Autodiagnoosi  Carcom Oy

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604967 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1260 : 14.04.2015, 18:03:35 »
Ajoin tuossa jo aiemmin takaa sitä, että ymmärtääkö se EZK:n vakio nakutusanturi omassa kuunteluikkunassaan välttämättä E85:lla tapahtuvaa nakutusta, detonaatiota, esisytytystä, ihan mitä nyt vaan. Jos nakutuksen havaitsemisessa ihan ihmiskorvallakin on eroja 98:n ja E85:n välillä niin voisi olettaa että näin on myös anturin/moottorinohjaimen osalta?

Naku-anturi ymmärtää kaikki terävät napsahdukset (detonaatio), tuli se vasarasta tai nakutuksesta ja siihen reagoidaan kun amplitudi ylittää kartoissa asetetun määrän, joten polttoaineella ei sinällään ole merkitystä.

Se, että korva kuulee bensiin nakutuksen eri tavalla kuin wiinan, ei ole merkitystä lopultakaan nakuanturin näkökulmasta. Se on äänirauta, joka on viritetty sellaiselle taajuudelle, ettei kone normaalisti niitä tuota tai ei ainakaan pitäisi.
Ääniraudalle on aivan sama, kopautatko sitä hitaasti vai nopeasti, se soi silti samalla taajuudella, amplitudin ainoastaan muutuessa kopautuksen voimasta, ei taajuudesta!

Kuuntelu-ikkuna on EZK:ssa luotu luultavasti siksi, että vinokone pitää kuitenkin melua anturin taajuusalueella joissakin olosuhteissa ja siksi tiettyjä asentoja kampiakselin asentokulmista ei kuunnella. Tosin tähänkin voi olla syynä anturin tarkastusrutiini, jota ajetaan kokoajan. Eli anturilta pitää tulla melua +3000rpm tai kyseessä on vikatila.

Ja vinokonehan ei kyllä ihan varmasti jäähdytyksen ja voitelun toimiessa räjähdä noilla tehoilla ainakaan voimasta, joten jäljelle jääviä mahdollisia syitä tuholle on aika vähän...

Jäähdytys tiettävästi toimi, kuten voitelukin, mikä varmistunee konetta avatessa.

Tai voimahan esitytyksessä tai nakutuksessakin on rikon syynä, vaikkakaan ei erityisen määränsä vuoksi!  :D
Kuten sanottu, ajoitus on kaikki kaikessa!  ;)


Jättääkös tuo esisytytys (tälli vastapalloon puristustahdin aikana) laakereihin mitään jälkiä, vai jääkö jäljet ainoastaan mäntään ja kanteen?

Itse odottelen kuvia kangista ja laakereista. Tosin, kone ehti pyöriä tömäyksen jälkeen jokusen sekunnin, joten laakereissa on takuuvarmana jälki...

Esisytys ei välttämättä jätä jälkeä laakereihin, sillä se ei välttämättä tee terävää/nopeata painehuippua!
Mutta kanki voi katketa siitä, kuten liian suuresta sytytys-ennakostakin.

Oletko mikan koskaan tarkistanut, paljonko moottorisi on huohottanut säätämisen aikana? Ihan perinteisesti, mittatikku raolleen ja kierroksia koneeseen? Mainitsit mählän imusarjassa, ettei olisi merkki huohotuksesta (joku sylinteri päässyt voiteluongelman vuoksi väljistymään)?
Wiinakoneessa on aina tuollaista sontaa, joka syntyy jostakin E85:n komponentista. ilmiö on yleisesti tunnettu ja siksi flexifuel autoilla suositellaankin ajoittaista bensiini tankkausta.

Huohotus on ollut samanlaista koko ajan minkä merikontti on omistuksessani ollut.

2 sylinterin imusarja


3 sylinterin sarja


4 joka on kaikkein likaisin


Ja kaikkein puhtain on 1 sylinterin imusarja, joka näytti liki samalle kuin 2:n.


Kannattaa se huohotuspönttö uudesta moottorista (ja koko huohotinjärjestelmä) pestä nyt niin hyvin kuin suinkin voi. Löpöön likoamaan riittävän pitkäksi aikaa ja paineilmaa tjsp. Omaan (vapari) vinokoneeseen kun tuon pöntön vaihdoin, pesin "uutta" (noin 200tkm ajettua) osaa yhden päivän liuotinaineilla moottoripesukoneessa. Niitä mömmön kökkäreitä tuli ulos aika rajusti ja jotain 5-7 pesukerran jälkeen ei pöntöstä saanut puhaltamalla tulemaan ulos enään mitään muuta kuin pesuainetta. Reipas kourallinen sieltä taisi sitä pikeentynyttä öljyä kaikenkaikkiaan irrota ja reilusti pölyä.

Juu, pönttö menee pesuun luonnollisesti, vaikka moottori onkin vasta sisään ajon alussa (220tkm).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1261 : 14.04.2015, 20:25:11 »
Wiina on kumma aine! Sillä on korkea oktaaniluku ja myös setaaniluku, vaikka ne yleensä löyvät toisiaan korville!  :o :o
Vastaavasti bensiinin setaani-luku on matala ja oktaani-luku korkea!

Ei muuten ole viinalla korkea setaaniluku. Eikä voikkaan olla kun setaaniluku ja oktaaniluku ovat toistensa vastakohtia. Jossain olen nähnyt kaavankin jolla saa laskettua noin suunnilleen setaaniluvusta oktaaniluvun ja toisinpäin. Tuo etanoli-dieseli saadaan syttymään dieselkoneessa julmalla puristussuhteella (luokkaa ~28) ja lisäämällä lisäainepaketti jossa on syttyvyyden parantajia.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1262 : 14.04.2015, 20:45:23 »
Setaaniluvun määritelmäksi on sovittu, että suoraketjuisen n-heksadeksaanin setaaniluku on 100 ja 1-metyylinaftaleenin 0. Dieselpolttoaineiden setaaniluku on yleensä 40 - 55. Bensiinin ja alkoholien setaaniluku on sitä vastoin pieni, 0 - 20. Setaaniluku ei kuvaa kaikkien polttoaineiden (esim. alkoholit) kohdalla syttyvyyttä oikein.

http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,62,175
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1263 : 14.04.2015, 22:17:48 »
Ehkä huolimattomasti heitin tuon setaaniluku asian, mutta herkästi syttyvää tuo wiina kuitenkin on kunhan sen höyrystymisminimilämpötila on ylitetty!

Mutta prokkikseen takaisin.





Talliin siiryttäessä hautajais-kulkueen matka tehtiin tietysti toisella vinokoneella, saattaen veljensä hautuumaalle.

Nyt ollaan tässä tilassa.



Huomatkaa vinokone special nostotyökalu, jolle tuli taas käyttöä!  :pomo:

Huomattiin tuossa samalla, että apuakselikin on palasina!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1264 : 14.04.2015, 22:36:52 »
Mustaa etanoli shittiä 4 pytyn imukanavassa.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1265 : 15.04.2015, 08:03:22 »
Samallahan olisi kätevä suorittaa konehuoneen kunnollinen pesu V:>

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1266 : 15.04.2015, 16:42:55 »
Kyllä nakusta antautuu ensin mäntä, ei kanki. Yleensä pahvi menee samalla.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1267 : 15.04.2015, 19:40:14 »
Kyllä nakusta antautuu ensin mäntä, ei kanki. Yleensä pahvi menee samalla.

Eipäilen, ettei 2 pytyn männästä pysty paljoa sanomaan, sillä sen verran rajusti se on sikaa saanut kangelta ainakin peilin kautta tutkittaessa alapuolta.

Mutta jos pahvi on eheä, voinemme olla varmoja, ettei nakutus konetta tuhonnut, vaan jokin muu ilmiö, kuten esisytys.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1268 : 15.04.2015, 19:45:58 »
Eipäilen, ettei 2 pytyn männästä pysty paljoa sanomaan, sillä sen verran rajusti se on sikaa saanut kangelta ainakin peilin kautta tutkittaessa alapuolta.

Mutta jos pahvi on eheä, voinemme olla varmoja, ettei nakutus konetta tuhonnut, vaan jokin muu ilmiö, kuten esisytys.
Ei se nyt sitä sano suoraan, että aina antautuu pahvi tai että aina antautuu mäntä eka..

Eräs moottori sai sikaa aivan helvetisti edellisiltana ja seuraavana päivänä ilman varoitusta alle 3000rpm kierroksilla kanki pihalle. Ei menny tiiviste eikä menny mäntä. Kahden männän päällä pahoja pisamia.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1269 : 15.04.2015, 19:58:52 »
Ei se nyt sitä sano suoraan, että aina antautuu pahvi tai että aina antautuu mäntä eka..

Eräs moottori sai sikaa aivan helvetisti edellisiltana ja seuraavana päivänä ilman varoitusta alle 3000rpm kierroksilla kanki pihalle. Ei menny tiiviste eikä menny mäntä. Kahden männän päällä pahoja pisamia.

Juu, en minäkään valalle lähde siitä, etteikö naku olisi jotain jälkiä jättänyt, mutta niitä yksittäisiä ropsauksia tulee enintään ja hyvin harvakseltaa se muutama kappale, jonka jälkeen sopat ovat sen verran paksulla, ettei taatusti nakuta.

Mutta tässä tapauksessa se naku-rikastus puuttui tuhon hetkellä ja itseasiassa koko siltä ajalta kuin moottori oli käynnissä kylmästartin jälkeen, kuten myös matkalla pöndelle ja sitä ennenkin, eli ainakin viimeiset reilun 1500km. Joten ropsauksia ei tuolla matkalla tullut, vaikka muutama tzadin reissu tulikin heitettyä siinä välissä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kontti76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1270 : 15.04.2015, 22:08:45 »
Tuota mustaa tervaa pinttyneenä imukanavaan oli myös omassa viinakoneessa, on todellakin polttoaineen ominaisuus. Katsoitko missä kunnossa oli suuttimien päät, omassa olivat aika tervassa. Olisiko mahdollista että on yksi sylinteri saanut liian vähän polttoainetta tuon takia?Myös nelossylinteri pahiten karstainen ja kanava tervaisin itselläkin.

Trionic- ukot suosittelee tiemmä tankkaamaan joka viidennen tankin bensaa, se putsaa tuon e85:n jättämän tahman.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1271 : 16.04.2015, 02:58:34 »
Suuttimet ovat hyvässä kunnossa!

Kolmosen suuttimessa oli hitusen havaittavasti mönjää, mutta muut puhtaita. Noin 14tkm sitten säädin yhden bensalastun kohdilleen ja sitä ennen olen käyttänyt noiden suuttimien vaihtamisen jälkeen +80tkm pari pulloa St1 alcohol-lisäainetta.






Kone enää kahdella pultilla laatikon rungossa ja vetolevy on vielä kiinni turbiinin kehässä. Täytyy vain keksiä millä vetolevyn saa pyörimään, jotta kone irtoaa laatikosta ilman turbiinia. Neuvoja? Ajatuksia?

Taitaa vaatia hitusen endoskooppia ja erinäisiä työkaluja ja älynkäyttöä, jotta sen saa liikkumaan!

Kiirettähän tässä ei ole liikkumisen puolesta, mutta sitä kaipaa Kotkottimen/kikottimen/maksalaatikon ja käkättimen lisäksi oikeata ajonautintoa (ja woimaa) noiden vapareiden tilalle....    :-[



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1272 : 16.04.2015, 13:01:21 »
Kyllähän se kampuran päästä pyörii 24mm hylsyllä, tai jos ei niin kyllä siitä vetolevyn selästäkin pyörittää soppelilla työkalulla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1273 : 16.04.2015, 15:04:09 »
Kyllähän se kampuran päästä pyörii 24mm hylsyllä, tai jos ei niin kyllä siitä vetolevyn selästäkin pyörittää soppelilla työkalulla.

Viimeksi kun koitin, niin kampuran hihnapyörän pultti aukesi, eli öljypohjan ja kammen välissä on romua tai jossain muualla, joka lukitsee koneen.

Romu on lukinnut koneen siirron aikana liikkuessaan johonkin väliin mutta täytyy kaivella endoskooppi tulille ja etsiä lukitsevaa esinettä, sillä tutkimus-reikä koneessa jo onkin!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1274 : 16.04.2015, 18:17:53 »
Aika lujaa saa vääntää ennenkon se myötäpäivään aukipäin pyörittämällä aukeaa  ;D. Jokkut pakoputket pultit onkin helpointa kääntää myötäpäivään aukipäin  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

RallyBaron  Samppasport