Autoracing  KL-varaosat

Volvot kolareissa

  • 2054 Vastauksia
  • 562451 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1245 : 05.08.2016, 22:59:04 »
Iltasanomien keskustelusta bongattua:

Lainaus
Volvo on kuitenkin saksalaisten premium merkkien kanssa yhtä turvallinen ja uusin xc90 tais olla jopa turvallisempi kuin vastaavat kilpailijat.

Lainaus
Aika jännä kun puhutaan että yhtä turvallinen. Katsos amerikkalaisten törmäystestituloksia niin huomaan että esim small overlap-testissä Volvo on pitkään ollut huippu kun muut vasta harjoittelevat.

Lainaus
Johtuisikohan siitä, että se on Volvon oma testi, jonka lobbasivat käyttöön. IIHS:n johtaja on Ruotsista. Kyseessä on vähän kyseenalainen testi muutenkin, sillä testissä menestyvä auto kimpoaa törmäyksen jälkeen nopeutensa säilyttäen eteenpäin.

Ööhh... Mikäköhän tuossa "small overlap"-testissä on olevinaan huonoa? Miksi on huono vaihtoehto että auto kimpoaa pois esteestä? Viimeisen kommentin kirjoittajan mielestä on parempi, että etupyörä tulee kuskin syliin?

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1246 : 06.08.2016, 11:11:55 »
Ja tuo small-overlap testi on tullut jenkeissä käyttöön (ainakin yhden uutisen mukaan), koska on siellä yleisin törmäysmuoto maantiellä.

Mitä pidempään tormäyksestä liike jatkuu, sen parempi se on autossa olijoille. Neste ralleissa ajoi italialaiskuski Bertelli fiestan pihalle. Fiesta läks pyörimään, ei hätää koska turvakehikko. Auto kuitenkin otti lopuksi voltin, josta tuli alas pehmeään peltoon perse edellä pysähtyen kuin seinään --> kartturi loukkaantui ja helikopterilla sairaalaan.

Auto ei mainittavasti ruttaantunut (en ole varma, muttei tainnut edes turvakehikko vääntyä), mutta se äkillinen pysäys sai tuhoa aikaan.


90-luvun alussa oli muistaakseni tuulilasissa halpojen pikkuautojen testi "mitä maksaa?", jossa ajettiin myötäävään esteeseen 15km/h (simuloi kevyttä perään ajoa). En muista, mikä auto oli "halvin", koska kori ei myötänyt ollenkaan, mutta kuskilla oli kovin kiihtyvyys. Fiat Tipo meni lunastukseen, mutta kuskilla pienin kiihtyvyys.
Ja koska ei ole realistista tehdä autoa, jossa kiihtyvyydet pysyisivät matalana ja liike pysähtyisi aina törmäykseen (=aivan tolkuttoman laajat turvavyöhykkeet), on aina parempi että liike jatkuu.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1247 : 09.08.2016, 14:46:34 »
Tuo muutama viikko sitten Ruotsissa tapahtunut pyöräilijän ja Volvon tapaus on nyt jo loppuun käsitelty täällä, ei enää uudestaan aloiteta eipäs-juupas -jankkausta pyöräilijöistä tässä topicissa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1248 : 29.08.2016, 22:15:49 »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)


Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1251 : 02.09.2016, 21:16:12 »
Onko tää ollut täällä?
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?252241-First-real-crash-with-XC90#/topics/252241?_k=ctp60c
Aiheuttaako jo tuo XC90 enemmän vahinkoa vastapuolelle korin tukevuuden vuoksi ???
« Viimeksi muokattu: 02.09.2016, 21:19:03 kirjoittanut völvöxc60 »
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1252 : 02.09.2016, 21:25:35 »
^ Oli tuo jo aikaisemminkin. Tuossahan small overlap -kolaria varten suunniteltu rakenne näyttää toimineen suunnitellusti - vastapuoli on siirretty vinopalkkia pitkin sivuun ja on vienyt etupyörän mennessään.

Ilman tuota rakennetta Volvon etupyörä olisi kuskin sylissä ja vastapuolen äkkipysäys olisi ollut vielä rajumpi. Vastapuolen auto (liekö vanha Clio?) on kylläkin Volvon vaurioihin nähden hämmentävän paljon rutussa, olisin kuvitellut tuon aikakauden rellujen olevan melko turvallisia. Suorassa nokkakolarissahan uuden XC90:n massa olisi todennäköisesti tehnyt todella pahaa jälkeä kevyelle autolle.

Edit: Ehkä kuitenkaan Volvon rakenteet eivät etupyörää päästäisi kuskin syliin tuon kokoluokan vastapuolen ollessa kyseessä, mutta äkkipysäys olisi joka tapauksessa rajumpi jos autot "tarttuvat" toisiinsa - mitä tuossa ei kuvien perusteella ole tapahtunut (?)
« Viimeksi muokattu: 02.09.2016, 21:27:36 kirjoittanut dneproshin »

Poissa ATK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1253 : 02.09.2016, 23:38:49 »
Tällä viikolla tapahtunutta. Vein pojan kouluun, jossa on erillinen parkkialue. Ajoin ruutuun, oikealla puolella oli tyhjä ruutu. Sanoin pojalle "Heippa" ja juuri, kun poika oli avaamassa ovea, näin harmaan Mersun tulevan siihen viereen. Huusin pojalle, että "Älä avaa". No, eipä totellut. V70:n ovi painui Mersun (C, vm. 2000) etulokasuojan sisään sivulta. Sammutin auton ja nousin tutkimaan tilannetta. Mersun lokasuojassa oli aikamoinen painauma. Volvoni ovessa näkyi vähän harmaata maalia reunassa. Minä sitten pyysin Mersun kuskia tulemaan katsomaan tilannetta, kun arvelin, että syy on meissä. Mersun kuski vain totesi, että vanha auto, ei pienet lommot haittaa. No, minkäs minä asialle voin. Mersu lähti. Muutaman tunnin päästä soi kännykkäni ja Mersu-kuskin mies soitti ja kertoi, että lommo on aikamoinen ja korjata täytyy. Itse kerroin olevani samaa mieltä ja ajattelin, että kannattaa maksaa omasta pussista, ettei bonukset laske. Sovimme, että Mersu käytetään korjaamolla arvioitavana. Työkaverini kuuli puhelun ja tuli sitten kertomaan mulle, että ei bonukset laske, kun ei ollut kuskin syy, vaan matkustajan. Tuo oli uusi tieto mulle ja minä sitten soitin vakuutusyhtiööni. Sieltä kerrottiin, että tällaisessa tilanteessa ei tosiaankaan bonusmenetystä tule. Tein sitten vahinkoilmoituksen ja soitin Mersu-kuskin miehelle, että laitetaankin vakuutusyhtiön piikkiin. Ajattelin kertoa tarinan, koska voi olla joku muukin, jolle voi olla hyötyä tiedosta.

Volvoni oven toimintaan ei tosiaan tullut vikaa. Ilmeisesti ovi osui kohtaan, jossa ei ollut kuin peltiä, joka on aika pehmeää, niin oveen ei tullut vauriota. Onneksi myöskään poika ei ehtinyt ulos autosta.

Poissa eerok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1254 : 03.09.2016, 01:06:06 »
Tällä viikolla tapahtunutta. Vein pojan kouluun, jossa on erillinen parkkialue. Ajoin ruutuun, oikealla puolella oli tyhjä ruutu. Sanoin pojalle "Heippa" ja juuri, kun poika oli avaamassa ovea, näin harmaan Mersun tulevan siihen viereen. Huusin pojalle, että "Älä avaa". No, eipä totellut. V70:n ovi painui Mersun (C, vm. 2000) etulokasuojan sisään sivulta. Sammutin auton ja nousin tutkimaan tilannetta. Mersun lokasuojassa oli aikamoinen painauma. Volvoni ovessa näkyi vähän harmaata maalia reunassa. Minä sitten pyysin Mersun kuskia tulemaan katsomaan tilannetta, kun arvelin, että syy on meissä. Mersun kuski vain totesi, että vanha auto, ei pienet lommot haittaa. No, minkäs minä asialle voin. Mersu lähti. Muutaman tunnin päästä soi kännykkäni ja Mersu-kuskin mies soitti ja kertoi, että lommo on aikamoinen ja korjata täytyy. Itse kerroin olevani samaa mieltä ja ajattelin, että kannattaa maksaa omasta pussista, ettei bonukset laske. Sovimme, että Mersu käytetään korjaamolla arvioitavana. Työkaverini kuuli puhelun ja tuli sitten kertomaan mulle, että ei bonukset laske, kun ei ollut kuskin syy, vaan matkustajan. Tuo oli uusi tieto mulle ja minä sitten soitin vakuutusyhtiööni. Sieltä kerrottiin, että tällaisessa tilanteessa ei tosiaankaan bonusmenetystä tule. Tein sitten vahinkoilmoituksen ja soitin Mersu-kuskin miehelle, että laitetaankin vakuutusyhtiön piikkiin. Ajattelin kertoa tarinan, koska voi olla joku muukin, jolle voi olla hyötyä tiedosta.

Volvoni oven toimintaan ei tosiaan tullut vikaa. Ilmeisesti ovi osui kohtaan, jossa ei ollut kuin peltiä, joka on aika pehmeää, niin oveen ei tullut vauriota. Onneksi myöskään poika ei ehtinyt ulos autosta.
Joskus parkkipaikalla autoni takaovea aukaistessani Toyota peruutti oven ruttuun. Toyotan kuski ja kyytiläiset tietysti syyttivät minua kun aukaisin oven heidän reitilleen, enkä katsonut että he ovat siihen tulossa. Olin tietysti melkoisen eri mieltä syyllisyydestä, joten poliisit kutsuttiin paikalle. Poliisit suunnilleen nauroivat Toyota-kuskille tämän syytettyä minua. Poliisien mukaan tapauksen syyllisyydessä ei ollut mitään epäselvää, kun liikkeellä ollut auto on ajanut pysäköityä autoa päin.
850R, V70 mk2 2.5T
Ex: 850 2.0 T5, 850 2.5 10V, 940 2.3T, 745 2.0

Poissa ATK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1255 : 03.09.2016, 22:00:28 »
Joskus parkkipaikalla autoni takaovea aukaistessani Toyota peruutti oven ruttuun. Toyotan kuski ja kyytiläiset tietysti syyttivät minua kun aukaisin oven heidän reitilleen, enkä katsonut että he ovat siihen tulossa. Olin tietysti melkoisen eri mieltä syyllisyydestä, joten poliisit kutsuttiin paikalle. Poliisit suunnilleen nauroivat Toyota-kuskille tämän syytettyä minua. Poliisien mukaan tapauksen syyllisyydessä ei ollut mitään epäselvää, kun liikkeellä ollut auto on ajanut pysäköityä autoa päin.
Tuossa tapauksessasi ovi oli jo auki, kun siihen osuttiin. Omassa taas ovi osui Mersun lokasuojaan, joten auto oli osittain ohittanut oven kohdan ja molemmat liikkuivat samaan aikaan. Jos Volvoni ovi olisi ollut kokonaan auki ja siihen olisi törmätty, todennäköisesti olisi ovelle käynyt pahemmin kuin nyt.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2895

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1257 : 06.09.2016, 16:48:04 »
lentokenttäbussilla ei ole varaa volvoa haastaa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1258 : 06.09.2016, 18:09:33 »
Eihän nyt tuommonen pikkubussi, jonka keula pysyy kasassa noiden ohuiden pilareiden varassa, enemmän ilmaa vastassa kun kiinteää tavaraa.
Rekka jos ois kyseessä ollu, vois olla asiat toisin.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvot kolareissa
« Vastaus #1259 : 07.09.2016, 16:48:18 »

 

Autoracing  KL-varaosat