Proturbo  Autodiagnoosi

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604986 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #525 : 03.07.2014, 03:03:14 »
Nyt se sitten tapahtui!



Ai mitäkö?
Kova lastu on kiinnin LH:ssa!      :hello: :hello:

Hyvästi olematon moottorijarrutus! Tervetuloa Woima!  :3/4 jättää sen:

Tosin siihen täytyy tehdä yksi muutos vääntökippuraan, kun menin laittamaan liian konservatiiviset arvot tähän säätö-sessioon!  :buck2:

Kyllä se Woima ja taloudellisuus asuu ennakossa! 

Kyllä tuo EZK on pala kakkua LH:n verrattuna! Siinä voi tyytyä pelkkään yhden kartan säätämiseen, mitä LH:ssa ei pysty edes kuvittelemaan tekevänsä (ainakaan Wiinalla).

Mukavasti motari-nopeudesa sopat ovat 1,1 kohdilla ja ennakkoa on +4X astetta. Hienoa näyttää keskimmäistä sormea itu-hipeille!

200km testilenkin kulutus 19L satasella, vaikka avosandaaliatm, käytettiin n. 20% ajasta! Ja reilua puolikaasua käytettiin toiset 30% ajasta. Loput siirtymiä pintakaasulla! Todellinen eko-lastu siis!

Ahtojen rajan nopeus on tällä hetkellä 165km/h ja sen jälkeen siirrytään paineille (niille vähille).  :D
Satasen nopeudessa tasamaalla alipainetta on imusarjassa 0,5 baaria tuon pashan mittarin mukaan, mutta tärkeitä onkin ne muutokset, eikä absoluuttiset arvot tällä kertaa.
Alunperin tuolla moottorilla 0-painella päästiin 129km/h nopeutta, sitten 154km/h ja nyt hitusen kovempaa!  *taavih->
Joten edistystä tapahtuu kokoajan!

Tissi-kuvat jätän julkaisematta ja pidän ne tästäkin eteenpäin ominani, sillä jokainen ajakoot syttykarttansa omaan autoonsa itse!  :pomo:

Voin sanoa, että muutoksia edelliseen julkaistuun on melkoisen paljon. Kyllähän silläkin menee ja etenee, mutta optimi-pavusta se on riittävän kaukana ja pingaa kevyesti tietyillä kuormilla.


Saatanallinen säätäminentm alkoi sitten EZK:n osalta!  ;D
Sillä meinaan käydä käsiksi EZK:n samalla tarmolla kuin olen LH:n kanssa vääntänyt!


Tässä pienet "tissi-kuvat" nakutuksesta!  ;)



Ehta pikkuinen pingaus.


Parit pienet "kevyt" pingaukset työtahdin lopussa.


Toinen "kevyt" pingaus.


Kevyt nakutus työtahdin aikana tuntuu olevan tuon pirskatin vinokoneen kannen "ominaisuus" kuormitettuna!
Eli moottorille tuntuu olevan "normaalia" nakutella kevyesti kokoajan kuorman alla!
Tai kannen ominaisuushan tuo on ja esiintyy erityisesti kuumalla koneella, joten kannen palje-alueita saa pyöristää ihan asiallisesti tai tyytyä elämään tuon karkean käynnin kanssa!  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #526 : 03.07.2014, 10:15:57 »
Melko laihalla seoksella menee jos lambda on 1,10.  Vaikka kuuluisa keskisuomalaisen "lastuttaja" sanoi ettei ennakoilla ole mitään vaikutusta kulutukseen voisin kuitenkin olla samaa mieltä kanssasi.  ;)  Itse ajalen bensiinillä 38-39 ennakoilla ja 1.02 lambdalla. Kulutuksessa päässee sievällä ajolla alle 10L/100km.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2014, 16:15:46 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #527 : 03.07.2014, 16:01:34 »
Melko laihalla seoksella menee jos lambda on 1,10.

Jep, hoikallahan se on! Mutta niin on tarkoituskin!  :hello:
Hoikemmallakin sen saisi menemään, mutta siinä vaiheessa papu alkaa katoamaan kiihtyvällä tahdilla.   :-[

Vaikka kuuluisa keskisuomalaisen "lastuttaja" sanoi ettei ennakoilla ole mitään vaikutusta kulutukseen voisin kuitenkin olla samaa mieltä kanssasi.  ;)  Itse ajalen bensiinillä 38-39 ennakoilla ja 1.02 lambdalla. Kulutuksessa päässee sievällä ajolla alle 10L/km.

Hm...  Ennakoilla ei ole vaikutusta kulutukseen?  :facepalm:

Millähän se taloudellisuus tehdään, jos ei ennakoilla?  Koska ennakossa asuu woima, se määrää myös sen miten pienellä polttoainemäärällä sitä papua saadaan irti.

Jos tuo "lastuttaja" on tuota mieltä, niin kulutushan ei nouse yhtään, vaikka ennakot muutettaisiin myöhästykseksi!  :pomo:
-10 astetta YKK:n jälkeenhän ei tuon väitteen mukaan lisäisi yhtään kulutusta!  :idiot2: :buck2:

Näillä näkymin sen 10L/100km toteutuu Wiinalla, mutta vaatii sitä, että avosandaalitm jätetään kotiin!  :D

Mutta olkaamme yhdessä wäärin wirittäjiätm, joten laihennetaan soppia ja lisätään ennakkoja!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #528 : 03.07.2014, 16:15:08 »
Hm...  Ennakoilla ei ole vaikutusta kulutukseen?  :facepalm:

Tarkennetaan sen verran että kyse oli sitä että jos tehtaan vakio ennakkoa isonnetaan ei vaikutusta kulutukseen. Omissa kokeiluissa ennakon muutos esim 36-39 tekee ison vaikutuksen. Auto kulkee kevyemmän oloisesti ja pakoäänet pieneni selvästi (4" ränni alusta loppuun) sekä alipaine kasvoi 0.2 bar.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #529 : 03.07.2014, 16:16:23 »
On sulla varmaa iso varatankki... tai sit ei ajeta kuin varttimailia  :)
8)
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #530 : 03.07.2014, 16:30:42 »
Tarkennetaan sen verran että kyse oli sitä että jos tehtaan vakio ennakkoa isonnetaan ei vaikutusta kulutukseen. Omissa kokeiluissa ennakon muutos esim 36-39 tekee ison vaikutuksen. Auto kulkee kevyemmän oloisesti ja pakoäänet pieneni selvästi (4" ränni alusta loppuun) sekä alipaine kasvoi 0.2 bar.

Tuo 3 astetta tekee ajossa yllättävän paljon!  Tiettyyn rajaan asti ennakon lisäys toimii ja kun rajapyykki tulee vastaan, niin se on sitten siinä.

Olen ollut hitusen konservatiivinen tuossa ennakon asettelussa!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #531 : 04.07.2014, 00:07:38 »
Tänään säädetty taas!

Säätölenkin kulutus oli vain 21,3/100km!  :hello:    Ei paha!

Ennakkoja kestää ihan iloisesti tuonne 4000 rpm lukemiin asti ja sitten näkyy skoopissa kummallisia juttuja!  :o
+4000rpm laulellaan virittäjän joululaulua!  :-[

Painettakin (kaikki mitä mitsusta saa) kestää Wiinalla ja tolkuttomilla ennakoilla tuolle +3000rpm lukemaan asti, joten epäilys on sylinterin sisäisistä lämpökuormista.

Joten tämä jannu suuntaa huomenna tulppakauppaan ja hakee lämpöarvoltaan (NGK) kylmemmän tulpan!
Tällä hetkellä koneessa on 7 (vakio 6), mutta sipaisen huomenna matkaan 8 ja 9.  Jos pingaaminen ei tuolla rauhoitu, niin kannen rakenteessa on vikaa!  :buck2:

Jos sen avomallin sandaalin jättää kotiin, niin normaalin liikenteen (kilometrikiihdyttäjät) mukana kestää alipainealueella ilman hikeä!  :o

Tästähän uhkaa tulla oikea itu-hippi ekomax lastutus!  :o ;D

No, jottein säätäminentm tähän loppuisi, niin nyt silmissä siintää OBDII-viritettävä LH2.4!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #532 : 04.07.2014, 11:14:26 »
Mittaa siitä mitsusta ulostulevan ilman lämpötila ja laske sitten painesuhteesta mikä sen hyötysuhde on. Sillä pääsee laittamaan niitä toimintapisteitä kompurakartalle ja käänteisesti katsomaan ilman massavirtausta. 

Googlaa "indexing spark plugs" kun vaihtelet tulppia. Saattaisi löytyä pikkuapuja tuohon nakuherkkyyteen.

Olitko muuten poistanut EGRn toiminnan?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #533 : 04.07.2014, 15:49:09 »
Mittaa siitä mitsusta ulostulevan ilman lämpötila ja laske sitten painesuhteesta mikä sen hyötysuhde on. Sillä pääsee laittamaan niitä toimintapisteitä kompurakartalle ja käänteisesti katsomaan ilman massavirtausta. 
Täytyypä mittailla ensi viikolla!

Hyvä pointti!  :hg:

Googlaa "indexing spark plugs" kun vaihtelet tulppia. Saattaisi löytyä pikkuapuja tuohon nakuherkkyyteen.
Olitko muuten poistanut EGRn toiminnan?

EGR oli eilisessä testissä toiminnassa, sillä ajoin 207 binillä. Täytyy nykäistä seuraavaksi bini, jossa EGR ei ole mukana!

Hm... mistäs minä saan tulppia, jossa tuon sivuelektrodin asento on tunnettu?
Olen nimittäin pistänyt jo nelisen vuotta sitten merkille sen, että tulpan asento vaikuttaa siihen, miten tulppa likaantuu tai kuluu vinokoneessa!

Lisäksi joku sylintereistä on herkempi kilisemään kuin joku muu, joten se johtunee juurikin tuosta ilmiöstä?  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #534 : 04.07.2014, 19:04:38 »
Tiimarista. Tarkotan siis että tussilla posliiniin viiva niin näkee tulppa paikallaan mihin se pytyssä sojottaa.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #535 : 04.07.2014, 19:39:32 »
Tiimarista. Tarkotan siis että tussilla posliiniin viiva niin näkee tulppa paikallaan mihin se pytyssä sojottaa.

Tussilla niitä on itekkin merkkailtu, iridiumeissa semmonen merkintä oli vakiona.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #536 : 04.07.2014, 20:59:24 »
Tänään kylmäkäynnistys generoi EZK:sta vikakoodin!  Ja vieteri oli jotenkin pitkähkö!  :o
Vikakoodina tuli 1-5-4 ja se tulee heti startissa nollauksenkin jälkeen.
Lainaus
1-5-4*   Viallinen EGR-venttiili, ohjain, johdotus tai termostaatti; Tyhjäkäynti epätasaista

Täytyy vaihtaa bini ilman EGR:ää olevaan version ja tarkkailla tilannetta!

Ja nuo tulpat sitten! Ovatkin varsin huonossa hapessa! Eikä niillä ole ajettu kuin 2 kk.
Lämpöarvoltaan 8 menivät nyt koneeseen.

Vasemmalla 4 pytyn tulppa ja oikealla sitten 1 pytyn.
Kolmosen tulppa on oudon puhdas ja nelosen todella sottainen. 

Mitäs arvon raati kommentoi noista?
   


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #537 : 04.07.2014, 21:02:52 »
3. pytyssä ollut jäähdytysnestettä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #538 : 05.07.2014, 16:09:33 »
3. pytyssä ollut jäähdytysnestettä?

Ei välttämättä! Voipi hyvinkin olla se herkimmin pingaava pytty!
Nimittäin tuo 3-sylinterin tulppa on aina ollut vähän erilainen kuin muiden, koko sen ajan mitä auton olen omistanut.




Mutta täällä pöndellä ei viitsi mitään massiivista mittaus-sessiota tehdä kun välineetkin ovat kaupungissa, niin tekaisimpa tuossa 148 binin tuonne EZK:n ja veivasin alustavasti sille sopivan XDF-tiedoston.

Olisihan sinne voinut lyödä myös 208:n, joka on kotoisin alunperin B204GT:stä.
Mutta siinä voi olla jotain 16-tappisen virityksiä? Kun en ole täikammalla tuota biniä läpikäynyt.

Mainitaan tässä vielä se, ettei EZK välitä tippaakaan siitä, minkä binin sinne sisälle iskee. Kaikki nimittäin käyvät keskenään.
Se erikoisuus EZK:ssa myös on, ettei sillä ole tarkistussummaa koodissa, joten EZK ei tiedä onko koodi edes ehyttä.
LH taas on vastaavasti hyvinkin tarkka tuosta tarkistussummasta koneen käynnistysvaiheessa. Voi sitäkin säätää reaaliaikaisesti, koska tarkistussumma kurkataan vain virtojen päällekytkemisen yhteydessä.

Nyt vikakoodeja ei tullut pikaisella testilenkillä!  :hello:

Täytynee tulpata tuo imusarjan paikka tuosta EGR:n kierrosta jos se pääventtiili vaikka hitusen vuotaa?

Tämä oli maailman helpoin EGR:n poistamistapa!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #539 : 05.07.2014, 21:17:55 »
Eikös jo a-ryhmäläisessäkin ollut 3.sylinterissä isompi suutin vai muistanko väärin? Eni vei, mullakin 3. pytty puhtain kun viimeks kantta vaihdoin vaikka 1. oli tiiviste pettänyt.
Magic ?

 

Carcom Oy  Ateho