Autodiagnoosi  Carcom Oy

940 turbo, voima aaltoilee :)

  • 14 Vastauksia
  • 3481 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
940 turbo, voima aaltoilee :)
« : 28.07.2011, 07:37:14 »
Moro!
Oon nyt kaks kuukautta ajellu -95 940 automaatti volvolla jossa on ilmeisesti B230fk matalapaine turbomoottori ja on vakiotehoinen. Ongelma tulee esiin kevyessä kiihdytyksessä kierrosten noustessa 2500rpm:ään ja siitä vähän yli. Tuntuma olis että ahdot vaihtelee. Vai voiko johtua laatikon toiminnasta, toisaalta satasen vauhdissa kun lukko turbiini on päällä tuntuu pientä pehmeää nykimistä, ei johdu mielestäni sytytys puolesta. Nyt on uudet nelikärki tulpat  ja öljyt vaihdettu, myös laatikkoon. Ja aaltoilu vaan jatkuu...
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #1 : 28.07.2011, 07:41:03 »
Nii joo ja tossahan ei ole ahtopainemittaria eli tuli vaan mieleen tuo paineiden seilaus.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #2 : 28.07.2011, 10:03:37 »
Kun hajotin oman AW -laatikkoni ja momentinmuuntimen, auto "nypytti" moottoritiellä tai oikeastaan aina kun nopeus oli yli 60km/h. Tuntuma oli että nypyttää menosuuntaan eli ihan erilainen kuin esim. renkaista tuleva tärinä.

Minkälaista öljyä sieltä laatikosta tuli ulos? Metallisilppu viittaisi rikkinäiseen momentinmuuntimeen.

Pudotitko laatikon öljypohjan? Siellä ne magneetit ja suodatin keräävät suurimman osan metallihipuista ja muusta körnästä. Niistä näkee aika suoraan onko mitään isosti vialla. Periaatteessa ei ole hirveän hintainen operaatio putsata öljypohja, magneetit ja suodatin, jos tiivisteet säilyvät ehjänä ja täyttöputken saa auki hajottamatta ohutta öljypohjaa.

Sinne sisälle ei saisi päästä mitään likaa, koska se suodatin on tosiaan täysi vitsi eli puhtaus on A ja O. Jos osia putsailee paperilla, trasselilla tai muulla nukkaavalla tavaralla, nukka tukkii helposti suodattimen eli putsaus vain paineilmalla ja liuottimilla.

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #3 : 28.07.2011, 11:16:47 »
en tiedä mut tuo edellä mainittu nypytys kun turbiini hajoaa ei ihan vastaa mun auton oireita. Tossa mun on ennemmin niin että ajaessa kerkee hyvin sanomaan että "nyt on vetoja, nyt ei, nyt taas vetää" ja aika lievä ilmiö on, en tiedä huomaisiko kukaan kyydissä olija vikaa. Öljyistä en tiedä muuta kun että olivat mustat en tutkinut roskia kun kaadoin pois.
Toivottavasti ei olis laatikkovika ainakaan muuten tuli taas tehtyä "hyvä ostos"...
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #4 : 28.07.2011, 11:31:23 »
en tiedä mut tuo edellä mainittu nypytys kun turbiini hajoaa ei ihan vastaa mun auton oireita. Tossa mun on ennemmin niin että ajaessa kerkee hyvin sanomaan että "nyt on vetoja, nyt ei, nyt taas vetää" ja aika lievä ilmiö on, en tiedä huomaisiko kukaan kyydissä olija vikaa. Öljyistä en tiedä muuta kun että olivat mustat en tutkinut roskia kun kaadoin pois.
Toivottavasti ei olis laatikkovika ainakaan muuten tuli taas tehtyä "hyvä ostos"...

Tuskin se sitten laatikkovika on? Körnää siellä sisällä tottakai on, mutta se uusi öljy pesee paikat puhtaaksi ja seuraavassa öljynvaihdossa lähtee taas paljon kökköä ulos.

Joku bensansaantiongelma on sitten seuraava veikkaus? Heikko bensapumppu tai heikko sähköliitos.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #5 : 29.07.2011, 10:50:23 »
Ilmastoinnin aiheuttama tehohäviö??

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #6 : 29.07.2011, 15:12:53 »
Ilmastoinnin aiheuttama tehohäviö??

Ja jos manuaali-ilmastointi löytyy, niin suunnattaessa puhallus tuulilasille, menee ilmastointi päälle automaattisesti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #7 : 29.07.2011, 18:19:05 »
Ja jos manuaali-ilmastointi löytyy, niin suunnattaessa puhallus tuulilasille, menee ilmastointi päälle automaattisesti.


Näin myös automaatti-ilmastointi toimii.   ;)
« Viimeksi muokattu: 31.07.2011, 20:25:32 kirjoittanut tomimikael »

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #8 : 31.07.2011, 19:24:12 »
Joo automaatti ilmastointi löytyy ja tosiaan ollu päällä viime aikoina... Tänään ajoin just autolla ja olis vähä kun vika olis lievempi vai jopa poissa. Viileämpi päivä ja sisälle pyydetään 24 astetta niin ilmastointi ei varmaan ole päällä koko aikaa. Kytkeytyykö toi kompura tollee edestakas koko ajan vai päästäänkö tästä nyt siihen et mulla on ilmastoinnissa jotain häikkää? Kylmää kyllä piisaa +30 lämpötiloissakin.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #9 : 31.07.2011, 23:36:37 »
Joo automaatti ilmastointi löytyy ja tosiaan ollu päällä viime aikoina... Tänään ajoin just autolla ja olis vähä kun vika olis lievempi vai jopa poissa. Viileämpi päivä ja sisälle pyydetään 24 astetta niin ilmastointi ei varmaan ole päällä koko aikaa. Kytkeytyykö toi kompura tollee edestakas koko ajan vai päästäänkö tästä nyt siihen et mulla on ilmastoinnissa jotain häikkää? Kylmää kyllä piisaa +30 lämpötiloissakin.

Kompura pätkii päälle/pois vaihtelevaan tahtiin, johon vaikuttaa mm. sisäpuhaltimen nopeus, ajonopeus yms. seikat.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #10 : 01.08.2011, 09:55:44 »
Joo auto tuntuu pelaavan hyvin kun tänäänkin oli aamulla 10astetta vaan. On eka auto missä on ilmastointi niin tulee vähän uutena kaikki sivuvaikutukset.
Kiitos vastauksista. Oliskohan tää nyt sitte ratkaistu. Toivotaan kylmää loppu kesää niin kaikki voima säilyy takapyörille asti! :)
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #11 : 01.08.2011, 13:18:53 »
Joo auto tuntuu pelaavan hyvin kun tänäänkin oli aamulla 10astetta vaan. On eka auto missä on ilmastointi niin tulee vähän uutena kaikki sivuvaikutukset.
Kiitos vastauksista. Oliskohan tää nyt sitte ratkaistu. Toivotaan kylmää loppu kesää niin kaikki voima säilyy takapyörille asti! :)

Jos haluat FK:n kaikki kolmijalkaiset heposet takapyörille asti, niin sitten ilmastointi manuaaliasentoon.  :D
Tai sitten hukkaportin kelloa vaihtamaan 0,6 baarin versioon (FT:n paineet) ja auto tuntuu muutenkin liikkuvan kevyemmin.
http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=95

Tiukempaa kelloa, kuin tuo 0,6 bar on alkuun turha laittaa, koska sitten vaihtoon menee myös moottorin ohjauksen ohjelmistot. Ja tietysti cooleri, jos haluaa hyödyn täysimääräisenä tai muutoin konit ontuvat.    :pomo:

Tosin tuohon tehon aaltoiluun vaikuttaa myös ilmastoinnin toimiessa merikontin paska alkuperäinen cooleri.  :'(
Sen vaikutuksen huomaa jo FK-pannussakin. Saati sitten FT:ssä.
Kaverin naama oli eilen marrissa, kun hän kävi testilenkillä coolerin vaihdon jälkeen (vakio FT-pannu), joten sen verran silläkin on vaikutusta kuumissa keleissä.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ToniA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #12 : 01.08.2011, 13:28:58 »
Eikä siitä tarvitse edes vaihtaa hukkaportin kelloa, pelkkä säätöventtiili riittää. Mulla on 'universal boostvalve', se toimii ihan hyvin. Tuo siis tulee hukkaporttia ohjaavan letkun väliin. Tuolle oli joku halvempikin vaihtoehto, en vain muista mikä. Tuo venttiili sisältää jousikuormitetun kuulan, ruuvista säädetään jousen kireyttä.

Yli ~0.7 bar paineita ei kannata yrittää 95-oktaanisella bensalla ja ilman moottorinohjauksen lastun vaihtoa.

Edit: tässä on se toinen: 3-bar Racing Basic Boost Controller
« Viimeksi muokattu: 01.08.2011, 13:48:46 kirjoittanut ToniA »

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #13 : 02.08.2011, 10:17:44 »
Mutta täytyy olla kyllä jotain vikaa, sillä minulla ei ajossa huomaa mitenkään että kompura naksahtaa päälle tai pois. AW suodattaa sen verta hyvin noita ylimääräsyyksiä pois. Paikoillaan on ainut millon huomaa hieman muuttuneesta käynnistä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 turbo, voima aaltoilee :)
« Vastaus #14 : 02.08.2011, 10:34:00 »
Mutta täytyy olla kyllä jotain vikaa, sillä minulla ei ajossa huomaa mitenkään että kompura naksahtaa päälle tai pois. AW suodattaa sen verta hyvin noita ylimääräsyyksiä pois. Paikoillaan on ainut millon huomaa hieman muuttuneesta käynnistä.

Ainakin omassa kontissa kompuran päälle menemisen tuntee nimenomaisesti lievässä kiihdytyksessä. Tasakaasulla ajaessa sen tuntee heikommin.

Vakio FK:ssa sen huomaa mielestäni huomattavasti selkeämmin.

Mutta tässä on varmasti auto&kuski kohtaisia eroja...  8)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez