Elekma  Autoracing

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 605004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1230 : 10.04.2015, 12:29:21 »
K-Jetti on parasta!
Ja 240  :smitten:



Joko Mikalla on "uusi" kone keulilla?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1231 : 10.04.2015, 12:46:03 »
Ihan mutuna heittäisin että tuolla moottorilla oli ajettu jo pelkän wiinakäytön aikana tennari tulipellissä enemmän kuin mainittu 3000 km, useimmat meistä ei paina kuukaudessa kaasua pohjaan niin usein kuin tuo sankari päivässä. Minulla siihen ei taida riittää edes vuosi. :idiot2:

Spassa taisi tulla noin 9000 täyskaasukiihdytystä kisan aikana. Keskinopeus yli 130 km/h. Tehkää itsellenne palvelus, kaivakaa youtubesta pari videota ja todetkaa minkälaisen rääkin Volvon vakio-osat kestää. Voima ei tätä wiinamoottoria rikkonut. Paitsi ehkä dark force.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2543
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1232 : 10.04.2015, 13:48:13 »
Tuli krapula kangelle tällasen viinamaratoonin jälkee? ???
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1233 : 10.04.2015, 15:11:04 »
Et siis missään nimessä pidä säätövirhettä mahdollisena.

Heti kun kerrot mitä tarkoitat tuolla, pystyn vastaamaan kysymykseesi.

Hyvin todennäköisesti näin, mutta yleisessä liikenteessä tennari tulipellissä ajaminen tarkoittaa kuitenkin aivan eri asiaa kuin sama juttu radalla.
Pisin sukka imusarjassa yhtamittaisesti ajettu matka on minulla ollut yli 100km tai no yhdessä kohdin kaasua on höllätty ja sen jälkeen se on lyöty lattiaan takaisin. Eli woiman pyynti on 100% yli 99,9% ajasta.
Tämä temppu on tehty useita kertoja, joten Harmaa-Hatun kertomassa on totta toinen puoli.

Edit: täsmennetään tätä sillä, että tämä on toteutettu Suomen lainsäädännön ulottumattomissa.

Joko Mikalla on "uusi" kone keulilla?
Ei vielä, eikä etene viikonloppuna, sillä pakenen pöndelle ferrarilla ja bensan voimin!  :o   :sundaydriver:
Ensi viikolla jatkan vaihtoa, sillä nyt on purettu koneesta kaikki muu, paitsi pakoputki ja laatikko.

Sähköjen purku kesti kotvasen ja eilen kuulin neuvon, jolla olisin säästänyt vaivojani päivän verran.


Muutama arvaus:
1 * nakutus -> mäntä pettänyt ja kanki kyljestä ulos kuten yhdestä kuvasta näkee
2 * nestepuristus -> naku -> suuttimet selälleen -> kanki mutkalle
3 * imuvuoto - > seos laihalle ko sylinterissä
4 * voiteluongelma / lämpö -> männäntappi leikannut kiinni
5 * hetki sitten koneeseen tehty lisäainekäsittely
6 * etanolipitoisuus öljyssä -> voiteluongelma
7 * väärästä paikasta hinkattu lastu -> nakutus / seos suhde
8 * kankien aikaisempi rasitus nakusta
9 * räjähtäneen pytyn tulpassa sulamisjälki
1 Ei, enintään 4 kertaa peräkkäin ja veto olisi loppunut siihen välittömästi!
2 Ei, sillä sopitus ei ole niin rikkaalla ja se tuntuu välittömästi vedossa, koska nakurikastus ei lopu ennen kaasun hölläystä vaikka nakutus loppuisikin!
3 Epätodennäköistä, sillä soppamittari näytti normaalia rikastusta kiihdytyksessä!
4 Mahdollista!
5 Mahdollista, mutta luultavasti joku muu olisi kokenut saman kohtalon.
6 Ei ainakaan aistin varaisesti, sillä reissuni ovat yleensä pitkiä, joten wiina haihtuu öljystä.
7 Mahdollista, mutta ei seoksen puolesta, vaan liika ennakko enintään. Tästä voin olla varma, sillä samalla soppakartalla liikkuu omaani paljon tehokkaampiakin vinokoneita ja kaikissa sopitus käyttäytyy erinomaisen hyvin.
8 Mahdollista 16-tappisen lastun ajoilta.
9 Ihmettelin samaa itsekkin.

Tuli krapula kangelle tällasen viinamaratoonin jälkee? ???

Kyllä!  :'(  :'( :'(

Oma veikkaus on kippi-pisteen lähellä oleva ennakko ja koneen historia ja kilometrit 451tkm tai mahdollinen voitelu-ongelma akuutisti, sillä ennen jysähdystä moottorilla ajettiin hyvin rauhallisesti pirun routaröykkyistä tietä vajaan parikymmentä kilometriä ja ensimmäinen isomman kaasun painallus tuotti jysäyksen.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2015, 16:11:38 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1234 : 10.04.2015, 15:22:41 »
Koska itselläni ei ole käytännön kokemusta aiheesta, niin seuraava on puhtaasti teoreettista pohdintaa.

1 Ei, enintään 4 kertaa peräkkäin ja veto olisi loppunut siihen välittömästi!
2 Ei, sillä sopitus ei ole niin rikkaalla ja se tuntuu välittömästi vedossa, koska nakurikastus ei lopu ennen kaasun hölläystä vaikka nakutus loppuisikin!

Ehdottomat ei-vastaukset tässä kohtaa ymmärtääkseni edellyttävät, että se säädetty LH saa tiedon nakutuksesta aukottoman luotettavasti.

Onko siis varmistettu, että nakutuksen tunnistaminen on toiminut varmasti oikein ja moitteetta? Vai olisiko mahdollista, että nakutusta on tapahtunut mutta LH ei vaan ole ollut tietoinen asiasta?

Tämä spekulointi siis siksi, että nakutus olisi muuten tapahtuneen perusteella ihan todennäköinen selitys tuholle. Tämä siis sillä samalla logiikalla kuin toimin itse tietojärjestelmistä vianetsinnän yhteydessä. Poissuljetaan ensin ne yleisimmät syyt ja vasta sitten haetaan vikaa epätodennäköisimmistä paikoista.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1235 : 10.04.2015, 15:24:40 »
Vai olisiko mahdollista, että nakutusta on tapahtunut mutta LH ei vaan ole ollut tietoinen asiasta?

Ei - koska LH ei tee virheitä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1236 : 10.04.2015, 16:09:53 »
Koska itselläni ei ole käytännön kokemusta aiheesta, niin seuraava on puhtaasti teoreettista pohdintaa.
Ehdottomat ei-vastaukset tässä kohtaa ymmärtääkseni edellyttävät, että se säädetty LH saa tiedon nakutuksesta aukottoman luotettavasti.
Nakutuksen tunnistuksen varmuus on 99,99% joten voinemme sanoa sen tunnistamisen olevan varmaa.
EZK tarkistaa anturin joka kerran kun kierrosluku ylittää 3000rpm.

Kuten aikaisemmin mainittu, nakutus-asiat on tuotanto-autojen moottorinohjauksissa erittäin hyvin hanskattu.

Onko siis varmistettu, että nakutuksen tunnistaminen on toiminut varmasti oikein ja moitteetta? Vai olisiko mahdollista, että nakutusta on tapahtunut mutta LH ei vaan ole ollut tietoinen asiasta?

Tämä spekulointi siis siksi, että nakutus olisi muuten tapahtuneen perusteella ihan todennäköinen selitys tuholle. Tämä siis sillä samalla logiikalla kuin toimin itse tietojärjestelmistä vianetsinnän yhteydessä. Poissuljetaan ensin ne yleisimmät syyt ja vasta sitten haetaan vikaa epätodennäköisimmistä paikoista.

Valitettavasti joudun toteamaan, että nakutunnistus toimii moitteettomasti, joten sitä kautta asia ei selity.
Jopa venttiilikoneiston äänet kuuluvat nakuanturin kautta ja siksipä sill EZK:lla on ns. kuunteluikkuna, jossa se haistelee nakutusta. Tämän vuoksi myös nakuanturin toiminta voidaan tunnistaa oikeelliseksi.

Jos nakuanturilta ei tule X:n ylittävää signaalia +3000rpm kohdalla Y asteilla kampikulmaa, niin vikavalo syttyy välittömästi.

Joten nakutuksen tunnistusta voitaneen pitää erittäin luotettavana. Syy miksi asiaa eivät volvo-harrastajat yleisesti tunne on siinä, että useimmat virilastut ovat 16-tappisen peruja, jossa nakurikastus tehdään EGT:n kautta. Syy tähän 16-tappisen binin käyttämiseen on siinä, että sen rajoitin on korkeammalla kierrosluvulla kuin 8-tappisessa.
Minulla sytty-binääri on aito 8-tappisen, jossa nakutuksen tunnistus on sama kuin 16-tappisessa mutta siinä on lisäksi se nakurikastus ominaisuus, joka viheltää pelin poikki 4 naksauksen jälkeen.


Ei - koska LH ei tee virheitä?

 :nuhtelu :nuhtelu

Pitäisihän sinun tietää, että LH tekee tasan tarkasti vain sen mitä se heksakoodihässäkkä käskee, eikä yhtikäsmitään muuta!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1237 : 10.04.2015, 17:13:15 »
Mitäs jos ei kukaan kertonu sille koneelle et sen vaan pitää kestää ne "enintään 4 nakua", sit helpottaa....kunnes tehdään uus veto ja taas kop-kop-kop-loppu jne.

Vähän noinniinku et jos löis jotakuta turpaan: voihan se tippua jo eka lyönnillä. ???


Mielenkiinnolla odotan kuvia moottorin sisuskaluista.

PS. oon laiska en viiti ehtiä niin mikä mahtaa olla se nakun kuunteluikkuna k-akseliasteina?
« Viimeksi muokattu: 10.04.2015, 17:19:26 kirjoittanut Masa71 »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1238 : 10.04.2015, 17:32:19 »
Valitettavasti joudun toteamaan, että nakutunnistus toimii moitteettomasti, joten sitä kautta asia ei selity.
Jopa venttiilikoneiston äänet kuuluvat nakuanturin kautta ja siksipä sill EZK:lla on ns. kuunteluikkuna, jossa se haistelee nakutusta. Tämän vuoksi myös nakuanturin toiminta voidaan tunnistaa oikeelliseksi.
Kyllähän sinunkin koneesi naputtelee hiljaa kokoajan. Juurikin "light-knockingin" ja muun mekaanisen mölyn takia tulee tietyillä alkeellisemmilla nakutunnistuksilla ongelmia.  :nuhtelu

Miten muistelisin, että tossa ME4,3:ssa olis kaks nakuanturia. Miksiköhän näin, jos yhdellä anturilla voi hanskata noin paljon?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1239 : 10.04.2015, 17:40:42 »
Pitäisihän sinun tietää, että LH tekee tasan tarkasti vain sen mitä se heksakoodihässäkkä käskee, eikä yhtikäsmitään muuta!

Entäs se tieto, joka sinne nakuanturille tulee. Miten vaikuttaa moottorisi parantunut täytös ja palotilassa oleva suurempi polttoainemäärä - tuohon palotapahtumaan ja sen etenemiseen / nakutustaajuuden johtumiseen sinne anturille. Eli nakuanturi toimii 100 % samalla tavalla STD ja viritetyssä moottorissa. Entä tapahtuuko etanolilla sellaista nakutusta, jota tuo LH:n nakuanturi ei havaitse.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1240 : 10.04.2015, 18:59:56 »
Entä tapahtuuko etanolilla sellaista nakutusta, jota tuo LH:n nakuanturi ei havaitse.
Tämä. Eikös nakutuksen havaitseminen ihan perinteisillä luureillakin ole huomattavasti vaikeampaa käytettäessä E85-polttoainetta? Sellaista muistan kuulleeni kaverilta jolla on kyllä kokemusta aiheesta ja tehot on 2 litran moottorista viinalla vähän toista kuin tässä projektissa.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2015, 19:02:05 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1241 : 10.04.2015, 20:13:35 »
Kyllähän sinunkin koneesi naputtelee hiljaa kokoajan. Juurikin "light-knockingin" ja muun mekaanisen mölyn takia tulee tietyillä alkeellisemmilla nakutunnistuksilla ongelmia.  :nuhtelu

Miten muistelisin, että tossa ME4,3:ssa olis kaks nakuanturia. Miksiköhän näin, jos yhdellä anturilla voi hanskata noin paljon?

Light-knocking ei ole vinokoneessa todellakaan tuntematon asia tai ylipäätään melkein missään moottorissa.
Se ei tuota ongelmia missään vaiheessa, mutta kunnollinen nakutus kyllä ja vielä vakavampi on esisytytys, joka lyökin mäntää vastapalloon aikaslailla rajusti. Yksi pingaus tai kymmenen ei tee yleensä vammoja, mutta sekunti nakutusta kutsuu mäntäpistiäistä melkoisella kiiman hajulla.

Tinakoneiden lohko vaimentaa tiettyjä taajuuksia valurautaiseen verrattuna aika paljon. Näin muistelisin jostain lukeneeni. Siksi enemmän antureita.

Kokeile napauttaa vasaralla alumiinikappaletta ja sen jälkeen valurautaista, niin huomannet tarkoittamani asian.

PS. oon laiska en viiti ehtiä niin mikä mahtaa olla se nakun kuunteluikkuna k-akseliasteina?

Ulkomuistista vetäisen, että nakutus-ikkuna alkaa 55 astetta ennen ykk. Loppumista en muista.

Entäs se tieto, joka sinne nakuanturille tulee. Miten vaikuttaa moottorisi parantunut täytös ja palotilassa oleva suurempi polttoainemäärä - tuohon palotapahtumaan ja sen etenemiseen / nakutustaajuuden johtumiseen sinne anturille. Eli nakuanturi toimii 100 % samalla tavalla STD ja viritetyssä moottorissa. Entä tapahtuuko etanolilla sellaista nakutusta, jota tuo LH:n nakuanturi ei havaitse.

Se, mitä nakuanturista tulee, on aikas selkeä signaali, jonka amplitudi kasvaa sitä myöden, mitä enemmän kone meluaa. Jo pelkästään mekaaniset hälyäänetkin näkyvät siinä ja siksipä EZK:lla on se kuuntelu-ikkuna, jonka ulkopuolisilla kampiakselin kulmilla melusta ei välitetä, sillä muutoin muutoin koneen melut tunnistettaisiin nakutukseksi. Ilman nakua vinokone on hämmentävän hiljainen tehdessään puristuksen mutta YKK:n nurkissa melu yltyy rajusti.

Anturi reagoi kyllä liki kaikkiin lohkon tutinoihin joilla on riittävän raja-amplitudin ylittävä liike.
Ajattele äänirautaa, lyöt sitä ja se jää soimaan ominaistaajuudellaan. Lyönnin taajuus on jotain aivan muuta kuin ääniraudan taajuus. Toisaalta jo pelkkä esim. kaiuttimista tuotettu ääniraudan taajuus saa sen soimaan.

Nakutus on se verran väkivaltainen pamahdus, että sen tuottama taajuusspektri on pirskatin leveä, joten pietzo-anturi, joka on viritetty sille ~6kHz taajuudelle alkaa "soida" kuten äänirauta, jollainen nakuanturi eräällä tavalla onkin. Tästä syystä nakutusanturille on ilmoitettu tarkka momentti, jolla se pitää kiristää, että sen toiminta olisi suunniteltua.

Olen kaapannut jokusen kilahduksen ja tehnyt siitä FFT-muunnoksen ja kyllähän se nakutuksen näkee ihan selvästi, kuten se näkee jo kevyen vasaran napautuksen lohkoon.

Tämä. Eikös nakutuksen havaitseminen ihan perinteisillä luureillakin ole huomattavasti vaikeampaa käytettäessä E85-polttoainetta? Sellaista muistan kuulleeni kaverilta jolla on kyllä kokemusta aiheesta ja tehot on 2 litran moottorista viinalla vähän toista kuin tässä projektissa.

Nakuluureilla ongelmaksi tulee erottaa aito nakutus koneen omista meluista ja riippuen siitä millaiset luurit ovat, ongelmaksi voi tulla vaikka se, että se perusmalli (putki/kuulosuojaimet) vaimentaa niitä olennaisia taajuuksia.
Mutta ihmisen aivot eivät pysty hahmottamaan sitä, missä asennossa kampiakseli on kilahduksen tullessa ja se tekee asiasta vaikeaa ja nakutuksen pitää yltyä pirun voimakkaaksi, ennenkuin aivot tajuavat sen ja vahinko on voinut alkaa tapahtua. Lisäksi aivot eivät pysty reagoimaan 10ms aikana, joka koneella kestää kiertää 6000rpm lukemissa. Joten sen sekunnin aikana kone ehtii nakuttamaan 100 kertaa peräkkäin, joka aiheuttaa kumuloituvan rasituksen sylinterissä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1242 : 11.04.2015, 20:50:57 »
Ihan vaan mielenkiinnosta, kenen penkissä toi sun +400Nm vääntö on mitattu?

Oman mielipiteeni oon jo tuonu esille, mut laita niitä kuvia kun kone on purettu, etenkin männistä pesun jälkeen. Murtumapinnoista saa jo hyvän kuvan murtumamekanismista, viisaampi antaa ensiks periks.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1243 : 12.04.2015, 04:49:01 »
Tässä kohden:


Kävi näin:
   :'(

Tätä viestiä kirjoittaessani tätä projekti-topiccia oli luettu tasan 110550 kertaa ja juuri nyt tätä on luettu 115565 kertaa, oli viikossa tämä luettiin 5010 kertaa!   :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Tämän viestin kirjoittamisen aloittamisen jälkeen tätä on luultavasti luettu lisää ennen tämän julkaisua.

Kyllä tämän asian täytyy kiinnostaa ihmisiä ja kiinnostaakin, sillä tiedän sen puolesta tuhannesta saamastani viestistä.  :o

Ihan vaan mielenkiinnosta, kenen penkissä toi sun +400Nm vääntö on mitattu?

Oman mielipiteeni oon jo tuonu esille, mut laita niitä kuvia kun kone on purettu, etenkin männistä pesun jälkeen. Murtumapinnoista saa jo hyvän kuvan murtumamekanismista, viisaampi antaa ensiks periks.

Omaa autoani ei ole penkitetty, mutta vastaava setti kantta/sarjoja lukuunottamatta on penkitetty ja lappu löytyy tästä topicista. Siitä löytyi vääntöä ~380Nm vajaan 0,9 ahdoilla ja minulla on sentään hitusen paremmat kartat ja laitettu kansi/sarjat kuin penkitetyssä, joten voinen sanoa että se 400Nm menee rikki. Penkityspaikkaa en muista ulkoa, mutta se löytyy penkki-lapusta. Ja penkitetyn moottorin polttoainelastu oli/on minun tekemäni (nykyisin myös sytkä). Syttykarttana oli tämä kuuluisa 16-tappisen "viri-lastu". Tosin sen maksimiennakko rivi ei nyt hirvittävän montaa astetta wiinalastusta eroa, mutta kaikki muukin sen edestä.

Onko jotenkin epä-uskottavaa, että "vakio" romuilla ei saa aikaiseksi 400Nm vääntöä?  :pomo:

Kysymys siitä, miten männät pitää pestä, että saat haluamasi tiedon?  :o

Minun osaamiseni ydinalue kun on mittaamisessa ja säätämisessä. Joten minulla ei ole aavistustakaan miten männät pestään hyvin tai sillä tavoin, että sieltä saadaan irti haluttu tieto.
Ja tämä on sanottu ilman sarvia ja hampaita!  :hello:





Mutta takaisin polttoaineeseen....

Monet muutkin ovat tehneet saman havainnon, kuin minä. Eli sen, että etanolilla liika ennakko ei lisää vääntöä, vaan vähentää sitä.

Tässä hyvä viite asiasta, joka on mitattua dataatm selvästikkin.
Wiinalla voi olla liikaa ennakkoa ja nakutusta ei kuulu. Sylinteripaineet nousee kattoon, vääntö laskee. Omat kokemukset vakiokierrosnopeudella on tuonut tämän todella selkeästi esiin. Skoopilla katseltu nakuanturin signaalia ja mitään poikkeavaa ei näy. Siis näitä testejä olen ajanut itse jarrupenkissä. Mutta kun asia on NIBMHS, niin sen voi jättää huomioimatta koska lohkon jämien ylitseajaminen on niin  8)

Ja tämä lankun toteamus.

Tilanne on kuitenkin ennakon suhteen se, että pelivaraa ei ole kuin viitisen astetta. Pienemmällä nyhtää\ei vedä ja siitä suuremmalla teho tippuu jo selvästi. Kun vertaa ennakkoa esimerkiksi boostin koneeseen, liikutaan huipputehon suhteen hyvin samoissa. Vaikka mulla puristuspaine käydessä on todennäköisesti suurempi ja sitämyöten pitäisi kestää vähemmän ennakkoa.

Tuli vasta nyt mieleen, että toisaalta puristuspaineeseen liittyvä teoria ei taida täysin pitää paikkaansa, koska pienellä ennakolla sama oire tulee jo pienelläkin paineella. "Mistä näistä tietää" ???

Oon huomannu saman tyylisen ominaisuuden etanolilla. Joskus pienellä ennakolla kone "nakuttaa" hieman ainakin nakuantureiden mukaan ja sytytys myöhäistyy entisestään. Ennakkoa lisättäessä muutamalla asteella "nakutus" häviää ja menee puhtaammin. Vaatisiko etanoli reilusti ennakkoa syttyäkseen ja palaakseen kunnolla?

Tästä reilusta ennakosta olen voimakkaasti erimielinen, sillä wiina palaa pirun kiukkuisesti!

Jokainen voi kokeilla sitä, laittamalla 85:sta 1,5L pulloon pienen lirun ja laittamalla korkkiin rikotun taskulampun polttimon. Kun sytytin on tehty, pulloon teelusikallinen 85:sta, pullo kuumaan veteen lämpenemään ja sitten tarjoaa sähköä sille polttimolle kun sisältö on lämmennyt.
Tämä täytyy sitten tehdä siten, että pulloon ei ole suoraa näköyhteyttä omin silmin, sillä voi tapahtua jänniä juttuja. Vertailutesti sitten bensiinillä.

Tuossa yllä olevassa lainauksessa kerrotaan selvästi jo aikaisemmin puhumani kippi-piste väännössä. Enemmän ennakkoa ei nakuta, koska se on väännön kippi-pisteen tuolla puolen jolloin paloreaktio on lopussa jo ennen YKK:ta mutta veivejä suottaapi wituttaa hitusen!

Olen jostakin kuullut/lukenut, että vety reagoi palavissa polttoaineissa ensin ja sitten sen hiili.

Kun katsoo etanolin kemiallista kaavaa se näyttää jännälle raskaampiin hiilivetyihin nähden.
Etanoli C2H5OH, joten siinä on kaksi hiiltä kuutta vety-atomia kohden ja yksi happikin lisäksi.

Ja kun katsoo heptaanin kaavaa C7H16, niin voisi päätellä, että wiina on nopeammin palavaa ainetta 1:3 hiili/vety suhteella, verrattuna bensiinin 1:2 hiili/vety suhdetta.
Samasta syystä siinä on sitten kiloa kohden vähemmän energiaa kuin bensiinissä. Hiilessä on energiasisältöä 36MJ/kg ja vedyllä sitä sitten onkin pirusti 142MJ/kg mutta tilavuudessa vedyllä ja hiilellä on hurja ero!  :o

Tätä kautta selittyy se etanolin heikompi energiasisältö per kilo. Toisaalta myös se kiukkuisempi reaktio hapen kanssa, sillä jokainen, joka on sytyttänyt pullossa ollutta vetyä tietää, miten kiukkuisesti se palaa. Wiina tekee samoin hyörystyttyään, mitä se moottorissa tekee, jos asiat ovat edes oikealla suunnalla.

Mutta tämä kemian osuudesta tässä kohden, sillä jo monet ovat omakohtaisesti tämän wiinan hämmentävän omituisuuden havainneet. Kemistit osaavat selittää tämän palamisprosessin minua monin tavoin paremmin.

Pointti onkin siinä, että monet ovat havainneet samoja juttuja kuin minä ja minustä täysin riippumatta ja vieläpä täysin erilaisissa moottori-konstruktioissa joissa papua on ihan erilaisissa sfääreissä kuin minulla.

Joten tässä kohden täytyneet ottaa Occamin partaveitsi käyttöön ja todeta, että yksinkertaisin selitys on todennäköisin.

Minä olen keskittynyt enemmän tuohon LH/EZK:n säätämiseen ja opiskellut sitä kun muut ovat tehneet dokumentoidummilla ohjauksilla keskittyen siihen tehon saamiseen.

Täytyy tässä todeta, että hyvän syttykartan tekeminen on pirusti vaikeampaa kuin hyvän polttoainekartan, sillä saan nykyisillä LH:n säätämisen taidoillani hieraistua käypäisen polttoainekartan alle päivässä mutta sytkän kanssa joutuu hieromaan viikkoja. :o

Ja nyt ahkeran sytkän säätämisen jälkeen täytyy todeta, että kyllä sen sytkäkartan pitäisi olla vähintään 16*16 jotta siitä saisi minua miellyttävän. Sopitus menee tuollaisella 16*16 kartalla oikein hyvin nappiin kun se skaalataan oikein ja ajatuksella.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ipijee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1244 : 12.04.2015, 13:12:07 »
Jos olet sitä mieltä, ettei säädöissä ollut mitään vikaa niin sehän selviää helposti:
 "Uusi" pannu nokille ja vetämään lappu lattiassa noita mainitsemiasi yli 100 km matkoja kaasu pohjassa.
Jos kestää vetää muutaman kerran putkeen lappu auki, ni silloin tuskin on säädöissä aiheuttaja..  ;)
Mutta joo: turha spekuloida ennenkuin on vanha motti auki, sieltä saa todennäköisesti suuntaa aiheuttajasta.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2015, 13:36:27 kirjoittanut ipijee »

 

Autoracing  KL-varaosat