Proturbo  Autodiagnoosi

Amazon -69

  • 561 Vastauksia
  • 241676 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #390 : 09.09.2016, 12:44:51 »
Lucas p700 tripod tyyliset umpiot sopis oikein hyvin tähän :) Muutenkin noita 7" domed glass umpiota on maailma täynnä, myös lhd autoihin.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #391 : 09.09.2016, 19:55:53 »
Lienee sitten direktiivin tarkoituksena lisätä "luonnollisia poistumisia" näille vanhoille romuille?  ::) Nyt paineensäätimeltä kaasarille menee Trelleborg -merkkistä ja pumpulta säätimelle Gatesia. Pitää seurailla että miten kestää.

Alkaa olla nuo ajovalotkin sameat, näkee kyllä ajaa mutta ulkonäöllisesti vähän karut. Mistähän löytyisi sopivat, sellaiset kuperalla lasilla olevat. Motonetin umpiot näyttää olevan suht suoralla lasilla, ainakin kuvassa näyttää siltä.

Nykykumit kestää näemmä huonommin myös glykolia jne. Olikohan maailmanpelastamisen nimissä rikkiä tms. vähennetty ja tulos on...

Jos Lucas umpiot kelpaa niin niitä näkyy löytyvän uusinakin ja itse olen kulkenut rompetoreilla silmät auki ja ostanut huonoilla heijastimillakin kuperalasisia umpioita. Niihin voi sitten liimailla sen motonetin umpion heijastinosan.

http://www.brittiosa.com/Sahko/Sahko-lamput.html

Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #392 : 11.09.2016, 23:25:23 »
Ladan umpiossa (nappisilmä & Niva) on jonkinverran kupera lasi, Minin umpiossa on myös kupera lasi, molemmissa halkaisija 7". Jos löytyy Siriuksen umpiot laatokkaan niin niissä on kuperampi lasi kuin Hellassa (jossa on liki suora lasi). En tiedä löytyykö mistään enää Autopal umpioita, niissä oli kaareva lasi. Varaosaliikkeistä pitäisi löytyä myös Valeon (lasissa lukee Cibie) kuperalasista umpiota.

Kaverilla on Ladassaan siistit, kuperalasiset umpiot harvalla "rihlauksella". Oli ostanut Venäjältä, olikohan jostain Sortavalalaisesta varaosaliikkeestä. Itsellänikin on kyllä viisumi, mutta ei toistaiseksi ole riittänyt into lähteä sinne asti ajelemaan.

Lucas p700 tripod tyyliset umpiot sopis oikein hyvin tähän :) Muutenkin noita 7" domed glass umpiota on maailma täynnä, myös lhd autoihin.

No tämmöset ois melkeinpä saatava. Kiitos vinkistä!


Amazon treffeillä tuli käytyä, kilometrejä kertyi noin 650. Hienosti pelasi auto. Hieno oli tapahtumakin, paljon nähtävää kun 60 Amazonin tavoite ylittyi kuudella Amazonilla.


Omavalmisteasuntovaunuprojekti Duettin korista pyörii taas mielessä, myynti-ilmoituksia Duettin koreista olenkin tässä seuraillut jonkin verran. Saisi olla ilman tekniikaa, akseleita, keulan peltejä yms. ja mielellään umpikylkinen, ei tarvitsisi olla papereitakaan. Saisi vain tuon Mercuryn ensin myytyä, että ei olisi joka nurkka täynnä romuja...

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #393 : 12.09.2016, 07:59:03 »
Eipä noita Duetteja enää ole montaa jäljellä. Tuossa on yksi hylsy. Hieman tulee ajomatkaa, mutta elämä on :)

https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Duett_PV_445__delad_framruta__69030066.htm?ca=10&w=3

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #394 : 21.09.2016, 21:09:11 »
Nonniin, Lucakset tuli ja tänään ruuvailin ne paikalleen. Elämäni ensimmäinen Ebay-ostos  ::)

Myyntipakkaushan lupasi hyvää, "Made in Taiwan"... Umpion "kromaajalla" oli jäänyt laittamatta pipo päähän ennen pinnoituspuuhia, jotain karvoja yms. roskaa näytti olevan heijastinpinnalla  ;D no ne nyt ei sieltä mihinkään näy. Nämähän oli parkkivalolliset versiot, joten nappasin nuo keskarin kokoiset lampunkannat pois ja laitoin kumitulpat tilalle.



Tässä vasemmalla uusi umpio, oikealla vanha. Eihhele...  :facepalm:



Valokuvio siis kaikkea muuta kuin terävä. Toinen umpio oli vielä hirveämpi, polttimo meni liikaa myötäpäivään koloonsa, joten siinä se vasta mielenkiintoinen valokuvio nyt onkin. Pitää huomenna muokata polttimon kantaa, että sen saa asettumaan suoraan. Jos kokeilisi muutenkin suuntaamalla parantaa tilannetta. Ei näy tuossa kuvassa, mutta valokuvioon jää noin puolimetrinen pimeä pallo.

Maskit hinkkasin iltapuhteena Autosolilla puhtaaksi, lisäksi teippasin pystyrivat mustiksi. Kuskin maski on melko propelli, josko löytyisi jostain rompetorilta parempi. Vilkkujen/parkkien kuvutkin käytin auki ja putsasin, samalla onnistuin vähän hajottamaan kuskin kupua, jäi onneksi halkeama kromirenkulan alle. Ehkä joskus vois hommata kirkkaat kuvut tilalle, pirun kalliita ovat vaan. Kokeeksi jätin nyt valoluomet kokonaan pois, ne on helppo laittaa takaisin jos siltä tuntuu.





Muistin että minulla on jemmassa jossakin 7" H4 lisävalot, joissa on uudet umpiot paikallaan. Vois vaikka ne laitella paikalleen, jos en tule toimeen noiden Taiwan-Lucaksien kanssa.

Tallipaikka lähti, onneks voi töissä tehdä näitä pieniä juttuja... Uudet tilat kuitenkin jotakuinkin tiedossa jo.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #395 : 04.02.2017, 22:22:24 »
Eipä ole juuri mittään tapahtunut, mutta päivitys se on pienikin päivitys!

Lokakuun lopussa siirtelin romut vuokratiloihin. Vähän meinaa olla ahdasta, mutta tyhjää parempi ja vieläpä lämmin. Aikaa ja rahaa on tuhlattu enemmälti Mercuryyn, mutta eilenpä tuli semmonen olo että volvoon vois tehdä jotain pientä. Kaivelin takakontista jo syksyllä ostamani hitsauskaapelin, liittimet ja akunkengän esiin ja väsäilin laturi-akku-startti -kaapelin uusiksi, aikaisempi kun oli vielä koskematon ja nuhjuisen näköinen. En tiiä auttoko tuo uusiminen nyt mitenkään mihinkään, mutta tulipahan tehtyä.





Huomenna vois käydä vaihtamassa kuskin oveen lukkopesän. Nykyisessä avain pyörii kun puolukka jossakin, mutta ovi ei mene lukkoon, toivottavasti korjaantuu uudella pesällä.

Josko tekis nyt näitä maltillisempia fiksailuja, pääsis sitten ennen juhannusta ajelemaankin kun ei räjäytä koko autoa pitkin tallia...

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #396 : 13.02.2017, 20:30:13 »
Kävinkin eilen illalla räpläilemässä lukkoa.

Vanha ja uusi:


Palautinjousen päät kuluttaneet tuollaiset urat --> palautinjousi lipsui. Lisäksi palautinjousikin parhaat päivänsä nähnyt, sain siitä kuitenkin taivuteltua suurinpiirtein toimivan. Ei perhana näkynyt olevan ainakaan CVI:llä uusia jousia myynnissä  :-\

Lukkopesä paikallaan nappulassa, tuossa näkyy se jousikin:


Ainakin toistaiseksi tuntuisi ovi avautuvan ja lukkiutuvan mukavasti  ::)

Lukko kun korjaantui, niin arvelin seuraavaksi väsäillä uuden lattiaverhoilun, aihiona kaverilta saatu civicin verhoilu. Aikani sitä pyörittelin, mutta ei siitä saa tehtyä järkevästi, liian pieni...


Pittääpä kokeilla tehdä suorasta tavarasta sitten. Jos vaikka esim. routamatosta leikkelisi "elementit", joihin liimaisi huovat päälle?

Nyt kun etupenkit on irti niin arvelin parannella niitäkin hieman. Penkkien alaosan alkuperäisen sinertävät keinonahat korvaan mustalla keinonahalla, on luultavasti helppo homma kun ei tarvitse edes liimata, on tuolla takapuolella pingotettuna sellaisiin piikkeihin kiinni. Samalla pitää tuo ristiselän säädön nappula fiksailla siistimmäksi.


Jos jollain olisi tämän mallista ikkunakampea myydä, niin olisin kiinnostunut. Tarve myös tuolle mustalle rinkulalle, joka on kahvan alla ovipahvia vasten.


Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -69
« Vastaus #397 : 13.02.2017, 21:06:01 »

Jos jollain olisi tämän mallista ikkunakampea myydä, niin olisin kiinnostunut. Tarve myös tuolle mustalle rinkulalle, joka on kahvan alla ovipahvia vasten.


Mulla taitaa olla. Saat vie pois hintaan niin ei tartte kaatikselle kyörätä. Tarkistan ensi viikonloppuna, jos maltat odottaa sinne saakka.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #398 : 16.02.2017, 22:42:52 »
Nyt kun on nuo penkit irti, niin arvelin ottaa katonkin työn alle. Melutason laskemisen toivossa ostin Stp Black Gold -mattoa ja sitten tuommosta 10mm paksuista pehmoisempaa liimapintaista eristettä.


Itse homma alkoi alkuperäisten eristeiden poistamisella. Jotain vähän kovalevyn tuntuista levyä näkyi olevan, mitä materiaalia lie. Poistamiseen meni monta tuntia, suht jytäkällä liimalla olivat kiinni (sieltä mistä nyt sattui olemaan kiinni, niinkuin näkyy niin aikamoisia ilmakupliakin oli, huomaa hyvin noista liimattomista kohdista).


Kaikki poistettuna. Tuon tarkemmin en käynyt liimoja poistelemaan, asetonilla kokeilin läträillä vuan ei mittään vaikutusta.


Seuraavaksi liimailin ästeepeet kiinni peltiin. Yksi-kaksi kerrosta, enimmäkseen yksi.


Stp:n päälle sitten tuo pehmoisempi eriste.



Huomenna tärräyttelen jo aiemmin tilaamani uuden kattoverhoilun paikalleen. Pitää vaan foorumilta kaivella se asennustopikki esiin, siitä lienee apua.


Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Amazon -69
« Vastaus #399 : 16.02.2017, 22:53:05 »
Huomenna tärräyttelen jo aiemmin tilaamani uuden kattoverhoilun paikalleen. Pitää vaan foorumilta kaivella se asennustopikki esiin, siitä lienee apua.

Oon just omaani asentelemassa. Yksi oppi tuli, että vedän tukiraudat ulos ja käytän kynttilää huolella niin kuin pukin muori pukin poissaollessa.

Terveisin nimimerkki

joko kolmas kattoon virittely riittäisi
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #400 : 18.02.2017, 01:21:45 »
Meni päivä tapellessa kattoverhoilun kanssa.

Vanha verhoilu oli vielä tallessa kaikkine pingotustankoineen. Sitä onkin joku mm. retkipatjalla joskus paikkaillut.


Sittenpä uuteen verhoiluun tangot kiinni


Tässä rätti jotenkuten aseteltuna, mutta vielä kiristelemättä.


Muuten tuntus olevan suht ok, mutta nuo takalasin nurkat näyttää aika pahalta... Muutenkin ei meinannut millään tarttua rätti niihin hampaisiin kiinni mistään kohdasta. Otin vielä kokeeksi taaemmat "hammasraudat" irti ja taivuttelin hampaita ottavammiksi


Tokmannilla käydessä sattui tuommonen 1,5€:n lasta eteen


Siitä muotoutui ruuvipenkissä tämmönen




Rupes näyttämäät jo suht lupaavalta. Kello kuitenkin sen verran, että pitänee nukkua yön yli ja rauhoittua  ::)
Jos ei oikea tuo c-pilarin alue, niin pitänee koittaa tehdä sinne erilliset kiristyslistat tai kokonaiset c-pilarin peittävät verhoilulevyt. En tiiä että oliko tuon paksumman äänieristematon laittaminen virhe, sehän painaa nyt niitä pingotustankoja alemmas --> eivät kiristä enää niin tehokkaasti verhoilua.

Olikos se Neljä ruusua joka ryyppäsi ryppyjä suoriksi? Toimisikohan tässäkin tapauksessa...

Edit: Ainiin kalkkis, jos vaan löytyy heittää veiviä niin mikäpäs jottei. Ei vaan ole meikäläisellä etelässä käyntiä ihan lähiaikoina ainakaan, toki maksaisin postit, viulut ja lampeniukset jos olet valmis luopumaan.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2017, 01:27:48 kirjoittanut Amanssi »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #401 : 18.02.2017, 19:33:51 »
On taas ollut tekemisen meininkiä. Tuo umpio juttu jäi vaivaamaan, biltemassahan oli jotain classic-umpioo myytävänä, kävisikö se paremmin? ( ei taida olla enää listoilla)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #402 : 15.03.2017, 23:27:48 »
Tulipahan tuunattua, aiheena mittaristo. Alkujaan alkuperäinen kapillaarilämpömitari näytti mitä sattuu, tuli joskus korvattua se erillisellä tarvikemittarilla, joka ei ollut mikään kaunis näky. Foorumilta löytyikin hyvä vinkki, että 240:n mittaristosta saa pienellä vaivalla laitettua lämpömittarin Aman mittaristoon. Mittaristoa tuli muutenkin samalla ehosteltua, joka kävi näppärästi kun mittaristo oli purettava irti lämpömittarioperaation vuoksi.

Aman mittaristo ja foorumilta löydetty 240 mittaristo:


Lämpömittarille kiinnityslevyä, vanhasta mittarista mallia. Sopivaa muovia löytyi kattovalaisimen pohjalevystä  ;D


"Speiseri" valmiina:


Mittari paikallaan ja johdotukset tehtynä:


Loikkarin merkkivalo tuli aikaisemmin laitettua vähän pahaan paikkaan kojiksen alapuolelle. Nyt samalla arvelin korjata senkin, sopiva paikka löytyi mittaristosta öljynpainevalon vierestä:



Jossain vaiheessa taustavalojen polttimot käyneet vähän kuumina, vihreät värikuvut sulaneet  :D nappasin ne pihdeillä kokonaan pois, tulee siis kirkas valaistus:


Messinkinen kehyskin oli aika karun näköinen kaikkine hapettumineen, maalasin sen mustaksi. Sitten vielä kromikehyksen putsailu autosolilla ja "lasien" tiskaaminen puhtaaksi, jonka jälkeen mittaristo kasaan. Lopputulokseen olen tyytyväinen, huomenna käyn nakkaamassa paikalleen.



Kalkkis lahjoitti ikkunakammen, josko senkin laittelisi paikalleen niin pääsee veivailemaan.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #403 : 16.03.2017, 00:38:08 »

Hyvä näköjään tuli.  O0
Laitoin vihreät ledit mittarivaloiksi ja näyttää tuolta:

Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon -69
« Vastaus #404 : 16.03.2017, 22:59:22 »
Hyvä näköjään tuli.  O0
Laitoin vihreät ledit mittarivaloiksi ja näyttää tuolta:


Löytyikö ihan valmiiksi sopivalla kannalla olevat ledit vai pitikö itse modailla?
Edit: vihreä kirja näyttääkin kannaksi ba9s, näkyy olevan netti pullollaan erilaisia ledejä sillä kannalla.

Poistin lämmönsäätönappuloidenkin yläpuolelta vihreän värifiltterin, nyt on valot sävy sävyyn. Piti käyttää lämmönsäätövaijerit irti, kylläpä olikin ärsyttävä homma... Onneksi on vieläkin etupenkit irti, on vähän enemmän tilaa touhuta kojiksen alla. Samalla niitä vaijereita nykiessä hävisi kierrosmittarista taustavalo, pitänee selvitellä huomenna sitä asiaa.



Ikävästi näkyy valot päällä naarmuja lasissa, vaan olkoon. Huomenna laitan uuden lämpömittarin anturin kiinni ja vetäsen siitä johdon mittarille. Sittenpä jouttaakin heittee tarvikemittari mäkkeen kojiksesta.

Kojelaudassa olisi vielä muutakin paranneltavaa. Arvelin ommella siihen päällisen, loikkarin katkaisijan siirrän kojelaudasta vaihdekeppiin (jostain pitäs löytää hirmusen pieni katkaisija), jousien painemittarit pitäisi vaihtaa nykyisistä valkopohjaisista mustapohjaisiin jotta kävisi paremmin muiden mittareiden värien kanssa yksiin. Tämmöset Viairin dual needlet jos hommailisi, sitten ehkä vielä painesäiliölle lisäksi oma mittarinsa (tällä hetkellä sillä ei ole ollenkaan mittaria):


Reilun viikon päästä alkaisi talviloma. Jos kelit sallii niin voisi ottaa volovon liikenteeseen, josko heittäisi jonkun reissun  ::)
« Viimeksi muokattu: 16.03.2017, 23:45:50 kirjoittanut Amanssi »

 

Ateho  Elekma