Kulkukoira  Proturbo

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 605003 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #585 : 13.07.2014, 01:20:46 »
kylläse omaki aw vetää aika lähelle rajotinta täyskaasulla ennen ku vaihta eli nopeutta on se lähemmäs 80km/h, minkä se pakkoykköselläki kulkee.

Aski lopussa, ei ehjässä vakiossa kyllä...?  ???

Ehjä laatikko vaihtaa ihan nätisti kyllä siellä kuudessakin tonnissa, eikä silloin ole paljoakaan luistoa. T-nokalla kun omakin ysi oli varustettu, niin tuommoiset kierrosluvut olivat vain kaukainen haave, silloin oli vain "alavääntöä" (joka sekin hukkui AW:n kuminauhamaisuuteen). Sekä kickdown vaan tuppas huonontamaan suorituskykyä.
Hienosti ulvahti renkaat 1->2 vaihdossa botniaringin pääsuorallakin sekä vetää sinne about kahdeksaankymppiin kun vedetään oikeasti kovaa.

Sekä E46 suorituskykyspeksejä:

0-100 km/h (62 mph) — 5.1 s for manual and SMG, 5.5 s for cabriolet
1/4 Mile — 13.3 s @ 104 mph (167.4 km/h)

Joten isot epäilyt nyt kyllä kohdistuu jos edes suht vakiokuntonen 940 menee samoihin. Vaikka itsellänikin olisi kuinka volvolasit silmillä niin en niin hyvin itsepetosta osaa että saisin itselleni ihan kaikkea uskoteltua. Tosin Esson baarissa (nykyisin ST1:n) kuuli kyllä vaikka mitä legendoja kuinka oli kaveri päältä ajettavalla ruohonleikkurilla ajanut varttimailin kuuteen sekuntiin sekä kuinka tutuntuttu kahmi päänahkoja liikennevalokiihdytyksissä vakiolla 100A datsunilla vaikka mistä urheiluautoista.


Älä unohda, että veto ei ollut paikaltaan. Mulla ei ole tarvetta liiotella, jos ei haluta uskoa niin kokeile?

T-nokka, 1.1bar, lastut jne... Vetää vähän helvetisti enemmän ala ja keskialueella kun mikään mahti holsetti tai vapari bemari. esim. 400nm 2500-4500rpm vs 7000rpm 400nm.
Bemari joutuu kierrättää, silloin volvo on jo edellä. Bemari kun pääsee vauhtiin +100kmh niin ei volvon pikku johto vaihtuu pikku häviöön.

Siksi wäärin wiritys on hauskaa.  S*
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #586 : 13.07.2014, 02:47:20 »
Kieltämättä kiinnostaisi kuulla lisää setupista, mikset itse voi kertoa? Taitaa olla foorumin tehokkain LH-jetillä varustettu auto jos tommoset meriitit löytyy.
Luultavasti joku foorumilainen siis muutenkin? Voisi sitten ihmeessä esittäytyä!

Tehokkain tietämäni LH/EZK kombo lienen eräs hiljaisen lukijan tekele, jossa ahtoja on +1 baaria ja +900cc sumut vedetty 90% pulssisuhteelle. Siinä on tiettävästi säätämisvaihe kesken. Mutta voisin väittää että em. pannussa on papua "kotitarpeiksi".
Kuten sanottu, LH:n kanssa pystyy käyttämään +1000cc suuttimia ja bensalla niistä saa teoriassakin papua 500hv, 80% pulssisuhteellla ja 0,65 BSFC arvolla laskien.

Ei ole puhdasta sattumaa, että ajan pikkumitsua loppuun omassa setissäni, sillä mitsulla koneen rikkominen on oikeasti vaikeaa jos aivot ovat toiminnassa yhtään ja mittaristosetti riittävä!  ;)

Joten asiat muuttuvat aikanaan omallakin kohdallani, kunhan saan kaiken kaipaamani datan hankittua.
Kun tätä LH/EZK säätödataa ei ole saatavilla julkisesti, vaan kaikki suojelevat mustasukkaisesti vähäisiäkin tiedon rippeitään! Ja puhun nimenomaisesti "rippeistä", sillä mikään kaupallisesti myyty lastu ei ole antanut minulle mitään tietoa lisää, eikä sen puoleen myöskään semi-kaupallisten tekijöiden lastut ole yllättäneet miltään osin tai tuoneet mitään uutta tietoa! :facepalm:

Joten omin pikku-kätösin tämä kaikki on tehtävä! :-[

Ja minähän aitona Wäärin Wirittäjäna en usko Esson baarin takahuoneen juttuja, vaan käytän vähäisiä taitojani asian selvittämiseen.

Yllättävän vähän tähän liittyen kukaan kehtaa julkisesti kysyä yhtikäs mitään LH:n säätämisestä?  :o
Tästä voisi päätellä, että Suomi on täynnä LH:n säätöguruja! Vaan ei kyllä näin oikeasti ole, sillä kaikki näkemäni lastu-kötöstykset ovat minusta Wiinamäen miehenä epätyydyttäviä aina joltain osin, joten ainoa vaihtoehto oli tehdä säätäminentm omin pikku kätösin.

Ja tämmöistä sattui tulemaan tällä kertaa!

Mutta säätämiseentm palatakseni...




Tutkimpa kipinän ja nakuanturin tuloksia....

Kun naku alkaa, sitä on liki mahdoton hillitä!
Lisäksi se kilisee siellä tulppaa vastapäisellä puolella kevyesti ja kun kevyttä nakua on ollut useita sekunteja, alkaa se kilisemään mielellään sieltä tulpan puolelta!

Ilman nakua ja mekaanista mölyä!


Naku 1


Naku 2


Kipunasta voi toisin sanoen voi katsella myös sitä nakutusta ilman mitään ihmeellisiä välineitä! Eli tavis-skooppi riittää tähän touhuun lopultakin!  :D

Aski lopussa, ei ehjässä vakiossa kyllä...?  ???

Nimenomaisesti! Mikään tuntemani vakio AW ei todellakaan vaihda 80km/h nopeudessa 1->2, jos aski on edes semi-ehjä
ja ölpät vaihdettu tällä vuosituhannella!  :pomo:

AW paskoilla öljyillä vaihtaa 6000rpm nurkilla!  :-[
Siksi wäärin wiritys on hauskaa.  S*

Kyllä!  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Mutta kun mikatun datantm tuottaminen on kiellettyä, koska se on Wäärin Wirittämistä!  ;D

Esson baarissa saa "luottettavampaa tietoa" kuin millään mittareilla!  :idiot2:
Persdynohan on varmasti tarkempi kuin 10hz GPS tai mikään LH/EZK:n anturi!  ???

Johan se nähtiin valo-topicissa, mielipide vs. luksi-mittari! :facepalm:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #587 : 13.07.2014, 04:35:27 »

Nimenomaisesti! Mikään tuntemani vakio AW ei todellakaan vaihda 80km/h nopeudessa 1->2, jos aski on edes semi-ehjä
ja ölpät vaihdettu tällä vuosituhannella!  :pomo:

AW paskoilla öljyillä vaihtaa 6000rpm nurkilla!  :-[
Kyllä!  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:


Piti käydä vielä kokeilemassa. 1->2 vaihto tapahtuu mittarin nopeudessa siinä 75km/h nurkilla ja tosiaan öljyt on vaihettu  vuos sitten ja samalla tehty shiftkitti
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #588 : 13.07.2014, 10:35:27 »
Onis pakko käydä tänää kokeilees, 475tkm ajettu laatikko ja öljyt vaihdettu muistaakseni viime kesänä.
Onko jepajeellä vakio rengastus? Kun eikös rengas koko vaikuta myös välitykseen ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #589 : 13.07.2014, 10:44:06 »
Onis pakko käydä tänää kokeilees, 475tkm ajettu laatikko ja öljyt vaihdettu muistaakseni viime kesänä.
Onko jepajeellä vakio rengastus? Kun eikös rengas koko vaikuta myös välitykseen ???

No helvetti, määki käyn sit tänää. 287tkm ja öljyjä vaihdeltu usein. Viimeksi 2vko sitten.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #590 : 13.07.2014, 11:13:19 »
Nimenomaisesti! Mikään tuntemani vakio AW ei todellakaan vaihda 80km/h nopeudessa 1->2, jos aski on edes semi-ehjä
ja ölpät vaihdettu tällä vuosituhannella!  :pomo:

AW paskoilla öljyillä vaihtaa 6000rpm nurkilla!  :-[
Kyllä!  :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:

Mutta kun mikatun datantm tuottaminen on kiellettyä, koska se on Wäärin Wirittämistä!  ;D

Esson baarissa saa "luottettavampaa tietoa" kuin millään mittareilla!  :idiot2:
Persdynohan on varmasti tarkempi kuin 10hz GPS tai mikään LH/EZK:n anturi!  ???

Johan se nähtiin valo-topicissa, mielipide vs. luksi-mittari! :facepalm:

10Hz GPS:n kanssa on itsekkin tullut suorityskykyä mittailtua, mutta en sen pohjilta siltikään lähtisi mitään absoluuttista faktaa huutelemaan, sen verta tuntu kuitenkin olevan eroa sitten kennojen väliin ajettuihin, tai enemmän ongelmana oli se hajonta tuloksissa. Mutta hyvää suuntaa antavaa kyllä näyttää.

Itsellänikin suht tuoreet öljyt laatikossa, sekä useempia muitakin AW71L ysiturboja on tullut ajettua ja hienosti vaihtaa myös siellä ylemmillä kierroksilla, ainut erohan noihin teidän vehkeisiin on se, että missään ei ole enää ollut T(uhnu)-nokkaa. Kyllä omallakin autolla vanhalla nokalla vaihtopiste oli alempana, kun yksinkertasesti auto ei vaan jaksanut kiertää sinne asti fiksusti, vaan loota vaihtoi jo hyvissä ajoin isommalle. Vetoaluehan on kyseisellä nokalla enemmän mallia: "ensin AW:n kuminauha kireelle, sitten on pieni kierrosalue jossa on jotain eloa ja jonka jälkeen se loppuu kuin seinään eikä kone enää tuota mitään muuta kuin meteliä. Valitettavasti tästä ei ole Mikattua dataa, vaan löytyy penkissä mitattua :(

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #591 : 13.07.2014, 11:39:39 »
10Hz GPS:n kanssa on itsekkin tullut suorityskykyä mittailtua, mutta en sen pohjilta siltikään lähtisi mitään absoluuttista faktaa huutelemaan, sen verta tuntu kuitenkin olevan eroa sitten kennojen väliin ajettuihin, tai enemmän ongelmana oli se hajonta tuloksissa. Mutta hyvää suuntaa antavaa kyllä näyttää.

Itsellänikin suht tuoreet öljyt laatikossa, sekä useempia muitakin AW71L ysiturboja on tullut ajettua ja hienosti vaihtaa myös siellä ylemmillä kierroksilla, ainut erohan noihin teidän vehkeisiin on se, että missään ei ole enää ollut T(uhnu)-nokkaa. Kyllä omallakin autolla vanhalla nokalla vaihtopiste oli alempana, kun yksinkertasesti auto ei vaan jaksanut kiertää sinne asti fiksusti, vaan loota vaihtoi jo hyvissä ajoin isommalle. Vetoaluehan on kyseisellä nokalla enemmän mallia: "ensin AW:n kuminauha kireelle, sitten on pieni kierrosalue jossa on jotain eloa ja jonka jälkeen se loppuu kuin seinään eikä kone enää tuota mitään muuta kuin meteliä. Valitettavasti tästä ei ole Mikattua dataa, vaan löytyy penkissä mitattua :(

Tuo T-nokan haukkuminen on kyllä hassu juttu. Eihän se ole mikään super raju, ja siinä tosi pieni nosto (jos siitä sorvais lisää nostoa?) mutta se toimii nätisti oikeasti alhaalta sinne 4000rpm.

IPD:n turbonokalla saa kivasti vetoa lisää, varsinkin 4000-6250rpm, mutta se mikä siellä voitetaan, hävitään taas alle 4000rpm. Nokka on aina kompromissi. Ja IPD:n nokassa jotain +30astetta overlap mikä lisää kulutusta n. 1-2litralla satkulle ja turhaa punastuttaa ahdinta, ilmeisesti tällä saatu tuo yläpää paremmaksi... Vastaavasti alapää kärsii. (overlap maltillisissa turboissa on vähän turha juttu)

IPD:n nokka on kyllä mukava siinä +2000rpm (ennakkoa -7!) mutta sitten se peräpäästä on ihan "tuhnu". Jos taas ajottaa pienemmälle ennakolle alhaalta on aivan kuollut (käyttöautoon liian kuollut, ehkäpä kesä autoon sopiva?)

Vakio ahtimella IPD:n nokka on agressiivisempi kuin T-nokka ja tuota alapään eroa ei huomaa niin rankasti. Mutta +4000rpm jälkeen ahdin on tukossa ja IPD nokka haluaisi kyllä kiertää.

Ei mopolla mahdottomia, mutta eipä tuo T-nokka niin surkea ole. Jos hakee sitä volvomaista käyttöauto voimaa alhaalle ja keskialueelle. Se on sitä. Jos taas ylhäälle voimaa isommalla ahtimella, unohda T.

Tästä kyllä ei mikattua eikä penkattua dataa. Ihan bensamittarit ja laskukoneet. Sekä persdyno kolmelta vuodelta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #592 : 13.07.2014, 15:28:24 »
VX3 on kokemusteni mukaa rajuin nokka mikä toimii vakio AW:n kanssa siedettävästi
Käyttiksess Y-nokka toimi hyvin T03 garretin kanssa, mutta se olikin käsivaihteinen pikkulohko

Vapari B230F + AW ei jaksanut kaasupohjassa vaihtaa kolmoselle
T-nokka ei vetänyt tarpeeksi koville kierroksille
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #593 : 13.07.2014, 15:50:36 »
10Hz GPS:n kanssa on itsekkin tullut suorityskykyä mittailtua, mutta en sen pohjilta siltikään lähtisi mitään absoluuttista faktaa huutelemaan, sen verta tuntu kuitenkin olevan eroa sitten kennojen väliin ajettuihin, tai enemmän ongelmana oli se hajonta tuloksissa. Mutta hyvää suuntaa antavaa kyllä näyttää.
GPS käy mittariksi oikein hyvin, kun tietää mitä siltä voi odottaa. GPS:n absoluuttinen tarkkuus on huonohko, mutta suhteellinen tarkkuus on eriomainen. 10Hz tai 100Hz GPS on vielä parempi kuin 1Hz tavallinen.

Hajonta tuloksissa voi syntyä mm. satelliittien määrästä ja niiden asemista, joten mittauspaikkakin vaikuttaa erittäin paljon. Satelliittigeometriaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Minä olen mittauspaikkoina käyttänyt sellaisia, joissa ajopaikka on tasainen ja horisonttiin päin on aukeaa kilometrien verran ilman mäkiä tms. Metsäänkin olisi hyvä olla välimatkaa vähintään puoli kilometriä. Kuuluvien satelliitien määräänkin kannattaa kiinnittää huomiota.
Tällä olen pystynyt pitämään hajonnan pienenä ja tulokset tasaisina. Lopultahan minulla on vielä videokin aina tarkasteltavana.

Graafista näkee hyvin, onko mittaustulos uskottava ja lopultahan se pitää tarkastaa laittamalla se karttapohjalle.

Itsellänikin suht tuoreet öljyt laatikossa, sekä useempia muitakin AW71L ysiturboja on tullut ajettua ja hienosti vaihtaa myös siellä ylemmillä kierroksilla, ainut erohan noihin teidän vehkeisiin on se, että missään ei ole enää ollut T(uhnu)-nokkaa. Kyllä omallakin autolla vanhalla nokalla vaihtopiste oli alempana, kun yksinkertasesti auto ei vaan jaksanut kiertää sinne asti fiksusti, vaan loota vaihtoi jo hyvissä ajoin isommalle. Vetoaluehan on kyseisellä nokalla enemmän mallia: "ensin AW:n kuminauha kireelle, sitten on pieni kierrosalue jossa on jotain eloa ja jonka jälkeen se loppuu kuin seinään eikä kone enää tuota mitään muuta kuin meteliä. Valitettavasti tästä ei ole Mikattua dataa, vaan löytyy penkissä mitattua :(

No, kaipa se vaihtopisteen karkaaminen johtuu sitten tietämissäsi AW-komboissa nokasta, sillä mikään terve laatikko ei ole minun ajamani jättänyt vaihtoa sinne 6000rpm nurkkaan, vaan on vaihtanut alempana.
Hyvin meikäläisen pata kiertää sinne 5500rpm nurkkaan asti jonka jälkeen teho alkaa laskemaan ja tässäkin voi ennakolla tehdä temppuja.

Minä en myöskään odota tehokäyrän nousevan eksponentiaalisesti jokaisella +500rpm siivulla, vaan minulle riittää pienikin nousu, joka ei taitu laskuksi.

Tässä on esimerkkinä kaksi sellaista penkkilappua, joilla ei AW:n kanssa käyttöautossa tee mitään!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg841534#msg841534
Hyvin se A-nokkakin hyytyy +5500rpm mutta suurin vääntö on jossain käsittämättömässä 4500rpm lukemassa.

Tai tämä Hookanin tulos, joka on kyllä kunnoitettava lukema, muttei sovi käyttiksessä AW:n pariksi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg866849#msg866849
Tuossa se vääntö vasta ylös karkaakin!  :o

Mutta tällä hegehin moottorilla voi AW:n kanssa jo ajaa!

Kun tuota hegehin penkkilappua katsot tarkasti, niin huomaat, että 300Nm lukema saavutetaan ~2500rpm ja sen alle laskeudutaan vasta 5750rpm kohdilla!
Lukemat ovat vastavasti A-nokalla 3500-6200rpm
VX3:lla vastaavat lukemat ovat 3500-6400rpm

Tuosta kun ryhdyt laskemaan suurimman tehon ja väännön välistä pinta-alaa, huomaat, ettei se T-nokka olekkaan niin tuhnuinen kuin väität, vaan AW:n kanssa oikein passeli yhdistelmä!

Kaikissa noissa maksimi väännöt ovat samoissa luokissa, mutta T-nokalla sitä tehoa on kaikkein laajimmalla alueella!  :pomo:

Joten Esson-baarin takahuoneen "tieto" T-nokan tukkoisuudesta on tässä ihan muiden toimesta kumottu!

Vapari B230F + AW ei jaksanut kaasupohjassa vaihtaa kolmoselle
T-nokka ei vetänyt tarpeeksi koville kierroksille

No, T-nokkaa ei ole tarkoitettukkaan toimimaan vapaasti huohottavassa moottorissa.  ::)


Mutta lopetetaan tämä nokkakeskustelu tähän, ellei jollakin ole tarjota nokkaa, jossa vääntö on 3500rpm nurkissa ja maksimi teho sitten jossain likemmäs 6000rpm luokassa.
Jos tuollaista nenäkeppiä ei ole, niin T on ja pysyy meikäläisen moottorissa!


Keskustellaan vaikka EZK:n säätämisestä ja nakutuksesta yms. ilmiöistä, jotka kuuluvat projektiini!  8)

Kuten vaikka siitä, että eilen venytin hitusen pässin jousta, kun en löytänyt miljoona-laatikosta sopivan kokoista ja jäykempää. Nimittäin meikäläisellä pässi pyrkii olemaan mielellään auki pienissä nopeuksissa (alle 100km/h) kun tuota alipainetta on aikas kivasti tasakaasulla. Vielä 80km/h nopeudessa alipainetta on luokkaa -0,6 baaria.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #594 : 13.07.2014, 19:22:30 »
AW:n viralliset Volvon vaihtoarvot ovat tässä:


Ja noin meikäisen laatikko toimii, vaikka väsähtänyt se onkin jo!



Tarkkasilmäiset huomaavat, että ölpät ovat tulikuumat ja laatikko loppumassa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #595 : 13.07.2014, 19:26:52 »
Minä en myöskään odota tehokäyrän nousevan eksponentiaalisesti jokaisella +500rpm siivulla, vaan minulle riittää pienikin nousu, joka ei taitu laskuksi.

Tässä on esimerkkinä kaksi sellaista penkkilappua, joilla ei AW:n kanssa käyttöautossa tee mitään!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg841534#msg841534
Hyvin se A-nokkakin hyytyy +5500rpm mutta suurin vääntö on jossain käsittämättömässä 4500rpm lukemassa.

Tai tämä Hookanin tulos, joka on kyllä kunnoitettava lukema, muttei sovi käyttiksessä AW:n pariksi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg866849#msg866849
Tuossa se vääntö vasta ylös karkaakin!  :o

Mutta tällä hegehin moottorilla voi AW:n kanssa jo ajaa!

Kun tuota hegehin penkkilappua katsot tarkasti, niin huomaat, että 300Nm lukema saavutetaan ~2500rpm ja sen alle laskeudutaan vasta 5750rpm kohdilla!
Lukemat ovat vastavasti A-nokalla 3500-6200rpm
VX3:lla vastaavat lukemat ovat 3500-6400rpm

Tuosta kun ryhdyt laskemaan suurimman tehon ja väännön välistä pinta-alaa, huomaat, ettei se T-nokka olekkaan niin tuhnuinen kuin väität, vaan AW:n kanssa oikein passeli yhdistelmä!


Ekassa yhistelmässä on master powerin ahdin, joka tunnetusti herää "hieman" myöhemmin kuin esim iso mitsu.
Enkä kyllä ymmärrä miksei hookkanin auto olisi muka AW:n kanssa ajettava? Mielestäni nokan vaihdolla vain yleiset ominaisuudet parani ja paljon. Sekä varsinkin se keskialueen vääntö parani verrattuna T:n.

Katsoin myös omaa B19FT:n penkkilappua, niin siinäkin on A-nokalla 300Nm @2750RPM josta jatkaa vaan tasaista nousua sitten. Hegellä näyttäisi kuvan mukaan olevan 300Nm @~2600RPM.

VX3 on myös kiva nokka, ahdetussakin. Mutta kuten joku aikaisemmin sanoi, niin miksi et keskity oikeisiin ongelmiin? Vai onko ideana se että jos lintukin paskantaa kontin päälle, niin vaatii taas softaan neljän viikon säätötyön ja siltikään mopo ei keuli?

Edit: Videota kun katsoo, niin miten vaihto on noin hidas? Itselläni ainakin kaasu pohjassa -kiihdytys niin vaihto on aika jämäkkä. Tosin et tainnut kovin kovaa kiihdyttää tuossa videossa kun mittarin nousu tuntuu ottavan vuoden.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #596 : 13.07.2014, 20:04:02 »
Ekassa yhistelmässä on master powerin ahdin, joka tunnetusti herää "hieman" myöhemmin kuin esim iso mitsu.
Enkä kyllä ymmärrä miksei hookkanin auto olisi muka AW:n kanssa ajettava? Mielestäni nokan vaihdolla vain yleiset ominaisuudet parani ja paljon. Sekä varsinkin se keskialueen vääntö parani verrattuna T:n.

Katsoin myös omaa B19FT:n penkkilappua, niin siinäkin on A-nokalla 300Nm @2750RPM josta jatkaa vaan tasaista nousua sitten. Hegellä näyttäisi kuvan mukaan olevan 300Nm @~2600RPM.

VX3 on myös kiva nokka, ahdetussakin. Mutta kuten joku aikaisemmin sanoi, niin miksi et keskity oikeisiin ongelmiin? Vai onko ideana se että jos lintukin paskantaa kontin päälle, niin vaatii taas softaan neljän viikon säätötyön ja siltikään mopo ei keuli?

Edit: Videota kun katsoo, niin miten vaihto on noin hidas? Itselläni ainakin kaasu pohjassa -kiihdytys niin vaihto on aika jämäkkä. Tosin et tainnut kovin kovaa kiihdyttää tuossa videossa kun mittarin nousu tuntuu ottavan vuoden.

Sekokuvulta tullut varmaan ikinä mitään järkevää kommenttia, aina ihme trollaus/provo paskaa... Ilmeisesti jotain hampaankolossa teillä?  :idiot2:

Johan Mikan sanoi että ideana oli säätää vakio ahtimella nipnap kuntoon. Sitten vaihtaa ahdinta.
Varsinkin kun lh/ezk säätö on tapahtunut yritys/erehdys kautta jolloin sillä isommalla ahtimella olisi sattunut vahinkoja 100% varmasti.
(Pikku vakio mitsulla kun ei saa vahinkoa aikaseksi oikein millään jos ei väkisin yritä, nm. kokemusta)

Itse ymmärrän tuon T-nokka + AW:n. Se on tosi mukava ja taloudellinen. Ylhäällä hengetön, mutta käyttöautohan tämä oli. Sillon VX3 ja isot Holsetit ei ole parhaimpia valintoja, vaikka olisi sitä ns. "oikeata virittämistä".

Sanat: T-nokka, LH/EZK, säätäminen, vakio mitsu ja E85 ovat varmaan kohta banaanisaarille pääsyn peruste.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #597 : 13.07.2014, 20:21:14 »
AW:n viralliset Volvon vaihtoarvot ovat tässä:


Ja noin meikäisen laatikko toimii, vaikka väsähtänyt se onkin jo!



Tarkkasilmäiset huomaavat, että ölpät ovat tulikuumat ja laatikko loppumassa!

Verrattuna meikäläisen aw:hen sulla ottaa aika paljon kierroksia ennen ku lähtee liikkeelle. Mutta vaihto tapahtuu aavistuksen aikasemmin ja paljon löysemmin.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #598 : 13.07.2014, 20:22:53 »
Ekassa yhistelmässä on master powerin ahdin, joka tunnetusti herää "hieman" myöhemmin kuin esim iso mitsu.
Enkä kyllä ymmärrä miksei hookkanin auto olisi muka AW:n kanssa ajettava? Mielestäni nokan vaihdolla vain yleiset ominaisuudet parani ja paljon. Sekä varsinkin se keskialueen vääntö parani verrattuna T:n.
Niin, penkissähän se ahdin herää, kuten herää mutta se on reaalinen ominaisuus, jonka kanssa pitäisi ajaakin.

En tiedä, miten paksusta ratakiskoslta asia pitää sinulle taivuttaa, että ymmärrät leveän vääntöalueen ja automaatin yhdistelmän käytettävyydelle. VX3-nokalla auto on kuin vajaa paineinen FK sinne 4000rpm asti ja sitten tulee kaikki rytinällä...  Todella käytettävää käyttiksessä ja varsinkin talvella!

Kun kaivat penkkilapun esiin siitä paremmasta keskialueen väännöstä VX3:lla vs. T, niin uskon tuon.

Katsoin myös omaa B19FT:n penkkilappua, niin siinäkin on A-nokalla 300Nm @2750RPM josta jatkaa vaan tasaista nousua sitten. Hegellä näyttäisi kuvan mukaan olevan 300Nm @~2600RPM.

Hege +300Nm  3 150rpmn  (T) (laskettu 2600rpm mukaan)
Hookan +300Nm 2 900rpm (VX3)
hh +300Nm  2 700rpm  (A)
Kaivanko ratakiskoa, vai alatko jo ymmärtämään mitä ajan takaa?  :facepalm:

VX3 on myös kiva nokka, ahdetussakin. Mutta kuten joku aikaisemmin sanoi, niin miksi et keskity oikeisiin ongelmiin? Vai onko ideana se että jos lintukin paskantaa kontin päälle, niin vaatii taas softaan neljän viikon säätötyön ja siltikään mopo ei keuli?

VX3 on vaparin nokka, joten sen ominaisuudet eivät kyllä ole ahtokäyttöä ajatellen parhaat mahdolliset.

Mitä nämä "oikeat ongelmat" ovat? Selitätkö tyhmälle?

Mitä tässä pitäisi keulia?  Sekö, että minulla pitäisi olla 1000hv ja 2000Nm konetehoina?
Juu ei ole, eikä tule!

Jos pystyt hankkimaan minulle toimivat etanoli/bensalastut LH/EZK komboon, niin kiinnostun niistä heti ja ostan pois ne ja asennankin vielä ne itse.  :pomo:

Sellaisia kun ei ole vastaan tullut, edes Stonin tekeleet, jotka ovat kyllä muuten ok, mutta niillä ei tee mitään kylmässä kelissä.
Ne eivät suomeksi toimi Soumi Finland PERKELE-maassa.

Joten omin pikkukätösin tämäkin oli tehtävä, kun valmista ei ole tarjolla. Edes valmista XDF-tiedostoa ei ollut saatavilla, vaan sekin piti vääntää omin pikkukätösin.

Mutta on se pirun hienoa, kun sinä ilmeisesti pystyt kertomaan jokaisen LH:n kartan toiminan ja merkityksen, minulta se ei vieläkään onnistu, vaikka pirusti LH:n toimintoja tiedänkin.

Auttaisitkos EZK:n kanssa hitusen, niin säätäminen nopeutuisi? Kerroppas missä voin säätää sitä nakuanturin kuunteluaikaa asteina? Tai antaisitko hyvän ja taloudellisen syttykartan, joka ei kilisi missään kohdin edes kevyesti mutta papua on niin paljon kuin vinokoneesta sitä irti saa?
Pelkkä kunnollinen nakukarttakin piisaisi pitkälle (enkä puhu vakiosta).

Mutta tekaiseppas bensalla, sekä Wiinalla toimiva vinokone LH/EZK kombolla, ja siten, että polttoaineen voi vaihtaa lennosta. Ja sen pitäisi mennä AW:n keralla alle 10L kulutuksella Wiinalla motarilla ajettaessa (+100km/h). Leimasedällekin sen pitäisi kelvata sellaisenaan! Ja talvellakin sen pitäisi toimia Wiinalla sinne -10C lämpötilaan asti mutinoitta. Papuakin siitä pitäisi saada ulos +210hv ja +350Nm ja isompi ahdin pitäisi pysytä vaihtamaan säätämättä härveliä.
Otatko haasteen vastaan?

Edit: Videota kun katsoo, niin miten vaihto on noin hidas? Itselläni ainakin kaasu pohjassa -kiihdytys niin vaihto on aika jämäkkä. Tosin et tainnut kovin kovaa kiihdyttää tuossa videossa kun mittarin nousu tuntuu ottavan vuoden.
Kuten sanoin, öljyt ovat tulikuumat ja siksi 2-vaihde lipsahtaa!  :facepalm:

Tulikuumat ölpät hidastavat sitä liikkeellelähtöä kun niiden viskositeetti on jotain vettäkin ohuempaa siellä +100C lämpötilassa.

T-nokkallahan ei pysty kovaa edes kiihdyttämään, joten mitä ihmettelemistä tuossa lopultakaan on?    ;D


Ja usko sekokupu, ettei tuo T-nokka vaihdu minulta mihinkään, ennenkuin löydän leveämmän vääntöalueen omaavan nenäkepin. Joten älä vaivaidu kommentoimaan A/VX3 tms.  nokkien "paremmuutta" enempää.


Kun esität paremman nokan faktisesti noilla vaatimuksilla jotka asetin, lupaan tehdä sinulle bensabinin LH:n valitsemillasi suuttimilla väliltä 200-1000cc/min.  :pomo:
Toki pienemmätkin suuttimet voit valita....   ;D
Sen rajan laitan, etten tee sitä 016 IMMulle 300cc isommille suuttimille vaan se vaatii sitten 012 IMmun.  :pomo:

Verrattuna meikäläisen aw:hen sulla ottaa aika paljon kierroksia ennen ku lähtee liikkeelle. Mutta vaihto tapahtuu aavistuksen aikasemmin ja paljon löysemmin.
Kuten huomautettu, tulikuumat öljyt ja 2-vaihde lipsuu....   :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #599 : 13.07.2014, 20:37:42 »
Se että AW lähtökierrokset ovat jollakin korkeammat ei välttämättä tarkoita luistavaa laatikkoa tai turbiini vikaa
Uskoisin että osatekijänä tässä tapauksessa alarekisterissä on sen verran voimaa että turbiini luistaa vähän pidemmälle
Paljonkos tämä laite kiertää jarrua vastaan?

Meillä päin on tapana tehdä toimiva vapari jonka voi sittemmin ahtaa. Tässä lähestymistavassa on toki huomioitava mm. puristus suhde ja nokka.
Siltikään yhteenkään kombinaatioon ei ole eksynyt T-nokkaa ja pikkuahtimia on käytetty vain jos muuta ei ole ollut hyllyssä
Ja kyllä, VX3 on vaparin nokka eikä todennäköisesti toimi tyydyttävästi pikkumitsun kanssa

Nää vakio nokat maksaa 20-120e ja vaihtamiseen menee se puolituntia
Tuo numeroiden pyörittely on ihan terveellistä mutta nokka löytyy kokeilemalla!

Edit: sekokupu + muut: mää en laita A-nokkaa enää mihinkään koneeseen. A-nokka käy parhaiten hiotus aihioksi
« Viimeksi muokattu: 13.07.2014, 20:40:18 kirjoittanut Veksi »
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

KL-varaosat  Race.fi