Elekma  Autoracing

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604971 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #315 : 24.02.2014, 16:02:24 »
Anteeksi hieman ohi aiheen OT. Onnistuisiko tuo nopeussignaali vaiherimittarillisessa laittamalla esimerkiksi näitä ralliautoissakin käytettäviä TerraTripin tai vastaavan antureita. Lähinnä että vaatiiko se juuri tasan teityn tyyppisen ABS anturin signaalin vai pystytkö itse muokkaamaan senkin kartan sopivaksi?

LH:lle on tarvitaan vain pulssitieto, auton liikkumisesta, jotta ajon aikaiset kartat tulevat käyttöön.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3196
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #316 : 24.02.2014, 16:36:12 »
LH:lle on tarvitaan vain pulssitieto, auton liikkumisesta, jotta ajon aikaiset kartat tulevat käyttöön.

Eli tuollaisetkin anturiratkaisut toimisivat (näin rivien välistä luettuna), jollei vanhempaan autoon halua napaa vaihtaa tuon takia.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #317 : 24.02.2014, 18:10:09 »
Eli tuollaisetkin anturiratkaisut toimisivat (näin rivien välistä luettuna), jollei vanhempaan autoon halua napaa vaihtaa tuon takia.

Ei sitä tarvitse lukea rivien välistä!  :D

Ainoa edellytys on se, että pulssi on sopiva muodoltaan LH:n tunnistettavaksi ja voimakkuus on myöskin sopiva. Ei liian iso, eikä liian pieni.

Kyllähän ne tavallaan ovatkin, tosin ei valtionsalaisuuksia, vaan liikesalaisuuksia kun ajetaan kilpaa tai myydään softia. Eihän ilmaisen tiedon jakamisessa ole järkeä, jos kyseisellä tiedolla on tarkoitus tehdä rahaa. ;)

No, kaupallisesti LH:ssa on hyvin vähän bisnestä lopultakin.
Ja enhän minä edellyttänyt, että kaikki tuunaajat antavat kaikki karttansa vapaasti kaikkien saataviksi tai koko binäärin.

Joka tapauksessa näiden kaupallisten toimijoiden on mahdoton piilottaa karttojaan muulla kuin kunnollisella rautapalikalla. Mikä taas maksaa sen verran paljon, ettei se edes kannata. Lisäksi se prommaaminen vaatii laitteet, jotka eivät ole ilmaisia, vaikka jotain säälittäviä kötöstyksiä saakin alle jo satasen. Kunnon työkalut maksavat, joten tavisautoharrastaja ei niitä hanki ihan hevillä, saati jazilla. Lisäksi se vaatii sitä taitoa, jonka hankkiminen yhtä lastua varten ei kannata.

Kyllähän jotkut lastun tekijät ovat yrittäneet piilotella noita softia xorraamalla yms. menetelmillä. No, ei tarvitse olla kummoinen einstein, että niistä kaivaa ne kartat esille.  Osa kaupallisista toimijoita ei edes vaivaudu peitelemään lastun sisältöä missään määrin. Molemman laisia olen nähnyt ja lukenut.

Tässä projektissa peräänkuulutan sitä yhteistyötä siitä, mitä säädetään mistäkin jne. Vähän samaan tyyliin kuin megaruutta keskusteluissa puhutaan.

Ja mainitakseni, yleismalliset kartat eivät ole optimeita, koska tuon ikäiset moottorit ovat yksilöitä. Kartat jokainen pitäköön itsellään. 

Kehtaan väittää, ettei kukaan LH:ta oikeasti osaava menetä mitään kertoessaan mikä kartta toimii missäkin.

Harrastajat jos ei keskenään jaa tietoa, niin siinä taas ei ole mitään järkeä.

Syy voi olla myös siinä, ettei tietoa oikeasti ole!  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #318 : 24.02.2014, 18:49:06 »
Vähän tarkennetaan nopeussignaalin tietoja. Kanttiaaltoa, 0-12 VDC, pulssisuhde 50/50. 12 impulssia per pyörän kierros. 900-sarjalaisessa on 48 pulssia/rev, ja mittaristossa mokkula joka tiputtaa pulssimäärän 12 Lh:n boxille.

En tiedä mikä on boxin treshold jännite, oisko vaan normi TTL? Epäilen kuitenkin että Lh saattaa mököttää induktiivisen anturin signaalista. Ehkä vaan laserilla leikattu anturipyörä ja Hall-anturi mallia Honeywell Gt? Siinäkin saanee kikkailla ylösalasvastusten kanssa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #319 : 25.02.2014, 02:44:15 »
Vähän tarkennetaan nopeussignaalin tietoja. Kanttiaaltoa, 0-12 VDC, pulssisuhde 50/50. 12 impulssia per pyörän kierros. 900-sarjalaisessa on 48 pulssia/rev, ja mittaristossa mokkula joka tiputtaa pulssimäärän 12 Lh:n boxille.
En tiedä mikä on boxin treshold jännite, oisko vaan normi TTL? Epäilen kuitenkin että Lh saattaa mököttää induktiivisen anturin signaalista. Ehkä vaan laserilla leikattu anturipyörä ja Hall-anturi mallia Honeywell Gt? Siinäkin saanee kikkailla ylösalasvastusten kanssa.
Jos tämä on mitattua dataatm, niin tämä on juuri se asia jota peräänkuulutan!  :hello:

Omien mittausten mukaan, tuolla pulssimäärällä ei ole merkitystä LH:lle, vaan sillä, että liikutaako vaiko ei.
Tosin joudun myöntämään, etten ole mitannut nopeustiedon ja karttojen toiminnan keskinäistä suhdetta. :facepalm:

tuotan edistyneen arvauksen, ettei LH välitä pulssisuhteesta tuon taivaallista, vaan pulssien reunasta.
Ja kyllä, tuo pulssien jännite on tärkeä seikka, sillä LH saa ripulin liian isoista pulsseista ja ummetusta pienistä jännitteistä pulssissa. Pahaan ripuliin LH kuolee, kuten oikeatkin ihmiset!  ???

Joten pieni elektroniikka rakentelu lienen paikallaan.


Jollain tuollaisella piirillä niistä induktiivisen anturin ongelmista pääsee eroon.
Zenereinä jotain 10V luokkiin ja konkkina 0,1nF, vastuksina voi kokeilla +300Ohm luokissa.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #320 : 25.02.2014, 08:57:32 »

Omien mittausten mukaan, tuolla pulssimäärällä ei ole merkitystä LH:lle, vaan sillä, että liikutaako vaiko ei.
Tosin joudun myöntämään, etten ole mitannut nopeustiedon ja karttojen toiminnan keskinäistä suhdetta. :facepalm:


Tieto on VihreeKantisesta. Jos minä olisn hra Bosch, seossuhde riippuisi ajoneuvon nopeudesta. Mutta kun LH rakastaa sitä lambda 1, niin saattaa että vain kiihdytysrikastukset  paksunee hieman?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #321 : 25.02.2014, 14:13:49 »
Tieto on VihreeKantisesta. Jos minä olisn hra Bosch, seossuhde riippuisi ajoneuvon nopeudesta. Mutta kun LH rakastaa sitä lambda 1, niin saattaa että vain kiihdytysrikastukset  paksunee hieman?

Omien mittausten mukaan LH pysyy "katsastus"-moodissa niin pitkään, kunnes auto liikkuu. Kun liike alkaa, kaikki normaalit ajon aikaiset kartat ja toiminnot tulevat käyttöön. Varsinaiset kiihdytysrikastukset eivät ole käytössä kun auto on paikallaan, eikä niitä suuresti tarvitakkaan, kun kuormaa ei ole.

Nopeuden käyttäminen soppien pohjana on kyllä tavallaan hyvä idea (kertoo kuormituksesta), mutta siinä on ansa-kuoppansa. Joten nopeuden muutos suhteessa aikaan on se tavoiteltavampi asia. Tosin tähän joutuisi yhdistämään monta muutakin tietoa. Kuten, vaihde, kuorma, kierrosluku jne....

Tällä hetkellä LH tietää, liikkuuko auto ja onko vaihde päällä (automaatti). Manuaali tietää ainoastaan, liikkuuko auto vai ei.
Tomaatissa vaihteen päällä oleminen tekee muutoksen tyhmäkäyntiin, eikä muuhun. Liikkuminen sitten tekee lopun lisän siihen soppien sekavaan laskentaan, oli vaihde päällä tai ei.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #322 : 25.02.2014, 16:18:11 »
Kun olen pienissä päissäni mietiskellyt tuota FEFE:n IMMun käppyrää, niin siitä tulee kyllä voimakkaasti eri muotoinen, kuin kumpikaan vakio (012&016).  :o

Alussa se hyppää ylöspäin ja loppopäässä se on huomattavasti loivempi kuin vakio 016.
Ja ihan äärimmillään se tekee vielä mutkan, mutta se täytyy todentaa ajossa.

Kun sulakkeet ja imuteho eivät riitä testaamiseen. Alle 4kW imutehon on turha edes yrittää saada tulosta sieltä lopusta!
Tai jos saisi eestiläistytön, joka kykenee imemään ladankin pakoputken kautta käytiin!  :2funny:

Kyllä! IMMuja on imuroitu huolella!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #323 : 25.02.2014, 21:52:45 »
 Katsastuksesta sen verran että nämä meidän Lh vehkeet täyttää us82 Kalifornia normin joka on tiukempi kuin euro2. Saksassa on kaupan settejä joilla saadaan 940 leimattua euro3 normiin. Saa reilusti säästöä käyttömaksuissa.

No, jenkeissä päästömittaus ajetaan dynamometrillä, rullilla. Kuomaa vasten joku pari sykliä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #324 : 25.02.2014, 23:20:31 »
Mitä se setti sisältää, siis se päästösetti?

Katsastus moodiksi sanon tuota LH:n toimintaa siksi, ettei se reagoi normaalisti, kun auto on paikallaan.
Vähän sama juttu kuin eräissä dieseleissä savutus, kun auto ei liiku. Ei savuta kun auto ei liiku, mutta liikkeessä saa hienosti utua putkesta.

Mutta heitimpä piekkuisen säätölenkin.Tulimpa sitten testanneeksi liljendahlin shellin uutta Wiinapumppua ja otin sieltä täydennystä säätölenkille ja rustailin sitä linearisointikäppyrää samalla. Työläs tehdä käsin, soluja on täytettävänä vain 255 kappaletta. Kertoimet päälle.

Säätölenkillä sain jo kohtuullisen hyvää toimintaa aikaiseksi mutta säätämistä on vielä tuossa käppyrässä.
Näkyy olevan niin, että tuo FEFE-IMMu herää nopeammin mutta antaa vähemmän jännitettä kuin vakio ja ero vain kasvaa. Lisäksi käppyrän muoto on selvästi erilainen kuin vakiossa.

Tämän hetkinen kartta on tämän näköinen.

Koodia: [Valitse]
00 00 15 54 78 103 105 111 129 140 153 163 172 190 210 217
00 00 15 54 67 98 101 108 127 135 148 158 167 186 209 215
00 00 15 52 59 89 95 107 123 133 144 157 168 180 206 212
00 00 15 50 55 85 91 101 117 127 142 155 164 171 202 211
00 00 15 49 57 83 90 100 110 115 130 142 157 168 200 209
00 03 15 48 49 70 82 97 104 109 115 130 147 156 175 186
00 05 18 48 48 53 68 95 105 110 114 128 129 142 169 181
00 08 19 47 47 50 56 85 90 110 113 115 115 133 164 177
24 40 30 43 40 43 45 65 80 75 88 99 105 123 153 162
53 53 34 44 43 44 45 45 65 65 68 70 82 102 138 142
55 55 36 42 42 44 45 44 47 46 49 49 52 72 130 136
48 58 42 43 45 48 48 46 48 45 45 45 46 54 108 112
44 48 46 43 47 47 46 48 48 45 45 46 45 48 82 87
39 46 46 47 46 45 46 46 46 42 45 43 44 42 51 51
44 46 46 44 47 42 40 40 37 35 45 43 42 40 31 41
57 45 46 44 46 41 39 39 34 33 40 41 70 77 61 61


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #325 : 25.02.2014, 23:59:01 »
Tässä järjettömässä LH:n säätämisessä rasittavaa on se, että ensin pitää selvittää onko enemmän vähemmän vaiko enemmän on enemmän.   :uglystupid2:

Karttoja löytyy, joissa jostakin vähennetään kartan arvo ja toisissa se lisätään. Lisäksi karttaa saatetaan lukea lopusta alkuun. Eikä alusta loppuun. Homma muistuttaa aika paljon salakirjotuksen purkamista, joten pelkän binäärin kopioiminen ja sen arvojen heittäminen toiseen versioon voikin tuottaa yllätyksen, eikä välttämättä niinkään positiivisesti.
Sentään IMMun linearisointikäyrä on kaikissa sama ja pääpolttoainekorjauskartta. Vakioita kun säätelee, niin kartan korjauskertoimen kulma muuttuu ja kartta skaalautuu.

Työlästä verrattuna mihin tahansa aftermarket ruiskuun, mutta kun homman aloitti 954 binäärillä liki tyhjästä, on se palkitsevaa, kun voi todeta, että ajan millä sattuu suuttimilla, IMMulla ja millä sattuu polttoaineella.  ^-^

Mutta pitäähän lapsella olla harrastuksia!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #326 : 26.02.2014, 08:46:58 »
Tuossa on aika hyvin 90-luvun normit pähkinänkuoressa

http://ec.europa.eu/environment/archives/pollutants/inusecars1.pdf

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #327 : 28.02.2014, 15:46:49 »
Tuo kertoo vain päästönormeista, muttei siitä, mitä se päästösetti sisältää.


Mutta prokkikseen takaisin.

Eilen ajelin jo kokonaan ilman lambda säätöä turvaamassa selustaa ja sopat pysyivät kapeakaistan näkemäalueella suurilta osin!  *taavih->

Ainoastaan yläpäässä mennään vielä reilusti paksulle mutta se taasen johtuu keskeneräisestä linearisointikäppyrästä!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #328 : 01.03.2014, 02:10:52 »
Menee sitten pakosarjakin hankintaan.  Näkyypä siinä olevan halkeama!  :-\

Stana! Täytyy tehdä 100 sivun mittainen valitus laadusta Volvolle, kun yksi pakosarja ei kestä Wiinalla leikkimistä ja +400tkm kengitystä!  :D
Joten jos jollakulla on ehjä valupakosarja mitsun ahtimelle, olen kiinnostunut. Eli tarjoa privana jos sellainen pyörii nurkissa ylimääräisenä.

Mutta takaisin säätö asioihin.  Jos sopat ovat pääkorjauskartassa pienessä yhdenkin pykälän, hakee saatanallinen säätötm sitä kohdilleen aikas kovilla pykälillä vieläkin. Jos minä olen tarkka, niin LH hakkaa minut mennen tullen, ja viheltelee välissä porilaisten marssin siinä välissä takaperin.
Ainoa paikka, missä sen lopun saa hiottua paikalleen on IMMun linearisointikäppyrä, jossa on säätöaluetta 0-4080 välillä. Pääkorjauskartassa alue on vain +/- 127 pykälää koko vaikutus alueelle skaalattuna.
Joten tuon saatanallisen säädöntm mieleiseksi karttojen hierominen on todella työlästä ja aikaa vievää. Toisaalta tulos palkitsee bensapumpulla! MITÄ! Bensaa! Ei helv....!!  :o

Siis Wiinapumpulla käydessä, piti sanomani!  :D

Ps. haistatan todellakin aldehydit itu-hipeille! pakoputken pää on täysin puhdas vielä 5000km ajamisen jälkeen sisäpuolelta!


Edit:
Häpeällinen pilkkuvirhe tuhottu! :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 01.03.2014, 16:33:42 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #329 : 01.03.2014, 13:23:48 »
Paikallinen konepaja hitsasi mun pakosarjan halkeaman ja on se nyt ainakin vuoden kestänyt  :)
940 classic
Amazon -68

 

Proturbo  Autodiagnoosi