Carcom Oy  Ateho

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604960 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #435 : 18.05.2014, 15:13:17 »
Perjantaina oli taas todellista Moonshine motorsporttia!  :facepalm:

Tässäkin tapauksessa syy oli alkoholissa!

Olin miittiä varten menossa auton pesuun. Olin jo pesuhallissa ja pesukone oli etuovien kohdalla, kun huomasin konepellin alta nousevan harmaata savua!    :o *karkuun->

Onneksi sammutin oli takajalkatilassa, josta hamuilin sen käsiini ja valmistauduin hätäpoistumiseen takaluukun tai vapaan oven kautta!

Jäin kuitenkin kuskin pukille katselemaan tilannetta kylmärinki ahterissa ja liki hätäkivat vääntäen!  :-[

Harmaan savun määrä lisääntyi hitaasti, muttei kuitenkaan niin nopeasti, että siellä todella palaisi kovaa vauhtia, kuten autopalo oikeasti etenee, joten tarkkailin tilannetta pitäen kokoajan mielessä suunnan mistä sännätä ulos jos jotakin tapahtuu!

Olipa muuten elämäni pisin auton pesu, heti pesun loputtua starttasin auton sammutin kädessäni ja ajoin vauhdilla ulos!

Auto sammuksiin ja flekti jäi II-nopeudelle puhaltamaan! Tiesin heti mistä on kyse, sillä II-nopeus käynnistyy vain silloin kun moottorin lämpötila ylittää 115C arvon, se että flekti puhalsi myös virran pois päältä vahvisti asian.

Konepelti ylös ja sieltähän se vika löytyi heti! Turbolta paisarille menevä letku ruiskutti pakosarjan ja turbon päälle jäähdytysnestettä! :facepalm:

No, tämä on nyt kolmas letku-rikko auton historiassa, joten täytyy vaihtaa kaikki muutkin letkut ja putket! :facepalm:
Vaihtamatta on vain alavesiletku, syyläristä paisarille hässäkkä, öljynlahduttimen letkut ja lämppärin kennon paluuletku!
Joten täytyypä katsella noista do88.se valikoimista sopivat silkkari letkut!

Ja mitenkö tämä oli alkoholin syy? Siksi, että se alkoholin pirulainen oli syynä harmaaseen savuun ja pirulliseen säikähtämiseen!

Jos alkoholilla ei olisi ollut osuutta, olisi höyryäminen heti tunnistettavissa!  :P


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #436 : 19.05.2014, 14:20:33 »
Lastu toimii bensalla myös ihan hyvin, kunhan säätää muutaman asetuksen kohdilleen.

Tosin Wiinaksien asetuksilla käynnistys on "hitusen" raskas, kun kone meinaa hukkua bensaan ensimmäisillä käynnin hetkillä. Mutta laittamalla bensan käynnistysasetukset, kone käynnistyy oikein oivasti!

Veto on bensiinillä huomattavasti pulleampaa ja pehmoisempaa. Wiinan kiukku (rähinä-wiinaa) puuttuu kokonaan. Vaikka säädöt olisivat kummallekkin niin optimit kuin osaan hieroa ja kykenen hieromaan.  :P

Vartin vedossa bensalla mennään öljynwatkainta kuumentaen se 16s /142km/h ja Wiinalla 15,7s/148km/h.
Lievällä vääntökippuran modaamisella pääsee Wiinalla 15,2s/150km/h lukemiin. Tosin bensalla on turha haaveilla ennakon lisäämisestä, mitä rähinä-wiinalla voi tehdä. Ahdot täsmälleen samat Wiinalla ja bensiinillä.

Kulutuslukemat ovat bensalla omilla lastuilla jotakin aivan muuta kuin vakiovirilastulla. Poljettaessa menee hitusen vähemmän ja nätissä ajossa vieläkin vähemmän.
Tässä herää vahva epäilys siitä, että liki kuusi vuotta käyttämässäni virilastussa käväistään pikkaisen laihalla ja kone pingaa kerran tai pari ahdoille nousun aikana tms.

Hitusen laihasta nousuvaiheesta skooppi kertoo karua kieltään, sillä siellä 3000 kantturoissa käväistään hitusen laihalla voimaa ajatellen. Se mahdollistaan pingauksen tietyissä tilanteissa ja varsinkin 016 IMMu voi olla tuossa kohden ongelmallinen, sillä sen resoluutio vaan yksinkertaisesti loppuu ja säätövarat samaten, joten vakiovirilastu pitää tehdä kompromissiksi kaiken tuon osalta.

012 IMMulla tuota huolta ei ole ja vielä kun skaalaa kuormakartan oikein, niin pääsee pirun paljon paremmin ruuvaamaan sitä LH:ta kohdilleen.

Tämän osatestin (bensalla) tarkoitus oli tarkistaa säädöt siltä osin, että minulla on molemmat lastut (bensa&wiina) kunnossa ja kaikki toimii. Ja myös puhdistaa imukanavisto wiinasta tänä talvena kertyneellä moskasta.

Voisin sanoa, että yli 0,8 baarin ahdoilla 012 IMMu on välttämättömyys, jos haluaa saada kaiken sen paukun, mitä vinokoneesta on tarjolla edes vakioahtimella!
Isommalla ahtimella 016 IMMulla leikkiminen on typeryyttä sen riittämättömän mittauskyvyn vuoksi!  :buck2:

Se täytyy sanoa, että bensalla flekti käy pirusti useammin kuin wiinaksilla, joten siinä yksi syy lisää, miksi en palaa bensiinin vaki-käyttäjäksi, vaan jatkan alkoholisoituneella linjallani!  :2funny:

Tässä odotellaan vielä sitä isompaa wiinapumppua, joka postin tietojen mukaan on maannut torstaista asti  logistiikkakeskuksessa tai sitten itellan tietojärjestelmä ei vaan toimi!   :o

No, pitkäänhän olemme tienneet, että postin mainoslause on totta, "posti ei ole enää entisensä!>:(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #437 : 19.05.2014, 14:48:11 »
Hitusenko huvittaa, sillä juuri äsken itella päivitti seurantakoodin tilan!
Tosin se päivitys ilmeistyi hitusen myöhässä siihen nähden, mitä se on kirjauksen mukaan tehty!

Lainaus
Lähetys on noudettavissa Postin noutopisteestä saapumisilmoituksella tai lähetystunnuksella. Pakettiautomaatista nouto vain lokerokoodilla.
Rekisteröinti: 19.5.2014 klo 13:37:06

Taitaa itellan tyypit lukea tätä rojektia!  :2funny:

Munakuski-topiccia lukee sentään muutama toimittajakin!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #438 : 20.05.2014, 03:14:10 »
Uuden polttoainepumpun vaihto oli taas sitä pirskatin motorsporttia!   >:(  :facepalm:

Tätä raavittiin rystyset verillä sinne tankin sisälle:


Aika rutiinilla tuo tankkivarusteen irroitus sujui näin kolmannella kerralla. Vähään samaan tapaan kuin ilmastoidun merikontin lämppärinkennon vaihto! :facepalm:

Ensimmäisenä pesin koko hässäkän ulkopinnat painesumupullolla ja vedellä, pölystä yms. puhtaaksi (kokemus).

Ja putket/kautta letkut/klemmarithan aukesivat helposti, koska kaikki olivat vaihdettu rosterisiksi tammikuussa.
Kokemusta saaneena en enää irroittanut mitään muita klemmareita kuin täyttöputken, ylivuodon, paluuletkun ja sen stanan volvo-quick connektorilla liitetyn paineputken. Sähköistäkin vedin vain tavaratilan puolelta piuhaa sen verran löysälle, että tankkivarustetta pystyy käsittelemään piuhat kiinni.
Vaatiihan se vähän veivaamista, koska gynekologillakin on enemmän työtiloja kuin merikontin pumpun vaihtajalla. Sillä se täyttöputken kumi osa yrittää pontevasti pyrkiä kohti sopivaa aukkoaan ja haittaa siten hommaa, mutta sen irroittaminen on työläämpää kuin sen pois pitäminen, joten laiskana valintani oli selvä!

Tankkihan oli täynnä tietysti typeryyden seurauksena, joten sekin piti vajentaa hommaa varten ja koska tankissa oleva pumppu toimi, niin otin pumpulle sähköt tieltä takasivuikkunoiden puhaltimia varten vedetyistä sähköistä ja pumppailin tankista sen 15L Wiinaksia pihalle. Jolloin tankki vajeni riittävän paljon.
Siinä läpinäkyvillä putkilla pumppaillessani huomasin sen seikan, että putkessa virtasi kaasukuplia jonkin verran. Joten pumppu joko kipinöi kunnolla (odotettavissa) tai sitten jostakin vuotaa kaasua (tankin) sisällä, mikä on mielestäni mahdotonta painepuolella.
Tästä päättelin, että se voi olla viime viikolla ilmenneen nykimisen syy, koska tulppien vaihto ei sitä parantanut. Nykiminen esiintyy vain ahdoilla ja yli 3000rpm. Bensalla sitä ei ajoittain esiintynyt lainkaan tai se oli hyvin heikkoa. Sekuntikello sen kyllä näki ja selvästi! No, sitä selvitellään vielä, sillä se ei kadonnut pumpun vaihdolla lainkaan.

Sorvasin koko systeemin rutiinilla ulos ja koko tankkivaruste oli irti ja takalattialla alle 30 minuutin kuluessa homman aloittamisesta, jolloin tuumasin, että nopea remontti. Olin ajoittanut sen vielä illaksi, ettei olisi niin pirun kuuma ja olisi hitusen tuulista räjähdysvaaran vuoksi.
Juu, Wiina on Waarallista, sillä sen räjähdyskelpoinen alue on 0,7-19% ja bensalla vain 1-6%, joten bensan kassa hommassa voi melkein röökata pumpun vaihdossa ja viinalla tuo päättyisi tömändykseen!

Tosin tupakit yms. kipinälähteet pysykööt aina kaukana kun näiden haihtuvien polttoaineiden kanssa puljataan! C:-)

Uusi pumppu paikalleen lievästi muoveja modaten ja puhtautta noudattaen esisuodattimen asennuksessa.

Kaikki paikallaan ja sitten sähköhommiin. Pumpussa tulee pelkät piuha, joten pakista esiin kripattavat jatkoliittimet, jotka on liimasukalla. Krimpit puristellen piuhoihin ja siinähän se.  :-[

Sitten katselin, että piuhat ovat pirun pitkät, joten orkkis piuhoja pätkimään ja irroittamaan tankin läpiviennin juotoksista. Ja koska juottimena käytin wellerin pyropeniä, niin odottelin hetken että tulisi sopiva tuulen puuska puhaltamaan wiinan höyryt pois ja sitten hommiin....

Lyhennys onnistui ja kaikki muukin meni putkeen (tai niin luulin).



Sitten tankkivarustetta äheltämään paikalleen! Kiroillein ja hikoillen se meni paikailleen, vaikka välillä tuntui, etteivät kaksi kättäni riitä! Ja kuumuuskin oli armotonta vielä ennen rajua ukkoskuuroa!

Sain tankkivarusteen paikalleen ja kiristettyä käytettyäni putkimiehen liukkaria siihen tiivisteeseen, mikä on käytännössä ehdoton edellytys sen kivuttomaan paikoilleen saantiin ja mahdolliseen irroittamiseen.

Sitten viisi kertaa virrat päälle ja kuudennellä kerralla startti!

Ei edes lupausta! Ja tästä se motorsportti alkoi! :facepalm:

Volvon Quick-connector irti ja letku paikalle (kirkas) virrat päälle! MITÄ?! Ei polttoainetta putkeen! Seuraavaksi jännitemittari piuhoihin kiinni, jospa uuden pumpun tuotto onkin vähäinen isomman virrantarpeen vuoksi?
12,2V pumpun liittimeltä akkujännitteellä ja pumpun kuulee käyvän korvilla!

Perskutta!  >:(

Tankkivaruste irti ja tutkimiaan missä vika on!
Aikani hämmästelin ja vikahan oli täysin ilmiselvä vaikka sen tajuaminen kesti minuutteja! :facepalm: (näkyy kuvassa oikein selvästi).

Siitä sitten miettimään, pistänkö piuhat poikki ja laitan uudet jatkot tai liittimet? Uusia krimpattavia liittimiä ei pakista sattunut näkymään, liitinrunkoon asennettavia, vaikka tavallisia oli läjäpäin. Uusia jatkojakaan en halunnut asennella, koska ne ovat juuttaan kallita ja lisäksi pilviäkin alkoi kohota taivaalle ja kauempaa välkkyi jo hienosti!

Siitä sitten tuumasin, että vaihdetaan piuhat päittäin liittimessä! No, sitä sitten ähelsin seuraavat 15 minuuttia kädet ruvella!

Lopulta sain sorvattua kaiken paikoilleen verisillä käsillä, sillä tosimiestm ei käytä asennushansikkaita!  :facepalm:

Lopulta virrat päälle ja polttoaineen painemittari reagoi heti nostaen LH:n 1,5s pumpun käynnillä painetta hitusen, joten homma siltä osin selvä.

Viisi kertaa virrat päälle/pois ja systeemissä oli painetta sen 3 baaria. Startti! Ja tulille heti!
Hitusen räkimistä kierroksia annettaessa muutama sekunti (systeemissä kaasua) ja normaalia käyntiä sen jälkeen!

Siitä sitten kaikki kasaan minuuteissa, sillä pilvet tummenivat kovaa vauhtia ja tein rempan ulkona lämpötilan ja ilmanvaihdon vuoksi.

Testi lenkki meni hienosti ja sain videolle hienoja pilvi salamoita!

Pätkimistä esiintyy edelleen +3000rpm ahdoilla, oli sopat miten paksulla tahansa tai oli ennakkokippuraa modifioitu miten tahansa. Pätkiminen kasvaa ahtojen myötä, joten epäin syttyromuja taas!

Jakajalla/pyörijällä on ajettuja maileja takana vasta 30tkm. Piuhoilla hitusen enemmän, mutta ne eivät aiheuttaneet mitään häiriöitä, vaikka maapiuhalla hivelin niiden pintoja lähes eroottisellä tarkkuudella. Jakajan kansikaan ei hivelystä ollut moksiskaan. Kynttillät ovat uusia (300km ajettuja) ja niiden vaihto ei ongelmaan vaikuttanut.

Seuraavaksi avaan jakajan kannen ja mittaan piuhat ja pyörijän. Samaten tutkin skoopilla pumpun ottamaa virtaa, jotta näen mahdolliset bensareleen/piuhojen häiriöt!

Puolakin on nähnyt elämää yli 50tkm, joten sekin on ollut kovilla, sillä avosandaaliatm kone on saanut reippaasti yli 500 vartin stripin verrran säätösession aikana!

Täytyy tässä taas hämmästellä tätä motorsportin määrää yhdessä pumpun vaihdossa!

Tosin tämä pumpun vaihto oli puhdas "performance" muutos, IMMun ja suuttimien lisäksi. Cooleri on itsestään selvä asia ahtojen nostajalle vakion ominausuuksien vuoksi.

Ps. Wiina kirvelee vittumaisesti käsien avohaavoissa!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #439 : 21.05.2014, 21:10:19 »
Mutta takaisin tähän motorsporttiin! Sillä sitä oli taas tänään kotitarpeiksi!

Vaihdoin jakajan kannen, pyöriän ja kaikki syttypiuhat! Syy nykimiseen selvisi heti, kun olin irroittanut jakajankannen!
Eilen olin vaihtanut jo tulpat!



Siinä primäärinen nykimisen syy!
Jo toinen jakajan kansi, joka halkeaa kotterossani, joten tutkimpa härvelin tukikumeja.

Sekundäärinen nykimisen syy oli yli rikkaat sopat, sillä se 8-pätkän tarvikepumppu, joka vielä eilenmajaili tankissani,  oli antautumassa pikkuhiljaa, eli tuotto ei riittänyt meikäläisen alkoholisoituneen kotteroni janolle isommilla kierroksilla/kuormilla.  <Kippis>

Nykyinen pumppu riittää 2*suuttimien verran!

Tavallaan sama tilanne, kuin tammikuussa vaihtamani boschilaisessa, joka porsi sitten aprillipäiväksi!  >:(

Tämän vuoksi sen nykimisen syyn selvittäminen vaati "hiukan" testailua ja pähkäilyä!

Soppakartoissa laskeudutaan huomattavasti pienempiin lukemiin yläkuormilla, sillä olin aluksi kuvitellut, yläpään rikastamistarpeen johtuvan siitä, että sopeutumat vetävät perussoppia isoilla kuormilla laihalle, mutta siitähän ei ollutkaan kysymys, vaan siitä, että pumppu antautui pikkuhiljaa ja sen tuotto laski, sillä jouduin rikastamaan soppia n. 27 pykälää keskimäärin.

Nyt kun pumpun paine ja tuotto ovat riittävät, niin sopat menevät pumpun vaihdon jälkeen yläkuormilla niin paksulle, ettei ponneton puola jaksa lyödä kipunaa pytyssä, vaan se jää syttymättä ja siitä tulee nykäisy sekundäärisesti.

No, tälläistä se motorsportti sitten on!  :P

Edit:

Joten muistutan kaikkia alkoholisoituneita kuskeja/ajokkeja, eli pumput riittävän tuottaviksi kun wiinan kanssa lutraillaan!
Tai krapula voi iskeä pumpulle sellaiseen aikaan, kun sitä vähiten kaipaisi!  ;)
« Viimeksi muokattu: 06.02.2015, 19:00:11 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #440 : 21.05.2014, 23:44:09 »
Oletko muuten koskaan mittaillut polttoainekiskon painetta vaimentamattomalla mittarilla ajossa?
Aika järkyttävää katseltavaa. Ainakin LH:ssa.

Empäs osaa sanoa, onko mittarini, jolla polttoaineen painetta olen tutkiskellut, vaimennettu vaiko vaimentamaton mutta se ei kuitenkaan vapise, kuten viallisella paineensäätimellä entisessä lankussani.

Mittari on alunperin rengaspainemittari, joten en tiedä onko se vaimennettu.
Tietysti jos tarpeeksi tarkalla mittarilla mittaa, niin jokaisen suuttimen aukeamisen näkee siitä.
Tällä hetkellä käyttämäni pumpun tolkuton (320Lph) tuotto takaa suhteellisen stabiilin paineen suutintukkiin.
Itseasiassa tarkistin eilen paineen ja totesin, että se nousee nopeasti tyhjäänkin polttoainelinjaan verrattuna vakiopumppuun.

Kun näitä moottorimappauksia tekee, niin ei oikeastaan ole mittauksia joita ei tarvita.

Totta tuokin! Repsikan penkillä on säätämisentm aikana aina skooppi, jolla tutkin lambdaa ja valittua parametriä.  Lisäksi tutkin läppärillä aina kulloinkin valittua parametriä LH:sta. Viisarimittari (lambda) on säätämisen aikana aina näkyvissä.





Asiasta kukkaruukkuun.  LH:n IMMun singaali viedään samalle piirille kuin lambda signaali, vierekkäisiin nastoihin vieläpä.
Piiri on joku Boschille tehty custom-piiri ja siitä lähtee datalähdöt suoraan CPU:lle, joten veikkaan piirin sisältävän AD-muuntimen. Joten LH tietää tarkalleen mitä lambda-anturi antaa ulos. Eriasia on, tehdäänkö sillä tiedolla mitään erityistä?

PID-säädintä modaamalla asiaan voisi puuttua haluamallaan tavalla. Kun tuossa PID:ssä on neljä 5*5 karttaa joista voi skaalata kaiken (X/Y suunnat).

Lisäksi yksi 6*6 kartta on jäänyt arvoitukseksi, ainakin vielä!  ;)

Sitten siellä on sopan modaamiseksi kaksi 5*5 karttaa, joita alunperin on käytetty GT koneissa pakolämpöjen mukaiseen soppien säätöön ja ne ovat koodissa aktiivisia tällä hetkelläkin. Ne ohjautuvat ilmeisesti pinnin 29 mukaan (muissa bineissä), omastani en tiedä, sillä en ole asiaa tutkinut tarkemmin...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #441 : 30.05.2014, 03:42:22 »
PLX:n laajakaistaanhan saa niitä lisämokkuloita ahtopaineelle, öljynpaineelle(jota on käytetty myös bensanpaineen mittaukseen), egt, vedenlämpö, imuilmanlämpö, kenties muitakin(?).

Ahtopainemittari on ollut kojelaudalla jo vuosia, joten sitä en tarvitse. Öljynpainemittariakaan en tarvitse, koska paineanturi toimii hienosti. Bensanpainekkin on siinä ja hänessä. Sitä tarvitaan vain ongelmissa. Vedenlämpö on mittaristossa. Imuilman lämpötila ei kerro oikeastaan mitään muuta kuin coolerin tukkeutumisesta ulkoisesti.

Ja koska coolerini on niin pirusti ylimitoitettu (+500hv), kuten polttoainepumppunikin (1000hv), ne tuskin aiheuttavat heti huolta. Suuttimetkin ovat sarjassa "niitä en aio ylittää", koska ne riittävät +300hv tehoihin bensalla 0,65 BSFC arvolla, 80% pulssisuhteella. Jos suuttimet vedetään tappiin, niin bensiinillä ne riittävät "vain" 370hv:n tehoihin 95% pulssisuhteella. Wiinalla ne riittävät oikeasti sinne 300hv tehoihin, kun kaikki revitään irti 95% pulssisuhteella.

Ainoa, mitä minulla ei ole ylimitoitettu, on ahdin ja putkisto ja sekin siksi, että haen 13c:n oikeita rajoja. Tosin katti vaihtuu ilmeisesti maseratin bi-turbon 3" versioon, joka lienen hengittää paremmin kuin vakio!  ;)

Ainoa mittasuure, jolle minulla ei ole suoraa mittaria, on pakokaasujen lämpötila ja se on oikeastaan se minulle kiinnostavin asia. Epäsuorasti voin mitata sitä pysähtymällä vedon jälkeen ja mitata IP-lämpömittarilla. Tosin se antaa käsityksen vain termisestä kokonaiskuormasta.





Takaisin siihen pirskatin motorsporttiin!

Palasin kartasta versio 2.109 takaisin 2.87, kun sain vihin nykimisen syystä tulpan, piuhojen ja kannen/pyörijän vaihdon jälkeen. Yksi tulpanhattu oli taas löysällä (3 pytty). Tuntuu olevan vakio-omituisuus meikäläisen tekemissä piuhojen tai tulppien vaihdoissa. :facepalm:

Vaikka tarkistan aina vaihdon jälkeen, että kaikki on kiinni, niin joku tulpan hattu pullahtaa irti jossakin vaiheessa avosandaalintm jälkeen. Syy on minussa ja piuhoissa. Piuhat ovat pirun tiukkoja hatuistaan ja pirun vaikeita painella kunnolla paikoilleen sekä tulpasta, että jakajasta. Joten rutiininomaisesti tarkistan ne jokaisen irroituksen noin tonnin jälkeen, minkä kokemus on osoittanut hyväksi toimintamalliksi.

Tulpan piuhat ovat sinisiä silkkari janmor-piuhoja, jotka ovat toistaiseksi kestäneet meikäläisen avosandaalintm kaikkein parhaiten vaurioitumatta lämmöstä yms.
Mekaanisesti piuhat kestävät käsin käsittelyä, mutteivät mitään työkalua (pihdit tms.) joilla tulpanhattu on helppo painaa paikoilleen.

Jotain kertonee pytyn paineista baarin ahdoilla se, että kipuna hyppää paljon mielummin tulpanhatun pienestäkin vauriosta kanteen, kuin tulpassa pytyn sisällä (+2cm)!  :o
Läpilyöntijännite kun kasvaa paineen funktiona, toki polttoainekkin vaikuttaa omilla mausteillaan siihen.

Joten isommilla paineilla ahtavien pitää oikeasti huoli näistä asioista!  :hello:

Ja kyllä! Koneeni kilahtaa iloisesti vaihdossa, kun kierrokset tippuvat siihen 4trpm lukemiin täyskaasulla, vaikka minulla on syttylastu, joka lienen erittäin yleinen harrastajien piirissä kotomaassaamme!

Tuossa tilanteessa ahdot piikkaavat hitusen ja pirun nopeasti (alle mittarin ja lambdan reagointi-nopeuden), joten soppaa tulee lisää ja Wiinalla tehot tippuvat. Bensiinillä moisia ilmiöitä ei edes huomaa kuin soppien noususta. Wiinamäen mies, joka repii niitä viimeisiä koneja tallista pihalle, huomaa sen mittareista ja kellosta!

Syttylastun osalta olen käyttänyt hitusen aikaa ja ajatusta, vaikken olekkaan saanut aikaiseksi tilata VAG-com kaapelia K-linjan lukemiseksi, jotta saisin torgue-tiedon hilattua boxista pihalle.
Olen tosin veivannut vääntökippuraa LH:n puolelta "jonkin" verrran erisuuntiin.

Syttylastun kartta alkaa pikkuhiljaa syntymään, kun olen verrannut Volvon vakioita ja muutamaa optimi-käppyrää verraten. Tietenkin eri malleista, koska ysin osalta minulla ei ole kuin niiden mallien käppyrät, joita on myyty yleisesti kuluttajajille.

Myynnissä olevat EZK lastut eivät kiinnosta, sillä ne ovat käytöksen perusteella liki samoja, kuin se, jonka sain vuosia sitten vaihtokaupassa ja jaoin muutaman foorumilaisen kanssa.

EZK:n vakiolastussa on tiettyjä järjettömyyksiä, jotka selittyvät turbo+ sarjalla.

Kun vääntelin sopat turvallisiksi siellä "kilinä" alueella ja asetin muut parametrit Woimaa ajatellen, pääsen sinne korkeisiin 15s aikoihin 0,9 baarin paineilla. Mutta hiuksenhienolla siinä mennään koko ajan, bingaako vaiko ei?!  :-\
Jos bingaa, liki sekunti pois, jos ei, hyvää wiinalla wetoa!

Märällä asfaltilla taka-gummit saavat sikaa (mikaa) oikein kunnolla alle 4trpm, kun vääntökippura on asetettu sinne 0,8 baarin mukaan, ilman pingausta! :-[
Tästä syytän tunnotonta tomaattia, enkä avosandaaliatm:buck2:

Seuraavaksi, kun ehtii ja jaksaa/viitsii, virittelen mittarini sinne naku-anturille nakun spektrin määrittelemiseksi ja kaivan sen EZK:n esiin ja istutan sinne seuraavan viritelmän, jotta se 3800-5000rpm kilinä saadaan kadotettua!  :arkkupakastin:

Mikä tuntuu olevain muillakin wäärinwirittäjillä vaivana.  :(

Jos joudun avaamaan kannen uudelleen, niin kairaan sen palotilat uuteen uskoon tämän saatanallisen säädöntm lopettamiseksi!  :facepalm:

Syttykarttojeni vuoksi se hellekeli on myrkkyä koneelle! Pakkanen on nastojen kodista katoamisen aikaa! :D

Tälläistä motorsporttia tällä kertaa!  :-[


Ps. vähemmällä säätämisellä pääsee, kun ei asioista ymmärrä/välitä tai on rahaa käyttää motorsporttiin! Mutta minä köyhänä, raavin ajatuksella ja työllä irti sen mitä romuistani voi saada ilman moottorien rikkomisia!  :idiot2:

EIhän tässä mitään järkeä ole! Mutta onko missään harrastuksessa?  :uglystupid2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #442 : 30.05.2014, 04:54:38 »
Pöh. Paljon kivempi tehdä kolme konetta kesässä kun säätää oikeasti vehkeet kohdalleen.  :nohnoh

Suomessa muutenkin säätämisen taso yleisesti on ihan paska verrattuna esim. Ruotsiin.
esim. vertailuna Fordin ikivanha ohc (ja cologne v6) vakio kunnossa, kestää naapurilla yli 2x tehoja ahdettuna verrattuna Suomessa.  :D

Koskaan ymmärtänyt miksei Suomessa yleisesti perusasioita hoideta kuntoon? Imulämmöt, pakopaineet, SYTKÄ, BENSA. :hello:

Muutenkin ajetaan ihme lastuilla... Tai tehdään lastut kun autossa mekaanista vikaa, jolloin ne on ihan hukassa ja syytetään lastuttajaa. Tai annetaan auton tietoja ja odotetaan sen välityksellä postista toimivaa lastua. Ei ole mahdollista mitenkään, vakiossa kylläkin sielläkään ei saa kaikkea ulos ja turvallisesti/järkevästi, koska auto on aina yksilö.

Hauskasti Volvo piireissäkin voi pistää vaikka 4" imm ja 2000cc suuttimet ja kyllä LH hoitaa. Silloin kaikki kohdallaan.  :2funny: Harmi vain että todellisuudessa ruisku on aivan hukassa, ja tilanne about sama kun ruiskun tilalle nakattu tuplakaasarit pölyyntyneestä hyllystä ja alipaine jakaja olettaen, että toimi ne samat osat 80 luvulla papan vapari Fiiatissakin.  ;D

Olen puhunut. Yrittänyt vältellä tätä purkausta, mutta nyt se tuli.  :idiot2:

-Wäärin wirittäjä 2

ps. Mulla on sulle Miikkani™ katin lisäksi myös VEMS:in laajakaista/pakolämpö mittari.  ;)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #443 : 30.05.2014, 12:03:36 »
Onko herroilla nyt jotain henkilökohtaista jotain lastuttajaa vastaan?

On niitä kaikkia, jotka väittävät tehneensä lastun isoille suuttimille ja 012 IMMulle ja kuitenkaan eivät ole sitä tehneet oikeasti!  >:(
Tämä ei liity keneenkään yhteen henkilöön, jos sitä tarkoitit, vaan kaikkiin, jotka väittävät tehneensä jotakin, mitä eivät ole oikeasti tehneet!

Mainitsematta edes erästä ************ lastupajaa, joka tekee "lastun" vakiokartoilla ja muuttaa ainoastan vääntökäyrää, muuttamalla pelkästään "torque adjuster"-vakiota, todellinen "eko"-lastu siten!  :facepalm:

Eipä ihme, että jengi valittaa lastun joskus pingailevan!  :idiot2:

Eräs ison veden tuolla puolen oleva lastun myyjä sentään on yrittänyt tehdä töitä karttojen puolella sovittaakseen 012 IMMun ja isommat suuttimet, mutta silti perusasiat ovat täysin hukassa, mutta lastuja myydään silti.  :-[

Tuosssa lastussa ei ole esim. käynnistysrikastuksiin kajottukkaan, eikä sen puoleen kylmäkäyntirikastuksiinkaan, jotka ovat Wiinalla lutratessa vitaaleja täällä pohjolassa. Jossain arizonassa tms. niihin ei ole tarvetta kajota lainkaan jostain kummallisesta syystä.  :idiot2:

Yhdessäkään tietämässäni "isojen" suuttimien lastussa ei ole yhtään soppalaskennan vakiota muutettu!  :buck2:
Mistä löytyy LH:n lastu -012IMMulle ja 800cc/min suuttimille bensalla tai Wiinalla?    ???

Markkinapaikalla on myynnissä Volvo leimalla olevaa pyöreää 3" kattia. vin vink.

Missä siellä?  :o
« Viimeksi muokattu: 30.05.2014, 12:05:30 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #444 : 30.05.2014, 16:02:35 »
Onko herroilla nyt jotain henkilökohtaista jotain lastuttajaa vastaan?

No sanotaanko näin että harvassa on miehet jotka ymmärtää ja tietää moottorien säätämisestä sekä ohjausboksien sielunelämästä. Ja sitten tarvitaan laitteet. Prommerilla ja sekkarilla ei ihan kuuhun mennä.

Jänniä tapauksia on kuullut lastukauppiaista. Lastu on saattanut olla vain jokin toinen vakiolastu. Mutta kyseessä ei ole ollut suomalainen lastu.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
LH:n virittäjän muistilista
« Vastaus #445 : 30.05.2014, 16:47:26 »
LH:n kanssa virittämiseen tekemiseen täytyy tehdä vähintään seuraavat asiat, jos haluaa tehdä sen oikein.

Mekaanisesti:
1. Itsestään selvästi, vakiota (318cc/min) isommat suuttimet, jotka loppuvat ~200hv:n tienoilla täysin.
2. 012 IMMu, koska 016 loppuu 0,8 baarin kohdalla

Lastussa:
3. 012 IMMun linearisointikäyrä lastuun kääntöpisteineen
4. Säätää LH:n suutinvakio #4 kohdilleen suuttimien mukaan
5. Hienosäätää pääkorjauskarttaa asianmukaiseksi (vakiossa erään alueet laihalla/rikkaalla)
6. Skaalata kuorma-asteikko ahtojen mukaiseksi
7. Hienosäätää vääntökäppyrää polttoaineesta riippuen (vapaaehtoista, mutta suositeltavaa Wiinalla).

Wiinalla sitten käynnistys ja kylmäkäyntirikastuksia yms...

Tässä ne perusasiat, jotka täytyy tehdä, jotta homma toimii oikein.
Näillä näkymin vain kohta 5 on suoritettu ja äärimmäisen harvoin 1, 2 & 3.

EZK on sitten oma lukunsa ja palaan siihen kliinisten eläinkokeiden jälkeen.

LH:n tyhjäkäyntiomituisuuksien säätäminen onkin sitten oma pilkun rakastelunsa automaagimiehillä....   :D

No sanotaanko näin että harvassa on miehet jotka ymmärtää ja tietää moottorien säätämisestä sekä ohjausboksien sielunelämästä. Ja sitten tarvitaan laitteet. Prommerilla ja sekkarilla ei ihan kuuhun mennä.

Hyvin sanottu!  Minäkään en kuulu heihin, jotka ymmärtävät yhtään mitään moottorin säätämisestä, sentään ohjausboxin sielunelämästä olen hitusen (hyvin pienen) hajulla. Ohjelmiston puolesta olen pihalla kuin lumiukko.  :-[

Sekkarilla ei todellakaan kuuhun mennä! Tai oikeasti mennään, pirun tarkalla sellaisella tosin ja tarvitaan siihen funktiolaskin lisäksi!  ;D

Prommerilla sentään saa poltettua lastuja!  :buck2:

Jänniä tapauksia on kuullut lastukauppiaista. Lastu on saattanut olla vain jokin toinen vakiolastu. Mutta kyseessä ei ole ollut suomalainen lastu.
Samoja tarinoita olen kuullut ja nähnytkin niitä binejä. :facepalm:
Enkä minäkään puhu Suomalaisista lastuista.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #446 : 30.05.2014, 18:27:36 »
No sanotaanko näin että harvassa on miehet jotka ymmärtää ja tietää moottorien säätämisestä sekä ohjausboksien sielunelämästä. Ja sitten tarvitaan laitteet. Prommerilla ja sekkarilla ei ihan kuuhun mennä.

Jänniä tapauksia on kuullut lastukauppiaista. Lastu on saattanut olla vain jokin toinen vakiolastu. Mutta kyseessä ei ole ollut suomalainen lastu.

Ei olla ison veden takana vaan kohtalaisen pienen lätäkön, mutta hituningiltahan löytyy ainakin ihan pätevä kaveri joka ymmärtääkin aika paljon LH:n päälle. Eli puhe mr. FRPE:stä.

Ollut mies mukana aikalailla tuossa LH:n bricksinkin ja ecuprojectin meiningeissä mukana, sekä oletettavasti siltä mieheltä on jopa aikapaljon mikaninkin tietoa peräisin ;) Joten en ihan kaikkia lastuja noin vaan haukkuisi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #447 : 30.05.2014, 19:19:47 »
Ei olla ison veden takana vaan kohtalaisen pienen lätäkön, mutta hituningiltahan löytyy ainakin ihan pätevä kaveri joka ymmärtääkin aika paljon LH:n päälle. Eli puhe mr. FRPE:stä.
Juu, Fredrick ymmärtää kyllä LH:n päälle paljonkin. Hänen lastujaan minulla ei ole ollut kunniaa tavata.

Ollut mies mukana aikalailla tuossa LH:n bricksinkin ja ecuprojectin meiningeissä mukana, sekä oletettavasti siltä mieheltä on jopa aikapaljon mikaninkin tietoa peräisin ;) Joten en ihan kaikkia lastuja noin vaan haukkuisi.

Itseasiassa, eipäs ole!   :hello:

Itse olen suurimman osan asioista opiskellut LH:sta.   :pomo:
Volvon manuaaleista löytyy yllättävän paljon dataa LH:sta ja EZK:sta, kun ne jaksaa lukea lävitse.

Säätämisestä olen opetellut sitten ihan tunerpro:n avulla omin pikku kätösin. Toki hexa-editorillakin olen silmäillyt binääreitä "hitusen". Tarkistussumman laskentaan alussa käytin Ipdownin LH editoria ja nyt ihan tunerprota.

Tosin se täytyy myöntää, että Jaybreeze, Ipdown ja Beepee:n muihin bineihin rakentamat XDF:t ovat auttaneet minua suuresti ja olen siitä sitten rakentanut oman 954 binin XDF:n. Kunnollista XDF-tiedostoa ei 954:lle ole saatavilla. Puhuin muuten juuri äsken Jaybreezen kanssa aiheesta ja hän on erittäin kiinnostunut löydöistäni!

Tällä hetkellä oma XDF on versiossa 38.

En minäkään kaikkia lastuja hauku, mutta ne mitä olen hankkinut ovat jossakin määrin kötöstyksiä kaikki!

Kuten sanottu, mistä saa valmiin lastun 800cc/min suuttimille ja 012 IMMulle?   :o

Tai Wiinalle? Jos sellaisen olisi saanut, olisi minultakin jäänyt kuutiometri tai pari Wiinaa polttamatta!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #448 : 30.05.2014, 22:19:22 »
Mitä/kenen tekemiä muuten on nämä kuuluisat "lastut"? Ihan sillä että tietää vältellä.

Tällä hetkellä ei yhtään kunnollista ole tullut itselleni vastaan...

Miiiikkani™ tuossa ylempänä kertoi perus asiat mistä on pakko lähteä liikenteeseen, tai muuten menee vituiks.

Tai no voihan sitä ajaa nakuttavalla autolla, paljon kuluttavalla jne. Mutta onko siinä järkeä... Tai edes ylistää niitä lastuja kun ei ihmisillä väliä.
Tosin jos tekee noin niin se on sitä "oikeata" virittämistä.  ::)

T. Wäärin wirittäjä 2

ps. Lyhyt vastaus: tuskin kenelläkään kunnollisia lastuja (vielä?), aja siis itse omasi? Koska niitä ei voi kukaan ilman ajamista/tiedonkeruuta tehdä muutenkaan.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #449 : 30.05.2014, 22:40:55 »
Itseasiassa Stonilla on ollut jo jonkin aikaa myytävänäkin E85 lastuja! Kartoista en tosin tiedä minkälaisia pitää sisällään.

Tiedän....

Ne noudattavat tietääkseni samaa "konseptia",  -012 IMMu, 630cc suuttimet ja that's it!
Ei käynnistysrikastuksia, ei kylmäkäyntirikastuksia wiinalle sopivina ja niin edelleen...
En tosin 100% varma, mutta kaikki muut joihin olen törmännyt noudattavat "konseptia".


Bensalla konsepti toimii näin: 012 IMMu ja n. 450cc/min suuttimet, ei muuta!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Carcom Oy  Ateho