Ateho  Elekma

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604981 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #630 : 15.07.2014, 23:10:55 »
Toivottavasti on laatikkoremppaan oikea nosturipaikka. Downpipessä on yksi saatanallinen tuki, joka tulee kaksipäisellä pultilla kiinni turbiinikoteloon. Jouduin sahaamaan sen puukkosahalla pilkkeiksi. Jos on suunnitelmissa tehdä isompi pakoputki, niin olisi hyvä hetki.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #631 : 15.07.2014, 23:24:04 »
Helppo tapa luistattaa laaikko rikki, kiktauni vaikuttaa myös öljynvirtaukseen vaihdoissa.
Tai näin ainakin päättelin lootaa tutkiessa pari vuotta sitten.

Loota ei ole luistanut kuin silloin kun öljyt ovat kuumentuneet ja silloinkin luistelu on ollut turbiinin lukossa. Tuon jälkeen aloin vaihtamaan öljyt tiheästi ja tutkimaan niiden kuntoa vähintään parin viikon välein. Koska tuolloin ~300tkm kohdilla ymmärsin, että lootan loppulaskenta alkoi. Hyvin se kesti tähän asti mikaa!  (liki 427tkm)  :o

Itseasiassa vaihdot ovat olleet napakoita verrattuna muihin AW71L joita olen kokeillut. Mutta minulla onkin ollut lisäjäähdytystä laatikkoon palaavassa ölpässä reilun vuoden, vaiko kaksi.

Kolmekymppinen aw on kyllä huomattavasti järeempi loota mitä 70-sarja, mikähän lie 71L:n speksattu väännön kesto? 200nm??

Muistaakseni AW71L on speksattu +300Nm.  Hitusen vähemmälle kuin 30-sarjaiselle. Tämä tieto löytyi aisinin sivuilta vielä nelisen vuotta sitten kun sitä etsiskelin tuo turbiininlukon lipsahtamisen jälkeen, jonka jälkeen olen varonut sitä kuin kipeää piparia!

Silti tuo 30-sarjan loota on mielessäni kummitellut jo vuosia. Ohjaimenkin saa väkästeltyä joko megasta tai vakiosta.

Jospa tuon vakio-ohjaimen binistä olisi jotain tietoa, niin sitä pääsisi puukottamaan.  :buck2:
Lisää saatanallista säätöätm    *taavih-> *taavih-> *taavih->

Toivottavasti on laatikkoremppaan oikea nosturipaikka. Downpipessä on yksi saatanallinen tuki, joka tulee kaksipäisellä pultilla kiinni turbiinikoteloon. Jouduin sahaamaan sen puukkosahalla pilkkeiksi. Jos on suunnitelmissa tehdä isompi pakoputki, niin olisi hyvä hetki.

Tarkoitatko, että moottori lähtee samalla irti?
Eli eikö laatikkoa saa järkevästi irti kuin pakettina moottorin kanssa?

Ja tuo tuki istuu minulla paikallaan kyllä stanan tiukasti, kun muutama vuosi sitten sitä irti yritin!
Täytyy keksiä jotain, että sen saa auki!

Sillä monilla 9-ysin omistajilla, jolta em. tuki puuttuu syystä tai toisesta, on pikkumitsun kartioliitos järkiään löysällä ja vuotaa. Aiheuttaa muuten hauskoja soppa-ongelmia...   :-[
Wiinamäen miehillä niiden etsiminen sitten onkin oma projektinsa, sillä vuodon paljastavaa nokea ei ole!  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #632 : 15.07.2014, 23:39:40 »
Vaihteisto tulee nätisti pois, no oli käytössa vaihteistotunkki ja pilarinosturi, mutta sen tuen kanssa meni useampi tunti. Tilaa siinä välissä ei ole yhtään, puukkosahalla se kiinnike poikki, mutta se mutteri oli täysin umpiruostunut kiinni. Sahasin puukkosahalla sitten sen pultinkin poikki. Tilaa on rutkasti paremmin jos pakoputki on pois edestä. Otin myös jakajankannen pois, menee aika lähelle tulipeltiä. Öljytikun putkikin on kanssa tiukassa, ja se muhvi laatikon öljypohjassa murtuu helposti. Onnistuin särkemään oman, nyt on Tonilta lainattu öljypohja...

Kannattaa vaihtaa kampuran takastefa, kun etenee noin syvälle autoonsa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8930
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #633 : 15.07.2014, 23:59:14 »
Virranjakajan kansi menee lähelle tulipellissä olevaa lämpöpeltiä, muttei pääse ottamaan kiinni jos etupalkissa on kumityyny paikoillaan. Tämä kumityyny nojaa öljypohjaan, kun vaihdelaatikon palkin irrottaa. Näin ainakin manuaalissa.

Ei mulla ole ollut DP:n laipan pultit löysällä, vaikkei pakoputki ole ollut laatikossa kiinni. Näin oli ennen RST-rännin valmistusta. Nyt on putki laatikossa kiinni ja putkesta löytyy myös jousto.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #634 : 16.07.2014, 06:44:15 »
Ihmettelen tuota turbiinilukon luistamista. Oon kyllä törmännyt sellaisiin laatikoihin mistä on lukko päällä vedätetty ylivaihteen kitkapinnat rikki, ei ilmeisesti ole vähän kiristetyn ft:n perässä edes mikään saavutus. Tästä vaan päättelin että jännä juttu jos sulla korkkaa lukko ensin. Liittyiskö sitten siihen vaijerin löysyyteen, äkkiseltään arvelis että sen on syytä olla sille tarkootetussa kireydessä. ::)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #635 : 16.07.2014, 15:52:20 »
Ihmettelen tuota turbiinilukon luistamista. Oon kyllä törmännyt sellaisiin laatikoihin mistä on lukko päällä vedätetty ylivaihteen kitkapinnat rikki, ei ilmeisesti ole vähän kiristetyn ft:n perässä edes mikään saavutus. Tästä vaan päättelin että jännä juttu jos sulla korkkaa lukko ensin. Liittyiskö sitten siihen vaijerin löysyyteen, äkkiseltään arvelis että sen on syytä olla sille tarkootetussa kireydessä. ::)

Lukko teki ensin tiltin silloin aikanaan, kuten nelosvaihdekkin (ei kytkeytynyt). Avosandaaliatm härveli sai silloin ihan isän kädestä. Tosin tiltin tullessa laatikon ölpätkin olivat jotain muuta kuin maantien lämpöisiä. Tosin papua oli vain sen verran, kuin vakiosta saa lastuilla ja ahdoilla irti. Ilman lämpötila oli tuolloin auton mittarin mukaan vaivaiset +37C.

Mitään kick-down vaijerin modiksia tms. en ollut tuolloin tehnyt, vaan laatikko kikkaili ihan omiaan tehdas asetuksilla.
Ja lukko pitää vieläkin kohtalaisesti (tarttuu hitaasti), mutta 2-vaihde ei enää. Tai pitäähän se jotenkin, muttei kestä kiihdyttämistä kuin alipaineilla tai lipeää huolella. Joten 2-vaihdetta välttelen, kunnes laatikko on vaihdettu.

Kaikkiaan tuo laatikko lipesi nyt siihen saatanalliseen säätämiseentm, sillä jossain vaiheessa tulee tomaatin rajat vastaan kun kesä on kuuma ja avosandaaliatm annetaan tarpeeksi.  :3/4 jättää sen:

Jokainen voi miettiä, miten paljon laatikkoa rääkkää 50kpl 1-2-3 vaihteiden täyskaasukiihdytyksiä putkeen, jossa kiihdytysten välissä on korkeintaan 2min säätötauko. Ja näitä sessioita on sitten tehty aikas monta tässä viimeaikoina! 4-vaihteella säätämisessä ongelma on nopeus, joten sitä on vältelty sattuneesta syystä.
Oikeassa jarrupenkissä säätö-homma olisi ohitse päivässä tai parissa. Inertiapenkissä en edes lähde yrittämään.

Kana-aivo video liittyy oikein olennaisesti tähän laatikon laatikon lipeämiseen. Seisoin D-llä koko tuon odotusajan, sillä halusin olla valmis väistämään, jos takaa tulee isompi, joka ei tilannetta tajua.   :-[
Kolme vetoa tuon jälkeen ja sitten lipesi...   :'(

Mutta takaisin asiaan BS:n jauhamisesta. Mitkä on kampuran takastefan mitat? Mätänetin katalogi ilmoittaa, ettei turboon/16-tappiseen:o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hesma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #636 : 16.07.2014, 16:07:52 »
Nämä on tietysti mielipideasioita, mutta itse hakisin kampuran takastefan ehdottomasti Volvolta. Maksoi muistaakseni muutaman kympin, kun itse viimeksi hain.
Volvo V90 -98
Volvo 142 -71
Volvo Amazon -71

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #637 : 16.07.2014, 16:19:33 »
Stefa kannattaa tosiaan ottaa volvolta, tai sitten jos tarvike niin elring tai reinz.
940 classic
Amazon -68

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #638 : 16.07.2014, 16:52:32 »
Volvolta hakenut itsekin aina stefat. Takastefa maksaa jonkun 20-30e muistaakseni. Jos koko stefakopan irrottaa niin kannattaa uusia senkin tiiviste. Noita on ainakin jyväskylässä ollut yleensä hyllyssä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #639 : 16.07.2014, 18:55:29 »
Ja osta tiivisteliimaa, jotain hyvää sellaista. Omassa muurattiin öljypohja/stefakotelo pinta sillä.
Samoin niihin stefakopan pultteihin (jotka kuulemma aina aukeaa) voisi pehmeää lukitetta laittaa pisaran?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #640 : 16.07.2014, 20:41:56 »
Stefa kannattaa tosiaan ottaa volvolta, tai sitten jos tarvike niin elring tai reinz.

Mitat kiinnostivat siksi, että stefan (laadukkaan) saa muualtakin kuin ylihintaan volvolta.

Tuumailin tuossa samalla sitä, että taitaa olla helpointa nostaa koko mosa-lootapaketti konehuoneesta kokonaan pois, kuin yrittää taiteilla sitä laatikkoa alakautta.
Tuolloin saa varmasti sen down-pipen jumittelevan kiinnikkeekin auki.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #641 : 16.07.2014, 20:46:23 »
Eio ikänä ollu se kiinnike niin kireessä edes vuosia mehtässä seisseessä läjässä etteikö pitkällä kuuskulmasella hylsyllä olis auki lähteny. Ja en lähtisi ilmastoidusta nostaan tuon takia konetta, on kennoi keulalla ja helposti rikkoo jotaki kun roikotuttaa kompuraa konehuoneessa josaki sopivassa välissä kun nostaa konetta vierestä poies. Tai nii, sulla ei tainnu siä aineita olla ni sillainhan se on sama vetää putkista auki ???
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8930
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #642 : 16.07.2014, 22:45:33 »
Nämä on tietysti mielipideasioita, mutta itse hakisin kampuran takastefan ehdottomasti Volvolta. Maksoi muistaakseni muutaman kympin, kun itse viimeksi hain.

Kannatan. :tykkää:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #643 : 16.07.2014, 22:47:40 »
Mitat kiinnostivat siksi, että stefan (laadukkaan) saa muualtakin kuin ylihintaan volvolta.


Volvon stefassa tulee mukana asennustyökalu.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8930
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #644 : 16.07.2014, 22:50:41 »
Mitat kiinnostivat siksi, että stefan (laadukkaan) saa muualtakin kuin ylihintaan volvolta.

Tuumailin tuossa samalla sitä, että taitaa olla helpointa nostaa koko mosa-lootapaketti konehuoneesta kokonaan pois, kuin yrittää taiteilla sitä laatikkoa alakautta.
Tuolloin saa varmasti sen down-pipen jumittelevan kiinnikkeekin auki.

Ei ole tarvikkeena tullut alkuperäisen kaltaista stefaa. Mulla on nyt tarvikestefa paikoillaan, katsotaan kuinka kauan.  ::)

Minä ottaisin laatikon alakautta pois. Huomattavasti vähemmän töitä, kun koko paketin irrottamisessa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Samppasport  Futurez