Autodiagnoosi  Carcom Oy

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 605004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #870 : 09.10.2014, 23:48:49 »
Pakko myöntää että ei riitä enää vaikka jotkut hullut todistettavasti käyttääkin edelleen shortseja - mutta tällaista tällä kertaa. Suvivirren jälkeen tulee luonnollisestikin syksyn sävel.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jumalauta jätkät! Nyt on kyllä ollu sienet taas kohdallaan! :D :D :D

ps. taustalle sävel: https://www.youtube.com/watch?v=oaeMEv6bO7Y
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #871 : 09.10.2014, 23:49:25 »
Syksyn sävelen tapaan....   S*

Vaihdoin USB-piuhaa ja kajosin taas LH:n sisuksiin.

Nyt kun sytty alkaa olla "melko kohdillan", niin hitusen täytyy soppakarttaa säädellä uusiksi kiihdytyksen osilta tietyistä paikoista.

Sytyn isoin ero vakio-karttaa nähden on -18 astetta.  :o
Mitä? Kyllä! Sellaista se Wiina teettää!  :D

Tietyistä paikoista nykyinen Wiina-kartta menee paksulle, joten sitä pitää ohentaa, jotta optimaalinen sopitus säilytetään ja vedot ovat se, mitä winokoneesta ylipäätään voi saada.

Tässä vaan on se ongelma, että sade-keli haittaavat säätämistä. Pito puuttuu ja kone ei kostealla ilmalla nakuta!  :-[



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #872 : 11.10.2014, 18:00:55 »
Tuossa taannoin tuorein säätöryhmän jäsen soitteli ja kyseli, skaalauksista yms. jutuista ja selitettyäni asian hän totesi minun syöneen hyviä sieniä.  :D

No, hauskinta siinä oli se, että todellakin olin metsässä keräämässä sieniä!  :2funny: :2funny:
Joten joudun myöntämään syöneeni sieniä LH:n säätämisen avuksi!  ;D  ;D

Ei helvatta! Totuus on tarua ihmeellisempi!   :o :pupu:





Nyt alkaa olla säädöt säädetty ja polttoainekartta kaipaa ihan hienoista hienosäädön, hienosäätöä, jonka jälkeen viimeinen silaus syttykartalle ja se on sitten siinä!

Sen jälkeen kovaa ajoa ja uusi ahdistin!  :buck2:



Vai säätäisikö sitä vielä hitusen lisää?  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #873 : 12.10.2014, 13:47:28 »
Kyllähän sitä vielä vähän pitää hieroa... :D

Älä yllytä hullua!  ;D

Kansa vaatii mitattua dataa...

Vähän maistiaisia tarjottiin jo aikaisemmin.

Huima lämpötila tehdä penkkiveto! (+28C)

Sitten hitusen mitattua dataatm.   :P

B230FK, Vakio 13C, -012 IMMu, 668cc/min suuttimet, Do88 cooleri, ahtoja 0,9 baaria ja Wiinaa tankissa.
Meikäläisen Wiinalastu ja bulkkiviri syttylastu. Wiinalle sopivaa syttylastua en ole saanut viimeisteltyä sattuneesta syystä....   :-[

Kaikki muut romut vakiota.



Joten noilla nurkilla pyöritään.  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #874 : 15.10.2014, 01:35:34 »
Hm...   Tänään taas säädin hitusen.....    :o ;)

Kuka yllättyi? Käsi ylös!   ::)

Kun olen tasoitellut kaikki polttoaineen naku-patit.
Kyllä niitä on kaikissa täällä linkkaamissani kartoissa (kuvia tai numeroita)..

Ja sitten se mielenkiintoisin havainto.
Eilen nakutti ja nyki motarilla, paitsi täyskaasulla kiihdyttäessä. Tasakaasulla ajoittain nyppeli ja nakutti kun kuormarivi nousu yli yli neljännen (LH).
Purin virranjakajan kannen tarkastaakseni sen sisällön taukopaikassa, vaikkei skoopilla kipunan ohjauksen puolelta näkynyt mitään ihmeellistä koko matkan aikana.

Kahvit yms. naamaan ja startti. Täysvedot sinne 5trpm lukemiin asti vajaalla kaasulla, eikä mitään oireita. Eikä myöskään täysvedolla.

Loppumatkasta nyppäisi muutaman kerran ja naku-anturi näki (kuuli) kilinää, vaikkei LH:n nakurikastus iskenytkään päälle, joten kyse oli aidosta nakusta, koska suuttimien ohjaus ja kipuna pysyi jännitteissä.

Muistelen, että EZ116K lisäilee ennakkoa kun moottori on kylmä. En jaksa kahlata manuskaa taas uudelleen läpi, mutta jos näin on, se selittää tämän nakun/ennakon muutokset.

Aikaisemmin sama solu kesti vain 11 astetta ennakkoja ja nyt taas 17 astetta!  :o

Ainoa asia, mitä skoopilla ei mittaus/moottori-setissäni näe edes vihjettä on kipinän ajoitus. Absoluuttinen siis.
Vaatisi enemmän kanavia jne. toisinsanoen tonneja lisää, rahassa. Joten tähän mittaus-hommaan en käytä koko auton hintaa plus lisää...

Tämä nakutus on käynnistys kerrasta kiinni ja ennakko tuntuu olevan myös.
Samalla sopitus heittelee pieniä pykäliä ylöspäin kun ennakkon kesto laskee, vaikkei LH lämpötilatieto muutu yhtään riviä tilanteessa.

Imuilman lämpötiloissa ei näy muutoksia, jotka selittävät asian.

Tiedettyjä vikoja autossa on suutinrele/virtalukonpohja tai suutinrele/startti yhdistelmä.

Joten ajatuksia ja ideoita lukijolta kaivataan?!  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #875 : 15.10.2014, 06:47:25 »
Kipinän misfire tulkitaan nakutukseksi?  tulppien lämpöarvo?  vr-singaalin häiriöt eculta mitattuna tilanteessa?
Eikös pieni afr nousu voi selittyä epätäydellisellä palamisella, vaikka nyt tietyssä sylinterissä.

Eikös ezk myöhäistä ennakkoa kylmänä, jolloin kone ja katti lämpiää nopeammin hukkalämmöllä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #876 : 15.10.2014, 17:11:58 »
Kipinän misfire tulkitaan nakutukseksi?  tulppien lämpöarvo?  vr-singaalin häiriöt eculta mitattuna tilanteessa?
Eikös pieni afr nousu voi selittyä epätäydellisellä palamisella, vaikka nyt tietyssä sylinterissä.

Eikös ezk myöhäistä ennakkoa kylmänä, jolloin kone ja katti lämpiää nopeammin hukkalämmöllä?

Kipinän aika ei vaikuta nakutuksen tunnistukseen, eikä kipinä näy nakuanturin signaalissa mitenkään.

Tulpat ovat NGK:n 8, eli melkein kylmimmät mahdolliset.

VR-anturin signaalia en ole aikoihin mittaillut. Laatikon vaihdon jälkeen tirkistelin sitä ja kaikki oli hyvässä kuosissa.
Anturi on noin vuoden ikäinen.

Tulpat vaihdan tänään boschin platiniumeihin kun iridiumit olivat lopussa mätänetissä.

Ja juu, sopat heittelevät ennakon mukaan ihan normaalissakin toiminnassa, jonka vuoksi toisen säätö vaikuttaa toiseen.
Ja kun säätää samalla intensiteetillä kuin minä, molempia joutuu ruuvaamaan ristiin, jonka vuoksi minulla noita Ostricceja onkin kaksin kappalein kiinni.

Tänään taas sama juttu tuossa ennakon kestossa.
Mini-miittiin ajaessa kesti solussa X täysvedolla ennakoita 17 astetta ja startin jälkeen pois lähdettäessä hädin tuskin 13 astetta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #877 : 18.10.2014, 19:13:54 »
Säätämisentm osuus alkaa olla tältä vuodelta ohitse, sillä kelit aiheuttavat saatanalliselle säätämiselle omat rajoitteensa sen erään rajallisen ominaisuuden alkaessa katoamaan jonnekkin auringon mukana.

No, tekemistä kuitenkin on, sillä vesipumpun pirskatti menee vaihtoon (vuotaa hitusen).
Edellisen (tarvike motonetistä) vesipumpun vaihdoin jotain viitisen vuotta sitten ja kävin toissapäivänä kipaisemassa mätänetistä uuden grafin pumpun.

Kylmäkäyntirikastukset kaipaavat ihan hienoista lisäämistä tuossa nollan tuntumassa, sillä wiinakone hörähtää välittömästi, mutta sammuu kun ns. startti-rutiineista siirrytään varsinaiseen käyntin. Seuraavalla startilla jää normaalisti käymään, sillä siinä hörähdyksessä koneen sisuskalut lämpenevät riittävästi.

Kyse on korkeintaan muutaman pisteen muutoksesta, joten hienosäädön hienosäätöä. Tosin tämän rikastuksen hieroin keväällä, jolloin kelit olivat aavistuksen lämpöisempiä ja tuon kunnollinen säätäminen pitää tehdä liki vuorokauden seisoneelle koneelle, jotta arvot menevät oikein ja jokaiselle päivälle on käytännössä vain yksi säätömahdollisuus.

AFR-sekoilu johtunee ihan pässin kotelon pikkiriikkisen pienestä ilmavuodosta, joka eilen Mansen Madaltajan autoa säätäessä kävi ilmi, kun pässin letku pullahti täys-vedossa pois ja auto sammahti samantein. Joten kummoista reikää se ahto-ilman karkaaminen ei lopultakaan tarvitse, että se vaikuttaa sopitukseen.

Samalla täytyy mittailla se moottorin lämpöanturi, sillä sen antamalla tiedolla voi olla vaikutusta tuohon EZK:n sekoiluunkin.
Kylmällä EZK näköjään lisää ennakoita ja ylikuumana ainoastaan tyhjäkäynnillä.
Tämä saattaa selittää miksi kone pingailee mielellään ajoittain jos ennakkoja on enemmän. Tätä en ole voinut oikein mittailla millään järkevästi, sillä absoluuttisen ajoituksen katseleminen vaatisi konehuoneeseen kameran ja strobon yhtäaikaisesti.

Joten yksinkertainen testi on laittaa 100 ohmin vastus siitä lämpöanturin karvasta maihin. Jos pätkiminen katoaa ja ennakot toimivat paremmin, niin silloin ongelma oli anturissa ja senhän saa ainakin siniseltä tiskiltä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #878 : 18.10.2014, 19:23:04 »
No, tekemistä kuitenkin on, sillä vesipumpun pirskatti menee vaihtoon (vuotaa hitusen).
Jaa, se olikin sitten oikeasti se vesipumppu mikä tiputteli? Hyvinpä lottosin ;D

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #879 : 18.10.2014, 20:29:43 »
Eikös skoopilla voi ottaa pyörimisnopeuden triggauskanavaan ja syttäpäätteelle menevän signaalin sisääntuloon?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #880 : 18.10.2014, 20:51:58 »
Eikös skoopilla voi ottaa pyörimisnopeuden triggauskanavaan ja syttäpäätteelle menevän signaalin sisääntuloon?

Voi mutta siitä tulee melkoista sutturaa.  Eli aika-akseli tulee ongelmaksi.

Toki yhden pytyn (1) kipunan pystyy ajoittamaan mutta useamman kohdalla se tulee hitusen vaikeaksi, kun skoopin ominaisuudet ovat kuitenkin rajallisia. Toki useampi kanavaisella riittäisi se, että näkisi milloin missäkin napsahtaa ja VR-anturilta ei tarvitsisi kuin nähdä missä nolla-kohta on.

Eli aika-akselin pidentyessä huononee resoluutio. Jos kuvaan haluaa kierroksen, niin se on 36 astetta/jako-osa, jolloin näytöstä resoluutio tippuu sinne 3,6 asteeseen/pikseli ja juuri tuon kokoisia eroja yrittäisin mittailla.
Näytteenoton pituuskin rajoittaa tuota ajallista resoluutiota tuossa skoopissani.

Eli vaatii enemmän kanavia ja näytteenoton pituutta, tai sitten tutkitaan vain yhtä pyttyä.

Katselin jo tuossa e-bay:sta 8-kanavaista PC-skooppia, jossa olisi autokäyttöön hädin tuskin siedettävä 2,5Ms sämpläysnopeus (halpa). Meikäläisen käsikone kun vetelee single-shottina vain 500Ms, joten näytteen pituutta rajoittaa muistin määrä, kun usb-tikut eivät oikein kirjoittele tuollaisilla +500Mt nopeuksilla muistinsa uumeniin.

Toki jollain hinnat alkaen 6k€ koneella saisi parempia tuloksia jo muistinkin osalta.

Ei vain löydy köyhältä moista rahaa taskun pohjalta just nyt!  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8930
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #881 : 20.10.2014, 11:01:51 »
Pakko myöntää että ei riitä enää vaikka jotkut hullut todistettavasti käyttääkin edelleen shortseja - mutta tällaista tällä kertaa. Suvivirren jälkeen tulee luonnollisestikin syksyn sävel.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

 P> Siinä on sanat kohdallaan.  :D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kaimaani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #882 : 20.10.2014, 11:40:07 »
Sen verran mitä itse olen LH:ta säätänyt ostrischin kanssa, niin ei se oikeasti ole rakettitiedettä. Pitää muistaa pitää se järki päässä ja ajatella ennen kuin tekee säätöjä, ja tietenkin hieman perustella edes itselleen miksi jotain tiettyä säätöä tekee. Omien säätöjen kanssa autosta tuli melko räyhäkkä liikkeissään, joskin sopitus oli todella karrikoitua. Parisen päivää sitte kävin GuruTMn kanssa (mikan) säätämässä ja sopitukset saatiin hetkessä aika kivalle mallille joita sitten hienosäädetään vielä luoja ties kuinka kauan.

Mutta tässä vaiheessa erittäin iso käsi GuruTMlle kun on jaksanut hommaa tehdä, ja ainakin minun urakkaani säätämisen saralla helpottanut todella paljon  ELK
-88 240 GL

Mansestin Madaltajat #1 / Kouvolan Korottajien alajaos

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #883 : 20.10.2014, 15:52:25 »
Sen verran mitä itse olen LH:ta säätänyt ostrischin kanssa, niin ei se oikeasti ole rakettitiedettä. Pitää muistaa pitää se järki päässä ja ajatella ennen kuin tekee säätöjä, ja tietenkin hieman perustella edes itselleen miksi jotain tiettyä säätöä tekee. Omien säätöjen kanssa autosta tuli melko räyhäkkä liikkeissään, joskin sopitus oli todella karrikoitua. Parisen päivää sitte kävin GuruTMn kanssa (mikan) säätämässä ja sopitukset saatiin hetkessä aika kivalle mallille joita sitten hienosäädetään vielä luoja ties kuinka kauan.

Tätä olen yrittänyt sanoa. LH:n säätäminen EI ole rakettitiedettä!  :hello:
Tai siitä voi kyllä tehdä sitäkin (rakettitiedettä), sillä kyseinen härveli taipuu yksi-mukisesta koneesta V-12 moottoriin asti, kunhan sitä vain viitsii ruuvata.

Ja kaikessa säätämisessätm pitää olla järki päässä!  ;)

Tuo peruskarttojen (sielläpäin) onnistuu luultavasti siksi, että noita on tullut tehtyä LH:lle "muutama".  ;D


Mutta tässä vaiheessa erittäin iso käsi GuruTMlle kun on jaksanut hommaa tehdä, ja ainakin minun urakkaani säätämisen saralla helpottanut todella paljon  ELK

Ollos hyvä vain!  -H-

Ainahan alkoholisoituneita Volvo-harrastajia on autettava mäessä!   <Kippis>  :3/4 jättää sen:   :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #884 : 21.10.2014, 01:44:42 »
Talvirengas-jumpan yhteydessä hitunen motor-sporttia!  >:(

Katselin samalla ne tuoreiden bosch platiniumien kärkivälit!  Ne olivat "vaivaiset" 0,95mm!  :o
Hitusen isot, joten pienensin ne sinne 0,7mm kohdille.

Avasin samalla jakajan kannen, sillä vaihto-osa olikin jo. No, siitä se motor-sportti alkoi!

Otin vanhan irti ja vein sen tallin pöydälle. Tutkin sitä ja laitoin vanhan rinnalle uuden. Kuvat kertokoot loput.



Vanha:


Uusi:



Mätänetistä ostettuja molemmat ja alle puolen vuoden sisällä vieläpä! :peetu:

Eivät olleet edes vihaamiani intermotoreita, vaan Professional Parts Sweden pakkaamia tavaroita.
Intermotorin kannet ovat aiheuttaneet minulle jo yhden kone-pokan, joten niihin en suostu kajoamaan enää uudelleen ja niitä on levinnyt omissa/kavereiden-romuissa niin monta, että on pakko-uskoa että ne eivät kestä.

Mutta mutta....  Nuo jakajan-kannet muistuttavat kovasti intermotorin tuotteita muottinsa osalta, sillä ennen nuo PPS:n kannet ovat olleet erilaisella muoviseoksella ja kantillailla muotin saumoilla ja nyt niiden tyyli on muuttunut IM-tyyliseksi sekä muotiltaan, että materiaaliltaan.

KERPELE!  :peetu:

Jos vielä meinaan mennä mätänettiin ostamaan uuden jakajan kannen, niin ansaitsen takaraivoläpsyn!   :nuhtelu


:facepalm:


Ps. Talvi-gummit tulivat kreivin aikaan, sillä ensi-lumi saataa nyt!  :)
« Viimeksi muokattu: 21.10.2014, 01:58:28 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport