Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Amazon -69

  • 561 Vastauksia
  • 241661 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #360 : 27.08.2016, 00:39:40 »
Kävin tuossa illalla vähän kikkailemassa. Takaluukun tiivisteen liimailin paremmin kiinni, kun tykkäsi vähän vettä vuotaa jostain konttiin.

Tokmannilla käydessä sattui nenän eteen pyyhkijänsulkaa metritavarana. Enpä tiennytkään tuollaisen olemassaoloa, mutta sillä sainkin korjattua Amazonin sulat. Sen verran lyhkäset nuo Amazonin sulat, että vielä jäi toinen pätkä käyttämättä, just riitti yhdestä pätkästä kahteen sulkaan.


Sitten rupesin selvittämään laturihommaa. Laturi siis irti ja pöydälle osiksi. Tässä tais olla suurin vika, staattorin pinnassa ruostetta:

Putsailin ruosteet pois teräsharjalaikalla, samoten putsasin roottorinkin vaikka siinä ei liiemmin ruostetta ollutkaan. Hihnan puoleisessa laakerissa tuntui välystä, mutta se välys olikin ulkokoolauksen ja laturin kuoren välissä  :o no laitoin laakerin paikalleen laakeriliiman kanssa ja pistepuikolla naputtelin kuorta vähän tiukemmaksi, välys hävisi. Laturi paikalleen ja nyt latasi tyhjäkäynnillä 14,3v  8)

Seuraavaksi voisi tutkailla, että mistä tulee vettä kuskin jalkatilaan. Se kun on selvitetty, voisi askarrella lattiaverhoilun, aihio minulla olisikin siihen jo valmiina.

Loikkarin vikurointi voi johtua myös 4. vaihteen kytkimestä.

Kiitoksia tästä! Ei tullut aikaisemmin perehdyttyä tähän. Loikkarin nappi kun ei ole Amazonissa siinä niinkuin M46:ssa yleensä on, eli nupissa. Minulla se on kojelaudassa, joten sen ja vaihdekepin ronklaaminen samanaikaisesti ei ole tullut mieleen, kun olisi pitänyt älytä irroittaa molemmat kädet ratista. Nyt kuitenkin kokeilin ohjata kyynärpäällä ja samalla painelin nappia ja toisella kädellä nyviskelin vaihdekeppiä, ja siinäpä selvis vaihdekepin tarkka asento, missä loikkari lähtee päälle. Vaihdekeppiä kun nykäisee vähänkin vasemmalle, loikkari putoaa pois päältä. Vika siis selvästi nelosen kytkimessä, ja sepä se onkin varsin huoltoystävällisessä paikassa... No helpotti jo tuokin, että tietää missä kepin asennossa se lokkari lähtee päälle.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2016, 00:42:03 kirjoittanut Amanssi »

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #361 : 31.08.2016, 22:26:21 »
Oli tarkoitus tehdä tästä aiheesta kerralla isompi päivitys tuotteen valmistuttua, mutta josko tekisi pätkissä, jaksaa kirjoittaa paremmin ja asiat on tuoreessa muistissa.

Tämä näkymä on jo pitemmän aikaa aiheuttanut oksennusrefleksin:


Jotenka sisustan huolellinen suojailu ja kuidutushommiin:


Alkuun kuiduttelin kardaanitunnelin muotoja myötäilevän kappaleen, alla teippiä estämässä hartsin tarttumisen peltiin, kuitua joku 3-4 kerrosta:


Kuituviritys irroitettu autosta ja reunat siistitty rälläkällä ja hiomapaperilla. Vanerista taikinoin halutut asennusrinkulat, pyöreä reikä vaihdekeppiä varten ja isommasta reiästä tulee säilytyslokero rahapussille, puhelimelle yms. pikkurojulle:


Sitten taas naapurin fitness-Leenan housut pyykkinarulta hyötykäyttöön. Kireälle pingottaen ja nitojalla kiinni vaneriosiin. Aiemmassa kuvassa näkyykin helekkaristi peltiruuveja, kangas on reunoiltaan niissä kiinni (sisäpuolella siis):


Sitten pensselillä hartsia päälle:


Huomenna sitten päälle yksi kuitukerros, sisäpuolelle kaksi. Sitten tietysti kittailut ja verhoilu, arvelin kokeilla keinonahalla, saapipahan nähdä miten taipuu... Jos ei onnistu, niin maalaan mustaksi (tai sitten siniseksi, tosin saattaa tulla siten liian tuning?)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #362 : 01.09.2016, 18:39:56 »
Hyvännäköistä hommaa. Onko fitness-Leenasta kuvia?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Amazon -69
« Vastaus #363 : 01.09.2016, 19:47:47 »
Hyvännäköistä hommaa. Onko fitness-Leenasta kuvia?
voihan vit... ;D
ei hienoa jälkeä en itse pidä noista kuitu hommista niinkään ku sen jälkeen on kauhea hiominen :buck2:
se tosiaan hieno kattella erillaisia projekteja ei muuta kun -H- O0
kiitoos ja anteeks.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #364 : 02.09.2016, 23:03:23 »
Hyvännäköistä hommaa. Onko fitness-Leenasta kuvia?

Kiitosta. Ei ole kuvia, mutta otan, kun tulee tuohon ovelle räyhäämään. Jääkaapissa on varuilta pari rahkapurkkia, niillä se leppyy.

Eilen pärräyttelin kuidut pintaan. Laitoinkin pelkästään päälle kolmisen ohutta kerrosta kuitua. Revin kuitumattoa kahtia, jolloin saa melko ohkaista kuitusiivua. Sillä saikin tehtyä tarpeeksi tarkkaa jälkeä ja tuli suht vahvakin, joten en katsonut tarpeelliseksi laittaa sisäpuolelle yhtään lisäkerrosta.


Tänään leikkelin reunat siistiksi ja kittailin melkeinpä verhoiluvalmiiksi. Jäi kesken, kun piti keretä kaljakauppaan. Huomenna hion loppuun ja kokeilen venytellä keinonahan pintaan, pitää toki ommella vielä vaihdekepin pussi ja tuo rojulaatikon pohja tehdä.

Eipä oo ylivaihdekaan toiminu pariin päivään. Kytkeeköhän se nelosvaihteen katkaisija nelonen päällä maihin vai mikä lie toimintaperiaate? Eli periaatteessa sen johdon maihin kytkemällä vois varmistaa tuon loikkarin toiminnan? Laturikin tahtoo taas jotenkin billuilla. Auton kun käynnistää, niin pitää kierrokset käyttää jossain veljässä-viidessä tonnissa, että latauksen merkkivalo sammuu. Jää kyllä sitten sammuksiin, kun laskee kierrokset takaisin tyhjäkäynnille  :idiot2: mikähän lie.

voihan vit... ;D
ei hienoa jälkeä en itse pidä noista kuitu hommista niinkään ku sen jälkeen on kauhea hiominen :buck2:
se tosiaan hieno kattella erillaisia projekteja ei muuta kun -H- O0

Joo, ja kutittaakin vielä  :D Hyvä, että kiinnostaa. Nykymuotihan ei taida liiemmin näitä kuituhommia suosia, mutta milläs muullakaan näitä muoto-osia "autotallituunari" kikkailee.

Viime viikonlopun sunnuntaiajelulla kuvasin vähän videota ilmajousituksella rimpuilusta.
https://www.youtube.com/watch?v=X1aJ-ZVxRwo



Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon -69
« Vastaus #365 : 02.09.2016, 23:20:02 »
Nykymuotihan ei taida liiemmin näitä kuituhommia suosia, mutta milläs muullakaan näitä muoto-osia "autotallituunari" kikkailee.

Minun tallissa tuunaillaan nuo vähätkin muodot jurosti pellistä vasaralla paukuttamalla kun ei ole käsitystä miten osaat tuota kuitua noin sujuvasti käsitellä :o Noista muoteista puhumattakaan. Ei voi kun hämmästellä :idiot2: O0

Joskus vielä pidät oppitunnin minulle aiheesta, taidolle olisi käyttöä ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #366 : 04.09.2016, 23:26:55 »
Nyt olisi konsoli valmis.

Kitin pyyhkäisin suosiolla kokonaan yli, peittyipähän kaikki montut ja paljon joutuisampaa hioa kuin lasikuitu. Toki ihan pahimmat rosot on kuidusta hiottu ennen kittiä. Eipähän näin ollen hio kuituakaan niin herkkään puhki, kun pyyhkäsee kitin yli ja oikoo montut sillä. Suht kevyt tuosta loppujen lopuksi tuli.

Tässä tekele ruuvattuna tukevasti pöytään. Ei ollut lisäkäsiä tarjolla, niin ruuvailin keinonahankin toisesta päästä pöytään kiinni, että välttyy pahemmilta rutuilta. Sitten kontaktiliima (Bison Tix) molempiin kappaleisiin, odottelua, ja kuumailmapuhaltimella lämmitellen ja vähitellen venytellen rätti kiinni konsoliin. Hyvin taipui lukuunottamatta tuota romukotelon  sisäkulmia, sinne ei taipunut mitenkään alas asti. Onneksi taipui noin puoleenväliin kuitenkin, näin ollen kotelon pohjaa piti vähän nostaa, joten kotelosta ei nyt saanut niin syvää kuin alkuun halusin. No tavoite olikin, että saa puhelimelle ja rahapussille hyvän kotelon, kyllä ne siinä pysyy jos nyt ei ihan satasta liikenneympyrään aja  :D


Kotelon pohjaan ompelin tuommosen vähän näköä tuomaan. 10mm superloni ja alimmaisena leivinpaperi "liukasteena", että kulkee paremmin ompelukoneen päällä:


Tässä valmiina, lopuksi laitoin nahanhoitoaineen pintaan:



Ja paikallaan. Käytettävä tosin vielä irti, pitää survoa kardaanitunnelin ja vaihdekepin väliin superlonia tai jotain vähän äänieristeeksi tai sitten kumimatosta leikellä joku palanen sinne.


On vähän lambda-anturin ja seosmittarin johdot levällään tuossa kuvassa, piti purkaa niitä edestä tämän konsolioperaation vuoksi... Lattiaverhoiluahan tuo nyt huutaisi, josko kerkiis viikolla senkin askartelemaan. Kattoverhoilukin on nyt ruotsista tulossa.

Minun tallissa tuunaillaan nuo vähätkin muodot jurosti pellistä vasaralla paukuttamalla kun ei ole käsitystä miten osaat tuota kuitua noin sujuvasti käsitellä :o Noista muoteista puhumattakaan. Ei voi kun hämmästellä :idiot2: O0

Joskus vielä pidät oppitunnin minulle aiheesta, taidolle olisi käyttöä ::)

Kokeilee vaan rohkeasti, tekee alkuun vaikka lisämittarikotelon tai jotain muuta pientä, siitä se sitten vähitellen lähtee luistamaan  ::) alkujärjestelyt on tässäkin hommassa kaiken aa ja oo.




« Viimeksi muokattu: 04.09.2016, 23:30:42 kirjoittanut Amanssi »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #367 : 05.09.2016, 08:33:56 »
4-vaihteen kytkin maadoittaa releen. Älä ohita sitä. Se jää kuitenkin pakilla päälle ja loikkari on aika helposti kaputt sen jälkeen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #368 : 05.09.2016, 11:44:47 »
Hyvin tottelee kuitu ja nahka sua pakko sanoa, ja nostan hattua. Itse tykkäisin tehdä kanssa mut tuo hartsi on niin nou nou mulle. Ja sitä suuremmalla syyllä arvostan.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #369 : 06.09.2016, 20:41:25 »
Tänään tarkastin/säädin venttiilien välykset. Osa oli vielä säädöissään, osassa joku 0,05mm heitto suuntaan tai toiseen. En tiedä kuvittelinko, mutta tuntuisi kuitenkin pelaavan paremmin säädön jälkeen, vaikka nyt ei tuon enempää pielessä ollutkaan  :idiot2:  Tulpatkin tarkastin. 1, 2 ja 3 ruskeahkon valkoiset ja nelonen vähän muita tummempi. Eli suht ok nekin.

Tämän jälkeen ajelin pesupaikalle konehuoneen pesu mielessä. Unohdin valot päälle pariksi minuutiksi ja akku purkautui 11,5 volttiin, eikä starttauksesta tietoakaan... Oiskohan starttikin jo parhaat päivänsä nähnyt? Sitä en muistaakseni ole ikinä avannutkaan. Kaipa sen pitäisi jaksaa pyörittää edes jotenkin vielä reilulla yhdellätoista voltilla? Minulla onkin jossain jemmassa toinen startti, vois vaikka huvikseen sen huoltaa ja iskeä paikalleen.

No sitten konehuoneen pesuun, ilmanputsarin ja laturin suojaus toki ennen sitä. Nox wax liuotinpesuaine sumutinpullolla koko konehuoneeseen ja muutama minuutti odottelua, sen jälkeen huuhtelu painepesurilla matalalla paineella. Hyvin irtosi lika. Irtos kyllä maaliakin, tais olla viimenen kerta kun veehooteellä maalaan koneen... Maalia rapsahteli vähän sieltä sun täältä pois. Oli kyllä kaikki puhdistettu hyvin ennen maalausta liuottimilla, teräsharjalaikalla ja kaasutoholla...



Konehuoneessakin riittäisi kaikenlaista pientä siistimistä, mm. jarrutehostajan ja imusarjan välinen letku laittaa kulkemaan toista kautta, akun kiinnike maalata, paisuntasäiliö putsata yms. pientä. Eniten nyt ärsyttää tuo lohko ja rapistuva maali. Ois pitäny vaikka Normadurilla maalata, se ei ole lähtenyt mistään minnekään ja sillä on tullut maalattua tuosta autosta yhtä sun toista, konehuoneestakin.

4-vaihteen kytkin maadoittaa releen. Älä ohita sitä. Se jää kuitenkin pakilla päälle ja loikkari on aika helposti kaputt sen jälkeen.

Hyvä tietää. Arvelin kokeilla vain varmistaakseni tuon kytkimen toiminnan, eli ei tarkoitus jättää jatkuvasti maihin  ::)


Hyvin tottelee kuitu ja nahka sua pakko sanoa, ja nostan hattua. Itse tykkäisin tehdä kanssa mut tuo hartsi on niin nou nou mulle. Ja sitä suuremmalla syyllä arvostan.

Kiitosta vuan! Riittävän monta kertaa kantapään kautta opettelee niin onnistuu.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6584
  • 1% Hybridi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #370 : 06.09.2016, 20:56:21 »
Kuinkas tuo paisuntasäiliö, löytyykö jostain Nos-osaa vai jotain muuta ratkaisua. On vähän kulahtaneen näköinen muuten kliinissä konehuoneessa. Ite putsasin 850:n paisarin kristalli-soodalla, mutta tää taitaa olla hieman pinttyneempi ?

Jeps : tarkemmin luettuna olitkin jo kiinnittänyt huomiota siihen paisariin  O0
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon -69
« Vastaus #371 : 06.09.2016, 21:03:52 »
Oma paisari puhdistui aivan uudenveroiseksi kun tungin sen sisään sopivasti likaisen (taisi olla hiekkaakin) rätin, ja kaadoin tärpättiä reilusti perään, joku tappi mikä tarttuu rättiin, ja akkuporakoneeseen kiinni, hoonasin sillälailla, tuli nimittäin niin puhdas että melkein läpi näkyi :o Ulkopuoli onkin sitten helppo putsata.

Ja oma paisari oli TODELLAKIN paskainen, aivan musta etenkin sisältä..


Oletko muuten akun kuntoa vahtinut ? Jos akku on aivan pimeä niin ei se auto laturilla toimi yksinään kovin kauaa, hajoaa sekin nopeasti.


Muoks:
« Viimeksi muokattu: 06.09.2016, 21:07:03 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Amazon -69
« Vastaus #372 : 06.09.2016, 21:19:53 »
Akku on kyllä aivan paska, jos ei kestä valot olla paria minuuttia päällä.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6584
  • 1% Hybridi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #373 : 06.09.2016, 21:26:05 »
Akku on kyllä aivan paska, jos ei kestä valot olla paria minuuttia päällä.
Saattaisko tuo aiheuttaa myös sen "nelkun" solenoidin pitämättömyyteen ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #374 : 06.09.2016, 21:32:22 »
Ei sen pitänyt olla, otin jemmasta semmosen aikalailla käyttämättömän. Tosin edellinen akku oli vielä paskempi, vaikka olikin vain kolme vuotta vanha. Tai sitten aamuiset starttailut vie vaan niin helekkaristi virtaa + kompuran huudatus ja "liian lyhyellä" työmatkalla se ei kerkeä latautua.

Paisarinkiillotuskikka kuulostaa hyvältä, pitää kokeilla.

Saattaisko tuo aiheuttaa myös sen "nelkun" solenoidin pitämättömyyteen ?


Osaltaan ehkä, mutta kun työnsin volovon käyntiin ja sitten heti tielle, niin loikkari toimi taas moitteetta  :D

 

Elekma  Autoracing