Autodiagnoosi  Carcom Oy

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1395 : 27.04.2015, 18:06:48 »
Paine*pinta-ala=Woima ja tässä kohden sen ajoituksesta suhteessa kampiakselin asentoon oli se pointti!

Ja mikä oli ajoitus suhteessa kampiakselin asentoon?

Sorry jos kyselen tyhmiä mutta tulee seurattua näitä projektipäiväkirjoja yhtä usein kuin kauniita ja rohkeita
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1396 : 27.04.2015, 18:30:52 »

13C ei kiertokankea tappanut, vaan karsta! :juhau:


Karsta ja karsta. Ei mene minun korvien väliin, sorry.

Hyvä esimerkki on tuo edellisellä sivulla nimimerkki sorvarin auto.

Liki 500tkm ajettu varmasti karstainen paketti, jossa varmasti tehoa riittävästi käyttöautoiluun. Ei mene rikki mhillään.  :'(

« Viimeksi muokattu: 27.04.2015, 20:06:21 kirjoittanut Taavi.H »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1397 : 27.04.2015, 19:30:36 »
13C ei kiertokankea tappanut, vaan karsta! :juhau:

Murhaava Wääntöhän sen kangen tappoi lopultakin, mutta ei sillä tavalla kuin sitä yleisesti ajatellaan tässä topicissa wääntäneiden henkilöiden keskuudessa.
Paine*pinta-ala=Woima ja tässä kohden sen ajoituksesta suhteessa kampiakselin asentoon oli se pointti!
Murhaava vääntö :2funny: Höpöhöpö, kumpikaan karsta tai vääntö ei ollut syynä vaan nakutus ja väärät säädöt. Mutta omaapa päätäs hakkaat seinään :D Lupaan tulla taas nauramaan kun tuo evo2 mossahtaa ;)
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1398 : 27.04.2015, 21:14:58 »
Palaset alkavat pikkuhiljaa loksahtaa paikalleen suuri epäilys mielessä että lauantainen bensapumpun särkyminen onkin johtunut nakutuksesta  :2funny: :2funny: :2funny:
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1399 : 27.04.2015, 23:06:05 »
Murhaava vääntö :2funny: Höpöhöpö, kumpikaan karsta tai vääntö ei ollut syynä vaan nakutus ja väärät säädöt. Mutta omaapa päätäs hakkaat seinään :D Lupaan tulla taas nauramaan kun tuo evo2 mossahtaa ;)
Mistään en mitään ymmärrä mutta kovasti kartottuneessa koneessa luulis palo tapahtuman aikana karstan kuumenevan sen verran lämpöseks että varmasti hehkumalla saa seoksen syttymään omia aikojaan.. Joten miksi karsta ei voisi muka syy olla  ??? ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1400 : 28.04.2015, 00:07:30 »
Mistään en mitään ymmärrä mutta kovasti kartottuneessa koneessa luulis palo tapahtuman aikana karstan kuumenevan sen verran lämpöseks että varmasti hehkumalla saa seoksen syttymään omia aikojaan.. Joten miksi karsta ei voisi muka syy olla  ??? ::)

Isojenpoikien moottoreissa hiekkapuhalletaan uusien mäntien laet jotta karsta saadaan tarttumaan niihin.

Kestää montasataa astetta enemmän sulamatta. :o


E: Että ei se karsta välttämättä huono asia ole. Liika tietty liikaa.  ::)
« Viimeksi muokattu: 28.04.2015, 00:14:15 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1401 : 28.04.2015, 02:22:13 »
Ja mikä oli ajoitus suhteessa kampiakselin asentoon?

Jos sylinterin huippupaine on wäärällä puolella YKK:ta niin kyllähän kankeen sattuu ja pahasti!  :'(

Tämä syntyy helposti wiinalla, bensalla temppu on hitusen vaikeampi huonomman syttyvyyden vuoksi.


Karsta ja karsta. Ei mene minun korvien väliin, sorry.

Hyvä esimerkki on tuo edellisellä sivulla nimimerkki sorvarin auto.

Liki 500tkm ajettu varmasti karstainen paketti, jossa varmasti tehoa riittävästi käyttöautoiluun. Ei mene rikki mhillään.  :'(

Karsta -> Kuuma piste -> polttoaine syttyy herkästi -> syttyminen ennen kipinää -> polttoaineen oktaaniluku riittävän suuri nakutuksen estymiseen =  :'(  :'( :'( :'( :'(

Sorvarin bensakone kestää karstaa pirusti enemmän kuin omani polttoaineesta johtuen! Wiina ei normaalsiti tee karstaa muutta jos öljyrenkaat ovat lopussa kaikin tavoin, voiteluöljy palaa ja muodostaa karstaa pirun paljon ja nopeasti.
Siihen yhdistettynä pirun herkästi syttyvä polttoaine =  :'(

Yritä tajuta tämä wiinan palamisen kautta ja sen syttymisherkkyyden kautta. Katse itsesyttymislämpötilaan ja muihin primmäristen alkoholien omituisuuksiin.

Sitten katsot sylinterin +300Nm vääntöön tarvittavan sylinterin keskipaineen (tämä ei ole edes se huippupaine, jota wastaan on wäännetty), lasket vinokoneen männän pinta-alan ja sitä kautta pääset woimaan, jota vastaan auton massa ja muiden sylinterien työ on tehnyt.

Joten jossain +20 tonnin voimasta puhutaan, jossa se vinokoneen "wahva" kanki pettää kun sitä väännetään kulmassa!  :buck2: :idiot2: :'(

E: Että ei se karsta välttämättä huono asia ole. Liika tietty liikaa.  ::)

Liika oli todellakin liikaa!  :-[
Yllätys olikin sen määrä, eikä mikään muu!  :'(


Murhaava vääntö :2funny: Höpöhöpö, kumpikaan karsta tai vääntö ei ollut syynä vaan nakutus ja väärät säädöt. Mutta omaapa päätäs hakkaat seinään :D Lupaan tulla taas nauramaan kun tuo evo2 mossahtaa ;)

Murhaavasta wäännöstähän tässä on lopulta kysymys!  :pomo:

No, noita moottoreita olisi mossahtanut jo useampi kappale, jos "säädöt" olisivat täysin wäärin, sillä noita säätämiäni wiinakoneita liikkuu sen toisella kymmenenellä. Minulla wain on se mopoin säätökone!   :pomo:

Mitäs jos evo2 tuottaakin paremmat tehot/wäännöt kuin edellinen samoilla säädöillä?  :pomo:

Mutta selitäppäs miten vinokone nakuttaa veivin tuhoten ilman, että naku-anturi näkee mitään tai männissä/kannessa ei näy merkkiäkään asitasta?
Kannattaa vastata tähän, sillä siitä saa fysiikan nobelin ja voin luvata puolet palkkirahoista sinulle heti!  :pomo:

Ps. pitää yrittää tulla toimeen 1,5mm korkeammalla kannella taas toimeen, joten hyötysuhde alkaa laskemaan vajaa kuormilla hitusen.  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1402 : 28.04.2015, 02:41:41 »
Lainaus
No, noita moottoreita olisi mossahtanut jo useampi kappale, jos "säädöt" olisivat täysin wäärin, sillä noita säätämiäni wiinakoneita liikkuu sen toisella kymmenenellä. Minulla wain on se mopoin säätökone!   :pomo:
Sepä se, tuo mopoin säätökone kun yleensä on se kovin pakopaineistaja.
Ja mistähän tuokin karsta on saanut alkunsa, samasta syystä mitä turbon hyvä kunto?

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1403 : 28.04.2015, 06:55:36 »
Vika ei varmaankaan polttoainekartan säädöissä ole (sytkästä en sano mitään, nakuraja ja vakioahdin..), mutta vääntö ole moottoria varmastikaan hajottanut. Selitä miten lähes kaksinkertaisen tehon ja väännön tuottavat vinokoneet pysyvät nipussa "huonoillakin lastuilla", sellaisessa setissä ei varmaankaan ole 13c mitsua 6# pakopesällä... Mitään en mistään tiedä mutta väittäisin että 600nm 4500rpm käy enemmän vakioveivien päälle kuin 300nm alle 3000rpm.

Ps. Tälläisiä laitteita käy myös viinalla.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2015, 07:12:37 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1404 : 28.04.2015, 08:08:12 »

Tänään miitissä saatu lisää ehjiä osia ja W-nokka jatkoa silmällä pitäen.

W kuulostaa eksoottiselta, tuleeko hiottuna lash capsien kanssa kun "jatkoa"...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1405 : 28.04.2015, 08:37:12 »
Rallipuolella VAG kokeili TDI:llä ralli  ajamista ja kahden-kolmen vuoden jälkeen projekti lopetettiin.

Paikat eivät kestäneet samaa vääntöä kuin 2l Turbobensasta saadaan, mutta alkaen 1200rpm.

Kierroksilla vääntö ei ole nin murhaavaa moottorin osille, kuin alakierroksilla. Toki tälläkin foorumeilla on varmasti vinokoneita jotka tuottavat saman väännön (ellei enemmänkin) yhtä alhaalla kuin mikanin vinokone, mutta kuinka paljon niillä ajetaan siellä? Tuskin niin paljoa mitä mikan ja tuskin niin pitkään mitä mikan.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1406 : 28.04.2015, 08:57:55 »
Jep. Yritin vain sanoa että se loputon säätäminen ei saa laitteita kestämään jos setti on jo lähtökohtaisesti huono, läppärillä ei saa vinokonetta hengittämään. Ahdin olis ihan suotavaa mitoittaa niin että pakopaine ei ole kauheasti yli ahtopaineen...
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1407 : 28.04.2015, 09:10:18 »
No, noita moottoreita olisi mossahtanut jo useampi kappale, jos "säädöt" olisivat täysin wäärin, sillä noita säätämiäni wiinakoneita liikkuu sen toisella kymmenenellä. Minulla wain on se mopoin säätökone!   :pomo:

Mutta selitäppäs miten vinokone nakuttaa veivin tuhoten ilman, että naku-anturi näkee mitään tai männissä/kannessa ei näy merkkiäkään asitasta?
Kannattaa vastata tähän, sillä siitä saa fysiikan nobelin ja voin luvata puolet palkkirahoista sinulle heti!  :pomo:

Näissä kahdessa kappaleessa tiivistyy minun mielestäni sinun haasteet tässä asiassa.

1) Täysin horjumaton luotto nakuanturin ja nakutunnistuksen erehtymättömyyteen. Olet toki sen teoreettisesti perustellut, miksi systeemiin luotat, mutta haastan silti sinut pohtimaan sitä mahdollisuutta, että kaikki ei olekaan mennyt kuten pitää. Moottorinohjauksien valmistajat (mm. Bosch) ovat kuitenkin 90-luvun lopun jälkeen kehittäneet merkittävästi eteenpäin nakutuksen tunnistustaan. Kaksi nakuanturia taitaa olla aika vakiokauraa monessa, onpa tuotantoautoissa näitäkin ratkaisuja että on laitettu nakuanturi per pytty. Miksi ihmeessä he olisivat niin tehneet, jos jo EZK/LH -kombolla olisi asia hanskattu täydellisesti, ilman erehtymisen ja moottoririkon vaaraa? Lisäksi tässä topicissa on esitetty ihan uskottavasti ainakin mahdolliseksi koneen nakuttaminen tuhojälkien perusteella. Koetan siis sanoa, että ehdottomuudellasi kenties jätät huomiotta sellaista dataa, joka voisi auttaa sinua uuden tekniikan saattamisessa kestävään muotoon.

2) Tähän topiciin on kirjoitellut useita kirjoittajia, jotka ovat rakentaneet ja hajoittaneet eri tehoasteilla olevia vinokoneita luultavasti enemmän kuin sen "vähän toistakymmentä". Mitä LH:n bitin vääntämiseen tulee, ei teitä asian hallitsevia kovin montaa ole. Mutta sen sijaan vinokoneen mekaaniset ominaisuudet ja rajat tuntevia on aika paljon. Noita koneita on harrastusmielessä rakenneltu jo kuitenkin reilu 30 vuotta. Näet koko ajan tämän asian vain liikaa bitin vääntämisen ja teorian kautta. Mielestäni samalla vähättelet niitä havaintoja mitä tässä on tehty kokeneiden rakentajien toimesta.

3) Kaiken kaikkiaan tämä tiivistyy siihen, että omalla ehdottomuudellasi sekä varsin kapealla katsantokannallasi luultavasti teet vaan omalle säätötyöllesi hallaa. Sen sijaan että käytät melko paljon aikaa ja paukkuja muiden havaintojen alasampumiseen, kannattaisi mielummin miettiä olisiko niissä kuitenkin jotain pointtia sekä jotain mitä voisit hyödyntää ja ottaa huomioon.

ps. tämä on siis vain minun huomioitani ja analyysiäni käydystä keskustelusta. Minulla ei ole teknistä asiantuntemusta eikä varsinkaan kokemusta lähteä vääntämään yksittäisestä teknisestä detaljista. Koetan tällä vaan haastaa sinua avartamaan hieman katsantokantaasi ja siten auttaa sinua tässä kiistatta ansiokkaassa ja harrastuksen kannalta tärkeässä hommassa mitä teet.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2015, 09:12:03 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13535
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1408 : 28.04.2015, 09:47:22 »
Tässä nyt kun mitataan kaiken laista niin voisitko laittaa vielä pakopaineelle mittarin niin saisit senkin selville.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1409 : 28.04.2015, 10:16:44 »
Nyt samalla se olemassa oleva pako lämpömittari kiinni. Pakopainettahan tuo kehittää varmasti riittävästi. Omassa väliaika patentissa oli 16t-6 ja jo 0,8 bar ahdoilla oli jo +2bar. Nyt 16t-7  3" koko putki ilman kattia ahdot 1,0bar ja pakopainetta silti se 1,5 baaria.
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

 

Samppasport  Futurez