Futurez  Kulkukoira

Talvirenkaat alle?

  • 1487 Vastauksia
  • 314105 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #990 : 04.11.2015, 12:24:34 »
Niin no noin siellä Helsingin kolarisumassa olleetkin varmaan sanoivat, "en mä vielä tarvi talvirenkaita, vaihdan sitten kun on liukasta".

(Kuva poistettu lainauksesta.)
O0

Jossakin jo sanoinkin että viime perjantaina löysin jäisiä paikkoja. Ja ilman lämpötila oli +4.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #991 : 04.11.2015, 14:23:33 »
Allehan nuo tuli laitettua, kun muutakaan tekemistä ei tänään löytyny. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #992 : 04.11.2015, 15:46:43 »
Niin no noin siellä Helsingin kolarisumassa olleetkin varmaan sanoivat, "en mä vielä tarvi talvirenkaita, vaihdan sitten kun on liukasta".


Toistan kysymyksen; jos joku muu koheltaa, onko se minulle syy vaihtaa renkaat?


Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #993 : 04.11.2015, 16:34:20 »
Toistan kysymyksen; jos joku muu koheltaa, onko se minulle syy vaihtaa renkaat?

Oletko sinä keskimääräistä parempi kuljettaja  ;)?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #994 : 04.11.2015, 16:40:36 »
Haettu talvitassut (natsat) eilen vianorilta vanteille laitettuna, alle heivaan näillä näkymin vasta parin viikon päästä tai jo ensi viikolla, riippuen siitä mihin reissuni suuntautuvat.

Tzadissa rapisteltiin talvigummeillä suurella osasta autoista, vaikka ei tzadissa talven tulosta ole tietoakaan vielä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5880
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #995 : 04.11.2015, 16:53:27 »
Ihmetyttää suuresti, kun moni ihmettelee miksi ajellaan jo talvi/nastarenkaat alla.
Yleisesti ottaen, marraskuussa niitä tarvitsee, nyt ei, mutta mielestäni aika fiksua jos ne alla jo on.

Ei tarvitse sitten taas kitistä, lukea, että hölmöt olleet kesärenkain liikenteessä, kun se jää/lumi yksi kaunis aamu on tienpinnassa.

Monikaan ei.
1. Osaa vaihtaa.
2. Ei viitsi vaihtaa.
3. Ei ole paikkaa.
4. Välineitä.

Renkaita.

3vk ollut jo alla, enkä kyllä tykkää yhtään niillä ajella, en kuitenkaan jaksa kesärenkaita vaihdella takaisin.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #996 : 04.11.2015, 17:47:05 »
Oletko sinä keskimääräistä parempi kuljettaja  ;)?

Olen.

Jätän esimerkiksi auton pihaan, jos luen aamulla, että tiet ovat jäässä ja on rytistelty sisääntuloväylillä. Jotain etua siitä, että ryömii myöhään ruuhkan jälkeen töihin.

Samoin, jos työpäivän aikana kotiinpaluruuhkassa onkin lunta ja/tai jäätä ja kolaroidaan, jätän auton lämpimään halliin ja hihkaisen taksilla kotiin. Olen vieläkin toimistolla ja voin katsoa uutisista, että mikä on tilanne ollut ruuhka-aikaan :)


Ja mikan on tuossa ylhäällä ihan asian ytimessä  :)
« Viimeksi muokattu: 04.11.2015, 17:49:28 kirjoittanut Rodion »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9027
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #997 : 04.11.2015, 17:52:49 »
Toistan kysymyksen; jos joku muu koheltaa, onko se minulle syy vaihtaa renkaat?

Jos perustelet samalla tavalla kuin ihmiset jotka eivät onnistuneet liikenteessä niin perustelusi toimivuus voidaan asettaa kyseenalaiseksi.

Aika usein kuulee "vaihdan sitte tarvittaessa" ja aika usein myös kuulee, kun on kesänakeilla tötöilty, että "no en mä sitten kerinnyt siinä kiireessä renkaita vaihtaa". Tai niitä ei ollutkaan hankittuna / olisi pitänytkin ostaa ehjät. Tai auto sattuikin olemaan 100 km päässä talvirenkaista kun talvi yllätti autoilijan.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #998 : 04.11.2015, 18:04:10 »
Olen.

Jätän esimerkiksi auton pihaan, jos luen aamulla, että tiet ovat jäässä ja on rytistelty sisääntuloväylillä. Jotain etua siitä, että ryömii myöhään ruuhkan jälkeen töihin.

Samoin, jos työpäivän aikana kotiinpaluruuhkassa onkin lunta ja/tai jäätä ja kolaroidaan, jätän auton lämpimään halliin ja hihkaisen taksilla kotiin. Olen vieläkin toimistolla ja voin katsoa uutisista, että mikä on tilanne ollut ruuhka-aikaan :)


Ja mikan on tuossa ylhäällä ihan asian ytimessä  :)

Mielenkiintoista logiikkaa. Tämähän ei millään tavalla todista sinun olevan keskimääräistä taitavampi kuljettaja, vaan kertoo siitä, että sinulla on tarvittaessa mahdollisuus valita vaihtoehtoinen liikkumismuoto ilman siitä aiheutuvaa kohtuutonta haittaa. Kaikilla meistä ei tällaista mahdollisuutta ole. Itsellänikään eivät ensisijaisen kulkineen nastat ole vielä edes vanteilla, mutta useimmiten voin olosuhteiden vaatiessa valita aamulla lähtiessäni kesärenkaisen takatuupparin sijasta nastallisen nelivedon.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2015, 18:05:43 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #999 : 04.11.2015, 20:16:50 »
Ihmetyttää suuresti, kun moni ihmettelee miksi ajellaan jo talvi/nastarenkaat alla.
Yleisesti ottaen, marraskuussa niitä tarvitsee, nyt ei, mutta mielestäni aika fiksua jos ne alla jo on.

Ei tarvitse sitten taas kitistä, lukea, että hölmöt olleet kesärenkain liikenteessä, kun se jää/lumi yksi kaunis aamu on tienpinnassa.

Asuinpaikka ratkaisee tällä hetkellä hyvin pitkälti sen tarvitseeko talvi-gummit asentaa alle jo nyt.
Tzadissa ei tarvitse vielä, ellei joudu suuntaamaan alueille, joissa talviset pitää olla alla. Pelkässä tzadi pyörityksessä niitä ei tarvitse vielä.

Jos tiedän suuntaavani jonnekkin, missä kelit ovat nollan pinnoissa, niin tunnissa on talviset alla. Sellaisiin ilmansuuntiin jossa on mahdollista olla edes pakkasta liikkumiseni aikaan, en mene suvi-gummeilla.

Kyttään syksyllä ilmatieteenlaitoksen sivuja aika ahkerasti ja katselen missä nolla-raja hiipii menemään.


Tosin minä en ajakkaan mihinkään joka aamu kello 08:00 aikaan, vaan liikun tarpeiden mukaan ja ihan mihin aikaan tahansa. Joten kun pakkanen saapuu, niin talviset ovat alla.

Monikaan ei.
1. Osaa vaihtaa.
2. Ei viitsi vaihtaa.
3. Ei ole paikkaa.
4. Välineitä.

Renkaita.

3vk ollut jo alla, enkä kyllä tykkää yhtään niillä ajella, en kuitenkaan jaksa kesärenkaita vaihdella takaisin.

1. Silloin vaihdatetaan ja aikataulu on enemmän ennakkoon kuin myöhään.
2. Typeryyttä, jolloin on turha itkeä jos kolahtaa.
3. Kestämätön peruste, sillä vaihdon voi tehdä missä tahansa parkkipaikalla.
4. Kestämätön peruste, sillä välineet maksavat muutaman kympin enintään, jos autossa on edes orkkis tunkki. Tunkin kanssa voi mennä melkein kolme kymppiä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/807522/Hallitunkki-2-t
http://www.motonet.fi/fi/tuote/808810/Ristikkoavain-17192123mm

No, jos joudut liikkumaan aamusella aikaisin ja asut jossakin muualla kuin tzadissa, niin anna mennä talvi-gummeilla ihan rauhassa!  :hello:

Aika usein kuulee "vaihdan sitte tarvittaessa" ja aika usein myös kuulee, kun on kesänakeilla tötöilty, että "no en mä sitten kerinnyt siinä kiireessä renkaita vaihtaa". Tai niitä ei ollutkaan hankittuna / olisi pitänytkin ostaa ehjät. Tai auto sattuikin olemaan 100 km päässä talvirenkaista kun talvi yllätti autoilijan.

Sää-ennusteiden valossa ja näillä näkymin vaihdan talviset alle viimeistään viikon 46 lopussa, sillä viikon 47 majailen tzadissa, jolloin talvisiin olisi matkaa yli sen 100km, jos tarve tulisi.
Jos tarvis tulee, teen sen välittömästi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #1000 : 04.11.2015, 21:01:00 »
Tänään vaihtui kesärenkaat kitkojen tilalle. Itse talvirenkaat vois sitten joskus parin viikon päästä urheilla. Tarvis tosin ensin ostaa vanteet niille ja itse renkaat.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #1001 : 05.11.2015, 10:10:44 »
Jos perustelet samalla tavalla kuin ihmiset jotka eivät onnistuneet liikenteessä niin perustelusi toimivuus voidaan asettaa kyseenalaiseksi.

Aika usein kuulee "vaihdan sitte tarvittaessa" ja aika usein myös kuulee, kun on kesänakeilla tötöilty, että "no en mä sitten kerinnyt siinä kiireessä renkaita vaihtaa". Tai niitä ei ollutkaan hankittuna / olisi pitänytkin ostaa ehjät. Tai auto sattuikin olemaan 100 km päässä talvirenkaista kun talvi yllätti autoilijan.

En ota kantaa siihen miten muut ovat perustelleet. Ensinnäkin, ne ovat olleet ajamassa sellaiseen aikaan, ja sellaisessa paikassa, jossa en itse aja, joten so what mitä siellä tapahtuu ja miten perustellaan.

Aamulla auton mittari näytti +1,5 ja kotona +3,5.

Ennen suolattua (prio 1-luokan talvihoidettua) tietä ajan noin 100 m tiellä, joka on aina jäässä jos vähänkään on ollut siihen mahdollisuutta. Vaan ei ollut, oli tie märkänä. Joten autolla töihin ja no problems at all.

Mielenkiintoista logiikkaa. Tämähän ei millään tavalla todista sinun olevan keskimääräistä taitavampi kuljettaja, vaan kertoo siitä, että sinulla on tarvittaessa mahdollisuus valita vaihtoehtoinen liikkumismuoto ilman siitä aiheutuvaa kohtuutonta haittaa. Kaikilla meistä ei tällaista mahdollisuutta ole. Itsellänikään eivät ensisijaisen kulkineen nastat ole vielä edes vanteilla, mutta useimmiten voin olosuhteiden vaatiessa valita aamulla lähtiessäni kesärenkaisen takatuupparin sijasta nastallisen nelivedon.

Ymmärsit väärin, en perustellut tuolla tiedoilla, että olen keskimääräistä parempi kuski.

Keväällä muuten ajelin kitkoilla huhtikuun loppuun asti: piti olla valmiudessa lähtemään sairaalaan kelissä kuin kelissä ja mihin kellonaikaan tahansa.

Ratissa virheitä teen minäkin, mutta pidän nopeudet kohtuullisena, etenkin paikoissa joissa on myös kevyttä liikennettä, ja näin jää paremmin reaktioaikaa itselle ja muille, jos teen virheen.

En aja ylinopeutta, vaikka "osaisin"... tunnen säännöt ja noudatan niitä. Oma tuntemukseni on, että olen keskimääräistä parempi kuljettaja, en kuitenkaan jossain ylimmässä desiilissä vaan alempana. Vieläkin pitäisi pystyä paremmin hidastamaan tarvittaessa, olemaan kettuuntumatta persnouhoojista ja siitä kun liikennesuunnittelu on tehty vasemmalla kädellä.

Tietenkin nämä paremmat kuskit ovat jokaisen oma asia, paha sitä on tässä forumilla todistella sen enempää... vähän sama kuin se että joku sanoo olevansa nainen (ooh, nainen autofoorumilla!!), se kyllä uskotaan vaikka ruudun takana voi olla kaljamahainen karvainen mies.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4131
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #1002 : 05.11.2015, 10:51:43 »
"Ihmiset liioittelevat osaamistaan niin liikenteessä, kuin sen ulkopuolellakin. Erityisesti kykyjään yliarvioivat surkeimmat osaajat. Ilmiö tunnetaan löytäjiensä David Dunningin ja Justin Krugerin mukaan Dunning-Kurger-vaikutuksena."

Lähde: http://psych.colorado.edu/~vanboven/teaching/p7536_heurbias/p7536_readings/kruger_dunning.pdf
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #1003 : 05.11.2015, 10:54:09 »
"Talvirenkaat alle" ::) :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4131
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat alle?
« Vastaus #1004 : 05.11.2015, 10:56:14 »
"Talvirenkaat alle" ::) :hello:

 :hello:
Juu, on jo kaikissa mahdollisissa kulkineissa, kauheesti anteeksi täällä tapana olevasta offtopikista  ;D :hello:
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy