Futurez  Kulkukoira

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604986 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 7kanelkeet

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 113
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1365 : 24.04.2015, 20:16:34 »
Ei tuo mikään ihmeellinen homma oo jos 450tkm ajettu vinokone mikä on saanu varmaan elämänsä kyydit ja kanki jossainvaiheessa rasitevamman niin katkeaa vauhdista ja tekee lohkosta romua.

Hienoa siinä mielessä, että toinen omakustanteisesti joutuu rajoja hakemaan ja jakaa avokätisesti tietoa niin meidän ei tarvitse kaikkea kantapään kautta oppia. Oppi ikä ja kaikki
Jos pää ei tiedä mitä perse tekee, silloin on pyykkiä
Volvo 940 Turbo
Volvo 765 Turbo *USA*
Dodge Ram 2500 5.9 Cummins 4x4

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1366 : 24.04.2015, 21:41:33 »
Tossa moottorissa ei ole kanki katkennut. Tuskin edes taipunut ennen kuin mäntä petti. Moni on yrittänyt ehdotella syitä ja mitä katsoa ihan järkevältäkin pohjalta. Unohdetaan nyt ne kankivauriot.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1367 : 25.04.2015, 03:20:00 »
Ei tuo mikään ihmeellinen homma oo jos 450tkm ajettu vinokone mikä on saanu varmaan elämänsä kyydit ja kanki jossainvaiheessa rasitevamman niin katkeaa vauhdista ja tekee lohkosta romua.

Juu, liki puolisen miljuunaa kilometriä alkaa olla suoritus, joka jää monelta nykykoneelta tekemättä edes sillä viritysasteella mikä tuhoutuneessa moottorissa oli, puhumattakaan siitä avosandaalin määrästä mitä kone sai aikojen kuluessa.

Vartin täyskaasu-vetoja tuli tehtyä 5 numerolla laskettava lukema!  :o :3/4 jättää sen:
Joten kyllähän mottini on saanut "elämänsä kyydit" käskiessäni sitä.  :D

Hienoa siinä mielessä, että toinen omakustanteisesti joutuu rajoja hakemaan ja jakaa avokätisesti tietoa niin meidän ei tarvitse kaikkea kantapään kautta oppia. Oppi ikä ja kaikki

Niin, tämä suomalainen autoharraste on eräänlaista hiekkalaatikkoleikkiä, jossa pojat ovat poikia uudelleen 15-60-vuotta myöhemmin. Samat elkeet alkavat usein kuin 5-vuotiaana. :facepalm:  :'(

Toiset sitten päättävät tehdä asioita toisin kuin pentuina ja valitettavasti kuulun tähän vähemmistöön.  :-[

Wiinasta ja LH:sta kun ei ole sitä tukipuhelinnumeroa, josta voisi kysyä neuvoa, eikä ihmeellinen internettikään auta asiassa juurikaan yhtään. Vielä vähemmän VRCF:n porukka!   :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu

Mutta onneksi säätöryhmä jakaa tietonsa keskenään, josta sitten pystyn koostamaan tarvittavan varmistetun tiedon!  :pomo:

Mutta olkaat hyvät! Tuottamani/tuottamamme data on teidän kaikkien saatavilla ja vapaasti käytettävissä!  -H-

Tossa moottorissa ei ole kanki katkennut. Tuskin edes taipunut ennen kuin mäntä petti. Moni on yrittänyt ehdotella syitä ja mitä katsoa ihan järkevältäkin pohjalta. Unohdetaan nyt ne kankivauriot.

Esitäppäs skenaariosi mitä tapahtui ja miksi? Hyvin perusteluin, eikä rivillä tai kahdella!  :pomo:
Omani olen esittänyt ja perustellutkin sen, kuten tieteen tekemiseen kuuluu. Vastaväittäjät perustelevat miksi olisin väärässä tai tehnyt virheellisen päättelyketjun!  :juhau:









Olen monasti miettinyt missä tämä menee vikaan, kun saan privaviestejä monen urpån kirjoituksista mutta mitään julkista kirjoitusta ei tässä topicissa ole asiasta. Ei kysymyksiä tässä aiheessa tms....

Pikku-hiljaa ymmärrän, miksi ujot ja arat eivät halua kysyä "tietäjien" (urpåt) temmeltäessä "varmojen mielipiteidensä" kanssa. Olen selvästi vähän "hidas" kun en pysty tajuamaan tuota urpåilua lainkaan, sillä minusta jo 10-vuotias pystyy tajuamaan, etteivät perustelemattomat heitot johda mihinkään, eivätkä tuota mitään uutta tietoa.

Hämmästyn sitä typeryyttä mitä ihmisistä löytyy, enkä pysty ymmärtämään sitä millään tasolla. Koska lapsetkin kykenevät oppimaan olemaan sortumatta samoihin virheisiin uudestaan, jopa 5-vuotias koirani pystyy parempaan syy/seuraus-suhteiden tajuamiseen ja niistä oppimiseen.  :'(

Toki, nykyinen koirani on sentään älykkö verrattuna edelliseen kääpiö-mastiffiin (40kg vs. 70kg), mutta kaipa se on niin, mikä voimassa voitetaan, älyssä hävitään! :facepalm:







Uusi lohko mäntysuovattuna tiivistepinnoiltaan.



Nyt se alkaa pikkuhiljaa näyttämään moottorilta.  :)


Nopeasti mitaten entisten öljy-renkaani huulet ovat mahtavat 0,2mm korkuiset!  :o
Ja sopimaton/epätarkka mikrometrini väittää, että öljy-renkaan kokonaiskorkeus on "mahtavat" 2,73mm.

Tarkemmat mittaukset jäävät tekemättä toistaiseksi olemattoman ja epätarkan mekaanisen mitta-laite valikoimani vuoksi.  :-[



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1368 : 25.04.2015, 09:43:16 »
Laitoitko tämän kasaan vanhoilla osilla? Renkaat ja laakerit siis? Teitkö mitään virkistystoimenpiteitä, sylintereiden kevyt hoonaus tai kampuran kaulojen kiilloitus?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1369 : 25.04.2015, 11:10:29 »
Mekaanista vikaa mossahtaneessa koneessa ei kuvien perusteella ole ollut vaan ihan selvä säätövirhe ja nakupelle käynyt kylässä. Jossakin kuvassa näkyi männän reunassa selvästi kaksi nakupistettä, ja muutenkin mäntien reunat kiiltää siihen malliin ettei ole epäilystäkään etteikö olisi nakuttanut. Pakokanavista jää varmasti sormeen kiiltävää pölyä.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1370 : 25.04.2015, 14:54:25 »
Mekaanista vikaa mossahtaneessa koneessa ei kuvien perusteella ole ollut vaan ihan selvä säätövirhe ja nakupelle käynyt kylässä. Jossakin kuvassa näkyi männän reunassa selvästi kaksi nakupistettä, ja muutenkin mäntien reunat kiiltää siihen malliin ettei ole epäilystäkään etteikö olisi nakuttanut. Pakokanavista jää varmasti sormeen kiiltävää pölyä.

Säädöt ovat samat kuin reilun 5tkm aikaisemmin asetettu, eli mitään aktiivista säätöä ei tehty jysähdyksen lähi-tienoillakaan.

Jos tarkoitti tätä kuvaa, niin männän jäljet ovat kyllä kotoisin betonilattiasta, jolle mäntä tipahti sylinteristä poistuessaan.


Pakokanavista jää sormeen hentoa mustaa nokea ja sitäkin hyvin ohuesti, vaikka 1&4 pakokanava nokiselta näyttääkin.
Ilmiö on vähän sama kuin pakoputken päässä. Kanava nokeentui joulukuussa ajetusta bensatankillisesta muttei siitä mitään merkittäviä määriä nokea irtoa sormeen tai paperiin.

Ensimmäisen 10tkm matkalta putkesta ei jäänyt mitään sormeen kun putki vaihdettiin taka-osiltaan viime vuoden puolella.

Millaista ratakiskoa tarvitsen sen viestin perille saamiseen, että tuhon hetkellä tai likikään sitä kone ei nakuttanut edes yhtä ainokaista ropsausta!  :-\

Ropinat ovat olleet täysin satunnaisia viimeisen 30tkm aikana, jolloin puhutaan maksimissaan 4 naksauksesta perättäin, mikä ei taatusti riko konetta mitenkään.

Laitoitko tämän kasaan vanhoilla osilla? Renkaat ja laakerit siis? Teitkö mitään virkistystoimenpiteitä, sylintereiden kevyt hoonaus tai kampuran kaulojen kiilloitus?

Alakerta pysyy orkkis-kuosissaan sillä avaaminen tarkoittaisi siinä kohden täyttä koneistamo käyntiä. Korvaava moottori on kuitenkin käynnistä jäänyt ja 220tkm ajettu, joten alakerran pitäisi olla loistavassa kunnossa iäkkäämmän herrasmiehen ajosta jääneenä.

Sylinterejä en hoonannut, sillä kaikin puolin ne olivat hyvässä kunnossa. Ei olaketta tms. vain hitusen karstaa sylintereiden yläpäissä, joka lähti helposti irti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1371 : 25.04.2015, 17:03:09 »

Esitäppäs skenaariosi mitä tapahtui ja miksi? Hyvin perusteluin, eikä rivillä tai kahdella!  :pomo:
Omani olen esittänyt ja perustellutkin sen, kuten tieteen tekemiseen kuuluu. Vastaväittäjät perustelevat miksi olisin väärässä tai tehnyt virheellisen päättelyketjun!  :juhau:



Olen monasti miettinyt missä tämä menee vikaan, kun saan privaviestejä monen urpån kirjoituksista mutta mitään julkista kirjoitusta ei tässä topicissa ole asiasta. Ei kysymyksiä tässä aiheessa tms....

Pikku-hiljaa ymmärrän, miksi ujot ja arat eivät halua kysyä "tietäjien" (urpåt) temmeltäessä "varmojen mielipiteidensä" kanssa. Olen selvästi vähän "hidas" kun en pysty tajuamaan tuota urpåilua lainkaan, sillä minusta jo 10-vuotias pystyy tajuamaan, etteivät perustelemattomat heitot johda mihinkään, eivätkä tuota mitään uutta tietoa.

Hämmästyn sitä typeryyttä mitä ihmisistä löytyy, enkä pysty ymmärtämään sitä millään tasolla. Koska lapsetkin kykenevät oppimaan olemaan sortumatta samoihin virheisiin uudestaan, jopa 5-vuotias koirani pystyy parempaan syy/seuraus-suhteiden tajuamiseen ja niistä oppimiseen.  :'(

Toki, nykyinen koirani on sentään älykkö verrattuna edelliseen kääpiö-mastiffiin (40kg vs. 70kg), mutta kaipa se on niin, mikä voimassa voitetaan, älyssä hävitään! :facepalm:


Nopeasti mitaten entisten öljy-renkaani huulet ovat mahtavat 0,2mm korkuiset!  :o
Ja sopimaton/epätarkka mikrometrini väittää, että öljy-renkaan kokonaiskorkeus on "mahtavat" 2,73mm.

Tarkemmat mittaukset jäävät tekemättä toistaiseksi olemattoman ja epätarkan mekaanisen mitta-laite valikoimani vuoksi.  :-[

Mäntä murtunut. Siksi ehdotinkin muiden mäntien tarkastelua aiemmin.

Syitä on varmasti monia, ne aikanaan tapahtuneet nakut on todennäköisimmin tehneet vauriota mäntään ja ajan kanssa pahenee. Myös väljät renkaat uriinsa on lisännyt rasitusta ja lämpökuormaa. Nyt sitten tässäkohtaa vaan vaurio on ollut riittävä katkaisemaan männän lopullisesti.

Latenttiset vauriot on joskus pirun vaikea saada paikallistettua mistä alunperin on saaneet syntynsä. Rengasurat kun ovat työläitä tarkastaa ja oikeastaan ilman NDT:tä sitten taas tarvii olla umpinen tuuri että silmällä murtuman huomaa ja mäntä ei vielä ole kappaleina. Se että jos rajalle säädetty moottori kestää ehjillä osilla, ei tarkoita ettei se sitten olisi ajan kanssa liikaa vaurioituneita osia tappamaan. Myös jo alkoholipitoisuuden heittelyt toimituserien välillä kun tahtoo viedä rajalle säädetyn moottorin yli marginaalin.

Se on hienoa että jaksaa ja yrittää opiskella tota LH:ta ja ilmeisen onnistuneestikkin vielä pystyy sen säätämään kohtuu monipuolisesti. Mutta silti, ehkä se rajalle säätäminen kuitenkaan ei ole se kaikkein järkevin vaihtoehto. Yleisesti näissä harraste laitteissa kuitenkin tullaan takasin sieltä rajoilta ja otetaan takkiin se 5-10% tehossa ja väännössä ihan sen takia että lisätään marginaalia että kestää vähän jotain mennä pieleenkin. Myöskään maksimi teho ja vääntö harvoin saavutetaan siellä aivan rajalla, etenkään viinalla.

Jos minä olen ymmärtänyt oikein sinun ajatuksesi tuhon syistä, olet esittänyt että väännön rajoittamiseksi sulla oli ennakkoa pois niin paljon että koneessa palotila on niin kuuma että tapahtuu esisytytystä. Ymmärrän sen ettei kevyellä kuormalla tuollaista kyllä millään huomaisi kun ei siellä ole sylinteripaineita niin paljon että se alkaisi nakuttamaan, mutta siitä samasta syystä ei sitä sylinteripainetta ole myöskään niin paljon että se paikkoja rikkoisikaan. Ennemmin kuvittelisin jos vääntörajoituksena sulla on ollut niin paljon ennakkoa pois että lämpökuorma voisi jotain tuhota ja aika sulanuthan se ahdin olikin. En vain jaksa uskoa että väännön rajoittamiseksi sitä ennakkoa useita kymmeniä asteita tarvitsee pois ottaa.

Tuota sinun nakurajaa hakevaa säätämistyyliä monet ovat vierastaneet ja yrittäneet omien kokemuksiensa ja tietojensa avulla neuvoa toisenlaista lähestymistä moottorin säätämiseen. Myös kirjoitustyylisi ja toisten jakaman tiedon vähättely on saanut useita sitten vastaamaan samalla tavalla. Kukin tekee ja toimii tyylillään, ei siinä mitään.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1372 : 25.04.2015, 17:33:29 »
Lämpökuormat (ja oikeastaan kaikki muukin koneessa tapahtuva) ovat kyllä sylinterikohtaisesti hankalia asioita, jos ajetaan keskimääräisesti mitattujen arvojen perusteella täysin "rajalla" ja ei pystytä mittaamaan ja säätämään jokaista sylinteriä yksittäisesti. Jos en aivan väärin muista, esim. a-ryhmäläisessähän taisi olla hivenen isompi polttoainesuutin yhdessä pytyssä lämpökuorman pienetämiseksi (jäähdytysbensaa), tuo yhden pytyn suurempi lämpökuorma johtui imusarjan muodosta joka ei tuonut 100% tasaista täytöstä kaikkiin pyttyihin. Otto tietää asian varmaan paremmin.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2015, 17:36:53 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1373 : 25.04.2015, 20:21:22 »

Millaista ratakiskoa tarvitsen sen viestin perille saamiseen, että tuhon hetkellä tai likikään sitä kone ei nakuttanut edes yhtä ainokaista ropsausta!  :-
Luulossa on hyvä elää, nakutuksen takia se kone kumminkin kuoli.

Meinasin sanoa mitä meilläpäin ajatellaan kaltaisistasi minä ja vain minä olen oikeassa tyypeistä, mutta antaa olla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1374 : 25.04.2015, 21:25:13 »
220 tkm aikana on voinut sattua kaikenlaista. Yksi venähtänyt oljynvaihto tai muu vastaava. Tuo motti on kuitenkin jotain 20 vuotta vanha. Miksi se pitäisi koneistamolle viedä, hoonaus ja kampuran kiilloitus onnistuu budjettimieheltä ihan kotioloissa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1375 : 25.04.2015, 21:33:22 »
Pitäisiköhän tässä alkaa huolestua kun pyörähtää 451tkm mittariin ja on kaikki "kauheudet" koneessa ,holsetti,immu viemäriputkessa,k-nokka,huonomaineiset lastut ja kaiken huippuna bilteman kartiosuodatin.
Nyt on kyllä jotain vikaa kun nykii täyskiihdytyksessä luultavasti sytkässä.

Varakone tuli hommattua jo viimekesänä,odottanu että tämä hajoaisi mutta ei ole mitään mekaanista vikaa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1376 : 25.04.2015, 21:38:38 »
Hämmästyn sitä typeryyttä mitä ihmisistä löytyy, enkä pysty ymmärtämään sitä millään tasolla. Koska lapsetkin kykenevät oppimaan olemaan sortumatta samoihin virheisiin uudestaan, jopa 5-vuotias koirani pystyy parempaan syy/seuraus-suhteiden tajuamiseen ja niistä oppimiseen.  :'(

Toki, nykyinen koirani on sentään älykkö verrattuna edelliseen kääpiö-mastiffiin (40kg vs. 70kg), mutta kaipa se on niin, mikä voimassa voitetaan, älyssä hävitään! :facepalm:


Ja tämän kaltaiset viestit loppuvat sitten tähän. Tämä on projektipäiväkirja, arvioidaan sanomisia tai tekemisiä, mutta henkilökohtaisuudet ja vihjailut siihen suuntaan eivät tänne kuulu. Toivottavasti tein asian nyt selväksi.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1377 : 25.04.2015, 22:28:50 »
Mäntä murtunut. Siksi ehdotinkin muiden mäntien tarkastelua aiemmin.

Syitä on varmasti monia, ne aikanaan tapahtuneet nakut on todennäköisimmin tehneet vauriota mäntään ja ajan kanssa pahenee. Myös väljät renkaat uriinsa on lisännyt rasitusta ja lämpökuormaa. Nyt sitten tässäkohtaa vaan vaurio on ollut riittävä katkaisemaan männän lopullisesti.
 

Kaikki kolme muuta mäntää ovat moitteettomassa kunnossa! Männän renkaat liikkuvat kevyesti (kaikki) jopa rikki hakattuun männän kohdilla männän puristus renkaat liikkuvat moitteettomasti paitsi niissä kohdin missä kanki on "sipaissut kevyesti" männän kylkeä.

Mäntiä ovat hämmästelleet jo kuutisen tyyppiä ja todenneet ne hyviksi lukuuottatta sitä hakatua versiota 2-pytystä.
Joka on tuhoutunut veivin toimesta. Näistä ulkopuolisista tarkastelijoista yksi on ihan autoalan ammattilainen ja hänkin tänään totesi männät oikein hyviksi. Muilla taas on muuta moottorien rakentamiskokemusta.

Latenttiset vauriot on joskus pirun vaikea saada paikallistettua mistä alunperin on saaneet syntynsä. Rengasurat kun ovat työläitä tarkastaa ja oikeastaan ilman NDT:tä sitten taas tarvii olla umpinen tuuri että silmällä murtuman huomaa ja mäntä ei vielä ole kappaleina. Se että jos rajalle säädetty moottori kestää ehjillä osilla, ei tarkoita ettei se sitten olisi ajan kanssa liikaa vaurioituneita osia tappamaan. Myös jo alkoholipitoisuuden heittelyt toimituserien välillä kun tahtoo viedä rajalle säädetyn moottorin yli marginaalin.

Olen säätämisessä tehnyt ahdoilla rikastuksetkin turvalliselle puolelle, eli aluksi ajoin laihemmilla sopituksilla ahdoilla mutta sittemmin sopitin sinne 0,8 lambdalle ja ihan tappirajalla 0,79.

Lastussa ei ole sinällään mitään vikaa polttoainepuolella, silä täsmälleen samoilla lastuilla liikkuu kaksi muuta ahdistettua wiinakonetta ja niissä sopitus on kohdillaan, kolmaskin on mutta hitusen muokatuilla kartoilla koska setti on erilainen.
Syttykartat ovat muilla ns. viimeiset warmistetut (hitusen konservatiivisemmat) kuin minulla, joka on toiminut koemoottorina kaikelle säätämiselle.

Kuten sanottu, kaikki ovat hämmästyneet karstan määrää mäntien päällä, liekö se lisäaine aiheuttanut asian vaiko huono huolto ennen minua, sillä harva kuitenkaan vaihtaa öljyjä enintään 10tkm välein, kuten itse teen.

Se on hienoa että jaksaa ja yrittää opiskella tota LH:ta ja ilmeisen onnistuneestikkin vielä pystyy sen säätämään kohtuu monipuolisesti. Mutta silti, ehkä se rajalle säätäminen kuitenkaan ei ole se kaikkein järkevin vaihtoehto. Yleisesti näissä harraste laitteissa kuitenkin tullaan takasin sieltä rajoilta ja otetaan takkiin se 5-10% tehossa ja väännössä ihan sen takia että lisätään marginaalia että kestää vähän jotain mennä pieleenkin. Myöskään maksimi teho ja vääntö harvoin saavutetaan siellä aivan rajalla, etenkään viinalla.

No, ainoat asiat joita en ole LH:ssä säätänyt ovat toinen suutin pankki, koska piirilevyltä uupuu tavaraa sen ohjaamiseksi.
Ajattelin kyllä asentaa komponentit ja laittaa ne 2 & 3 pytyn omaan ohjaukseen toisella pankilla ja säätää sen hitusen rikkaammalle.

Säätämisessä olen hakenut sitä optimia, joka kestää ajaa kaikilla tavoilla ja kuormilla mutta antaisi kohtuullisesti tulosta. Vaatii aikaa käydä kaikki ajodynaamiset tilanteet ja kuormat.

Maksimirajalla en ole enää kotvaan pyörinyt, vaan säätänyt sitä käytettävyyttä ja yrittäen saada polttomoottorista huonon sähkömoottorin vastineen.  :D

Jos minä olen ymmärtänyt oikein sinun ajatuksesi tuhon syistä, olet esittänyt että väännön rajoittamiseksi sulla oli ennakkoa pois niin paljon että koneessa palotila on niin kuuma että tapahtuu esisytytystä. Ymmärrän sen ettei kevyellä kuormalla tuollaista kyllä millään huomaisi kun ei siellä ole sylinteripaineita niin paljon että se alkaisi nakuttamaan, mutta siitä samasta syystä ei sitä sylinteripainetta ole myöskään niin paljon että se paikkoja rikkoisikaan. Ennemmin kuvittelisin jos vääntörajoituksena sulla on ollut niin paljon ennakkoa pois että lämpökuorma voisi jotain tuhota ja aika sulanuthan se ahdin olikin. En vain jaksa uskoa että väännön rajoittamiseksi sitä ennakkoa useita kymmeniä asteita tarvitsee pois ottaa.

Hehkuva karsta pystyy sytyttämään wiinan ennen kipinää ja se voi palaa ihan hienosti täysin normaalin palotapahtuman nakuttamatta, mutta vievi ottaa taatusti siitä kipeää kun se vääntää palopainetta vastaan.

Kansipahvikin oli eheä kun se nostettiin pois paikoilaan, se näkyy muuten kuvissa molemmin puoliltaan.

Ennakkoa on tiputettu 1500rpm nurkissa reilun 10 astetta, mutta se onkin jo liki 50% kaikesta ennakosta mitä siinä kohdin voi pitää ennen väännön kippipistettä.

Ennen rysäystä ajotilanne vain oli sellainen, etten ole tuolla ennakkokartalla koskaan noin pitkään ajanut vääntörajoitetulla osilla ~12km.

Ja sitten se kiihdytys siihen päälle vihelsi pelin poikki lopullisesti!  :'(

Tuota sinun nakurajaa hakevaa säätämistyyliä monet ovat vierastaneet ja yrittäneet omien kokemuksiensa ja tietojensa avulla neuvoa toisenlaista lähestymistä moottorin säätämiseen. Myös kirjoitustyylisi ja toisten jakaman tiedon vähättely on saanut useita sitten vastaamaan samalla tavalla. Kukin tekee ja toimii tyylillään, ei siinä mitään.

Ennakko-kartoissa aloitettiin matalista ennakoista ja niitä nostettiin niin kauan kun vääntö lisäätyi tai naksadus tuli vastaan.
Useimmiten vääntö väheni ensin ja ne naksahdukset tulivat täysin oudoissa tilanteissa ja niiden takana oli usein täysin toinen solu kuin se varsinainen, jossa kone oli siinä vaiheessa kun naksahdus tuli. Siksi se työlästä olikin.
Ja kun ennakot pyörivät siellä alle 20 asteen, niin askeleet joilla sitä säädetään, ovat 0,375 astetta kerrallaan.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1378 : 25.04.2015, 22:38:17 »
Muistaako mun tuulitunneli nyt aivan wäärin, että tästä suli taannoin ainakin yksi katti?
Oikein säädetyssä koneessa noin ei pääse käymään. Oikein säädetyssä koneessa ei myöskään pakopesä ole kuin rotan syömä.
Kakkosen mäntä oli myös aivan märkä ja kakkosen pakokanava kiiltävä kuin Juutalaisen munat.
Mitä huohottavan sylinterin kautta palotapahtuvaan öljy tekee?
Ei ainakaan vähennä nakutusta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1379 : 25.04.2015, 23:04:40 »
Suur-kiitokset Kouvolan korottajien alajaokselle, eli Helsinki High Riderssille!   P> P> P> P>

Sillä he tekivät kovan tempun ja tulivat pyytämättä avustamaan koneen kasaamisessa keulalle, jotta olisin päässyt huomiseen miittiin volvolla.
Vaan koneen nosto päätettiin jättää tekemättä turbon vaurioiden vuoksi!

Pakosiipi oli halki ja pakopesäkin siinä määrin, että päätimme keskeyttää nosto-operaation toisen ahtimen hankkimiseksi.





Ja kyllä se tuulitunneli muistaa oikein, kissa tuhoutui hienosti sulamalla, kun kipinä katosi täyskaasuvedossa sekunniksi pari kertaa!
Syttypääte oli tuolloin rikki.






Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez