Elekma  Autoracing

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604990 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #405 : 28.04.2014, 16:46:46 »
Kerro niillekkin ketkä eivät tiedä miten suuttimet skaalataan.  :pomo:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #406 : 28.04.2014, 17:07:15 »
Kerro niillekkin ketkä eivät tiedä miten suuttimet skaalataan.  :pomo:

Eli kaikille muille!  ;D

Vastaus on: Suutinvakiolla numero #4.   -H-

Löytyy osoitteesta 60E3 (954 binissä) ja esim. 984 binissä osoite on 60EA.  Luku on 16-bittinen. 

Sitten viri-koneessa pitää tietysti skaalata kuormatietokin, jolla säätöä voi tehdä muutenkin, kuin kartta alle 0,5 baarin 15 riviä ja 0.5-> maksimi ahdot, yhdellä rivillä. Vakioskaalaus ei vaan voi toimia oikein viritetyssä pannussa.

Tosin en ole maailmalta löytänyt yhtään viri-lastua, jossa nämä asiat olisi tehty oikein!   :-[

Ja jos kuormatiedon tangetti menee jotenkin oudon tuntuisesti kartalla, niin vakiota #1 pitää säätää kohdalleen. Tosin samalla vakio #4 muuttuu vastaavassa suhteessa.

Siitä vaan sitten jokainen insinööri-pornoa harrastamaan! :juhau:


Ei tuo LH:n säätäminen mitään rakettitiedettä ole!  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #407 : 28.04.2014, 17:18:21 »
Ja kuvana sama asia....   :pomo:




Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #408 : 29.04.2014, 18:47:19 »
Tässäpä yhden viri-binin karttaosuus. Binääri tuli lastussa ison veden toiselta puolelta. :facepalm:

Kyseisen binäärin piti olla sopiva -012 IMMulle ja 630cc/min suuttimille.

Lopputulos on se, ettei edes IMMun linearisointikäyrää oltu vaihdettu asianmukaiseksi.
Karttojen kuormatietoakaan ei oltu skaalattu isommille ahdoille ja niin edelleen....     :-[

Ainoa erot vakioon löytyivät kartasta ja tarkistussummasta.   :facepalm:



Tämä viimeisinkin jatkaa samalla linjalla, kuin kaikki muutkin viri-binit joita olen tutkiskellut.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #409 : 08.05.2014, 23:55:51 »
xXx  -  Säätämisen seuraava taso!




Eilinen säätäminen sai karun lopun jarrujen savutessa!  Kyllä! Ne jarrut alkavat savuta 265C lämpötilassa. Mitattu satulan ulkopinnalta! Kaipa siellä on ollut lämpöä, kun etujarrulevyt olivat jo siniset!  :idiot2:
Olisi pitänyt tajuta ottaa valokuva savuavista jarruista! :facepalm:  :o

Laatikkoöljyt olivat myös noiden vetojen jälkeen lisäjäähdyttimelläkin luokkaa vaihteet katoavat.

Tähän tarvittiin vain neljäkymmentä vartin vetoa ja ripeä jarrutus nollaan...

No, säädöt alkavat olla siellä oikealla tontilla, kun ajat ovat 15/150 luokissa, kun jalan siirtää jarrulta kaasulle ja lyö lapun lattiaan.

Tosin tulipa tuota syttyyn liittyvää vääntökäppyrää hitusen väänneltyä uuteen uskoon "kevyesti"!  ;D
Lisäys jotain luokkaa +20% normi ennakkoon....

Alustavasti näyttää sille, että ripeän maantieajon kulutus menee sinne bensiinin luokkiin tai hitusen alle, suorituskyvyllä, josta bensiinillä vain haaveilin!

Oikeastaan aika miellyttävä tulos, sillä varsinaisia suorituskykyyn vaikuttavia asioita, joita olen "päivittänyt" ovat suuttimet ja IMMu. Cooleri ei suoraan vaikuta tehoon, mutta mahdollistaa sen säilymisen kuumemmissa olosuhteissa.

Loput on tehty säätämällä!

Joten tämä on - xXx -   säätämisen seuraava taso!

No, moottoriöljyt ja laatikkoölpät pitää taas vaihtaa, mutta nyt sinne lootaan menee öljyt, joissa ei ole kitkanmuuntoaineita.

Olen saanut kuulla kohtuullisen luotettavalta taholta, että kitkanmuuntoaineettomat ölpät antavat laatikolleni elinikää enemmän kuin mukavuus-öljyt!   ;)


Ps. mikäkö tuo on? 10Hz GPS, jotta saan parempaa mitattua dataatm tekemisistäni!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #410 : 09.05.2014, 14:59:34 »
Pöljä! Se jää poies käytöstä vasta 3500rpm, kuten lambdakin.  :idiot2:
Sain nostettua sen jo 4000rpm lukemaan!  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Mutta virnistelystä takaisin asiaan! Tai jotain.....

Tässä unohtuu monelta se, että LH:n sisälmyksiä en tunne täydellisesti, kuten ei kukaan muukaan Boschin insinöörien lisäksi.
Tämä tutkimusmatkani LH:n maailmaan on minulle ennenkokematonta, kuten kaikille muillekkin.

En ole onnistunut löytämään internetin ihmeellisestä maailmasta ainoatakaan lastua tms. tietoa esim. siitä, miten suuttimet skaalataan siten, että LH ymmärtää ohjaavansa isompia suuttimia. Omin pikku-kätösin olen sen tiedon joutunut etsimään LH:n uumenista!

Ja varmistanut sen monin tavoin ja täällä avoimesti möläyttänyt kaikkien tiedoksi.

Koska tämä ei selvästi ole yleisessä ymmärryksessä, niin alla olevasta lähtökohdasta lähdin tämän projektin kanssa liikkeelle! Monet olisivat valinneet megan tms. after-market ruutan, minä taas en...   :idiot2:

Säätäminen aloitettiin tästä:

Tuossa on kaikki se tieto mitä minulla tai kenelläkään muulla oli käytettävissä binääristäni säätö-projekti alussa!

Ja tässä mennään tällä hetkellä.   :hello:

Tämä on vain pikainen silmäys siihen, mitä en vielä tiedä!

Tuo nykyisin käyttämäni ja tekemäni XDF-tiedosto on täynnä Fingelskaa, koska kesken säätämisen olen kirjoittanut suomeksi nopeat kommentit ja vasta ajan kanssa ja varmistuttuani toiminnosta, olen kääntänyt niitä lontooksi samalla tyylillä kuin alkuperäisen XDF:n tekijät ovat tehneet.

Säätäessäni olo on monasti samanlainen, kuin Roald Amundsenilla, hänen ollessaan keskellä arktista - Kompassi pyörii hyödyttömästi ympyrää ja kukaan ei tiedä, minne mennä seuraavaksi!  :idiot2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #411 : 09.05.2014, 17:49:46 »
Kiinnostas saaha tästäki vehkeestä ihan dyno lappusia nii näkis mitenkä paljon tällä kaikella on ollu vaikutusta.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #412 : 09.05.2014, 19:49:56 »
Itseasiassa ipdown ja kumppanit ovat sen johonkin joskus muinoin dokumentoinut, tuolle löytyi jopa pieni softanpätkäkin suuttimien skaalaamiseen. Oletko tutustunut siihen rytmiryhmän työhön?

Erittäin huolellisesti olen tutustunut Ipdownin, Jaybreezen ja Beepeen juttuihin ja monien muidenkin.
Heidän työnsä pohjalta olen päässyt alkuun ja kehitellyt omaa settiäni.

Kyseinen skaalaus yritettiin tehdä vakiolla #1 ja osalla vakiota #4, koska tuolloin ei vielä ollut tiedossa se, että vakio #4 onkin 2 tavuinen, eikä kaksi yksitavuista vakiota. Mutta ne eivät toimineet oikein, joten jatkoin etsimistä ja testaamista.

Ja kyseinen ohjelman pätkä ei ole enää saatavilla juuri siksi.

Vakion #5 tiedän ja tunnen. Vakiota #6 en ole vielä varmaksi paikantanut, mutta aika hyvä aavistus siitä on jo.

Se löytyy näistä:
Koodia: [Valitse]
02 01 02 01 02 01 02 01 01 01 01 86 06 8C 00 0A
34 10 92 4E 78 6C FF 9F 1A 2F 3F A0 0F F4 FE 45
06 FB 52 AE 3C 10 FF 06 FF FF 00 00 46 08 08 FF
9C FF 00 01 01 FF 00 00 1A 64 58 27 19 19 26 08
08 08 FF 00 08 7D 40 BF 1E 00 80 EB 00 18 30 D7
31 C3 80 10 96 00 B5 08 00 23 00 40 7C BC 4C 89
6E B7 B7 03 05 55 64 83 7B 73 90 88 DC E1 3F 80
14 28 C8 00 80 24 01 00 2B 93 31 BC 2B 00 40 00
C0 0F 03 1F 03 88 02 6A 84 BC CD FC 08 05 02 69
03 07 03 32 7C 05 5A 02 02 64 27 00 00 99 2B 05
00 74 60 DC 49 07 F9 06 EB 0A 3F 5E FF EB 50 03
C6 0D 0D DC E8 03 D0 02 71 0C 4E 78 7C 00 F0 E2
DA FF 01 01 50 D0 04 08 18 27 0E 00 10 05 08 1E
1E 60 06 09 09 40 F0 06 06 18 16 12 09 09 32 02
00 B3 00 F0 FA 04 DC 78 88 E8 00 0E 1C 20 09 0D
E1 DC 00 F4 FA FF FF FF FF DF 00 02 03 09 05 0A
05 02 01 05 FD 0A F7 01 02 08 34 FF 33 2A A1 A0
09 03 02 C0 18 FF 13 24 07 00 3F 0A 0A 0A 0A 0A
0A 0A 0A 0A 02 01 01 0A 0A 02 0A 00 00 03 E8 01
F4 00 FF 00 18 18 92 00 25 01 05 FF 80 04 EE 02
AB 18 18 0F AB F4 00 F4 00 F4 00 19 00 03 10 00
00 00 00 FF 00 00 00 00 FF FF FF 00 FF FF FF 64

Lisäksi Wiina waatii omat säätönsä kaikkialle muuallekkin, Kiihdytykseen, käynnistykseen, kylmärikastukseen ja pirun moniin muuhunkin juttuu, mitä LH tekee, joita olen tässä veivannut kohdilleen.
Bensalla säätämistä on vähemmän.

Ja tuntemattomia karttoja LH:ssa on kymmenittäin, joten aikas saralle olen alkanut kylvämään. Niittoaika lähestyy kyllä hyvää vauhtia!  :juhau:

Kiinnostas saaha tästäki vehkeestä ihan dyno lappusia nii näkis mitenkä paljon tällä kaikella on ollu vaikutusta.
Aikanaan! Eli kun homma on valmis, menen dynolle.

Sen verran voin sanoa, että bensalla ja baarin ahdoilla, en nykyistä suorituskykyä saanut ja nyt saan enemmän 0,9 baarin ahdoilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #413 : 11.05.2014, 10:22:05 »
Tässä mun ex merikontin kiihtyvyyskäppyröitä.

Lastulla paineet oli noin 0.7 bar
3" tarkoittaa putkistopäivitystä
sre 1.0 bar on kytkimen vaihdon jälkeen ja korotetuilla ahdoilla



Tästä alemmasta käppykästä, jossa kiihtyvyys on verrattuna matkaan huomaa hyvin, että ero on noin 50 m. Eli isommalla virilla sama nopeus saavutettiin huomattavasti lyhyemmällä matkalla.


Nämä mittaukset on tehty kiihtyvyysanturilla ei gps:llä.

Vartilla tuo meni muistaakseni 14.8 ja 150. ihan normi bensaa oli tankissa ja lastuja ei sen kummemmin hinkattu.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2014, 10:29:35 kirjoittanut JuHaU »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #414 : 11.05.2014, 14:07:21 »
Tässä mun ex merikontin kiihtyvyyskäppyröitä.
Asiaa!  Mitattua dataatm  S*

Lastulla paineet oli noin 0.7 bar
3" tarkoittaa putkistopäivitystä
sre 1.0 bar on kytkimen vaihdon jälkeen ja korotetuilla ahdoilla
Ihan asiallista liikkumista!

Meikäläisellä pakopuoli on vakiotavaraa takapönttöä lukuunottamatta. Orkkis-kattikin on paikoillaan vielä. Lähtee kyllä vuosikatsastuksen jälkeen, kunhan löydän sopivan E-hyväksytyn ja järkevän hintaisen.

Kytkin murheita ei öljynwatkaimen vuoksi ole!

Tästä alemmasta käppykästä, jossa kiihtyvyys on verrattuna matkaan huomaa hyvin, että ero on noin 50 m. Eli isommalla virilla sama nopeus saavutettiin huomattavasti lyhyemmällä matkalla.
Jep! Sitähän minä tuolla GPS:lläkin mittaan. LD-3W on sinällään hyvä purkki, mutta resoluutio on liian karkea ajallisesti.

Vartilla tuo meni muistaakseni 14.8 ja 150. ihan normi bensaa oli tankissa ja lastuja ei sen kummemmin hinkattu.

Minulla Wiinamäen miehenä soppien pitää olla todella tarkasti kohdillaan, sillä hitusenkin liian laiha/rikas-seos tiputtaa tehoa erittäin merkittävästi bensaan verrattuna.

Bensalla kone vetää ihan siedettävän hyvin vielä 10,5AFR:llä ja Wiinalla vastaavilla seoksilla meno ryytyy kuin kuski olisi vetäissyt euro-lekan kossua! Samaten jollain 13AFR:llä paukkua on bensa-miehellä liki maksimit ja Wiinamäen mies konttaa taas!  ;D

Mutta on siellä säätämisessäni takana paljon muutakin!

Wiinalla starttaaminen vaatii LH:ssa vähintään kolmen kartan säätämistä keskenään sopiviksi. Samaten tyhjäkäyntiä pitää ruuvata vaihdepäällä ja vapaalla. Samaten sen soppia P/D asennoissa (erillisissä kartoissa). Ja tämäkin vielä lämpötilan funktiona kaikissa.

Tässä purkin tyhjäkäynti osastoa.  21 karttaa, joista osa toimii ja osa ei. Osaa luetaan, vaikkeivat ne mitään teekkään. Mutta tämän vahvistaminen vaatii sitä aikaa ja tupakkia.


Kiihdytysparametrit ovat oma sekamelskansa! Siellä on ainakin kolme toimivaa karttaa, jotka sekaantuvat kiihdyttämiseen ja moottorijarrutukseen. Sitten "himaan nilkutus"-moodi tuo soppaan vielä omat sikuna-alkoholinsa! :facepalm:

Puhumattakaan purkin rakkaudesta lambda 1:n ja sen parametreistä. Niitäkin on parisen kymmentä erilaista. Ajastimia päälle lambda-säädön nopeudelle ja askeleille. Omassani painellaan lambda 1:ssä vielä ahtojenkin puolella vakiovauhdissa, kiihdytyksessä sitten aletaan kaataa Wiinaa koneeseen. Tässä taas joutuu säätelemään PID-säädintä, jotta homma pelaa oikein. Tosin PID:ssä on vain viisi karttaa!  :idiot2:

Samaten olen hämmästellyt kuormatiedon modifiointia ja sen vaikutusta sytytysennakkoon, koska LH kertoo EZK:lle kuinka suurella kuormalla kone käy. Joten sieltäkin voi epäsuorasti modifioida syttykäppyrän käytännössä.

Skaalattujen suuttimien kanssa pitää osua tasan tontille, ettei LTFT-arvo ala vetää soppia johonkin suuntaan, jolloin homma kusaisee pääkorjauskartassa iloisesti ajan kanssa ja vedot katoavat.

Tässä kesän aikana meinaan tutkia tuota TPS-osiota ja ihmetellä mitä LH tykkää kun sille tarjoaakin tietoa oikeasta potikasta ja kaasupolkimen asennosta. Sillä alustavan hämmästelyn mukaan LH näyttäisi tajuavan sitäkin ainakin koodin osalta. Raudasta en osaa sanoa vielä varmaksi, kun en ole sitä siltä osin niin tarkasti hämmästellyt.

Että, sellaisessa suossa tarvon!  :idiot2:

On tämä kyllä melkoista pontikan keittämistä ilman mitään käsikirjoja! ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #415 : 11.05.2014, 14:36:07 »
Tuli tässä mieleen, että kannattaisiko rakentaa "testipenkki", jossa voisi potentiometreillä ja kytkimillä säätää anturisignaaleja ym.?
Näin pääsisi käsiksi ääritilanteisiin ja olisi muutenkin kätevämpi, kun ei tarvi viinaa polttaa.

E: Kun voihan se olla niin, että joitain karttoja luetaan/käytetään vain hädänhetkellä.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2014, 14:58:23 kirjoittanut järviin »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #416 : 11.05.2014, 15:33:21 »
Tuli tässä mieleen, että kannattaisiko rakentaa "testipenkki", jossa voisi potentiometreillä ja kytkimillä säätää anturisignaaleja ym.?
Näin pääsisi käsiksi ääritilanteisiin ja olisi muutenkin kätevämpi, kun ei tarvi viinaa polttaa.

E: Kun voihan se olla niin, että joitain karttoja luetaan/käytetään vain hädänhetkellä.

Kyllähän sen testipenkin voisi rakentaa, mutta pelkkä potikka/kytkin viritelmä ei auta esim. startin simuloinnissa, vaan siihen tarvitaan signaalitietoja, jotka muuttuvat toistensa suhteessa. Kuten kierrosluvun nousu IMMun signaalin keralla oikealla tavalla. Toisaalta sitäkään minun ei tarvitse enää simuloida, koska olen säätänyt jo starttauksen kierroslukurajan lämpötilan funktiona.

Minä tarvitisin vähän hienompaa emulaatiota, jossa anturidataa pitää pystyä manipuloimaan vähän monimutkaisemmin. Ja se vaatii vähän hienomman IO-kortin ja softan vääntämistä päälle.

Kun tiedän jo hyvin pitkälle, mikä tekee mitäkin, ei se simulaattori auta yhtään esim. starttisoppien määrän arpomiseen, vaan siihen tarvitsen sen oikean moottorin ja kylmän kelin. Simulaattori ei myöskään helpota oikean kylmäkäyntirikastuksen löytämistä.

Alussa siitä olisi ollut apua mutta tässä vaiheessa säätämistä pitää simuloinnin sijasta käyttää sitä oikeaa moottoria.

Ja kyllä, LH:ssa on nilkutahimaan moodi. Sitä voi testata vetäisemällä IMMun piuhan irti. Tuolloin esim. pääpolttoainekorjauskarttaa ei lueta lainkaan. Samaten kylmärikastukset tulevat ihan omasta kartastaan.

Ja sitä paitsi Wiinan polttaminen säätäessä on mukavaa hommaa kaiken muun vastapainona! :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #417 : 11.05.2014, 15:47:00 »
Tottahan säätöjen haku vaatii sen oikean moottorin, mutta ajatuksenani olikin LH:n syvemmän toiminnan testaaminen.
Kuten esim: Mitä siellä tapahtuu, kun lämmöt alkavat nousta tai kone alkaa nakuttamaan ym.

Tai mistäpä minä tiedän vaikka tietäisitkin jo.  :)
« Viimeksi muokattu: 11.05.2014, 16:00:12 kirjoittanut järviin »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #418 : 11.05.2014, 16:46:19 »
Tottahan säätöjen haku vaatii sen oikean moottorin, mutta ajatuksenani olikin LH:n syvemmän toiminnan testaaminen.
Kuten esim: Mitä siellä tapahtuu, kun lämmöt alkavat nousta tai kone alkaa nakuttamaan ym.

Tai mistäpä minä tiedän vaikka tietäisitkin jo.  :)

Ylikuumentuessa soppia rikastetaan, Flekti menee täysteholle, eikä sammu, ennenkuin lämpötila on laskenut tai akun kenkä irti. Samaten tyhjäkäynti kohoaa 900rpm kun vaihde on vapaalla.
Ja jotain muuta, mitä just nyt en muista.

Nakuttaessa soppaa rikastetaan reilusti, tosin riippuen siitä, tuleeko naku ennen kipunaa vai sen jälkeen. Siinä vaiheessa kun se tulee ennen kipunaa, rikastus on perkeleellinen. Kone suorastaan hukkuu polttoaineeseen ja taisipa vääntötietokin pakottaa ennakot minimiinsä. Tavis nakutuksessa ei muistaakseni näin käy. 

Tavallaan epäkiinnostavia toimintoja, koska niistä pitää pysyä kaukana säätöjen osalta. Mutta siellä ne silti majailevat.
Tosin noita testailee sitten emuloinnilla mielummin kuin oikealla moottorilla.  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #419 : 12.05.2014, 15:41:33 »
Turbomoottorin mappaaminen inertiapenkissä vaatii aika paljon kokemusta. Vakionopeusmoodissa on kiva hakea peruskarttaa kohdilleen kaikessa rauhassa, kun voi valita kartoista sopivat ääripäät ja karkeasti interpoloi väliarvot.  Varsinkin osakuormien sytytysennakoiden säätämisessä vakionopeuspenkki on huippuvehje. Pakokaasuanalysaattorilla ja polttoaineen virtausmittarilla saa hifisteltyä loput. Suomesa ei taida olla montaakaan yritystä joilla olisi ko. palvelut. 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy