Kulkukoira  Proturbo

"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88

  • 196 Vastauksia
  • 87617 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #90 : 25.09.2014, 22:23:20 »
Kytkin säädetty toiminta kuntoon  8)
Samalla vaihtu volvon tehostaja pumpusta audin pumppuun. Audissa alun perin banjopultti liitos paine puolella. Tarkoitus oli teettää volvon letkuun sopiva liitin mutta volvon pumpusta lähtikin putken mutteri irti ja kappas sehä meniki audin pumppuun. Ja pumputhan onkin aikapitkälle saman näköiset rungoltaan  :)


Autossa oleva perävälityskin tuli selvitettyä. Tarran mukaan olis 3.91 ::)
« Viimeksi muokattu: 25.09.2014, 22:41:48 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #91 : 26.09.2014, 08:48:54 »
Autossa oleva perävälityskin tuli selvitettyä. Tarran mukaan olis 3.91 ::)

Tämähän ei sinänsä yllätä yhtään, kaverin B200F-koneisessa faceliftissä oli sama ja se oli vieläpä M47:lla eli aika kisakireät välitykset on ollut. Tämä kun on alunperin tomaatilla niin ihan järkevä valinta tuo on ollut kaksilitraisen vaparin perään että jaksaa kulkea edes jotenkin. Kuitenkin harvasta perästä huolimatta edelleen pidempi kokonaisvälitys kuin M47:lla ja 3.54 perällä, nythän tilanne on tietysti toinen.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #92 : 26.09.2014, 10:44:06 »
Kuitenkin harvasta perästä huolimatta edelleen pidempi kokonaisvälitys kuin M47:lla ja 3.54 perällä, nythän tilanne on tietysti toinen.
Öh, ei kai nyt sentään? Ihan hattuarviona 0.82 vitonen vrt tomaatin 0.72 nelonen ja 3.9 vrt 3.5 niin hitusen tiheämpi on tomaagi tiuhalla perällä silti.

Todettakoon myös knoppina, että eihän tuo ole edes pöljän tiheä, tuossa yksi faceliftseiska kaverilla med 200f ja m47, sielä oli 4.1 tai 3.9, ei ihan satavarma tuosta. Enivei 200kmh tarkoittaa yhtä kuin vitonen rajottimessa  ;D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #93 : 26.09.2014, 11:21:31 »
Öh, ei kai nyt sentään? Ihan hattuarviona 0.82 vitonen vrt tomaatin 0.72 nelonen ja 3.9 vrt 3.5 niin hitusen tiheämpi on tomaagi tiuhalla perällä silti.

AW70:n nelonen on 0,69 jolloin 0,69 x 3,91 = 2,6979 ja M47:n vitonen tuottaa tulokseksi 0,82 x 3,54 = 2,9028. :juhau: Joidenkin tietojen mukaan loppusarjan M47, ns. M47II joka minullakin ilmeisesti on, olisi 0,8 vitosella mutta jää se siltikin vielä lyhyemmäksi.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #94 : 26.09.2014, 11:51:04 »
AW70:n nelonen on 0,69 jolloin 0,69 x 3,91 = 2,6979 ja M47:n vitonen tuottaa tulokseksi 0,82 x 3,54 = 2,9028. :juhau: Joidenkin tietojen mukaan loppusarjan M47, ns. M47II joka minullakin ilmeisesti on, olisi 0,8 vitosella mutta jää se siltikin vielä lyhyemmäksi.
Tarttis vissiin laskeskella vähän tarkemmin ennenko tekee sormilaskelmilla jotakin päätelmiä  :-[ ;D. Ja toisaalta mun löytämissäni arvoissa 71 lootan loikkari olis 0.72, jolla tulokset on jo aika lähellä. Enivei, tuossa kyllä huomaa että tosi pienikin heitto askin välityksissä tekee tosi paljon. M47II tuli tietääkseni jossakin 88 mallin nurkissa, todennäkösesti jos sulla vitosen laakerointi ei äännä niin se aski on 47II  :D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #95 : 26.09.2014, 12:31:47 »
AW72 nelonen on tuon mainitun 0,72 eli jollain on vissiin vaan käynyt näppihärö, AW70 ja AW71 on 0,69 nelosella. Ja eiköhän se minun M47 ole uudempaa mallia kun autokin on '92, äkkiseltään voisi kuvitella että vaihdos olisi tehty siinä samalla kun siirryttiin sähköiseen nopeusmittariin mutta asiahan voi toisinkin olla - koska Göran.

Pieniltä näyttävillä eroilla tosiaan tulee aika isoja käytännön eroja, minun 240 kiertää satasessa tasan 2500 rpm ja tuolla perällä olisikin jo 2760 rpm mutta pelkkä rengaskoon muutos (olettaen että seiskassa on 195/65R15) tiputtaa sen taas kohtuulähelle. Tähän autoon taas kun tulee M46 jossa on vielä vähän pidempi "vitonen" niin eiköhän se kuitenkin ihan ajettavissa ole.

Poissa Ruusuja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
  • Ei muoviämpäri, ei se näin mennytkään
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #96 : 29.09.2014, 22:13:25 »
OT
ANTEEKSI tallipaikan edustan "sotkemisesta" oli pakko kun niin monoa pakotti  :-\ just  ja just jakso lähtä liikkeelle   :3/4 jättää sen:
940 -97 B230fk+M90

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #97 : 29.09.2014, 22:25:06 »
OT
ANTEEKSI tallipaikan edustan "sotkemisesta" oli pakko kun niin monoa pakotti  :-\ just  ja just jakso lähtä liikkeelle   :3/4 jättää sen:
jaa missä  ??? jotaa teinejä siinä yritti vinguttaa isin avensiksella  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Ruusuja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
  • Ei muoviämpäri, ei se näin mennytkään
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #98 : 29.09.2014, 22:26:16 »
 :2funny:
940 -97 B230fk+M90

Niko_S

  • Vieras
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #99 : 02.10.2014, 19:40:32 »
Mielenkiintoinen moottori-swappi.  :)

Näyttää mahtuvan, ja menee likeltä laturi etupalkkia, niin kuin kirjoititkin.
Kuvasta päättelin, että 2 - 3 senttiä jäisi hyvää.
Varmaan sinne pystyisi ohuen kuminpalasen laittamaan palkkiin, jos sattuisi "in worst case" tapaamaan laturi palkkiin.

Mutta ei minulla muuta, ja onnea projektiin.  :hello:

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #100 : 03.10.2014, 10:49:58 »
Kiitoksia  -H-
tokihan tuota laturia tullaan tarkkailemaan ettei vaan ota palkkiin iskua  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #101 : 06.10.2014, 21:41:34 »
Nyt on kuskin puolen korvakolle tehty sovite..  :)




 Ja valmiina paikallaan.


 Ruma mutta toimii  8)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #102 : 07.10.2014, 00:21:30 »
En kyllä yhtään luottais tuohon ratkasuun, kuitenkin voimat tulee nyt kaikkia pultteja taivuttavasti kun ei ylä/alapuolilla ole mitään tuentaa tolle systeemille.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #103 : 07.10.2014, 00:41:45 »
Eipä ny oikein muutakaan ratkaisua keksiny ::) En kyl nää syytä miks ei kestäis  ??? Toisaalta en kaikkea tiedäkkään  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: "Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88
« Vastaus #104 : 07.10.2014, 01:09:00 »
Eipä ny oikein muutakaan ratkaisua keksiny ::) En kyl nää syytä miks ei kestäis  ??? Toisaalta en kaikkea tiedäkkään  :buck2:
2 kysymystä: mihin suuntaan tuohon korvaan kohdistuu suurin osa väännöstä? Entä mihin suuntaan nuo 3 rivissä olevaa lohkoon kiinnittyvää pulttia kestävät vähiten vääntöä?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo