Carcom Oy  Ateho

Diesel Volvon kulutus V70II

  • 198 Vastauksia
  • 96392 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa djabu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #60 : 10.11.2011, 18:52:15 »
Eihän regenerointia ole tähänkään asti tehty jatkuvasti, vaan vasta kun joku anturi hiukkassuodattimessa toteaa, että tavaraa on kertynyt poltettavaksi turhan paljon. Jos tuota regeneroint väliä harvennetaan liikaa, hiukkassuodatin tukkeutuu ja sitten joko se vaihdetaan (joka on kallista) tai sitten ajetaan pakkoregenerointi. Mutta jos tuon operaation jälkeen seuraavan 5000 km
polttoaineenkulutuksesi laskee siitä, mitä oli ennen operaatiota olleen 5000 km kulutus, niin sitten uskon. Mutta ei minulla ainakaan ole laskenut. Nyt, kun piti ajaa tankki aika tyhjäksi, että
kesänaftat sai pois, niin 987 km pääsi tankillisella ennen kuin varoitusvalo syttyi. Sitten ajoin 5 km asemalle ja tankkiin meni 67 litraa. Kesällä ajoin vähän yli 1000 km tankillisella, eikä
varoitusvalo vielä syttynyt. Nyt talvella en sitten enää päästäkään tankkia paljon alle puolen välin kondenssiveden kertymisen minimoimiseksi.

Itsekin olen nykyään sitä mieltä, että oli virhe ostaa auto hiukkassuodattimella, koska siitä ei ole kuin haittaa. Nostaa kulutusta, myös ilmoitettu kulutus on suurempi (= suurempi vuotuinen vero) ja
korjauskulut nousevat. Mutta kun tuo nyt on, niin sillä sitten ajetaan. Kohta 4 vuotta takana ja 116600 km, toistaiseksi ilman vikoja. Suurin vika autossa on oikeastaan se, että kello edistää niin
paljon, että kerran kuussa pitää laittaa minuutti taaksepäin. No, xenon-polttimot pitää tänä talvena kylllä jo vaihtaa, aika lailla on teho pudonnut jo.


Niin,niin. Eihän sitä regenerointia ole tarkoituskaan ajaa jatkuvasti. Minun autossani vain se toiminta on aikalailla pahasti päällä ja usein. Olen kysynyt tuosta ongelmasta käyttöauton tiskillä saakka ja kerrottiin että hiukkassuodatin saattaa olla vaihtopisteessä. Ja siihen saattaa mennä sellainen tonni-puolitoista [johon vastasin naurahtaen; älä nyt v*ttu viitti, juuri laitoin 2000e tähän autoon ja taas uus _kallis_ vika!?]. Tai sitten siellä voi olla vanha softa ja se ei pelitä.

Noh, fun part tässä:

Soitin tämän päivityksen osalta viestin ilmoittamaan numeroon ja kerroin tästä minun ongelmasta kulutuksen suhteen. Ja puhelimen toisessa päässä kerrottiin että juurikin tuon ongelman takia on tullut tämä korjauspäivitys virheellisen ohjelman takia. Edellinen ohjelma kun ei toiminut kuin piti ja se regeneroi turhaan-> naftaa öljypohjaan-> öljytason nousu-> vaarana moottorivaurio.


Katsotaan tilannetta ja raportoidaan! :)
S-Max 2.2tdci 2012
ex. -12 Skoda suberb
ex. -11 Honda Accord Tourer
ex. -07 V70 2.4D

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #61 : 10.11.2011, 20:22:11 »
Niin,niin. Eihän sitä regenerointia ole tarkoituskaan ajaa jatkuvasti. Minun autossani vain se toiminta on aikalailla pahasti päällä ja usein. Olen kysynyt tuosta ongelmasta käyttöauton tiskillä saakka ja kerrottiin että hiukkassuodatin saattaa olla vaihtopisteessä. Ja siihen saattaa mennä sellainen tonni-puolitoista [johon vastasin naurahtaen; älä nyt v*ttu viitti, juuri laitoin 2000e tähän autoon ja taas uus _kallis_ vika!?]. Tai sitten siellä voi olla vanha softa ja se ei pelitä.

Mikään ei estä hävittämästä koko hiukkassuodatinta. Omasta uusikorisesta S80:sta sellasen poistin muutamantuhatta kilometriä sitten. Nyt ei turhia ahdistele :) eikä regeneroi koskaan. Keskikulutus, joka mun ajollani mun autossa oli aiemmin näytti 7.5 l/100km. Aivan samanlaisella ajolla se on nyt 7.2 l/100km.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #62 : 10.11.2011, 20:31:22 »
Eihän regenerointia ole tähänkään asti tehty jatkuvasti, vaan vasta kun joku anturi hiukkassuodattimessa toteaa, että tavaraa on kertynyt poltettavaksi turhan paljon. Jos tuota regeneroint väliä harvennetaan liikaa, hiukkassuodatin tukkeutuu ja sitten joko se vaihdetaan (joka on kallista) tai sitten ajetaan pakkoregenerointi. Mutta jos tuon operaation jälkeen seuraavan 5000 km
polttoaineenkulutuksesi laskee siitä, mitä oli ennen operaatiota olleen 5000 km kulutus, niin sitten uskon. Mutta ei minulla ainakaan ole laskenut. Nyt, kun piti ajaa tankki aika tyhjäksi, että
kesänaftat sai pois, niin 987 km pääsi tankillisella ennen kuin varoitusvalo syttyi. Sitten ajoin 5 km asemalle ja tankkiin meni 67 litraa. Kesällä ajoin vähän yli 1000 km tankillisella, eikä
varoitusvalo vielä syttynyt. Nyt talvella en sitten enää päästäkään tankkia paljon alle puolen välin kondenssiveden kertymisen minimoimiseksi.

Itsekin olen nykyään sitä mieltä, että oli virhe ostaa auto hiukkassuodattimella, koska siitä ei ole kuin haittaa. Nostaa kulutusta, myös ilmoitettu kulutus on suurempi (= suurempi vuotuinen vero) ja
korjauskulut nousevat. Mutta kun tuo nyt on, niin sillä sitten ajetaan. Kohta 4 vuotta takana ja 116600 km, toistaiseksi ilman vikoja. Suurin vika autossa on oikeastaan se, että kello edistää niin
paljon, että kerran kuussa pitää laittaa minuutti taaksepäin. No, xenon-polttimot pitää tänä talvena kylllä jo vaihtaa, aika lailla on teho pudonnut jo.

Kulutus ei koskaan laske hiukkassuodattimettoman auton tasolle koska hiukkassuodatin ahdistaa pakokaasun virtausta lisäten kulutusta. Myös moottoritehoa tuohon haaskautuu. Toinen, missä sitä polttoainetta kuluu, on ce varsinainen noenpoltto hiukkassuodattimesta. Polttotoimintoa varten pöntön etu- ja takareunasta tulee putket paine-eroanturille, jonka perusteella moottorinohjaus päättelee, onko tarvetta poltolle vai ei.


Poissa djabu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #63 : 11.11.2011, 21:18:37 »
Mikään ei estä hävittämästä koko hiukkassuodatinta. Omasta uusikorisesta S80:sta sellasen poistin muutamantuhatta kilometriä sitten. Nyt ei turhia ahdistele :) eikä regeneroi koskaan. Keskikulutus, joka mun ajollani mun autossa oli aiemmin näytti 7.5 l/100km. Aivan samanlaisella ajolla se on nyt 7.2 l/100km.



Kuten aiemmin mainitsin, jos ei kulutus laske tuohon normaaliin, niin sitten tuo pönttö lähtee takuuvarmasti ja saa sisuksiin softan. Eipä puhdista enää sitä pönttöä.

En jaksa enää moneen kertaan selittää kulutusta, mutta epänormaalia oli minusta, kun harva se päivä oli kulutus matka-ajossa 9-10l, kun hyvinä päivinä oli 4,5-5,5l. Jotain häikkää oli, en ole rasvanäppi, mutta perstuntuma oli näin.

Kulutus ei koskaan laske hiukkassuodattimettoman auton tasolle koska hiukkassuodatin ahdistaa pakokaasun virtausta lisäten kulutusta. Myös moottoritehoa tuohon haaskautuu. Toinen, missä sitä polttoainetta kuluu, on ce varsinainen noenpoltto hiukkassuodattimesta. Polttotoimintoa varten pöntön etu- ja takareunasta tulee putket paine-eroanturille, jonka perusteella moottorinohjaus päättelee, onko tarvetta poltolle vai ei.




Mutta huomioni on se että eipä ole vielä kertaakaan noussut 10l kulutukseen matka-ajossa. Eli voin sanoa että jotain vaikutusta tuolla päivityksellä oli tuohon DPF - moottoriohjaus - väliseen keskusteluun. Tai sitten vain korjattiin ajotietokoneen näyttöä.

Tuo turha ämpäri varmasti menee vielä niin tukkoon että joutuu vaihtamaan sen... kröhöm, tai siis poistamaan sen. Sillä kun ei ole mitään merkitystä auton katsastuksen kanssa. Paremmin auto toimii ilman turhia kuristimia  :pomo:
S-Max 2.2tdci 2012
ex. -12 Skoda suberb
ex. -11 Honda Accord Tourer
ex. -07 V70 2.4D

Poissa nosturi6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #64 : 03.02.2012, 15:21:59 »
Kiinnostaisi tietää miten djabun dieselin kulutukselle on käynyt? Itse laitoin XC70 D5 aut. -07 viime marraskuussa. Vaikka rauhallisesti ajaa matka-ajoa, niin aina on kulutus n. 10l dieseliä sataselle. Edellinen V70 2.5D aut. kulutti vain 6-6,5 litraa sataselle. Kaikki suodattimet ja öljyt ja litkut vaihdettu, myös lambda-anturi.

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #65 : 03.02.2012, 15:42:11 »
Täällä kulutus pyörii kans yli 10l/100km. Eilen tankkasin ja kulutus oli 11.5l!  :'(
Mutta siinä on erittäin paljon lisälämmittimen käyttöä ja pelkkää kaupunkiajoa. Nyt ruvennut miettimään softaohjausta, eli että ei starttaisi aina käynnistäessä. Mutta mutta... siinäkin tulee sit vissiin ongelmia.
Maantiellä pääsee noin 7.5 - 8.5l/100km.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #66 : 04.02.2012, 15:09:28 »
Eikai disabloinnista muuta oiretta tule kuin että sisällä on kylmä ;D

Oma ennätys on Stadin pätkäajolla -05 D5 tomaatilla jotain 13,5. Matkat lyhyitä, ruuhkaisia ja oli kylmä.. Ehkä jonkun verraan kiihdytteli luistonestoa vasten.

Poissa nosturi6

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #67 : 16.02.2012, 11:51:49 »
Näyttää olevan Volvon dieselmoottorin ominaisuus tuo kulutus. Nyt pääsin matka-ajossa 8,7l, ajotietokone näytti 6,8l. Isän A4 2.5tdi 132kW aut. quattro kuluttaa mun ajossa 7-7.5l, on aika lailla tehojen painojen suhteen vastaava kuin volvo, paitsi että on matalampi ja vain 5-vaihteinen. Siitä ajattelin, että neliveto kuluttaisi vain litran enempi sataselle kuin etuveto V70 2.5tdi aut. (6-6,5l, VW moottori). Nappasin lisälämmittimen sulakkeen pois, en sitä tarvi kuin alle -20 asteen pakkasilla. Katotaan vaikuttaako kulutukseen. Jos vaikuttaa, niin pitää rakentaa kytkin.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #68 : 16.02.2012, 11:59:08 »
Täällä kulutus pyörii kans yli 10l/100km. Eilen tankkasin ja kulutus oli 11.5l!  :'(
Mutta siinä on erittäin paljon lisälämmittimen käyttöä ja pelkkää kaupunkiajoa. Nyt ruvennut miettimään softaohjausta, eli että ei starttaisi aina käynnistäessä. Mutta mutta... siinäkin tulee sit vissiin ongelmia.
Maantiellä pääsee noin 7.5 - 8.5l/100km.

Aika moinen kulutus. Kovalla pakkasella yli -30C kulutus oli kaupunki ajossa 8,5l/100km. Nyt lauhemalla menee semmosen 7-7,5 litraa ja ardicia käytetään puhtaasti esilämmitykseen. Ja tarpeen vaatiessa jos ei lämmöt pysy normaalissa. Ja kesällä mennään helposti alle 6l/100km kulutuksilla  ::)
Kyllä mulla pelaa ihan normaalisti tuo ardic vaikka automatiikka pois käytöstä.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Ishvan

  • Vieras
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #69 : 16.02.2012, 12:39:43 »
Itsellä kuluttaa päivittäisessä ajossa pakkasilla sekalaisessa ajossa ~6.7 litraa satasella. Lisälämmitin aina automaattiasennossa.

EDIT: Ohoh, tuli pikkasen väärään ketjuun mutta antaa olla  :D
« Viimeksi muokattu: 16.02.2012, 12:43:15 kirjoittanut Ishvan »

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #70 : 16.02.2012, 14:11:24 »
laskin kaikkien tankkauksien kulutukset. Isoin on 16.35l/100km 4.2.2012 ja pienin 6.79l/100km. Isommassa pyöritty kaupungissa ja lämmitin koko ajan päällä. Pienemmässä ajoin 25.1.2012 90km "melko" tasaista ajoa. Pakkasta oli kovimmillaan 27 ja ei viimasuojaa. En tiedä kävikö lämmitin omia aikojaan. Mitattu keskikulutus 8.32l.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #71 : 16.02.2012, 21:57:14 »
D5 4x4 MAN: DPF tyhjätty ja softa käpistelty. Nyt seka-ajossa talvella n.6,6l/100km sis.maltillisesti Ardicin käyttöä (käytännössä vain esilämmitys). Huom:ed.mainittu ajotietok.mukaan. Todellisuus lienee "+jotain"

Kesällä mennään faktisesti lukemiin, jotka alkaa matka-ajossa vitosella.

Mun ymmärtääkseni regenerointi toimii vakiossa "passiivisesti" koko ajan pitäen pakolämmöt kohollaan ja lisäten siksi kok.kulutusta. Se selittäisikin hurjan muutoksen kulutuksessa vakioon verrattuna.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2012, 22:00:57 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #72 : 23.02.2012, 18:41:16 »
Argh! 17.34l/100km!  >:(
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #73 : 23.02.2012, 20:17:53 »
D5 4x4 MAN: DPF tyhjätty ja softa käpistelty. Nyt seka-ajossa talvella n.6,6l/100km sis.maltillisesti Ardicin käyttöä (käytännössä vain esilämmitys). Huom:ed.mainittu ajotietok.mukaan. Todellisuus lienee "+jotain"

Kesällä mennään faktisesti lukemiin, jotka alkaa matka-ajossa vitosella.

Mun ymmärtääkseni regenerointi toimii vakiossa "passiivisesti" koko ajan pitäen pakolämmöt kohollaan ja lisäten siksi kok.kulutusta. Se selittäisikin hurjan muutoksen kulutuksessa vakioon verrattuna.

7-9L/100km voi olla aika todellinen. Omassa näyttää tietokone 5,8L/100km ja laskettu kulutus on pakkasten mukaan vaihdellu 7-8.5L/100km. Ja aika samalla tavalla itellä tuo ardicin käyttö.

Argh! 17.34l/100km!  >:(


Onkohan sulla ihan kunnossa auto?  ???
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1695
  • www.vrcf.fi
Vs: Diesel Volvon kulutus V70II
« Vastaus #74 : 23.02.2012, 21:24:38 »
Muutamaa riviä ylempänä on kulutus maantieajosta. Tämä on kaupunkiajoa ja lisälämmitin ahkerassa käytössä.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

 

Samppasport  Futurez