Proturbo  Autodiagnoosi

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1425 : 04.05.2015, 09:43:52 »

Selitystä tai päättelyketjua ei ole kuulunut, joten voitaisiinko tehdä päätelmä siitä, että urpåuttajat ovat puhuneet suunsa sivuitse ilman parempaa tietoa tai ymmärrystä?

:facepalm:  :'( :'( :'( :'(


Nyt jumalauta loppuu se vittuilu julkisessa projektitopikissa. Ylläpidon mitta on aivan täynnä tätä jumalaksi julistautumista. Jollei asiasta voida keskustella millään tavalla järkevästi se voidaan jättää myös tekemättä.

Seuraava pään aukoja pääsee 2 viikon lomalle ja koskee ihan kaikkia.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1426 : 04.05.2015, 10:18:39 »
Volvon B200-234 moottorien kiertokanget ovat hyvin sitkeätä materiaalia. Itsellänikin noita on vääntynyt noin 400hv kokoonpanossa.

Yhden veivin aikoinaan käänsin ruuvipenkissä, sen voi kääntää sivuttain spiraalille 180 astetta, sitä en muista väänsinkö sen jopa 360 astetta.

Veivi ei ole katkennut voimasta tai muustakaan moottorin sisällä tapahtuneesta. Mäntä on murentunut tapin ympäriltä, veivi on osunut lohkonkylkeen tai kampiakseliin ja katkennut sen ansiosta.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1427 : 04.05.2015, 10:47:48 »
Pystyisikö joku avaamaan mu(i)lle tuota männän hajoamismekanismia tapin ympäriltä? Oon muutaman säretyn koneen aukonu ja kahtellu, ja kyllä nuo männät on ollu joko ehjiä tai rengasväleistään antautunu, tapit on pysyny kyllä kiinni, osassa jopa veivin taivuttua (lopuissa eio veivi pysyny sylinterissä ni vaikea sanoa onko tapin tienoo mäntää ollut missä kunnossa kun mäntää ei ole löydetty). Tässäkin oli männän yläosa ehjä, tuntuu tosi hassulta että nakutus/mikälie tiputtaisi männästä tapin alapuolisen osan pois kun teoriassa kai kuormitus palotilan paineesta pitäisi syntyä alaspäin eikä ylöspäin? Miksi siis lujana pitämäni mäntä hajoaa tapin alapuolelta ja päästää kärmeksen kurkkimaan kolostaan ulos?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1428 : 04.05.2015, 10:53:28 »
...
Veivi ei ole katkennut voimasta tai muustakaan moottorin sisällä tapahtuneesta. Mäntä on murentunut tapin ympäriltä, veivi on osunut lohkonkylkeen tai kampiakseliin ja katkennut sen ansiosta.
Eikös tässä tapauksessa mäntä pettänyt ja kiertokanki teki reijät lohkon molemmin puolin, kuitenkaan katkeamatta?

Olikos missään vielä kampurasta, veiveistä ja laakereista kuvia?

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1429 : 04.05.2015, 11:04:26 »
Pystyisikö joku avaamaan mu(i)lle tuota männän hajoamismekanismia tapin ympäriltä? Oon muutaman säretyn koneen aukonu ja kahtellu, ja kyllä nuo männät on ollu joko ehjiä tai rengasväleistään antautunu, tapit on pysyny kyllä kiinni, osassa jopa veivin taivuttua (lopuissa eio veivi pysyny sylinterissä ni vaikea sanoa onko tapin tienoo mäntää ollut missä kunnossa kun mäntää ei ole löydetty). Tässäkin oli männän yläosa ehjä, tuntuu tosi hassulta että nakutus/mikälie tiputtaisi männästä tapin alapuolisen osan pois kun teoriassa kai kuormitus palotilan paineesta pitäisi syntyä alaspäin eikä ylöspäin? Miksi siis lujana pitämäni mäntä hajoaa tapin alapuolelta ja päästää kärmeksen kurkkimaan kolostaan ulos?

Ei ole ollenkaan kummallista valumännälle haljeta nakusta tuosta öljyrenkaan urasta. Siellä reikien välissä kun murtumat kehittyy ni osuu kivasti tappilinjan lähelle ja lopulta mäntä katkee männäntapin reijän yläsektorista öljyrengasuraan. Vauriot eivät ole tulleet hetkessä, nyt tuli vain tunnit täyteen männälle. Vauriot eivät tue tota esisytytysteoriaa, mikään ei ole sulanut.
Edittinä vielä, kaikkein suurimmat rasitukset moottorissa normaalitilanteessa ovat kiertokangelle veto pakotahdin lopussa, samasta on kyse miksi mäntä katkeaa tappilinjalta. Joissain tapauksissa ohutseinäsillä tapeilla on epäilty myös tapin taipumaa syylliseksi. Tosin volvon omat tapit ovat riittävän tukevat joten se ei liene tässä osasyyllisenä.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2015, 11:11:01 kirjoittanut 144 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1430 : 04.05.2015, 11:09:47 »
Ei ole ollenkaan kummallista valumännälle haljeta nakusta tuosta öljyrenkaan urasta. Siellä reikien välissä kun murtumat kehittyy ni osuu kivasti tappilinjan lähelle ja lopulta mäntä katkee männäntapin reijän yläsektorista öljyrengasuraan. Vauriot eivät ole tulleet hetkessä, nyt tuli vain tunnit täyteen männälle. Vauriot eivät tue tota esisytytysteoriaa, mikään ei ole sulanut.
Ohhoh. Tämä oli uutta, minoon nähny puristusrenkaiden alta haljenneita ja sitten aivan tuhannen täysin muusautuneita, öljyrenkaan urasta haljennutta eio osunu kohdalle. Tarttis vissiin särkeä enempi  ;D. Yksi ajossa ollut mäntävikanen purettiin älyttömän huohotuksen takia, siitä näki kyllä jo kantta irrottaessa että nyt on mäntä rikki, sikspaljo oli jälkiä pytyssä. Varsin jännä hajoamistapa tämä, jotenkin nakutuksen olettaisi tappavan puristusrenkaat tai niiden kannakset.

Muok: veivin rasitus suurin pakotahdin vaihtuessa imutahdiksi, onko todella tällöin voima suurempi kuin työtahdissa vai onko tämä nyt nimenomaan rasitusta siinä mielessä että vetosuuntaista voimaa nuo osat eivät silmämääräisesti arvioiden kestä niin paljon kuin puristusta, jolloinka hajoavat helpommin "vetämällä" kuin puristamalla?
« Viimeksi muokattu: 04.05.2015, 11:15:46 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1431 : 04.05.2015, 11:16:34 »
Ohhoh. Tämä oli uutta, minoon nähny puristusrenkaiden alta haljenneita ja sitten aivan tuhannen täysin muusautuneita, öljyrenkaan urasta haljennutta eio osunu kohdalle. Tarttis vissiin särkeä enempi  ;D. Yksi ajossa ollut mäntävikanen purettiin älyttömän huohotuksen takia, siitä näki kyllä jo kantta irrottaessa että nyt on mäntä rikki, sikspaljo oli jälkiä pytyssä. Varsin jännä hajoamistapa tämä, jotenkin nakutuksen olettaisi tappavan puristusrenkaat tai niiden kannakset.
Totta tuokin, silloin kun nakuttaa kunnolla ni rengasmaat katkee lähes heti. Mut oon nähnyt "toimivista" moottoreista purettuja mäntiä jotka on alkanut tuolta halkeemaan. Se sit vaan on herran haltuun ettei ole katkennut ennen kun on purettu.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1432 : 04.05.2015, 11:52:14 »
Nyt tehdään niin, että tämä topic pysyy lukittuna koneremontin valmistumiseen saakka. mikan, voit ottaa yhteyttä ylläpitoon kun se on ajankohtaista.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1433 : 05.05.2015, 23:15:05 »
Sain käsiini tiedon, että moottorista on esisavut otettu joten avataan tämä taas :)

Nyt sitten jokainen saa luvan olla kunnolla ettei ylläpidon täydy ryhtyä toimenpiteisiin heti, koskee myös Mikaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1434 : 06.05.2015, 00:30:20 »
Tästä taitaa tulla kaamee kapula kun kuukauden bensa-putki päättyi!  *taavih-> *taavih-> *taavih-> *taavih->
Kyllähän sitä jo Wiinaa kaipasi kovasti!  ;D

Otin tänään ensisavut ja ajoin jopa tallilta himaan. Kaikki nesteet näyttävät pysyvän koneessa mitä nyt laatikkoon tuli hitusen ylimääräistä öljyä mikä kyllä aikojen saatossa poistuu sieltä tai ehkä ensiviikolla öljyjen vaihdossa, sillä meinaan vaihtaa molemmat öljyt ja suodattimenkin vielä.

Ja jotta kaikki ei olisi mennyt ihan putkeen niin menihän se naku-anturin ja EGR:n lämpöanturi liittimien lotto pitkin reisiä!  :-\  :idiot2:
Kun sitä ei tietysti tullut ajateltua sitä, että EGR:n anturi jää tällä kertaa pois paikoiltaan joten jätin sitten ne piuhat merkkaamatta!  :facepalm:

Joten huomenissa sitten anturin tarkastus ja piuhojen vaihto.

Kuvia myöhemmin aiheesta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1435 : 06.05.2015, 21:47:49 »
Jottei kaikki menisi ihan putkeen, niin jotainhan täytyy sattua...   :buck2:

AW ryhtyi merkkaamaan reviiriään, eli joku putkiliitos vuotaa laatikon tykönä (juu, siellä on muutama ylimääräinen).
Joten pakko palata auton alle taas.

Uuden nakutusanturinkin tilailin tuossa (bosch), sillä en enää luota vanhaan ja sen eheyteen, sillä sen verran kyytiä se sai tällistä! Voi olla, että ei kärsinyt mitenkään, mutta en pysty tarkastamaan sitä mitenkään, joten vaihtoon menee.

Ja todellakin se piuha-lotto oli mennyt juurikin 50% pieleen, eli naku-anturissa oli EGR:n lämpötila-anturin liitin!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1436 : 06.05.2015, 22:58:02 »
Uuden nakutusanturinkin tilailin tuossa (bosch), sillä en enää luota vanhaan ja sen eheyteen, sillä sen verran kyytiä se sai tällistä! Voi olla, että ei kärsinyt mitenkään, mutta en pysty tarkastamaan sitä mitenkään, joten vaihtoon menee.

Jos et nyt pysty luottamaan nakuanturin oikeellisuuteen etkä pysty sitä tarkistamaan, niin miten olet kuitenkin niin sen nakuanturin nimeen vannonut tässä jo pitkään käydyssä keskustelussa?

(muista lisätä vastaukseen useampi  :facepalm: :nuhtelu -hymiö ja haukkumiset muiden tietämättömyydestä)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1437 : 06.05.2015, 23:53:15 »
Jos et nyt pysty luottamaan nakuanturin oikeellisuuteen etkä pysty sitä tarkistamaan, niin miten olet kuitenkin niin sen nakuanturin nimeen vannonut tässä jo pitkään käydyssä keskustelussa?

Lisätään tähän heti käyttämäsi hymiöt!  :facepalm: :nuhtelu

En viitsinyt kirjoittaa sivun mittaista selitystä mitä ja miksi, sillä se olisi palvellut vain erittäin harvoja lukijoita ja lopuille se olisi kohinaa......   

Nakuanturi on entisestä koneestani ja en pysty toteamaan, onko sen amplitudi- ja taajuusvaste entisenlainen.
Anturin sisuskaluissa voi olla mekaanisia muutoksia, kuten murtumia, jolloin sen ampltudi- ja/tai taajuusvaste on mahdollisesti muuttunut.

En pysty tuottamaan lohkon kupeeseen tms. metallilevyyn standardi tasoista amplitudia vaikka signaaligeneraattorit (useita) omaankin taajuusväliltä 0,01Hz - 3,6GHz.
Eikä minulla ole mittaus-standardia naku-anturista, joten en voi kotikonstein todeta sen pysymistä entisellään.

Mittaustekniikkaan hitusen perehtyneenä epäilen anturia aina kun se käynyt mitattavien asioiden rajoilla. Sillä takuu varmasti anturi sai kyytiä muuteman sekunnin amplitudi-arvojensa rajoilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1438 : 07.05.2015, 00:17:59 »
Aikamoista sinfoniaa saat soittaa nakuanturille että se menisi siitä mekaanisesti rikki kun onhan se niinkin monimutkainen laitos kuin kela eli käämi.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #1439 : 07.05.2015, 09:54:48 »
Aikamoista sinfoniaa saat soittaa nakuanturille että se menisi siitä mekaanisesti rikki kun onhan se niinkin monimutkainen laitos kuin kela eli käämi.

Tai oikeastaan  kide.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Ateho