Ateho  Elekma

Hajonnut mäntä

  • 26 Vastauksia
  • 10800 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #15 : 12.11.2015, 08:16:00 »
Ei oo laajakaistaa tos b204ft-koneisessa tällä hetkellä kiinni että ei tiedä yhtään minkälaisilla seoksilla se normaalisti toimii ahdoilla.
Eiköhän tuota oo kuitenki labraolosuhteissa tutkittu aika paljon kun moinen systeemi on sarjavalmisteiseen autoon ruuvattu kiinni. :)
Voihan olla että seokset pyörii jossain 13 tai päälle ja sitte pakolämpöjen noustessa rikastetaan hetkellisesti 12 tienoille niin laskevat.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #16 : 12.11.2015, 17:04:02 »
Ei oo laajakaistaa tos b204ft-koneisessa tällä hetkellä kiinni että ei tiedä yhtään minkälaisilla seoksilla se normaalisti toimii ahdoilla.
Eiköhän tuota oo kuitenki labraolosuhteissa tutkittu aika paljon kun moinen systeemi on sarjavalmisteiseen autoon ruuvattu kiinni. :)
Voihan olla että seokset pyörii jossain 13 tai päälle ja sitte pakolämpöjen noustessa rikastetaan hetkellisesti 12 tienoille niin laskevat.

Juu ja ei mitään Mikan tyylisiä mittauksia ole ollut mulla.  :-[
Ainakin Supra piireissä liian rikas seos on huomattu nostavan EGT:tä.

Periaattessa voi olla, että tuo b204ft menee stoikassa koko ajan, mutta egt:llä rikastaa seosta tarvittaessa.
Jotkut 8v turbot vetää stoikassa ahdoilla vakiona.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #17 : 12.11.2015, 17:38:02 »
Kyseinen sylkky käyny laihalla ja tästä syystä sulanu? Suutinhäikkä yms. tekee helposti tuon, kannattaisi tarkistuttaa suuttimet ennen kuin lyö läjään uudestaa.

Kyllä paksu seos jäähdyttää palotilaa ja taasen liian pieni ennakko nostaa lämpötilaa
raw d

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #18 : 12.11.2015, 19:07:17 »
Kyseinen sylkky käyny laihalla ja tästä syystä sulanu? Suutinhäikkä yms. tekee helposti tuon, kannattaisi tarkistuttaa suuttimet ennen kuin lyö läjään uudestaa.

Kyllä paksu seos jäähdyttää palotilaa ja taasen liian pieni ennakko nostaa lämpötilaa

Aika mysteeri on tuo koko homma, ei ole siis oma auto eikä itse säädetty. Lähdin tätä mystisesti säädettyä vekotinta vain purkamis hommiin mukaan ja tuollainen ilmaantui hieman yllätyksenä. Suuttimet itsekkin suosittelin testauttamaan ennen, kuin uuden koneen laittaa tulille. Nistunesta oli vaan säädetty hemmetin rikkaalle (afr 10) ja ennakkoakin aika naurettavan vähän. Itsekkin mietin onko vain ns alisäätämisen takia hajonnut vai joku muu vika.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #19 : 12.11.2015, 19:33:56 »
Kyllä paksu seos jäähdyttää palotilaa

Tiettyyn pisteeseen asti, ämpäreittäin 10afr?
EDIT: Spekulointia miksi lämmöt nousevat liian rikkaalla seoksella on. Yksi niistä on joko lämmöt oikeasti nousevat, tai ylimääräinen bensa jäähdyttää palotilaa, mutta lämmittää EGT anturia. Kuullostaa absurdilta.  :(

Aika mysteeri on tuo koko homma, ei ole siis oma auto eikä itse säädetty. Lähdin tätä mystisesti säädettyä vekotinta vain purkamis hommiin mukaan ja tuollainen ilmaantui hieman yllätyksenä. Suuttimet itsekkin suosittelin testauttamaan ennen, kuin uuden koneen laittaa tulille. Nistunesta oli vaan säädetty hemmetin rikkaalle (afr 10) ja ennakkoakin aika naurettavan vähän. Itsekkin mietin onko vain ns alisäätämisen takia hajonnut vai joku muu vika.

Yhtä juttua en ymmärrä. Jos vehkeet on säädetty tyyliin "no käyhän se" niin miksi niitä pitää polkea...  >:(

CA:n vakio männät ei oo mitkään maailman parhaimmat, ja uusimmatkin niistä on jo 25v vanhoja.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2015, 19:48:57 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #20 : 12.11.2015, 20:11:14 »
Tiettyyn pisteeseen asti, ämpäreittäin 10afr?
EDIT: Spekulointia miksi lämmöt nousevat liian rikkaalla seoksella on. Yksi niistä on joko lämmöt oikeasti nousevat, tai ylimääräinen bensa jäähdyttää palotilaa, mutta lämmittää EGT anturia. Kuullostaa absurdilta.  :(

Yhtä juttua en ymmärrä. Jos vehkeet on säädetty tyyliin "no käyhän se" niin miksi niitä pitää polkea...  >:(

CA:n vakio männät ei oo mitkään maailman parhaimmat, ja uusimmatkin niistä on jo 25v vanhoja.

Takomännät ovat, ei vakiot. Ja jos tässä koitat tätä polkemista väärillä seoksilla minulta udella, niin sen takia minut kyseinen heppu pyysi mukaan, että säädetään oikeasti kohdilleen... Oli nimittäin ns ammattilainen kuka sen rikkallee oli tuutannut. Sitä kuinka paljon on tennaria saanut tuolla välillä, en varsinaisesti tiedä. Ei entuudestaan tuttu sälli ja itse ei ennemmin säätänyt, siksi maksoi ammattilaiselle työstä.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #21 : 12.11.2015, 20:32:30 »
Ei entuudestaan tuttu sälli ja itse ei ennemmin säätänyt, siksi maksoi ammattilaiselle työstä.

Pitäskös käydä jututtamassa tuota "ammattilaista" ja näin ollen saada hänet vastuuseen jos hänen kättenjälkensä on tuon aiheuttanut?  ??? Kuumaa tuo on ainakin saanut.

Mieleen juolahti; onko ajeltu eri polttoaineilla esim viinaksilla ja vetänyt reippaasti ohkaiselle (rikastus käyttöön) ja laajakaista on näyttänyt bensan lukemia etanolin sijasta? Nimittäin tuossa voisi olla yksi syy..

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7589
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #22 : 12.11.2015, 21:28:54 »
Mieleen juolahti; onko ajeltu eri polttoaineilla esim viinaksilla ja vetänyt reippaasti ohkaiselle (rikastus käyttöön) ja laajakaista on näyttänyt bensan lukemia etanolin sijasta? Nimittäin tuossa voisi olla yksi syy..
Jos käytetään bensan AFR-asteikkoa, ovat lukemat keskenään vertailukelpoisia suoraan E85 kanssa. Eli seos on sama molemmilla polttoaineilla vaikka 12.0 AFR:llä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #23 : 12.11.2015, 21:54:12 »
Tankissa ei ole ollut koskaan 98e5 polttoainetta kummempaa tököttiä. Joten tämäkin on poissuljettu mahdollisuus. Ymmärrys kyllä riittää siihen, miten pitäisi olla säädetty ja miten se tullaan uudella koneella säätämään. Ihmetystä minun osalta ainakin aiheuttaa se, että tekeekö esim karstan hehkuminen tuollaista korventumista männälle. Vai vai onko muka ollut nakulla joskus, mitä en oikein usko. Männän laet jos on pilkkua täynnä tms niin olisi selvä homma, mutta miksi juuri tuo sivu männästä tuollaine.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #24 : 12.11.2015, 22:50:33 »
Jos paksulla sopalla tai myöhäisellä sytyllä lämmittää pakosarjaa niin nostaako se männän lämpötilaa?
-Käsittääkseni molemmissa tapauksissa pakolämmöt nousee koska palotapahtuma jatkuu pakosarjassa ja näin ollen palotisassa tehdään vähemmän töitä=vähemmän lämpökuormaa=ei tule tälläisia vaurioita

Mikä/minkälainen nokka autossa oli?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #25 : 13.11.2015, 00:20:29 »
Tankissa ei ole ollut koskaan 98e5 polttoainetta kummempaa tököttiä. Joten tämäkin on poissuljettu mahdollisuus. Ymmärrys kyllä riittää siihen, miten pitäisi olla säädetty ja miten se tullaan uudella koneella säätämään. Ihmetystä minun osalta ainakin aiheuttaa se, että tekeekö esim karstan hehkuminen tuollaista korventumista männälle. Vai vai onko muka ollut nakulla joskus, mitä en oikein usko. Männän laet jos on pilkkua täynnä tms niin olisi selvä homma, mutta miksi juuri tuo sivu männästä tuollaine.

Kyllä siellä on varmaan käynyt puhdasoppinen esisytytys jonkin ylikuumenneen pinnan tekemänä jos ei kerran ole nakuttanut. Ja männän ohivuodon takia männänrenkaan luota on alumiini lähtenyt sulamaan.

Liian rikas seos nostaa pakolämpöjä.

Tuota mietin tässä ja varmaankin kyseessä on palotapahtuman jatkuminen sylinterin ulkopuolella, kuten Veksi tuossa kirjoittelikin.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Hajonnut mäntä
« Vastaus #26 : 13.11.2015, 04:23:22 »
Tuota mietin tässä ja varmaankin kyseessä on palotapahtuman jatkuminen sylinterin ulkopuolella, kuten Veksi tuossa kirjoittelikin.

Kiitokset selvennyksestä, hölmönä yrittänyt pähkäillä.  :) eli sylinterin lämpötila laskee, mutta sen jälkeinen lämpötila nousee.

Ilmeisesti zuikkiksen säätämä nissani. Säädöt on aika paksulla ja karkeat.
Hänelläkin muutamia outoja juttuja kuten, sytytys kylmänä vedetään tahalleen tosi myöhäselle, että kone lämpenisi nopeasti. (ei pysty lähtemään heti ajamaan autolla, tai rykii ja nykii)

Lämpiää kyllä nopeasti.  ::)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Futurez  Kulkukoira