Elekma  Autoracing

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604978 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #735 : 29.07.2014, 13:44:18 »
Mitatkaa ny joku kenellä on vakio ahdin kiinni ne pakopaineet,kiinnostaa varmaan monia.
Itse olen kahdesta ahtimesta mitannu ne poraamalla pakopesään m4 kierrereiän johon ruuvannu pätkän putkea ja siihen letkua johon mittari.kun pakopaine ylittää ahtopaineen on ahdin ns tukossa ja teho ei paljoa nouse enää ahtoja nostamalla vääntö saattaa nousta alemmilla kierroksilla.uusissa moottorin ohjauksissa ahtoja lasketaan kierroksilla näin saadaan tehoaluetta laajemmaksi.
Oma auto tuntuu katsastuksen aikaan vakio osilla pari päivää mukavalta kun vääntää alhaalta niin pirusti.mutta holsettia tulee melko pian ikävä.

Itseasiassa 1.5kertanen pakopaine on ilmeisesti maksimi suositus. Tälläinen on kantautunut korviini? Monissa vakioautoissakin menisi tuo 1:1 rikki...

Nissanissa vakio T25g pillerillä, ainakin 1bar ahdoilla oli 1.5-1.7bar pakopainetta mikä pieneni isommilla kierroksilla ja vaihteilla. Toimi hyvin, pakolämpöjä en saanut top speed vedossakaan yli 900c. Bensalla.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #736 : 29.07.2014, 17:35:33 »
Eläny hyvä mies mee heti laatikkoa särkemään  :knuppel2:

En minä sitä särkemään ala tahallani, sen verran hikinen urakka tuo homma oli! Eikä helle sitä yhtään helpottanut!
Joten ihan hevillä (tai jazzilla tms.) en uudestaan siihen ryhdy!   :-[

Ja muistan jo kyllä sen, mitä ei saa kokeilla enää uudestaan!  :facepalm:

Kuinkas kuumia ne pakokaasut sitten on?

Siinä missä bensalla kaksi konttia ajaa peräkkäin täsmälleen samalla nopeudella ja muutoinkin samalla tavalla.
Bensakoneessa pakosarja on 450C ja Wiinakoneen 320C.

Antaa varmaan osviittaa kaasujen lämpötilasta.

Pakosarja kyllä punastuu kamerassa heti, kun kone kilisee edes kevyesti!
Edes parissa kymmenessä säätövedoissa, jossa sopat ja sytty ovat siellä päin, pakosarja saavuttaa enintään hennon punertamisen, jonka näkee vain pimeässä. Bensalla se punastelee oikein kunnolla jo parin vedon jälkeen.


Bensallahan vnt:n ongelma on lämmöt, mitä ahdin ei kestä? ???

Voisi nuo käppyrät olla melko jänniä juuttuvasiipisellä ahtimella... ::) Tasan varmana olisi ainakin sitä pikkumitsua paremmin hönkivä ratkaisu.

Bensa käy kuumana ja siksi noita juuttuva-siipisiä ei bensakoneissa oikein näy.

Pikku-mitsu on aikakautensa tuote, joten ei ole kovin reilua verrata sitä 20-vuotta kehitetympään tuotteeseen.   ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #737 : 29.07.2014, 17:42:42 »
Pikku-mitsu on aikakautensa tuote, joten ei ole kovin reilua verrata sitä 20-vuotta kehitetympään tuotteeseen.   ???
Kylläkyllä, mutta olethan itsekin kertonut mitsun vaihtuvan, kunhan sen raja on saavutettu ja ahdin ajettu loppuun. Vielä ei olla käsittääkseni ihan sen rajan lähellä?

Voisi vain tulla jännää käppyräpornoo sillä muuttuvasiipisellä. :-* Tosin en tiedä sitten, kuinka suuresti nuo VNT:t ovat "parempia" ja missä suhteessa vrt. normaali ahdin. Vikaherkempiä ainakin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #738 : 29.07.2014, 18:47:50 »
Anekdoottina täytyy heittää vielä tämä!   ::)

Tuo penkitetyn auton Wiinalastu on tehty pelkällä kapeakaista-lambdalla!   :o   :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #739 : 29.07.2014, 23:07:51 »
vähän offia, mutta mutuillaas taas kerran: bensasta viinaan suoraan siirryttäessä turhan myöhäiset ennakot saattaa nostaa pakolämpöjä?  Sopatkin laihalla?


Vnt:tä parempi ratkaisu käyttis bensakoneeseen olisi nykyaikainen kuulalaakeri ahdin sopivilla siivillä ???
paljonkos tuollainen kustantaa  :o Mitä materiaalia noissa siivekkeissä käytetty?

En tiedä summaa. Mutta auto jotai 150 000€ verottomana että kaipa se muutaman mitsun maksaa  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #740 : 30.07.2014, 14:31:48 »
vähän offia, mutta mutuillaas taas kerran: bensasta viinaan suoraan siirryttäessä turhan myöhäiset ennakot saattaa nostaa pakolämpöjä?  Sopatkin laihalla?
Ihan suoraan jos bensakoneeseen heittää Wiinaksia, niin sopat ovat armottoman laihalla, joten varmasti pakosarja punertaa, jos oikeasta polttoaineen määrästä otetaan ~27% pois. Tuossa ei auta edes LH:n lambda-rakkaus.
Sillä nopea lambda-korjaus ei uudemmissa bineissä tuollaista heittoa korjaa eikä LTFT-arvokaan kerkeä mukaan tuollaista sopitusten metsässä oloa korjaamaan.

Mutta kuka hullu tekee niin? Vähän sama kuin laittaisi bensaa dieselin tankkiin!  :idiot2:

Kun sopat on säädetty, vakiokuormalla järkevissä nopeuksissa stoikka on stoikka ajettiin sitten Wiinalla tai bensalla. Rikastukset ja Woimapaksu ovatkin oma lukunsa Wiinalla. Ja vakio LH vetää stoikkaan iloisesti aina, kunhan kuorma on tietyn rajan alla.

Ei tuo säätäminen ole offia, vaan suoraan asiaa tässä topicissa!   :hello:

Wiinalla vakio bensan ennakot ovat pääosin oikealla neliökilometrillä.
Myöhässä ne ovat vain mikroskooppisilla ennakoilla.
Mutta jos sopat eivät ole kohdillaan, bensan ennakot ovat täysin päin prinkkalaa!  :-[

Wiinalla kun tuo palonopeus on voimakkaasti seoksen funktio, joten kaikki riippuu kaikesta. Mikä tietysti "helpottaa" säätämistätm  :(

Minä olen joutunut tulemaan ennakoissa ala/keski-kuormien ennakoissa rajusti alaspäin, ettei kone kilahda kuorman kasvaessa reilusti säätö-vedoissa.
Hassu juttu sinällään on se, että tuntuu, että lämpökuorma on jotenkin kumulatiivista ja kun sitä on saatu tarpeeksi ennakoilla, alkaa pingailu vedoisssa. Tähän auttaa ainoastaan koneen jäähtyminen käymättä.
Sopitus tms. eivät suoraan vaikuta kun ns. kippi-piste on saavutettu! :facepalm:

Siellä on sitten vielä esille kaivamattomia hevosia piilotettuna.  :3/4 jättää sen:

Jep, tuossa penkitetyssä autossa sopat rikastuvat kierrosten/kuorman funktiona ylöspäin mentäessä +4500rpm, sillä kaverin moottoria ei sovi särkeä omissa kokeiluissa. Sopat saavuttavat liki Wiinan voima-paksun ylärajan siellä ~5000rpm ja ovat sellaisia rajoittimeen asti.
Turbo/moottori-ystävällinen lastu siis...  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #741 : 30.07.2014, 15:01:15 »
Piirtelin tuohon samaan kuvaan punaisella oman kamppeeni vääntökäyrän vertailukohteeksi.
Ei ole oikeasti noin tasainen, mutta samalla hehtaarilla ollaan.
4000 jälkeen ottaa vakiorautainen bensakampe jo väännössä päihin...



Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #742 : 02.08.2014, 17:48:00 »
Piirtelin tuohon samaan kuvaan punaisella oman kamppeeni vääntökäyrän vertailukohteeksi.
Ei ole oikeasti noin tasainen, mutta samalla hehtaarilla ollaan.
4000 jälkeen ottaa vakiorautainen bensakampe jo väännössä päihin...



Aikas hyvin se oli sinnepäin tuo vääntökäppyräsi! Eikä tuloskaan ole huono! Pänvastoin! :hello:
Pingaus näkyy siinäkin tuossa 3500rpm kohdilla. Tiedän jo nyt kokemuksesta, että 3500-5000rpm välinen kierrosluku alue on pirun herkkä pingaamaan vakiossa vinokoneessa ja vaatii lastun tekijältä pirullista huolellisuutta. Sekä sytyssä, että polttoaineessa.

Vakiopolttoainekartta on käsittämättömän kulmikas (vuoroin hoikalla/rikkaalla) tuolla alueella ja sen jälkeen se rikastuu tolkuttomaksi, suojellakseen turboa turbo+ sarjan kanssa. Tosin tällöin suuttimet ovat kyllä tapissaan ja nakutusrikastusvaroja ei juurikaan ole suuttimissa jäljillä, joten pingaus estetään sillä, että kakkua annetaan valmiiksi koneelle riittävästi.

Syy, miksi monet vakioromuilla tehdyt virit eivät oikein toimi on siinä, että suuttimet ovat tapissaan ja sopat päin prinkkalaa. Toisin sanoen ahtoja on liikaa siihen nähden mitä suuttimista tulee. Tätä eivät paranna paineensäätimet yms. sillä karttoja (minkään yleislastun) ei ole tehty sitä silmällä pitäen. Tosin vakiokoneessa tuonne ylimmälle kartan riville ei juurikaan pitäisi päästä.

Tästä on suurimmin osin muodostunut tuo urbaani legenda siitä, että ahdin tukkeutuu. Toki sillä on rajansa, mutta suuttimet tulevat ensin rajoille.

Tuossa aikaisemmin linkkaamassani penkkilapussa tätä ongelmaa ei todellakaan tule esiin. (668cc/min suuttimet).
Sen vuoksi tehokäyrä on yllättävän tasainen loppuun asti, vaikkei syttylastu ole lähelläkään optimaalista.

Samaten monissa penkkilapuissa näkyy "jänniä" ryppyjä siellä täällä, jotka ovat selvää nakutusta (kevyehköä).
Ruutanan penkkilapussa näkyy seokset ja siinä käppyrässä näkyy 5000rpm kohdilla se kuinka sopat alkavat hoikistua, vaikka kartoissa taatusti niitä on lisätty. Mutta jos suuttimet ovat tapissaan, ei papua saa enempää kierrättämättämällä.

Samaten siinä näkyy vakiokarttojen peruja oleva omituinen soppien hoikennus tuossa 3000rpm kohdilla ja se sitten väistämättä näkyy vääntökäyrässä. Samaten väittäisin, että n. 4750rpm kohdilla syttykartta on nakutuksen kipurajoilla ja sitten siinä 5000rpm kohdalla se pingahtaa. Hassusti vakiosyttykartassa tuosta kohden loppuun asti ennakko pysyy vakiossa täysin samassa (~25astetta), vaikka sitä voisi hitusen lisätäkkin kierrosten mukaan, kunhan kipu-alue on ohitettu. Tämäkin antaa mielikuvan ahtimen tukkeutumisesta.

Samaten Hevosen vakio lastuilla ajama vääntökäppyrä kertoo aikas kovasta pingauksesta.

Ainoa T-nokalla ajettu hyvän näköinen lappu on Puavon B21ET koneesta.
Tosin siitäkin olis saanut vääntöä ehkä hitusen lisää maksimin kohdille.


Joten eiköhän upoteta senkin "fakta", että vakiokokoonpanon maksimitehon saannin estää pikku-mitsun tukkeutuminen.  :juhau:

Edit: samalla tässä upposi se, että T-nokka on tukkoinen ylhäältä!

Kyllä se syy on suuttimien riittämisessä!  :pomo:

Tämän uudemman laatikon (AW71L) toiminnasta kerron lisää, kunhan olen ehtinyt ajella enemmän. Sen voin sanoa, että hyvin erilainen käytökseltään tietyiltä osin kuin entinen.
Liekö FK/FT eroja? Vai jotain muuta Göranismia?
Ainoa yhteinen asia on turbiinin lukon tarttumisnopeus.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2014, 17:54:10 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #743 : 02.08.2014, 17:55:03 »

Ainoa T-nokalla ajettu hyvän näköinen lappu on Puavon B21ET koneesta.
Tosin siitäkin olis saanut vääntöä ehkä hitusen lisää maksimin kohdille.

Vähän harmittaa kun ei tullut käytettyä tota D-nokalla penkissä. Oli todella miellyttävä ajaa ja veti alhaalta hyvin. Ehkä laitan piruuttani tuon D-nokan tohoon omaan B230FT mosaan ja ajelen laput. :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #744 : 04.08.2014, 16:03:50 »
Tuollainen penkkilappu löytyi!

D-nokka ei sytytä minua!  :-[

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg248833#msg248833

Reilusti ylävireinen nenäkeppi tuokin! Lisäksi tuo vetää niin ylhäällä, ettei AW:n kanssa siitä enää hyödy!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #745 : 04.08.2014, 16:32:00 »
Ei ole ollut ongelmia kierrättää aw:lla tuonne asti, ja vielä ylemmäksikään. Joten hyötyy senkin kanssa.

Niin, D-vaihteella tuo ei onnistu jos laatikko on ehjä. Lisäksi maksimi papu tulee vasta 6000rpm kohdilla....   :(

Ja katsoppas tuota vääntökäyrää! 200Nm menee rikki vasta 2800rpm kohdilla, kun T:llä se menee rikki 1800rpm.   :pomo:

Ei toimi käyttiksessä, koska on hengetön alhaalla minun makuuni!  :idiot2:

Mutta ei aloiteta taas tätä nokka-keskustelua!   :nohnoh

Jos T:tä parempi nokka löytyy, sen saa vinkata privalla. Se paremmuus tarkoittaa samaa tai leveämpää vääntöaluetta enemmällä väännöllä mutta väännön pitää alkaa sieltä 2trpm kohdilta ja riittää ylös asti.
Suomeksi se tarkoittaa T-nokkaa isommalla nostolla!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #746 : 04.08.2014, 19:14:36 »
Penkkilapuissa tarttee muutenki ottaa huomioon tuo monissa penkeissä tehtävä nopea "swiippi", joka vastaa kuormitukseltaan about ykkösellä vetoa kevennetyllä autolla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #747 : 04.08.2014, 23:07:33 »
Niin tuo settihän vastaa tosiaan muuten omaasi eli on täysin vertailukelpoinen? Eiköhän ole muillakin asioilla tuossa kokoonpanossa vaikutusta myöhäisempään heräämiseen kuin vain ja ainoastaan nokka-akselilla... :facepalm:

No, nokista voi katsoa erilaisia arvoja tehdä niiden perusteella päätelmiä.  :pomo:
D on kuin K, mutta vähemmän nostoja.
Mutta kun löysin penkkilapun, se vahvisti käsitystäni. Huomaa, että tuossa D:ssä on overlappia 30 astetta!

Ja todellakaan en halua puhaltaa palamatonta seosta (ahtojani) sinne pakokanavaan, vaan pitää ne sylinterin puolella.

Nokka on aina kompromissi, sillä jos se vetää alhaalla, ei sen paras suorituskyky ole todellakaan ylhäällä. Ja jos se vetää ylhäällä, on se alhaalta hengetön. jne...   :P


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #748 : 04.08.2014, 23:13:46 »
Tänään säädetty syttyä "hitusen" (1/4 tankillinen).  :D

No, kaipa se on ruuvattava ne 9-lämpöarvoiset tulpat säätämisen ajaksi paikalleen, että kone pysyy kilisemättä muutaman vedon jälkeen!  :-\

Pari ekaa vetoa kone kestää hyvin ennakoita ja sitten alkaa se lehmän hännän tyylinen lasku. Rapina alkaa ja joko siinä 3500rpm nurkissa tai 5000rpm kohdilla.  :-[

Ja täytyy hieroa keveiden kuormien ennakkoja siellä isommilla rpm lukemilla ja lisätä ennakkoja.
Tosin LH:n puolelta täytyy hieraista vielä hitunen sopitusta (perumäärien osalta) ja erityisesti laskea kaikkia lämpöisen koneen tyhjäkäynti kierroslukuja vaihde päällä, sillä alle 60km/h meneminen vaatii jarrulla vauhdin säätämistä!  :buck2:

Laatikko pelaa kuin junan vessa (se vanhanmallinen). Eikä ole myöskään lipsahdellut!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #749 : 05.08.2014, 11:06:36 »
Tuota viimeistä en kyllä itse suoralta kädeltä allekirjoita että se olisi aina noin.
Ainakaan nykyään. 16V, säätyvät nokat (sekä imu/pako) ja ainakin dieseleissä se VNT.

Muuten, ymmärrän täysin että ns. piikittävä teho ei ole kivaa, mutta mites moottori josta irtoaa nyt vaikka se 350-400hv kohoavalla käyrällä. Vääntökäyräkin on siis kohtuu korkealle (3500-4500) nouseva, mutta silti vääntöä olisi siellä 2000rpm tuntumassa se 200nm? Onko tuo edes mahdollista? Siis tehosta ei kovinpaljoa ole käytössä siellä 2000rpm, mutta koska sitä on kokonaisuutena niin pirusti, on sitä sitten siellä alhaallakin?

Huonosti selitetty. :/ Tosin senkin täysin ymmärrän jos mikan ei halua rakentaa uutta moottoria muutamalla tonnilla vain, että pääsisi vaihtamaan vaihdelaatikon viikon välein. :2funny:

 

Kulkukoira  Proturbo