Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604993 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #795 : 22.08.2014, 16:00:22 »
-H-

Tulee varmaankin niin ohueen kohtaan nakuanturi, että mahdollisimman pienellä momentilla mennään, siks pitäis laittaa vanhempi 11Nm kiristyksellä.

Se kiristysmomentti vaikuttaa enemmän sen pietzo-anturin herkkyyteen niiden rakenteesta johtuen.
Momenttia pitää olla oikea määrä siksi, että anturin taajuusvaste ja herkkyys olisi oikea.

Nakutus-anturihan on oikeastaan vain mikrofoni, joka kuuntelee koneen pitämää meteliä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #796 : 22.08.2014, 16:10:04 »
EZ-116K:
Max. knock-controlled retardation :  14"
Knock retardation step: 2.6" at n < 4895 r/min and 2.3" at n > 4895 rfmin
Re-advance step: 0.375
Re-advance interval: Specified number of engine revolutions depending on speed

EZK:n kuuntelema taajuusalue on 7,5kHz nurkissa ja pelkkä signaalin amplitudi (voimakkuus) on nakutuksen tunnistuksen laukaiseva tekijä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #797 : 22.08.2014, 19:04:28 »
Pläräilin taas tuon EZK:n  manuskan läpi ja sain vastauksen muutamaan juttuun, jota olen pohtinut.

Lämpöanturi vaikuttaa tyhjäkäynnin syttyennakkoon siten, että kylmällä koneella myöhästetään ennakoita, jotta kone ja katalysaattori lämpenisivät nopeammin.
Ja joku "fail-safe" toiminto kytketään päälle kun moottori on liian kuuma (+120C).
Lisäksi naku-anturia kuunnellaan vasta tietyn lämpötilan jälkeen (täytyypä etsiä em. kartta sieltä EZK:n koodista).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #798 : 22.08.2014, 22:30:24 »
Tuota ominaisuuttaa ei kyllä tarvi kun huonontaa vetoa ja lisää kulutusta.
Oisko ennakon laskua ja seoksen rikastusta.
Meneekö missä lämmössä closed looppiin yleensäkkin?

No, kylmänä moottori ei kyllä vedä ylipäätään hyvin, joten se syttymyöhäkkö ei siinä paljoa haittaa!  Mutta ne muutamat kymmenet sekunnit, jota myöhäkkö on käytössä, ei se meinaa kulutuksessa hittojakaan. Toisaalta nopea lämpeneminen vähentää kylmärikastusta, joten molempi parempi.

LH:n closed-loop tilan voi säätää mutta en nyt muista missä se oli tuolla vakioissa.
Mutta n. 40 asteen nurkissa moottorin ulkopinnasta mitaten muistaakseni.





Tänään sitten työnsin toisen ostrichion kiinni LH:n!

Se ei sitten mennyt ihan putkeen! :facepalm:

Tai asennus meni rutiinilla mekaaniselta osuudeltaan.
Laiton sitten piuhat kiinni läppäriin ja ryhdyin starttaamaan.  Ei edes lupausta.....   

:facepalm: :facepalm: :facepalm:


Lambda-anturista skooppi näytti, ettei soppaa tule!
Seuraavaksi skooppi katsomaan kipinää!  LH:n vikakoodit tarkistaen, 1-1-1!
Starttausta ja skoopin tuijottamista. Ei kipunan lupaustakaan!
Toimilaitetesti tehden. Eli LH:n ohjelma toimii!
Tupakki huuleen ja miettien mitä helvettiä tapahtui. Tarkistaen binin eheys ostrichissa. Sama on kuin läppärissäkin.

Hm....

Ei stana!
:facepalm: :facepalm: :facepalm:

Väärä USB piuha kiinni!
LH:n ostrichin sijaan olin tökännyt EZK:n piuhan kiinni ja nykäissyt EZK:n LH:n binin!  :facepalm: :facepalm: :facepalm:



Bensa binillä joka toisessa Ostrichissa oli, ei kone olisi lähtenyt kyllä millään käyntiin, sillä kylmäsopitus ja käynnistysrikastus on liian laiha.

No, vaihtaen EZK:n bini oikeaan versioon ja sitten piuha vaihtaen ja tarkistaen, että se varmasti menee LH:n ja Wiinabini numero 168 purkkiin.

Ja starttausta.....   Pärähti käyntiin! Jee!!!
Mitään ei hajonnut!   :D

Säätöreissun heitin ja välppäilin kaikki suutin vakiot testaillen ja totesin, ettei niissä ole käytännössä enää säätämistä!
Kartassa tein muutaman numeron hienosäädön ja odotan seuraavaksi, että sopeutumat ovat kohdillaan ja finistelen syttykartan.

Tässä viikonloppuna voisin heittää koukun kiinni, jottaa saa hierottua tietyt kohdat kuormalla kuntoon sytyn puolelta ja näkee samalla tarvitseeko sopitusta hienosäätää!

Huvittavaa kyllä, ahdoille siirtymävaiheessa lambda säätö sahaa parhaillaan 0,1V sykkyrää kun ajetaan stoikassa ennen open-loop tilaan hyökkäämistä.

Joten kaipa sopitus on tuossa kohdin kohdillaan! :juhau:

Kaikkien 256 solun hierominen tuohon kuntoon on kyllä saatanallinen sawotta!  :idiot2:

Joten olen sallinut itselleni pienen toleranssin tässä niissä soluissa, joissa ei oleilla ihan jatkuvasti.  :-[
« Viimeksi muokattu: 23.08.2014, 04:18:51 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #799 : 22.08.2014, 22:38:53 »
Ai niin!

Unohtui mainita tämä, että EZK pyytää LH:lta lisää leipää koneelle, kun kaikki 4 sylinteriä rapisevat. Muutoin se hoitaa hommaa yhdessä-kolmessa sylinterissä syttymyöhäköllä!

Mutta jos se ei riitä ja erotus kasvaa normiennakon kanssa liian isoksi, huudetaan myös tällöin lisää leipää LH:lta!

Tämä ei koske sitten 208-biniä (16-tappisen). Joka ei osaa lisää leipää pyytää LH:lta!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #800 : 22.08.2014, 22:44:52 »
Miten se erottaa eri sylinterit toisistaan? ???

Helposti!  ;D

EZK tietää missä kohden kone pyörii, ja sillähän ei ole väliä lopultakaan, koska sama sylinteri tulee kohdalle joka neljännellä kipunalla. Absoluuttisella sylinterin numerolla ei ole tuolloin väliä.   :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #801 : 23.08.2014, 16:06:49 »
Onkohan jotain toimivaa keinoa "kuunnella" nakutusta tuosta vakioanturista jos ei muuten ole LH:ta käytössä? Knocksense voisi olla toimiva?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #802 : 23.08.2014, 16:17:53 »
Onkohan jotain toimivaa keinoa "kuunnella" nakutusta tuosta vakioanturista jos ei muuten ole LH:ta käytössä? Knocksense voisi olla toimiva?

Linkki ehjäksi:   http://www.viatrack.ca/

Tuo toimii varmasti ihan jees.

Se varma tapa kuunnella nakutusta on myös ihan mikä tahansa kuuloke vahvistin ja normaalit kuulokkeet.
Pingauksen amplitudi on pirusti isompi kuin moottorin muiden mekaanisten kilinöiden.

Tai sitten oskiloskooppi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Niilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #803 : 23.08.2014, 23:34:11 »
Kun saat syttykartan hierottua kohalleen, niin laitappa viteoo kiihdytyksestä vaikkapa +/-0 paineilla, mukava nähä että mitenkä tuo liikkuu osakaasulla, jos kerran on kerran niin paljon vaikutusta mitä annetaan ymmärtää. Mielenkiinnolla tullu seurattua projektia ja propsit siitä että tietoa jaetaan myös muille.  :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #804 : 24.08.2014, 04:01:24 »
Kun saat syttykartan hierottua kohalleen, niin laitappa viteoo kiihdytyksestä vaikkapa +/-0 paineilla, mukava nähä että mitenkä tuo liikkuu osakaasulla, jos kerran on kerran niin paljon vaikutusta mitä annetaan ymmärtää. Mielenkiinnolla tullu seurattua projektia ja propsit siitä että tietoa jaetaan myös muille.  :)

Voin tehdä videon ennen syttykartan viimeistelyä, mutta 100% takuuta en pysty antamaan, että paine pysyy siinä tasan baarissa, vaan se voi heitellä sen +/-0,05 baaria. Puhumattakaan mittarini absoluuttisesta tarkkuudesta, jota ei ole tarkistettu mitenkään mihinkään referenssiin.

Osakuormilla tämän "liikkuvuuden" toteajia on vasta vain kolme foorumilaista, plus muutama muu "ei-foorumilainen". Joten kaipa se liikkuu osa-kuormilla liki tyydyttävästi.  ::)

Väärin virittäjältä #2 pyysin kommentin ihan tarkoituksella, sillä hänellä on tuoretta kokemusta Wiinakoneista, ja "pikkuisen" pavukkaamista bensa-vinokoneista, joilla sentään liikutaan ihan eri tyylillä kuin omallani.

Tutkimalla eroja tuohon 16-tappisen syttykarttaan pitäisi syntyä asiasta käsitys!



Mutta tekaisen sen videon pikaisesti uteliaille.

Ps. omituisen vähän kysymyksiä tuosta säätämisestä julkisesti!
Pirusti priva-viestejä on tullut mutta julkiset kysymykset säätämisestä ovat olematonta herkkua!

Vastaan mielelläni kaikkiin julkisiin kysymyksiin mutta tarkkoja karttoja tms. en anna, ihan siksi, ettei niitä kopioida bulkki-lastuttajien toimesta. Ja vielä tärkeämpi syy on siinä, että kaikki viri-koneet ovat yksilöitä mitä suurimmissa määrin!

Joten jokainen säätäkööt oman moottorinsa omille tarpeilleen ja itselleen sopivaksi!

PPs. Kysykää! Sillä en viitsi kirjoittaa 400-sivuista romaania säätämisestä!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #805 : 25.08.2014, 22:02:51 »
Onko tuo nyt hyvä vai huono saavutus?
Kenties T(äydellisen) nokan ja viimeisteltyjen karttojen yhteistulos?

S*

Sain nipistettyä suorituksestani vielä reilun sekunnin pois säätämälläTM:smitten:

 ;D

No, mitä parempi kiihtyvyys nolla-painella, sitä pienempi arkisen ajon kulutus!  :hello:
Minusta on oikein mukavaa, että motarilla kesänopeuksissa (120km/h) ei tarvitse ajatella edes nolla-paineiden olevan edes lähellä vauhdin pysyessä vaivattomasti!

Toisaalta tavallisessa kaupunkiliikenteessä tuo olemattomalla kaasulla kiihtyminen alkaa olla jopa ärsyttävää liikennevaloista lähdettäessä, sillä ajoittain joutuu noiden kilometrikiihdyttäjien vuoksi jopa jarruttamaan.  >:(
Mukavaa se on siinä vaiheessa, kun pääsee lähtemään valoista paalulta!

Talvesta tulee mielenkiintoinen!  :P


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #806 : 27.08.2014, 16:14:54 »
Mitä se kiihtyminen sitten on, kun ahtopaine nousee.  :o 

Paranee ahdoilla ihan pikkiriikkisen aavistuksen...   ;D





Ajoin tässä hitusen toisenlaisilla suutinvakioiden säädöillä 1000km ja valitettavasti kulutus tuppasi nousemaan.

Joten täytyy uskoa itseäni, että se edellinen versio polttoainepuolesta ei kaipaa kuin aavistuksen omaista hienosäätöä muutamiin soluihin kun syttykartta alkaa olla siellä päin.

Joten säädin polttoainepuolen entiselleen parin solun pienellä hienosäädöllä.

Tässäkään kaikki ei mennyt ihan putkeen, sillä heittäessäni EZK:n piuhan takaisin läpyskään kiinni, oli COM-portti vaihtunut koneesta numerolle 18. Ja sitähän tuner-pro ei ymmärtänyt, joten kotvasen jouduin lottoamaan mikä mättää, miksi tunerpro ei löydä tuota toista ostrichia.

Syttyä pitäisi vielä säädellä kuormatulla autolla ja kärri perässä nimenomaisesti vajailla kuormilla. Täyskuormat ovat säädöissään aikas pitkälti 2000km koe-ajon perusteella.

Mielenkiintoista on taas seurailla tuota nakutusanturia, kun nyt tietää (tai siis muistaa), että nakutusrikastusta annetaan annetaan vasta kaikkien neljän pytyn kilahdettua. Joku pytty on siis selvästi herkempi kilahtamaan kuin muut.
Oma lotto asiasta on pytty nro 3.

Alle 3500rpm väännön kippi-piste tulee vastaan pääsääntönä ennen kilautuksia ja sen yläpuolella taas kilinät tulevan vastaan ennen väännön kippipistettä tai sen lähellä.

"Hauskasti" seos vaikuttaa yllätävän paljon tuohon ennakkoon.

Täytyy tehdä muutama "FAIL-safe" testi vielä täydellä lastilla (kärry+auto) ja katsoa tarkasti koko vajaa kuormien alue.

Täydestä optimisuorituskyvystä olen joutunut luopumaan nakutus-herkkyyden vuoksi. No ihan kaikkea ei voi saada!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #807 : 27.08.2014, 17:57:27 »
Mitenkä moottorin hyötysuhde käyttäytyy täydellä vs. vajaalla kaasulla suoritettuun kiihdytykseen?

Jotenkin tuollainen pitkään ja hartaasti suoritettu kiihdytys ei mielestäni ole perusteltua kulutuksen kannalta?

Lottoan, että hyötysuhde on parhaimmillaan keskisuurilla kuormilla.

Romahtaa sitten täysillä ahdoilla, kun kaikki rajat alkavat paukkumaan vastaan.

Kiihdytyksen suoritan poikkeuksetta ahdoilla jos tilanne sallii.
Normi kaupunkiliikenteessä joudun liruttelemaan pirusti kilometrikiihdyttäjien vuoksi.   >:(

Drive-tyylini on tulla motarille moottorijarrutuksella!    ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #808 : 27.08.2014, 18:15:08 »
Lottoan, että hyötysuhde on parhaimmillaan keskisuurilla kuormilla.

Itse kenoaisin, että hyötysuhde on parhaimmillaan kun läppä on auki, mutta enempää mutuilematta luulisin että jollain tätä topikkia lukevalla on jonkinlaista faktaa miten volvon mahtimoottorin BSFC käyttäytyy.  :)

pientä iltalukemista --> http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=112611
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #809 : 27.08.2014, 18:45:49 »
Itse kenoaisin, että hyötysuhde on parhaimmillaan kun läppä on auki, mutta enempää mutuilematta luulisin että jollain tätä topikkia lukevalla on jonkinlaista faktaa miten volvon mahtimoottorin BSFC käyttäytyy.  :)

pientä iltalukemista --> http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=112611

Ilmaisin itseäni epäselvästi.  Sormet ovat aivojani nopeammat!  :facepalm:

Tarkoitin sitä, että lottoan hyötysuhteen olevan parhaimmillaan palluroiden kohdilla/tietämissä.


Sen jälkeen ylös tai alaspäin kierrosluku akselilla se heikkenee selvästi. Varsinkin ylemmillä kiekoilla.


Ylipäätään kuormatieto käyttäytyy mielenkiintoisesti kun sitä on skaalaillut.
Sen huomaa siitä, ettei IMMun tieto nouse enää kierrosluvun suhteen samalla tavalla kuin tuossa suurimman väännön kohdin se tekee.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma