Race.fi  Puotilan autokorjaamo

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604952 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1335 : 21.04.2015, 20:30:21 »
Ilmeisesti myös 2? pytyn palotilassa halkeama imuventtiilin ja sytytystulpan välissä. Omassa oli myös 2-3 pytyissä sama murtuma
näyttäs muute olevan 3ssa myös tuo kohta halki kun kuvaa suurens  :o

E: katos ettei oo missä vw leimoja :D

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1336 : 21.04.2015, 22:02:01 »
Männät puhtaiks nyt varmuuden vuoksi. Ja minunkin silmään näyttää venttiiliväleissä olevan halkeamat. Se ei nyt ole kovin tavatonta näissä, mutta esimerkiksi uusien istukkarenkaiden teko aika riskaabelia sellaiseen kanteen. Mutta eipä taida olla tarvis muutenkaan tässä tapauksessa.

Ainoastaan 2 männässä on halkeama, sillä kanki on tökännyt sitä aikas lujaa alhaalta päin.

Yritin etsiä kuvia siitä kansipokasta, mutta en onnistunut löytämään, sillä PuuCee on vaihtunut tässä välissä ja kuvatukset ovat ilmeisesti arkistossa heittolevyllä.

Minulla on joku hämärä muistikuva, että nuo olisivat olleet jo 100tkm sitten kun kansipoka tehtiin ja koneistamo tarkisti kannen.
Mutta tämä on hämärä muistikuvatus asiasta.

Kaikki mittarit/lamdat eivät välttämättä kerkeä reagoimaan tarpeeksi nopeasti.

Arvaa onko minulla asiat noin?  :pomo:   :2funny:

Mä sanoinkin että mun kokemuksiin nähden toi näyttää laihalla käyneen. Ahdoilla en ole 11.8 laihemmalle ikuna säätänyt, ne on vapari lukuja. Tai, kyllä joskus on laihennettu varttimailin vedon jälkeen seuraavaan vetoon sinne vähän päälle 12 lukuihin, mut silloin noi on alkanutkin porsimaan. Pitäähän ahdetussa sillä polttoaineella palotilaa jäähdyttää, ihan varuiksi.

Minusta tuo 0,8 lambda arvo on kiihdytyksessä ihan sopiva (bensalla aikas tarkasti 11,8AFR), mikä on sopivasti siinä wiinan voimapaksun puolivälin tietämissä.

Enemmän sopitusta ainoastaan lisää kulutusta, eikä tuo enempää voimaa ja se myllää kovien kuormien syttykartan taas totaalisen uusiksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1337 : 21.04.2015, 22:06:27 »
On kyllä viihdyttävää :) Töllöä ei kukaan edes kaipaa, paras draama löytyy foorumeilta :D

Poissa levis69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1338 : 21.04.2015, 23:20:11 »
Tää on kyllä maailman ensimmäinen moottori joka hajoo kilometrien takia tuolla tavalla minkä minä olen nähnyt.. :nohnoh
Jotain ihan muuta on tapahtunut... Kyllä tää kone on sulatettu...... ;D

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1339 : 21.04.2015, 23:35:35 »
En kyllä itse näe tässä mitään ihmeellistä/mahdotonta.

Tietty yhtälö pätee moottorinkin suhteen, niinkuin Ohmin laki. Jos ei faktoja ole tiedossa, niin tutkija määrää tahdin! Muu on spekulatiivista, eikä ns relevanttia!

Odottaisin Mikanilta kuvallisen ja analyyttisen faktan, ennen olettamuksia!
Anyway, ko mielenkiintoinen keissi! Tästä toivottavasti saadaan taas faktaa, tulevia ponnistuksia ajatellen!

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1340 : 22.04.2015, 02:59:12 »
En kyllä itse näe tässä mitään ihmeellistä/mahdotonta.
Kuten en minäkään!
Jos avosandaaliatm käytetään se 200tkm ja pyydetään *2 se mitä moottori tuottaa vakiona reilusti yli suunnitteluparametrien, niin luonnollista on, että laulu loppuu lyhyempään kuin vakiossa.

Tietty yhtälö pätee moottorinkin suhteen, niinkuin Ohmin laki. Jos ei faktoja ole tiedossa, niin tutkija määrää tahdin! Muu on spekulatiivista, eikä ns relevanttia!

Ohmi kertaa käämi = pimee koko lääni!  ;D
Ohmi on ollut eräs rakkaistani jo melkein reilun neljä vuosi-kymmentä!  S*
Kun siitä olen jotakin alustavaa edes ymmärtänyt!

Odottaisin Mikanilta kuvallisen ja analyyttisen faktan, ennen olettamuksia!
Anyway, ko mielenkiintoinen keissi! Tästä toivottavasti saadaan taas faktaa, tulevia ponnistuksia ajatellen!

Toiveesi toteutuu tässä ja nyt!

Vetolevykin on epä-ehjä!  :'(


Alakerran varmasti ehjät osat ovat tässä:  :'(




Kyllähän se reikä löytyi 2:n männästä, tosin ilman nakutusta!  ::)


Nelos-sylinterin mäntä

Ja sylinterin 1 mäntä, jonka pitäisi antaa vahvin käry mitä tapahtui, sillä mäntä on otettu käteen suoraan lohkosta, joten kaikki on kuten sylinterissä.


2:n laakeripinnat eivät kerro mitään erityistä tarinaa:


PS: kuvien sivuilla olevia nuolia kannattaa näpytellä, sillä viimeisin lataus sisältää 18 kuvaa, joista linkkasin vain 6 kpl.
Kansio sisältää 58 kuvaa.

PPS:
Esisytytys on 99,9% varmaa ja tämä ilman nakutusta!  :'(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1341 : 22.04.2015, 19:38:17 »
PPS:
Esisytytys on 99,9% varmaa ja tämä ilman nakutusta!  :'(

mikan yrittää väkivalloin saada moottorivauriota ”esisytytyksen” syyksi…  Häneltä kysymällä selvisi, että tarkoittaa tällä wikipediassa mainittua ”aikaista sytytystä”. Omien kuvaustensa ja wikipedian mukaan tämä tarkoittaisi seoksen syttymistä ennen sytytystulpan kipinää, vaikkapa hehkuvasta karstanökäreestä tai muusta hehkuvasta kohdasta. Tälle palotapahtumalle on annettu suomenkielinen nimikin, hehkusytytys! Hehkusytytyksessä moottori vaurioituu täysin eri tavalla kuin tässä mikanin keississä.

mikanin moottorin on selvästi rikkonut itsesytytys eikä hehkusytytys alias ”esi- tai aikainen sytytys”. Polttoaineseos on syttynyt kipinästä ja liekkirintama on edennyt aikansa, kunnes loput polttoainesoksesta on sytyttänyt polttoaineseoksen itsesyttymislämpötilan ylittänyt paine- ja säteilyvaikutus eikä mikään yksittäinen kuuma piste piste.

Karkeasti sanoen hehkusytytyksessä juttuja sulaa ja itsesytytyksessä pirstoutuu. mikanin männät ovat tyypillisiä itsesytytykselle, reunoiltaan kuulapuhalletun näköisiä, mutta eivät sulaneita. Isommista kuvista tauhkaa näkyi myös männän päällä. Samoin vaaleaa tauhkaa löytyy kannesta, varsinkin pakovenoista. Tulppia en löytänyt kuvista? Kuumimpana käyneen palotilan reunatkin ovat puhtaat kuin kuulapuhalluksen jäljiltä. Muitakin merkkejä itsesytytyksestä oli vaikka kuinka paljon.

Mutta mutta. Tämä ei tarkoita, että motin säädöt olisivat perseellään yhdellä lambdalla mitattuna... Mikäli mennään pillukarvantarkkaan säätämiseen niin jokaisen sylinterin seos, sytytysennakko, pakolämpö jne. tulisi säätää erikseen kohdalleen, muuten toinen muki käy aina laihempana kuin toinen. Tätä ongelmaa on entisestään saattanut korostaa mikanin moottorin suurehko sylintereiden kesken epätasaisesti jakautunut ohivuoto (rengasurista pääteltynä), mikäli ohivuodosta syntyviä aerosoleja ei ole johdettu ulkoilmaan vaan moottorin imupuolelle? Ohivuotokaasut muuttavat polttoaine-/ilmaseoksen tiheyttä ja sotkevat palotapahtumaa ja edesauttavat nakutusta. Toisaalta en tiedä sitäkään, että onko mikan huomioinut säädöissään, että RE85 ei ole ympäri vuoden samaa tavaraa, välillä viinaa on enemmän ja välillä vähemmän?

Nakuttanut tuo on varmasti, muuten se ei olisi tuolla tavalla säleinä, mutta ei mikanin siitä mielestäni tule itsetuntoaan säätäjänä kolautella, ei nämä paskat ikuisesti kestä.

Kiitokset mikan, kun laitoit selkä suorana kuvia esille!

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1342 : 22.04.2015, 20:38:12 »
mikan yrittää väkivalloin saada moottorivauriota ”esisytytyksen” syyksi…  Häneltä kysymällä selvisi, että tarkoittaa tällä wikipediassa mainittua ”aikaista sytytystä”. Omien kuvaustensa ja wikipedian mukaan tämä tarkoittaisi seoksen syttymistä ennen sytytystulpan kipinää, vaikkapa hehkuvasta karstanökäreestä tai muusta hehkuvasta kohdasta. Tälle palotapahtumalle on annettu suomenkielinen nimikin, hehkusytytys! Hehkusytytyksessä moottori vaurioituu täysin eri tavalla kuin tässä mikanin keississä.

Niin, bensiinimoottorissa tuo synnyttää melkein poikkeuksetta nakutusta, mikä aiheuttaa tuhon, sillä harvempi meistä on ajellut 108 oktaanisella lentokone bensiinillä.

Wiinalla seos voi syttyä ennenaikaisesti mutta olla silti nakuttamatta, kuten lentokone bensiinilläkin juuri niiden korkean oktaaniluvun vuoksi.

Etanoli on huomattavasti herkempää syttymään kuumista asioista kuin bensiini, joten se voi syttyä ennen aikojaa ja olla nakuttamatta. Etanolin itsesyttymislämpötilakin on selvästi alempi kuin bensiinin, joten vaikka se kestää puristusta pirusti, niin lämpöä se ei kestä.

mikanin moottorin on selvästi rikkonut itsesytytys eikä hehkusytytys alias ”esi- tai aikainen sytytys”. Polttoaineseos on syttynyt kipinästä ja liekkirintama on edennyt aikansa, kunnes loput polttoainesoksesta on sytyttänyt polttoaineseoksen itsesyttymislämpötilan ylittänyt paine- ja säteilyvaikutus eikä mikään yksittäinen kuuma piste piste.

Karkeasti sanoen hehkusytytyksessä juttuja sulaa ja itsesytytyksessä pirstoutuu. mikanin männät ovat tyypillisiä itsesytytykselle, reunoiltaan kuulapuhalletun näköisiä, mutta eivät sulaneita. Isommista kuvista tauhkaa näkyi myös männän päällä. Samoin vaaleaa tauhkaa löytyy kannesta, varsinkin pakovenoista. Tulppia en löytänyt kuvista? Kuumimpana käyneen palotilan reunatkin ovat puhtaat kuin kuulapuhalluksen jäljiltä. Muitakin merkkejä itsesytytyksestä oli vaikka kuinka paljon.
Tarkoitat nakuttamista, ilmeisesti?
Mainitsen edelleen, ettei kone nakuttanut tuhon tullessa. Täytyykö tämä taivuttaa rata-kiskosta?

Videota tarkasti kuuntelemalla huomaat, että kierrosten nousu on hetken ns. vaivalloista ja sitten kierrokset nousevat hetken ja kuuluu tämä viimeinen pamahdus.
Aivan saman ilmiön saa aikaiseksi aikaistamalla sytytystä riittävästi eli kasvattamalla ennakon väännön kippi-pisteen väärälle puolelle.

Tulpista löytyy kuvatukset aikas pian pamahduksen julkaisun jälkeen, kuten viittaamani video.

Männän laet olivat puhtaita siksi, että kannessa oli karstaa mäntään asti ja mäntä hakkaa karstaista kantta mutta männän kupissa sitten sitä sontaa oli senkin edestä.

Pakoventtiilien väri ja karsta muodostelmat ovat aivan samoja kuin muissakin wiina-winokoneissa.

Mutta mutta. Tämä ei tarkoita, että motin säädöt olisivat perseellään yhdellä lambdalla mitattuna... Mikäli mennään pillukarvantarkkaan säätämiseen niin jokaisen sylinterin seos, sytytysennakko, pakolämpö jne. tulisi säätää erikseen kohdalleen, muuten toinen muki käy aina laihempana kuin toinen. Tätä ongelmaa on entisestään saattanut korostaa mikanin moottorin suurehko sylintereiden kesken epätasaisesti jakautunut ohivuoto (rengasurista pääteltynä), mikäli ohivuodosta syntyviä aerosoleja ei ole johdettu ulkoilmaan vaan moottorin imupuolelle? Ohivuotokaasut muuttavat polttoaine-/ilmaseoksen tiheyttä ja sotkevat palotapahtumaa ja edesauttavat nakutusta. Toisaalta en tiedä sitäkään, että onko mikan huomioinut säädöissään, että RE85 ei ole ympäri vuoden samaa tavaraa, välillä viinaa on enemmän ja välillä vähemmän?

Nakuttanut tuo on varmasti, muuten se ei olisi tuolla tavalla säleinä, mutta ei mikanin siitä mielestäni tule itsetuntoaan säätäjänä kolautella, ei nämä paskat ikuisesti kestä.

Kiitokset mikan, kun laitoit selkä suorana kuvia esille!

Kyllä olen erittäin hyvin selvillä, että RE85 on talvella eri tavaraa kuin kesällä. Jos olet tämän topicin huolellisesti lukenut, olet huomannut minun maininneen asiasta. Jopa tämän talvinen RE85 oli erilaista kuin viime talvinen.

Huohotus on alkuperäisellä systeemillä.

Kuten sanottua, nakutusta olen pannussani vahtinut kuin mykkä piparia. Tiedän mille se kuulostaa korvien ja naku-anturin mielestä. Nakutuksen nakuanturi huomaa erittäin selvästi, koska siitä näkee jopa venttiilien avautumisen/sulkeutumisen aiheuttaman metelin.

Nakutusta on esiintynyt silloin tällöin tietyillä kierrosluvuilla, joka katoaa välittömästi sytytysmyöhästyksen ja/tai nakurikastuksen puuttuessa peliin. Minulla nakutusrikastus on säädetty vakiota selvästi suuremmaksi, eli nakutus hukkuu todistettavasti wiinaan ihan suojaus-syistä.

Tuhon hetkellä mittarit olivat kiinni, joten olin tietoinen mitä moottorissa tapahtuu.
Kaikki vain tapahtui sen verran nopeasti, ettei asiaan ehtinyt reagoida.

Kipupisteitä metsästellessä ennako-kartta on elänyt omaa elämäänsä ja muovautunut säätämisen alusta melkoisesti.

Kuukausia sitten naksahduksia tuli useammin kun hain sytytys-kartalle optimi perusmuotoa. Mutta silloinkin ne naksahdukset olivat enimmillään neljän sarjoissa, jonka jälkeen suojamekanismit puuttuvat peliin.

Kyllähän se tiedossani on, etteivät edes vino-koneet kestä ikuisesti!  ;D

Jos tuolle moottorille olen antanut happea avosandaalilla 200tkm, niin ihme on, jos se ei jostain kohdin porsi, sillä ~452 000km on paljon mille tahansa moottorille!

Eikä itse-tuntoni tälläisestä kärsi, sillä ihan ensimmäistä kertaa ei pappia pidetä kyydissä!  :D
Tapahtuman aika ja paikka oli ainoa arvoitus tässä yhtälössä!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1343 : 22.04.2015, 21:08:22 »
Eikä itse-tuntoni tälläisestä kärsi, sillä ihan ensimmäistä kertaa ei pappia pidetä kyydissä!  :D

No monesta asiasta sinua voi kenties syyttää, mutta ei kyllä itsetunnon tai itseluottamuksen puutteesta, totta! :D

Mutta palaisin hieman tuohon Kari Grandin juttuun, sillä varsin pitkässä (tyylillesi uskollisella!) vastauksessa mielestäni ohitit erään tärkeän havainnon:

Tämä ei tarkoita, että motin säädöt olisivat perseellään yhdellä lambdalla mitattuna... Mikäli mennään pillukarvantarkkaan säätämiseen niin jokaisen sylinterin seos, sytytysennakko, pakolämpö jne. tulisi säätää erikseen kohdalleen, muuten toinen muki käy aina laihempana kuin toinen. Tätä ongelmaa on entisestään saattanut korostaa mikanin moottorin suurehko sylintereiden kesken epätasaisesti jakautunut ohivuoto (rengasurista pääteltynä), mikäli ohivuodosta syntyviä aerosoleja ei ole johdettu ulkoilmaan vaan moottorin imupuolelle? Ohivuotokaasut muuttavat polttoaine-/ilmaseoksen tiheyttä ja sotkevat palotapahtumaa ja edesauttavat nakutusta.

Tarkoitan siis, että minusta voisi olla aivan mahdollista, että mittareista ja niiden tarkasta seurannasta huolimatta et näe ihan kaikkea tai jopa näet jotain väärin? Etkä kuitenkaan näe sylinterin tarkkuudella asioita. Tällä tarkkuudella ei normaalisti liene merkitystä, mutta kun ihan omienkin sanojesi mukaan haet niitä rajoja ja säädät konetta saatanallisella tarkkuudella, tällöin yksittäisellä pytyllä voikin olla merkitystä. Varsinkin kun kone on jo vanha ja kulunut eikä pytyt ole identtisiä. Mutta säätäminen ja mittaaminen kuitenkin tapahtuu sillä oletuksella, että ne ovat identtisiä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1344 : 22.04.2015, 21:17:26 »
Esim Saab biopower/bensa T7 moottoreissa sylinterikohtainen nakutunnistus (sytkäkassu)
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1345 : 22.04.2015, 22:01:19 »
Ihan sivuhuomiona, että EZK osaa käsitellä sylinterikohtaisesti nakutusta. Pyttykohtainen seossäätö olisikin melko hieno lisäfeature, kiitos nam!
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1346 : 22.04.2015, 22:06:03 »
Tuota karstaa miettinyt...

Olisiko mahdotonta, että moottorin pesuaine (jota mikan on koneeseensa kaatanut) mahdollisesti laittanut ns. "Paskat liikkeelle" jolloin huohotuskin olisi lisääntynyt?

Ihmeen paljon karstaa, tietäen kuskin ajotyylin.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1347 : 22.04.2015, 22:12:22 »
Ihan sivuhuomiona, että EZK osaa käsitellä sylinterikohtaisesti nakutusta. Pyttykohtainen seossäätö olisikin melko hieno lisäfeature, kiitos nam!
Sillä erolla, että saappaassa syttykasetti osaa haistella palamisen ja nakutuksen?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1348 : 22.04.2015, 22:13:18 »
E85 koostumus vaihtelee vuodenaikojen mukaan
ja
valmistus erien mukaan
-Valmistus erien vaihtelua ei  vissiin valmistaja tunnusta eikä minulla ole laittaa dataa pöytään
Todelliset ja mahdolliset vaihtelut tulee ottaa huomioon säädöissä
Ihan rajoille ei ehkä kannata mennä?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8978
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1349 : 22.04.2015, 22:21:57 »
Ihmeen paljon karstaa, tietäen kuskin ajotyylin.

"Seokset aina yli stoikan"?   Ja mitä enemmän kenkää, sen paksummat sopat.

 

Futurez  Kulkukoira