En voi katsoa sitä uudelleen kun en sitä ensinkään katsonut. Ei voi tietää toimisiko lämppärinletkuissakaan vinokoneessa, epäilen.
Kannattaisi katsoa!
Vinokoneessa ei toimisi kuten se toimi obelixissa. Obelixissa se lämppärin paluu (tai siis lähtö kun kone käy) oli termarikotelossa, joka taasen sijaitsi kannessa samalla puolella kuin vinokoneessa on alavesiletkun tulo pumpulle. ja lämppärin paluu lohkon alareunassa kuskin puolella.
Eli se toimi ns. nurinpäin kun kone ei käynyt ja koneen käydessä lämmitti sisätilan kennolle menevää vettä.
Kahdessa (tai oikeasti kolmessa) koneessa käytin sitä yhteensä kuusi talvea, jopa 98/99 talven tulipalopakkasissa, joten se toimi erittäin hyvin.
Jos ei kierrä niin ei kierrä.
Ainakin noissa defan letkulämppäreissä on termostaatti, ei se kärähdä jos ei kuiviltaan ole. Tuollainen oli vanhanmallin vinokoneen kanssa ja pelasi hyvin siihen koneenvaihtoon asti...
:hello:
Juurikin siinä kierrossa ja lämppärin sijoituksessa on se juju. Perustuu korkeuseroihin ja lämpötilaeroihin, kuten painovoimainen vesikeskuslämmitys...
Jos korkeuseroa tulon ja lähdön välillä ei ole tarpeeksi, niin se voikkaan toimia oikein! Obelixissa se oli optomaalinen tilanne, koska toinen piste oli konee korkeimmassa kohdassa ja toinen matalimmassa ja vieläpä eri päissä konetta.
Ja niissä "letkulämppäreissä" mitä tarkoitin, ei ole termaria tms. vaan pelkkä lämmitysvastus putken pätkässä, joka oli tarkoitettu alavesiletkuun tms. paksumpaan paikkaan.
Kone kohtaista, mihin sijoittaa se ja mihin piiriin mutta toimimaan sen saa kunhan korkeuserot ovat kunnossa.
Mitä suurempi on lähtöpisteen ja tulopisteen välinen korkeusero, sitä paremmin tuollainen lämppäri toimii!
Kulmamies tekisi propun lohkon alalaitaan ja toisen kanteen ja taatusti toimii ja erittäin hyvin vieläpä!
Tuossa hyötynä olisi vieläpä se, ettei sen lohkolämppäri-systeemin toiminta vaikuttaisi koneen käydessä mitenkään tai mihinkään (siis jäähdytysjärjestelmään kun kone käy).