä numeroita ollut  1, 2 ja 3)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #19 : 21.12.2011, 15:19:26 »
Eikö yksittäinen suutin voi olla eri numerolla, jos tämä tieto päivitetään ohjainyksikölle? Korjauskirja mielestäni antoi ymmärtää, että näin on mahdollista tehdä.
No parin tunnin päästä asia selviää tarkemmin.

Edit.
Uusi, nähtävästi käytetty suutin on nytten vaihdettu paikalleen. Huoltojampalla tais mennä kaikkiaan max 20 minuuttia.
Vanhat suuttimet oli numerolla 1. ja uusi suutin numerolla 2.

Käynti ainakin muuttui huomattavasti pehmeämmäksi, joten kai se vika tuli sitten poistettua.
Mitä eroa noilla eri suutinsarjoilla on (1, 2 ja 3)?
Onko autolle (/moottorille) jotain haittaa, mikäli annan asian vain olla tuollaisenaan?
« Viimeksi muokattu: 21.12.2011, 17:39:42 kirjoittanut Itsok »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #20 : 21.12.2011, 21:54:13 »
Moottorinohjain kompensoi sitä mittavirhettä mikä suuttimen valmistuksessa tulee.
Kun suutin valmistetaan ja jos halutaan jotain tarkkaa toleranssia, niin suuri osa suuttimista menee hylkyyn, kun taas laajennetaan sitä toleranssia, eli mittatarkkuus saa olla hunopi ja määritetään suutin, niin moottoriohjaus voi sitten kompensoida sitä  ja näin saadaan suurempi osa suuttimista läpäisemään laaduntarkkailu.

Eli moottorinohjaus antaa pidemmän, lyhemmän tai eriaikaan sen suihkutuspulssin, kuin taas toisella suuttimella.

Taitaakin olla tosiaan siten, että jos eli puolet vaihdetaan eri luokkaan, niin pitää muuttaa kyseistä luokkaa vastaavaksi testerillä..  mutta yksittäin niitä ei mielestäni saa valittua, että missä sylinterissä on mitäkin luokkaa

Todennäköisesti siis nou hätä sun kohdalla, ei se vaikutus oo paljoa, mutta syynsä sillä luokituksella toki kuintekin on.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #21 : 22.12.2011, 06:35:31 »
Jes. Jotain tälläistä vähän insinöörttinä arvelinkin. Eli suuttimien suikulpulssin aivan viimeiseen hienosäätöön liittyviä asioita. Ja vaikutus on liki kosmeettinen (siis jos yksi suutin on erilainen), kulutuksen viimeistä desiä haettaessa tai päästöjen tarkempaan kontrollointiin.
Jokatapauksessa parempi näin, kun moottorin käynti neljällä :)

Kiitokset avusta, eiköhän Volvo ole nyt valmis talven haasteisiin. Tai ainakin jos käyn vielä uudet pyyhkiänsulat hakemassa...
« Viimeksi muokattu: 22.12.2011, 08:01:50 kirjoittanut Itsok »

Poissa jm-team

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #22 : 19.07.2012, 18:21:12 »
jos miksulla tietoa niin pystyykö 02 d5 (163hp) moottoriin vaihtamaan d5 07 (185hp) suutimet ilman ohjelman muokkausta? tarkoitus on kyllä ohjelmoida kun saa vaan turbon ja putkiston ja kytkin vauhtipyörä asetelmat uusittua...

mikkis76

  • Vieras
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #23 : 28.08.2013, 18:18:03 »
Otin suuttimet irti penkkiä varten ja tässä havaintoja:

-1. pytyn suutin oli todella öljyssä/hiekassa varrestaan, pohja oli armottoman kurainen. Kärki kuiva.
-2. pytyn suutin oli pikkuisen hiekassa, kärjestä märkä.
-3. sama kuin kakkonen eli hiekassa, kuiva kärki
-4. sama homma, kärki likaisempi kuin muissa.
-5. suuttimen alatiiviste oli vihreä, enemmän kurassa kuin muut (poislukien tuo 1.)

Tuo märkä kärki viittaa siis vuotavaan suuttimeen? Onko ihan nomia että suuttimet ovat enemmän tai vähemmän öljyssä/hiekassa? Toivottavasti tuosta 1.pytyn kurasta ei tipahtanut moottoriin mitään sitä putsatessa. Putsaus onnistui muuten hyvin Jorman poranterämetodilla.

E: Sen verran vielä että aamulla hehkut olivat kosteahkoina ainakin 1. 2. ja 4. pytyissä
« Viimeksi muokattu: 28.08.2013, 18:20:20 kirjoittanut mikkis76 »

Poissa mkorkalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #24 : 29.08.2013, 00:39:14 »
Otin suuttimet irti penkkiä varten ja tässä havaintoja:

-1. pytyn suutin oli todella öljyssä/hiekassa varrestaan, pohja oli armottoman kurainen. Kärki kuiva.
-2. pytyn suutin oli pikkuisen hiekassa, kärjestä märkä.
-3. sama kuin kakkonen eli hiekassa, kuiva kärki
-4. sama homma, kärki likaisempi kuin muissa.
-5. suuttimen alatiiviste oli vihreä, enemmän kurassa kuin muut (poislukien tuo 1.)

Tuo märkä kärki viittaa siis vuotavaan suuttimeen? Onko ihan nomia että suuttimet ovat enemmän tai vähemmän öljyssä/hiekassa? Toivottavasti tuosta 1.pytyn kurasta ei tipahtanut moottoriin mitään sitä putsatessa. Putsaus onnistui muuten hyvin Jorman poranterämetodilla.

E: Sen verran vielä että aamulla hehkut olivat kosteahkoina ainakin 1. 2. ja 4. pytyissä
Itellä oli kans aika paskassa suuttimet, vaikuttas olevan tyypillistä jos suuttimet vuotaa.
Se musta paska on kai karstaa ja polttoainetta, tulee siitä kun se vuotaa koko ajan ja käy liian rikkaalla.
Ite vaihdoin ensin yhden suuttimen, sitten toisen, ja lopuksi kolme, vasta sitten ongelmat loppuivat.
Kyllä, tuntuu lompakossa. Tästä omat kokemukseni tarkemmin selvitettynä, tuolla myös hyviä kuvia suuttimista.
Ainoastaan yksi suutin taisi olla OK näköinen ja se minulla on vielä tallella.
Jos ei vaihda kaikkia niin kohta kuitenkin 30 tkm päästä saat sen tehdä :)

Katohan muuten että kaikki on varmasti sitä uutta 4-luokkaa mitä lyöt paikalleen, ohjeet tunnistamiseen tuossa linkissä.
Itellä on nyt 4 kpl 4-luokkaa ja 1 kpl 1-luokkaa, paha mennä sanomaan onko mitään haittaa tästä vai ei. Tuntuuhan tuo toimivan. Volvon ohjeen mukaan pitäisi olla sallittu konfiguraatio, tässä tapauksessa moottorinohjaukseen pitää säätää suutinluokaksi numero 2 mikä mulla olikin jo koska tehdasasenteiset suuttimet oli luokkaa 2.

Tuosta ohje suutinluokan tunnistukseen https://www.icloud.com/photostream/fi-fi/#AB5ON9t3vKoCf;A1559A9D-A81C-40E9-912B-BF7EA5A1A931
« Viimeksi muokattu: 29.08.2013, 00:43:31 kirjoittanut mkorkalo »
S60 D5 man. -02
Muita leluja: Suzuki GSX1300R Hayabusa K5,  Ski-Doo Summit Everest 600 H.O. E-TEC 2009

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #25 : 05.04.2014, 12:24:49 »
Lainataanpas vanhaa topiccia. Mikä on suuttimen kuparitiivisteen koko? Suuttimista on monessa keskustelussa jauhettu, mutta ei sattunut silmään, että missään olisi mainittu minkä kokoinen se kuparitiiviste on. Olisi kätevää, jos osaisi jo ennen remonttia varata oikeankokoisen tiivisteen.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #26 : 05.04.2014, 12:30:23 »
Lainataanpas vanhaa topiccia. Mikä on suuttimen kuparitiivisteen koko? Suuttimista on monessa keskustelussa jauhettu, mutta ei sattunut silmään, että missään olisi mainittu minkä kokoinen se kuparitiiviste on. Olisi kätevää, jos osaisi jo ennen remonttia varata oikeankokoisen tiivisteen.

Kokoa en muista mutta se on joku ihan yleinen common suihkujen tiiviste, tarviketiskillä tietävät antaa oikean. Ainakin kaikissa mb suihkuissa on sama, ja volkkareissa ja audeissa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #27 : 05.04.2014, 13:42:57 »
Noita tiivisteitähän on tosiaan eri kokoisia, mutta sen koon tietäminen ei ole mitenkään tärkeää, koska niitä ei voi vain valita kupariprikka-lajitelmasta, kuten vaikka öljyproppuihin voi, vaan se täytyy olla nimenomaisesti kyseiseen tarkoitukseen tehty tiiviste.
Eli sille tiivisteelle löytyy ihan varaosanumero ja valmistajia on useampiakin.
Varaosaliike löytää auton tiedoilla kyllä oikean tiiisteen.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #28 : 05.04.2014, 21:47:07 »
Vetteriltä saa sen kupariprikan 12€ kpl ja tuosta osasepolta oulusta ostin 1€ kpl. Sisäkehällä on semmoinen haitta eli ei ole sisältä pyöreä. Tuolla teollisuushommissa niitä kuparitiivisteitä aika monesti löijätään uudelleen käytettäväksi. Ei kyllä tuota euroa kannata säästää, mutta yhen suuttimen vaihdon tiiän niinkin tehdyn mesetyksekkäästi.
V70 D5

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 suuttimet
« Vastaus #29 : 08.04.2014, 08:36:31 »
Kiitokset tiedoista. Hyvinkään Auto-Ilvekseltä löytyi prikka hintaan 7,50. Tulipahan kerralla oikea.

 

Futurez  Kulkukoira