KL-varaosat  Race.fi

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 108104 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #45 : 29.10.2011, 18:01:19 »
btw se viskoflekti ei mitenkään autmaattisesti hajoa aina niinpäin että se jumiutuu. Kyllä se voi hajota myös niinpäin että se ei lukitu koskaan, vaan pyörii aina siinä "vapaa" asennossa. Mulla meni 264:ssä juuri näinpäin, ja kyllähän se lämpöjä lähti nostamaan, joskaan ei aivan yhtä radikaalisti kuin kokonaan ilman tuuletinta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #46 : 08.02.2012, 21:03:01 »
Pariin otteeseen funtsinu viskon poistoa ja tämänkin keskustelun pariin kertaan lukassut. Nyt taas mietin... ilmeisesti tekemisen puutetta...

Mieleen tuli kun omassani on ilmastointi (ilmeisesti jälkiasennus), jonka lauhdutin on syylärin edessä ja kiinni syylärissä. Sillä on oma flekti lauhduttimen etupuolella, joka käy aina kun kompressorin on kytkeytyneenä.
Kannattaisiko poistaa visko ja lauhduttimen puhallin ja laitaa yksi sähköflekti, joka palvelisi myös tuota ilmastointiakin? (ilmeisesti tällainen kytkentä?? http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6693.jpg)

Imeeköhän sitten tarpeeksi hyvin ilmaa kahden kennon lävitse, että ilmastoinnin lauhdutuskin toimisi (ettei ohivuotoja)? Vai viekö sitten iso sähköflekti taasen turhaa tehoa/paljon sähköä ilmastointikäytössä (nykyinen ilmastointiflektin halkaisija on n.30cm). Voisikohan tuossa kytkennässä ilmastoinnin lauhdutustarpeen ohjauksen ottaa nykyisestä lauhdutuspuhaltimen virta/syöttöpiuhasta, niin ei tarvitsisi perehtyä ilmastoinnin sähköihin.

Tosin tuo ilmastoinnin kompura vie tehoja varmaan 20 heppaa... aina kun kompura kytkeytyy, joutuu painamaan kaasua, jotta nopeus säilyy. Laakerinkin joutui kesällä lauhduttimen puhaltimeen vaihtamaan ku piti kamalaa ääntä.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #47 : 08.02.2012, 21:47:19 »
Imeeköhän sitten tarpeeksi hyvin ilmaa kahden kennon lävitse, että ilmastoinnin lauhdutuskin toimisi (ettei ohivuotoja)? Vai viekö sitten iso sähköflekti taasen turhaa tehoa/paljon sähköä ilmastointikäytössä (nykyinen ilmastointiflektin halkaisija on n.30cm). Voisikohan tuossa kytkennässä ilmastoinnin lauhdutustarpeen ohjauksen ottaa nykyisestä lauhdutuspuhaltimen virta/syöttöpiuhasta, niin ei tarvitsisi perehtyä ilmastoinnin sähköihin.

Tosin tuo ilmastoinnin kompura vie tehoja varmaan 20 heppaa... aina kun kompura kytkeytyy, joutuu painamaan kaasua, jotta nopeus säilyy. Laakerinkin joutui kesällä lauhduttimen puhaltimeen vaihtamaan ku piti kamalaa ääntä.

Imee riittävästi ilmaa lävitse. 
Omassa merikontissa on kolme kennoa  (Ilmastointi, välijäähy ja syyläri) ja yksi sähköflekti, kuten liki kaikissa uudemmissa ilmastoinnilla varustetuissa konteissa.

Omassa kontissa flektiä ohjaa moottorinohjaus ja kompuran käynti.  Kontin orkkis-sähköflekti on kaksi nopeuksinen. Täysnopeus käynnistyy 115C lämpötilassa. En ole sitä kokenut muuten kuin testimielessä.

Silloin ilma muuten liikkuu ripsakasti...   :D

Jos vauhti tippuu ilmastoinnin vuoksi, niin lisää ahtoja!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #48 : 11.02.2012, 15:35:35 »
Kaipa tätä asiaa voi tässäkin aiheessa kysellä(ei tarvi uutta topiccia tän takia tehä)..

Mullakin ku on tuo sähköflekti asenneltu, on vasta käsikytkimellä varustettu.. Nyt tässä ois pikkuhiljaa tarkoitus rakennella se termostaattianturi, ja alavesiletkuun ois tarkoitus se laittaa, niin minkähän asteinen anturi sinne kannattas laittaa, varmaan reilusti kylmempi, mitä se orkkis, mikä tulee syylärin oikeeseen ylänurkkaan?

Onko kukaan siis laitellu alavesiletkuun sitä anturia, minkä lämpönen ois sopiva? Orkkis paikka ei oo vaihtoehto, ku ehin jo tehä telineenkin alavesiletkuun sille anturille.. ::)
« Viimeksi muokattu: 11.02.2012, 15:37:26 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #49 : 11.02.2012, 16:18:29 »
Mullakin ku on tuo sähköflekti asenneltu, on vasta käsikytkimellä varustettu.. Nyt tässä ois pikkuhiljaa tarkoitus rakennella se termostaattianturi, ja alavesiletkuun ois tarkoitus se laittaa, niin minkähän asteinen anturi sinne kannattas laittaa, varmaan reilusti kylmempi, mitä se orkkis, mikä tulee syylärin oikeeseen ylänurkkaan?

Eihän sen lämpötilan tarvitse olla käytännössä kylmempi kuin orkkiksenkaan. Koska flektillehän on tarvista vasta sitten kun jäähdyttimen lävitse virtaavan ilman määrä on niin pieni, ettei se jäähdytä tarpeeksi. Jolloin syylärin lävitse tulee ns. liian lämmintä vettä. Kuten auton seisoessa paikallaan tai hitaassa ajossa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #50 : 11.02.2012, 16:58:54 »
Eihän sen lämpötilan tarvitse olla käytännössä kylmempi kuin orkkiksenkaan. Koska flektillehän on tarvista vasta sitten kun jäähdyttimen lävitse virtaavan ilman määrä on niin pieni, ettei se jäähdytä tarpeeksi. Jolloin syylärin lävitse tulee ns. liian lämmintä vettä. Kuten auton seisoessa paikallaan tai hitaassa ajossa.

Eikös orkkis anturi kytke flektin päälle 92 asteessa? mietin vaan että jos 92ast vesi on syylärin yläreunassa, niin lohkoon menevä vesi lienee viileämpää, eli jos alavesiletkussa on anturi mikä kytkee flektin päälle 92 asteessa, niin se lienee jo liian kuumaa koneeseen meneväksi, sen takia mietin vaan että oisko hieman kylmempi parempi tuonne alavesiletkuun asennettavaksi. Kokeiluhommaksihan se varmasti menee, että löytää sopivan.. ::)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #51 : 11.02.2012, 17:12:03 »
Eikös orkkis anturi kytke flektin päälle 92 asteessa? mietin vaan että jos 92ast vesi on syylärin yläreunassa, niin lohkoon menevä vesi lienee viileämpää, eli jos alavesiletkussa on anturi mikä kytkee flektin päälle 92 asteessa, niin se lienee jo liian kuumaa koneeseen meneväksi, sen takia mietin vaan että oisko hieman kylmempi parempi tuonne alavesiletkuun asennettavaksi. Kokeiluhommaksihan se varmasti menee, että löytää sopivan.. ::)

Lisäpuhallusta (ajoviiman lisäksi) tarvitaan vasta sitten kun syylärin läpi tulevan veden lämpötila nousee liian ylös. Oikeastaan syyläristä palaavan veden lämpötilalla ei ole merkitystä, vaan sillä, että tilavuusvirtaus on riittävän suuri ja moottorin lämpötila ei nouse asetettua arvoa korkeammaksi.

Jos alavesiletkun anturi on liian matalassa lämpötilassa, käynnistyy flekti täysin turhaan joka kerran kun termostaatti aukeaa. Tämä lyhentää flektin ikää (paljon lyhyitä käyntisyklejä) ja antaa moottorille turhia lämpöshokkeja (kylmiä siis).

Omassa kontissa flektiä ohjaa LH2.4, joka käynnistää flektin I-teholle kun moottorin lämpöanturi näyttää 105 C astetta.  Täysteho menee päälle, kun mittariin on kertynyt sen 115 astetta (ei ole tapahtunut koskaan).
Ennen flektin käynnistymistä, termostaatti on jo auennut ja vesi kiertää syylärissä. Tästä seuraa se, ettei flekti käynnisty käytännössä koskaan normaali maantienopeuksissa talvella ja harvoin kesälläkään.  Tietysti jos avosandaaliatm antaa, niin voihan se flekti välillä käydäkkin hetken.
Eikä sen flektin tarvitse kännistyäkkään, ellei moottorin lämpötila ala kohoamaan.  Tästä syystä sähköflekti on parempi kuin visko ja se antaa aina vakiotehon moottorin kierroksista riippumassa.

Lisäksi ilmastoinnin kompuran toiminta ohjaa flektiä (I-teho) tämän lisäksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #52 : 13.02.2012, 11:43:05 »
Onko 440 volvon flekti mahollisesti liian pieni 240 b200e?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #53 : 13.02.2012, 23:41:50 »
(ilmeisesti tällainen kytkentä?? http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/6693.jpg)

Eikö tuo toinen rele ole ihan turha tuossa? Napillahan voi maadoittaa suoraan tuon toisen ohjausvaihtoehdon ja merkkivalolle tuodaan virta toiselle puolen..

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #54 : 13.02.2012, 23:45:07 »
Onko 440 volvon flekti mahollisesti liian pieni 240 b200e?
allekirjoituksen 242:sessa on ladan sähköflekti ja hyvin toimii, eli luulisin että 440:pinkin flekti pelaisi oikein hyvin :)

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #55 : 14.02.2012, 09:53:43 »
Eikö tuo toinen rele ole ihan turha tuossa? Napillahan voi maadoittaa suoraan tuon toisen ohjausvaihtoehdon ja merkkivalolle tuodaan virta toiselle puolen..

Yksinkertaisempi kytkäri on suunniteltuna, tosin kahdella releellä, mutta ilman sisäkatkaisijaa. Oma ohjausrele lämpötilalle ja ilmastoinnille.
Josko sitten joku päivä osuu sopiva tuuletin kohdalle...
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #56 : 14.02.2012, 15:47:51 »
allekirjoituksen 242:sessa on ladan sähköflekti ja hyvin toimii, eli luulisin että 440:pinkin flekti pelaisi oikein hyvin :)
Okei, toivotaan että pelaa, kun tänään lähteny kuulemma postiin :)
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #57 : 14.02.2012, 16:16:09 »
Eikö tuo toinen rele ole ihan turha tuossa? Napillahan voi maadoittaa suoraan tuon toisen ohjausvaihtoehdon ja merkkivalolle tuodaan virta toiselle puolen..
Toihan on suunniteltu tolleen vaan sen takia, että varmasti riittää virta sytyttään ton merkkivalon..
Mutta mulle ei ole kyllä viellä tullut vastaan sellasta kytkintä missä se merkkivalo ei toimi yhden releen kytkennällä.

hevonen

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #58 : 14.02.2012, 18:01:52 »
Siis... Yhdellä releellä oon aina tehnyt. Kytkärikin oli museossa, nyt jossain bittitaivaassa...
Anturi maadoittaa lämmön noustessa, samasta anturille menevästä maakarvasta katkaisijalle+ merkkivalolle piuha, halutessa saa maita ja flekti pyörii+ merkkivalo palaa. Ei oo vaikee.

Vai mitä tässä ihmeteltiin?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #59 : 14.02.2012, 20:21:06 »
Tässä meikäläisen versio Heposen tarkoittamasta kytkennästä.

Yksi rele, kaksi kytkevää elementtiä ja flektin toimintaa ilmaiseva merkkivalo.



Saa hyödyntää täysin vapaasti Volvojen rakenteluun...   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma