Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Uusiutuva Neste MY Diesel - käyttökokemuksia diesel-Volvoissa

  • 209 Vastauksia
  • 68267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Jos oikein ymmärsin niin veronmaksajat ei ole maksaneet, uudistuneet polttoaineet nauttineet veroetua vain joka nyt poistuu. Tarkoittaa että näiden hinta nousee.

Tosiasiallisesti vaikutukset ovat samat, maksetaanko tukea vai annetaanko veroetua. Raha kiertää eri reittiä mutta lopputulos on sama.

Budjettiesityksessä asiaa muotoiltiin tosin jotenkin siten, että tuen poisto / sen vaikutukset kohdentuisivat vain fossiiliselle parafiiniselle dieselille.  MY Diesel siis saattaa jäädä tuen / veroedun piiriin. Mutta katsotaan nyt miten homma etenee.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Jatketaan tässä keskustelua parafiinisesta dieselistä ja sen verotuksesta.

Jos on asiaa pelkästään sähköautojen verotuksesta, se ei kuulu tähän ketjuun, joka varsinaisesti käsittelee MY dieselin käyttökokemuksia. Mutta sen verotuksen mahdolliset muutokset kuitenkin kuuluvat aiheeseen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
No voi sun Taavi, se siitä keskustelusta sitten.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
No voi sun Taavi, se siitä keskustelusta sitten.

Sano mitä haluat sanoa *dieselin* verotuksesta tässä. Jos asiaa on *pelkästään* sähköautoilun verotuksesta, se ei millään tavalla kuulu tähän.

Etsi aiheeseen sopiva topic tai perusta uusi. Keskustelu sähköautoilun verotuksesta on täysin sallittua täällä mutta se ei kuulu tähän, varsinkaan asiattomalla kielenkäytöllä ryyditettynä.

Palautetta voi moderoinnista jättää palauteosioon. Asian käsittely tässä loppuu tähän.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2019, 09:35:46 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Eikö dieseliä olla muutenkin ajamassa alas ;)
Hullua enää ostaa diesel autoa...

Tämä on totta, mutta miljoonan dieselvehkeen uusiminen joksikin muuksi vie kauan vaikka niitä uusia myytäisiin 100k vuodessa. Siirtymäaikana kannattaa minimoida lähipäästöt ja fossiilisten raaka-aineiden käyttö.

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Eikö dieseliä olla muutenkin ajamassa alas ;)
Ei dieselin käyttö mihinkään ole loppumassa lähimpään 50 vuoteen. Henkilöautokanta sähköistyy hiljakseen, mutta tavara liikkuu jatkossakin dieselillä.

Hullua enää ostaa diesel autoa...
Auton osto ylipäänsä ei taida olla kovin järkevää.
Uudet dieselit ovat kuitenkin puhtaampia kuin bensaveljensä niin kulutuksen kuin päästöjenkin suhteen.
Lisäksi MY-dieselillä voi ajella puhtaammin kuin sähköllä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Tästähän on nyt vähän kahdenlaista tulkintaa, että koskeeko tämä "parafiinisten dieseltuotteiden veroedun poisto" sekä Pro Diesel että MY Diesel tuotteita?

Selvältä näyttää että fossiilinen Pro Diesel muuttuu jatkossa tuotteeksi, joka poistuu markkinoilta liian kalliina. Mutta jos MY Diesel saa pitää veroetunsa, voi sillä olla edelleen jatkoa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Tämä biodieselin käyttömahdollisuus (VEA moottorit tms) oli yksi peruste, minkä takia valitsinkin Volvon. Olen ajatellut käyttää tuota MyDieseliä ehkä keväästä syksyyn ja talvella sitten voisi käyttää perus B7 tyypin dieseliä. Vaikka ilmeisesti talvellakin kylmäkäynnistys tai webaston kanssa ei pitäisi olla isompia ongelmia? Eikö tuo webasto pysy puhtaampana tuolla eli ei karstoitu? Tarvitseeko tuota tehdasasenteista webastoa muuten miten huoltaa tai mikä on huoltoväli? Muuta lämmitintä ei ole.
Tänään toki kyllä oli melkoinen yllätys, kun dieselin(kin) hinta oli pompannut lähes 1,5:een...
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Mydieselillä tuntuu käynnistyvän paremmin d5 kuin nesteen perusdieselillä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Ok, hyvä tietää!!!

Mydieselillä tuntuu käynnistyvän paremmin d5 kuin nesteen perusdieselillä.
1. XC60 T8 TE MY2020 105tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Mydieselillä tuntuu käynnistyvän paremmin d5 kuin nesteen perusdieselillä.
Myös kuullut kommenttia ettei esim. Webasto käryttäisi niin pahan hajuisesti eli on siinä jotain vastinetta vähän kalliimmalle hinnalle.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Myös kuullut kommenttia ettei esim. Webasto käryttäisi niin pahan hajuisesti eli on siinä jotain vastinetta vähän kalliimmalle hinnalle.
juu ja ihan oikeasti autonkin pakoputkesta tulee kukkasta, ei haise kitkerästi enää
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Tämä biodieselin käyttömahdollisuus (VEA moottorit tms) oli yksi peruste, minkä takia valitsinkin Volvon. Tarvitseeko tuota tehdasasenteista webastoa muuten miten huoltaa tai mikä on huoltoväli? Muuta lämmitintä ei ole.
Tänään toki kyllä oli melkoinen yllätys, kun dieselin(kin) hinta oli pompannut lähes 1,5:een...
Eikös Volvon biodiesel-hyväksyntä ainoastaan VEA-moottoreihin ja niissäkin vain tuoreimpiin versioihin ole melko uusi asia? Oman S90 ohjekirjassa käyttö yksiselitteisesti kielletään, mutta uusimman Volvo-viestin mukaan se nyt jo sallitaan. Jos tehdas epäröi ja selvästikin taipuu markkinoiden paineesta, teen siitä omat johtopäätökseni. Olen joka tapauksessa lähes puolittanut polttoainekulutukseni litroissa, kun T5 toimii ainoastaan vetokoukkuautona ja alle 5 litran kulutuksella enimmäkseen ajellaan. Oma lukunsa on koko biodieselin tuotanto ja sen eri tukimuodot laitosten rakentamisesta alkaen -vähänkö taas veronmaksajia viedään ja palloa pilataan >:(

Kokemuksen mukaan löpö-Webastossa on eräänlainen huoltoautomaatti -se vaatii säännöllisen epäsäännöllisesti huoltomiehen huomiota. Muuten palellaan. Tämä parin oman auton ja kokemuksia vahvistavien kuulopuheiden pohjalta. Syksyn työlistaan kuuluukin Defan hankinta ja asentaminen, kun pistoke on käytössä sekä töissä että kotona ja ydinvoimalla mennään ilman päästöjä ::) T8 pitäisikin tuon "kolipannun" tilalle hankkia, mutta hinnat ovat suolaisia eikä nuo D6 kompressoriongelmat paranna luottamusta uuteen tekniikkaan.


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Eihän se mitään muuta tarkoita kuin että tehdas ei anna hyväksyntää jos se ei ole ehtinyt testata. Vanhoihiin volvoihin ei tuota sertifiointia tule jatkossakaan, mutta toimii ne kokemusten perusteella silti. Ja Mydieselissä on tosiaan kyse Suomessa jäterasvasta tehdystä dieselistä eikä sademetsistä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Elekma  Autoracing