Autoracing  KL-varaosat

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604937 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #255 : 11.02.2014, 19:47:38 »
Meillä on töissä yksi Boschin diesel-purkkien ohjelmointiin tarkoitettu ohjelma ja tarvikkeet. Aito Boschilainen, ja siinä on noin 1200 parameteriä. Aikaisemmassa versiossa ei ollut edes haku-toimintoa. Ohjelma, ohjainpurkki ynnä läppäri täytyy naittaa toisiinsa ja lisenssissä on eri tasoja. Boschilta ei taida saada mitään tukea LH 2.4, itse kyselin immun datoja. Mitään eivät voineet kertoa. Youtubessa joku jässe leuhkii jollain Lh ohjelmointi mokkulalla, vaikuttaa että vehkeet on peräisin sylttytehtaalta. TB:llä kertoivat että jässe ei jaa tietojaan.

Ohjelmoitavat ruiskut ovat nykyään aika hyviä, esim Vipecistä on oiken miellyttäviä kokemuksia. 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #256 : 11.02.2014, 22:36:12 »
Voipi olla, etteivä ne kaverit ole enää töissä siellä, vaan eläkkeellä!  :o

Jos nyt edes elossa..  :D

Youtubessa joku jässe leuhkii jollain Lh ohjelmointi mokkulalla, vaikuttaa että vehkeet on peräisin sylttytehtaalta. TB:llä kertoivat että jässe ei jaa tietojaan.

kuulostaa hieman tämän kaverin edesottamuksilta --> http://www.forums.turbobricks.com/showthread.php?t=239159
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #257 : 12.02.2014, 14:36:34 »
Youtubessa joku jässe leuhkii jollain Lh ohjelmointi mokkulalla, vaikuttaa että vehkeet on peräisin sylttytehtaalta. TB:llä kertoivat että jässe ei jaa tietojaan.
Ilmisesti tuo volvoinelektronics on rakentanut oman prossukortin LH:n ja jotain kaupallista softaa siihen päälle.
Hyvin pitkälle samaan tapaan se vakio LH toimii, mutta kun ne binäärin parametrit ovat ainakin meikäläisellä hakusessa, koska dokumentaatio on suorastaan olematonta.  :-[

Ohjelmoitavat ruiskut ovat nykyään aika hyviä, esim Vipecistä on oiken miellyttäviä kokemuksia.
Varmaan ovatkin, mutta ei nappaa, sillä silloin menetetään mm. tuo OBD-toiminto yms. juttuja.

Ja tämä ei olisi sitä motorsporttia, jos en vääntäisi LH:ta taipumaa ankaraan juopotteluun.  :hello:
Tässä on meneillään nyt "tahtojen taistelu", sillä LH:n on ihminen tehnyt, niin ihminen sen pystyy myös selvittämään.

Tällä vaivalla mega olisi säädetty ja hierottu monasti kohdilleen, eli eihän tässä mitään järkeä ole, mutta ompahan ainakin motorsporttia!  :buck2:

Mutta takaisin säätämiseen...

Kikkailessani eilen, sain aikaiseksi viisi vikakoodia yhtäaikaisesti ja kaikki vain suutinvakioiden kanssa leikiessä.

Koodit olivat:
1-1-3 Lambda-säätö         Väärä seos, Lambda-anturin johdotus viallinen         Korkea polttoaineen kulutus
1-3-3 TPS TK asetus väärä/maadoitusvika   TPS viallinen/väärin asennettu/johdotusvika      Korkea tyhjäkäynti  (tätä ihmettelen suuresti)
3-1-1 Nopeustieto puuttuu      johdotusvika                     Tyhjäkäynti ongelmia
3-2-2 IMM signaalivika   Johdotusvika IMMun (3) - LH (7) tai IMM rikki         Moottorin epänormaali toiminta likaisen IMM vuoksi
1-1-2 LH viallinen         LH-ohjausmoduulivika                   Ei oireita

Tuo viimeinen on selvä, koska siinä kyseessä oli pelkästään tarkistussumma asia.

Vikakoodien pukatessa auto oli lämpimällä koneella ja paikallaan, joten tuo 3-1-1 ihmetyttää myös, koska auto ei liikkunut.

Vikakoodit generoituvat jos edellisen käynnistyksen jälkeen kuumassa koneessa lambdan parametrit muuttuvat kovin radikaalisti käynnistysten välillä. Tästä seuraa myös kohonnut tyhjäkäynti. Itseasiassa tuo korotettu tyhjäkäynti viittaa moneen erilaiseen vikaan tai anturitiedon viallisuuteen. Ainakin lämpötila korottaa sitä, samaten laihat tai liian paksut sopat kuumassa koneessa.

Ja aina kun tuo 1-3-3 generoitui, tulos oli kohonnut tyhjäkäynti.  Joten täytyypi ihan kurillaan tarkastaa tuo TPS:n säätö.

Hassu juttu on myös se, että 3-2-2 koodi ilmestyy aina, jos suutinvakioita muokaa liian isolla kädellä edelliseen starttiin nähden, eli sekin on jotenkin jostakin laskennallisesta parametrista nykäisty raja-arvon ylitys/alitus. Ja näiden parametrien sijainti siellä koodissa kiinnostaisi pirusti!

Samaten tuo 1-1-3 syntyy, kun semi nopea lambdakorjaus saavuttaa yhtäkkisesti +/-25% rajan edelliseen säätöön nähden.

Monessa lähteessä on esitetty, että suutinten skaalaaminen menisi kaavalla (vanha suutin/uusi suutin)*suutinvakio #1.
Viinan vuoksi laskennallisesti suuttimia piennetään -30% (668*0,7=467).
Eli (318/467)*150=102  (954 binäärin vakio #1 on 150).

Tulos (102) on ainakin Wiinalla armottoman laihalla ja käynistyminen on työtä ja tuskaa hitusenkin viileällä moottorilla, koska jopa käynnistysrikastus tippuu Wiinalle olemattomaksi. Ja vaikka käyntialueen saisikin jotenkin toimimaan, niin käynnistysrikastuksista ja kylmäkäyntirikastuksista loppuvat säätövarat ja tulos on laiha = Huono käynnistyminen ja kylmäkäynti. Lisäksi kuormatieto skaalautuu jotenkin oudosti tuollaisella muutoksella.

Tuossa säädellessäni paloi Wiinaksia sen 50 litraa ja kilometrejäkin tuli toista sataa. Syy tuohon isoon kulutukseen oli siinä, että se sisältää pirun monta vetoa täyskaasulla. Ja noilla suuttimilla laskennallisesti saa soppaa menemään läpi 160L tunnissa. Joten taatusti sitä ainetta menee kuin isommallakin ryyppyköörillä.

Tässä tuli omakohtaisesti havaittua se, kuinka paljon vedossa on eroa, jos sopat ovat paksulla. Vetäähän se, mutta samoilla paineilla ja kuormatiedoilla veto on liki tuplat  oikeilla sopilla, siitä, mitä paksuilla sopilla se on Wiinaksilla. Bensamiehet eivät näistä oireistä kärsi, sillä kiihdytysrikastukset ovat juuri sopivat bensalle, mutta Wiinaksille ne menevät paksulle.

Ja negatiivinen fuel-cut on muuten aika metka efekti (yyber-paksut sopat), nykii kuin nakuttaisi mutta paljon pehmeämmin.  :buck2:

Ja vakiokartta on muuten Wiinalle tolkuttoman paksulla kuormalla ja eipä se bensallekkaan laihalle päästä!

Sinällään huvittavaa on, että tyhjäkäynti pyörii kuormatiedossa rivillä 1&2 ja tasaisessa 100km/h nopeudessa pyöritään riveillä 2&3. 120km/h riveillä 3&4.  Ahdoilla mennään riveillä 6-16.

Kyllä se Wiinapiru teettää töitä, mutta kun sopat saa kohdilleen, niin johan on vetoja vanhassa punalohkossa aihan yllätykseksi asti. 
Joten jatketaan Wiinalla lutraamista! <Kippis>
« Viimeksi muokattu: 12.02.2014, 15:08:15 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #258 : 12.02.2014, 15:21:06 »
Täytyypä tutkiskella minne asti se IMMu noissa vedoissa mittaa, jotta saa vähän käsitystä kuinka pitkällä mennään ilolla -012 IMMun mittausalueesta.

Siitä saa hitusen apuja siihen kartan skaalaukseen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #259 : 13.02.2014, 01:55:03 »
Taas säädetty oikein urakalla.  Eilisen ja tämän päivän säädöt 330km ja 59L. Joten eilisen kulutuksen laitoin yläkanttiin ja reilusti. Tämän päivän ajo-osuus oli 180km ja n. varttitankki kulutettu tänään Wiinaksia.

Yllättävän maltillinen kulutus kokonaisuutena, vaikka se sisältää täyskaasuvetoja yhteensä 40-60 (en laskenut).

Karkea amproksimaatio on, että -012 IMMu pohjaa jossain 1,3 baarin nurkilla B230 lohkossa, voi se riittää jopa 1,4 baariinkin asti. 1,1 baarin ahdoilla maksimi pyörii maksimissaan siinä 220 pykälän kohdilla (skaala 0-255).

On se mahdottoman metka tuo LH:n lambda sopeutus. Ihan hienosti lambda-säätö tarttuu kiinni 5700rpm lukemissa tasakaasulla motarilla, vaikka vanha legenda täällä onkin, ettei se ole pelissä +3000rpm jälkeen.

Ensin perusäädöt (suutinvakioita), Käynnistysrikastus, kylmärikastus ja kun ne sai kuosiin kylmällä koneella, niin sitten kaikkien parametrien vahtiminen ja kylmärikastusten säätämistä kohdilleen. Tyhjäkäyntiä kunnes kone oli kuuma.

Sitten ajoon.  Ensin 70km maltillista sopeutusta. Kyllä pelkkää sopeutusta lambda-säädölle.

Ohitin siinä sitten leveäkaistan alkupäässä yhden munakuskin ja pian sen jälkeen tiettyjen parametrien tarkastus ja lambda-säätöjen mittausten tallennus. Munis-kuski ajoi muuten nissan pukella!  :o
Munistelu topicissa tästä myöhemmin lisää.

Kun sopeutusta oli ajettu tarpeeksi, tarkastettiin säädöt ja sopeutumat. Hitusen hienosäätöä ja sitten vasta menoksi takaisin päin. Samalla muutama lambda-säädön tulosten tallennus.
Skoopilla vahdittaessa lambdaa, huomaa verhokäyrän muodosta sen miten lähellä sopeutusparametrit ovat maaliviivaan nähden. Käyrän askeleet pienentyvät ja hienontuvat mitä lähemmäs maalia ollaan.

Ajoittaisia reiluja kiihdytyksiä eri kuormitustilanteista 0,5-1,1 baaria ahtojen välillä ja tulosten tarkkailua ja hienosäätöä.

Vedot alkavat olla aikas hyvin kohdillaan, mutta tietyissä kriittisissä pisteissä on hienosäätämistä, joka pitää tehdä apukuskin avulla. Yksin on täysin mahdotonta ajaa ja kytätä mittareita kuin mykka *ittua ja tarkkailla samalla, missä kohdin karttaa mennään.

Potkua on äärimmäisen epätarkan persdynon mukaan hitusen enemmän kuin bensalla, kun kartat ovat tontilla. Varsinkin vajaakuormilla, missä syttyennakot ovat isompia.

Matka-ajomn lambdan jännite pyöri tämän päivän säädöissä siinä 200mV nurkissa RMS-arvona. Pyörien 20-600mV alueen sisällä koko ajan. Joten alkaa olla jo tontilla vaikka hitusen paksu näillä säädöillä onkin siihen ns. ecomax tavoitteeseeni nähden.

Kun saa muut kartat kohdilleen, palaan taas takaisin tuohon lambda säätöön tarkemmin. Ja tähtään ~50mV arvoon RMS lukuna.

Suutinvakio #1 on tällä hetkellä 135. #2 on 128, #3 on 140, #4 on 2170 ja #5 on 1088. #6 on XXXX.
Kuormakorjauskartat on maksimissaan 210 ja silti vetää paksulle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #260 : 13.02.2014, 09:35:21 »
Mittaatko muuten imusarjan painetta? Paljonko on ilmamassan virtaus 80 taikka 100 km/h?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #261 : 13.02.2014, 11:26:18 »
Mittaatko muuten imusarjan painetta?
Epämääräisellä autogaugen mittarilla (tarkkuus). :facepalm:
Alipaine 80km/h nopeudessa pyörii siinä 0,4 - 0,5 alipaineen välillä. satasta mennään 0,4 alipaineilla. Nollaan päästään siellä 150km/h nurkissa, kun edessä ole pientäkään ylä/alamäkeä.

Paljonko on ilmamassan virtaus 80 taikka 100 km/h?
Massasta en tiedä tuon taivaallista, mutta IMMun kuormatieto menee jossakin 60-80 solujen välillä noissa kohdin.
En katsonut eilen niin tarkasti, koska se ei ollut kohteeni


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #262 : 13.02.2014, 21:36:09 »
Puhuin paskaa eilen noista alipaineista. 80km/h nopeudessa se on -0,6 ja 100km/h -0,45bar. Tarkistin tänään tällä säätöreissulta. Juu, tämä päivitys tehdään kuninkaantien aakkosasemalta.

Kartta on muuttunut aika erinäköiseksi, kuin alunperin.



No, tämä on versio 26 vasta toisesta sarjasta!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #263 : 14.02.2014, 00:55:27 »
Nykyisellään vakiot ovat hitusen kokeneet välppäystä ja #1 on tällä hetkellä 127.  Hitusen muitakin PID-säätimen parametrejä kokeiltu. Lisäksi muutamia käynnistykarttoja välpätty urakalla.

Parin sadan kilometrin testi/säätölenkin keskikulutus 9-10L/100km välissä, pitkiä vetoja ahdoillakin tehtynä ja kaikki tämä Wiinalla!  <Kippis>

Ja koska näitä karttoja aina pantataan, niin julkaisempa sen puhtaasti numeerisena kaikkien ihmeteltäväksi.
Tosin tämä kartta tuskin käy suoraan mihinkään muuhun vinokoneeseen, kuin omaani.   :hello:

Koodia: [Valitse]
00 00 15 54 78 108 110 117 127 135 151 167 177 195 211 217
00 00 15 54 67 103 106 113 125 134 151 167 177 195 209 215
00 00 15 52 59 93 100 107 123 134 151 165 177 191 206 213
00 00 15 50 55 89 96 106 120 133 149 163 172 186 203 212
00 00 15 49 57 87 95 105 115 121 136 149 165 176 200 209
00 03 15 48 49 73 86 102 109 114 121 136 154 164 193 205
00 05 18 48 48 56 71 100 110 115 120 134 135 149 186 199
00 08 19 47 47 50 56 85 90 90 113 115 115 133 172 186
24 40 30 43 40 43 45 46 57 60 75 85 105 123 161 170
53 53 34 44 43 40 45 45 54 54 51 62 82 102 145 149
55 55 36 42 42 41 42 44 44 41 43 49 52 72 136 143
46 55 40 41 41 42 46 44 46 38 43 43 44 51 113 118
40 44 42 39 40 39 39 44 44 36 41 42 41 44 82 87
33 40 40 41 40 37 38 42 42 36 41 39 40 38 51 51
36 38 38 36 41 36 36 36 33 31 41 39 38 36 31 41
51 45 45 51 61 67 67 77 77 77 77 77 77 77 61 61

Eli jos tämä kartta toimii jollakin muulla, kuin minulla, niin ajakoon tällä vinokoneen loppuun kulumiseen asti!  :D


Ps. Kaksi ylintä riviä on vielä vaiheessa hitusen. Mutta alakerta toimii riville 12 asti oikein hyvin.
Pps. Kone ei nakuttanut, eikä levinnyt vieläkään, joten pahasti metsässä ei olla!  :D
Post, post, post scriptum: Jos kokeilet tätä suoraan ja kone kilahtaa/kilisee, niin paljon muutakin on säätämättä!  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #264 : 14.02.2014, 10:14:12 »
Tässä vaiheessa täytyy nostaa hattua siitä hyvästä, että tässä projektissa/topicissa hankittua tietoa pistetään jakoon muiden harrastajien iloksi! Näin se kehitys kehittyy tämän harrastevirittämisen saralla. -H-

V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #265 : 14.02.2014, 13:26:03 »
Syy, miksi laitan tämän kaiken esille, on siinä, että noita tietoja varjellaan kuin valtionsalaisuuksia, vaikkei niissä ole mitään salaista. Jokainen pystyy selvittämään kaikki kertomani seikat, mutta se vaatii aikaa ja työtä melkoisesti.

Ja kun jaan tämän tiedon, seuraava säätäjä pääsee alkuun nopeammin ja odottaisin hänen myös jakavan kokemuksian aiheesta. Koska vain sitä kautta tämä homma voi kehittyä.

Tuolla kartallani voi jokainen katsoa alkua, miten se muuttuu alkuperäisestä. Hierottu kartta on jokaiselle moottorille ominainen ja muuttuu entisestään sen mukaan, mikä on vaihdettujen osin määrä ja muun työstön osuus koneessa.

Ns. yleiskartat ovat vain "sinnepäin" karttoja, kuten lastuissakin olevat. hienosäätö tehdään sitten penkissä tai ajamalla.
Lisäksi tuo LH:n polttoainekartta ei ole samanlainen kartta, kuin jossakin megassa tms. aftermarket ruiskussa, vaan se on korjauskartta LH:n peruspolttaineen laskentakaavaan, joka alkaa IMMusta.

Ja tietysti tähän lisään sen B230 koneen 962 binäärin tehdaskorjauskartan.    :D

962
Koodia: [Valitse]
00 00 15 28 36 82 82 102 125 138 166 184 195 205 236 241
00 00 15 28 36 82 82 102 125 138 166 184 195 205 236 241
00 00 15 28 36 82 82 102 125 138 166 182 195 200 236 241
00 00 15 28 36 82 82 102 120 138 164 179 189 195 230 241
00 00 15 28 36 82 82 102 113 128 154 164 182 185 225 236
00 03 15 28 36 46 48 58 102 113 138 147 169 171 215 231
00 05 18 28 35 44 45 51 56 77 113 128 148 156 205 223
00 08 19 37 45 46 49 53 53 61 82 108 126 139 189 205
24 40 30 43 40 43 45 46 57 54 56 85 105 123 177 187
53 53 34 44 43 40 45 45 54 54 51 62 82 102 159 164
55 55 36 42 42 41 42 44 48 57 43 49 52 72 136 143
46 55 40 41 41 42 46 42 41 38 43 40 44 51 113 118
40 44 42 39 40 39 36 36 33 36 41 33 41 44 82 87
33 40 40 41 40 37 36 36 36 36 41 31 40 38 51 51
36 38 38 36 41 36 36 36 33 31 41 33 38 36 31 41
51 51 51 51 61 67 67 77 77 77 77 77 77 77 61 61



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #266 : 14.02.2014, 14:10:20 »
Päivitimpä pikkaisen LH/EZK Faq-topicciakin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #267 : 14.02.2014, 14:27:54 »
Tässä auton käynnistyminen lambdasta nähtynä.



Aikaskaala on sekunteja ja vasemmalla jännite kymmeninä millivoltteina (100 = 1V).

Edit:
Punaisten viivojen välissä on se käynnistysrikastus ja heti sen jälkeen kone käy.
Kone on startissa lämmin. Joten lambda-säätö tarttuu heti kiinni.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2014, 15:21:50 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #268 : 15.02.2014, 00:32:18 »
Ja kun avosandaaliatm annettiin tänään huolella, saatiin kulutuskin nousemaan jo 18,3L/100km.

Mutta silti se on vähän, kun miettii mitä 160L/h suuttimista menee läpi sitä Wiinaa kun antaa täystossua kolmisenkymmentä vetoa sinne Q-nopeusluokkaan. Paineet vedoissa välillä 0,5-1bar.

Välpätty vakioita taas suuntaan jos toiseen ja hienosäädetty karttoja yläpäästään. Perusmuoto melko ennallan kartoissa, mutta yläpää tarkentunut.

Isoimmat muutokset ahdoille nousussa, jossa ns. peruskarttaan olen joutunut nostamaan enimmillään 45 pykälää vakiota isommaksi, jotta sopat pysyvät edes siedettävän hyvinä. Muutoin mennään kilinä laihoille asti ahtojen herätessä.

Ja näkyy olevan syynä siihen ne pienen kansityöt, jotka tein kansipahvi rempan aikana.

Kartan yläpään loivuus johtuu taas katalysaattorista ja turbosta, tai niiden tukkoisuudesta. Tosin katista on enin vastus vieläkin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #269 : 15.02.2014, 00:44:55 »
Tätä on kyllä erittäin mielenkiintoista seurata, vaikka 100% varmuudella itse tekisin vain sopivan aftermarket-ruiskun ja that's it! ;D

Mitäs sinä kannelle olet tiivisteremontin aikana tehnyt? Mihin tähtäät tällä säätämisellä, kulutuksen pienentämiseen?

Voiko wiinaa edes saada liian laihalle, jaksaako mokoma edes käydä niin laihalla. :2funny:

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo