Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"

  • 266 Vastauksia
  • 86037 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #105 : 07.03.2014, 11:45:13 »


Eli tossa ledin plus-jalasta (pidempi) lähtee punainen johto. Miinusnapaan on kolvattu se vastus kiinni, ja siitä lähtee sininen johto klemmariin, jossa on toi valkoinen johto kiinni.

Tässä kuvatus siitä OBD-liittimestä, joka löytyy sen kolikkorengin alta:



Alkuperäislähdettä mukaillen:
(mulla siis black=sininen ja yellow=valkoinen)

1. Insert the Red wire (+) paperclip into port 16
-Insert the Black (-) paperclip into port 5.
-The LED should light.
-It should also light by replacing the Black (-) paperclip for the Yellow dipper into Port 5.

2. Leaving the Red (+) paperclip in port 16, insert the Black (-) paperclip into port 3.
-You may see the LED light dimly.
-Turn the ignition to Pos II (with the warning lights on the dash, on).
-If the LED was previously dimly illuminated then it will go out.

3. Place your Yellow dipper wire into port 5 for 2 seconds and remove.
-During the time the dipper is in port 5 the light should illuminate.
-Count the flashes, taking the pauses into account.

Vikakoodit vielä tässä:

Volvo 850 fout codes
http://www.scandcar.nl/volvo-850-fout-codes/
The Motronic 4.3 system is used on the 20 valve turbocharged and some non-turbo'ed 20 valve B5254 S engines

CODE Motronic 4.3 System - PROBABLE CAUSE for Volvo vehicles
1-1-2   ECU faulty
1-1-5   Injector no. 1 cylinder faulty signal
1-2-1   MAF signal absent or faulty
1-2-3   Coolant temperature sensor signal absent or faulty
1-2-5   Injector no. 2 cylinder faulty signal
1-3-1   Ignition System RPM signal absent or faulty
1-3-2   Battery voltage too low/high
1-3-5   Injector no. 3 faulty signal
1-4-3   (front) knock sensor signal missing or sensor defective
1-4-4   Fuel system load signal (missing or defective)
1-4-5   Injector no. 4 cylinder faulty signal
1-5-2   air pump valve signal absent or faulty (on certain engines)
1-5-4   EGR system – leakage or excessive flow (on certain engines)
1-5-5   Injector no. 5 cylinder faulty signal
2-1-2   heated oxygen Sensor Signal absent or faulty
2-1-4   Ignition rpm sensor signal intermittently absent
2-2-3   Idle air control valve signal absent or faulty
2-2-5   A/C pressure sensor signal absent or faulty
2-3-1   Long term fuel mixture too lean or rich in part load stage
2-3-2   long term fuel mixture too lean or rich at idle
2-3-3   long term idle air trim outside control range
2-3-5   EGR controller signal absent/faulty (on certain engines)
2-4-1   EGR flow fault (on certain engines)
2-4-3   throttle position sensor signal voltage incorrect (out of range)
2-4-4   knock control at limit
2-4-5   Idle air control valve closing signal faulty/absent
3-1-1   Speedo signal missing
3-1-3   EVAP valve signal absent/faulty (on certain engines)
3-1-4   Camshft position sensor signal missing or defective
3-1-5   EVAP emission control system fault (on certain engines)
3-2-3   Malfunction indicator lamp signal faulty
3-2-5   ECU memory failure
3-3-5   request for Malfunction indicator lamp signal from auto transmission ECU
3-4-2   airconditioning relay control signal fault
3-4-3   fuel pump relay control signal fault
4-1-1   Throttle position sensor signal not within correct voltage
4-1-3   EGR temperature sensor signal incorrect or missing (on certain engines)
4-1-4   Turbo boost pressure too high
4-1-6   Turbo boost reduction from auto transmission ECU(/TCM)
4-3-2   High temperature warning inside ECU
4-3-3   rear knock sensor signal absent/faulty
4-3-5   heated oxygen sensor – slow response
4-4-2   air pump relay signal absent/faulty (on certain engines)
5-1-1   long term fuel mix too rich @ idle
5-1-2   short term fuel mix too rich @ idle
5-1-3   High temperature warning inside ECU
5-1-4   Engine cooling fan at low speed faulty
5-1-5   Engine cooling fan at high speed faulty
5-2-1   Oxygen sensor heating fault
5-2-3   signal to ECU module box cooling fan shorted to 12 volts
5-2-4   fault in transmission torque control signal
5-3-5   turbo regulator valve fault
5-4-1   EVAP valve signal fault (on certain engines)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #106 : 07.03.2014, 12:06:23 »
Vikakoodiksi pukkasi siis 1-2-3, eli "Coolant temperature sensor signal absent or faulty"

Eikun tutkimaan tapausta. Lämpötila-anturin uusin toissa syksynä, eli tuskin siinä vika. Liitin auki ja yleismittarilla mitaten selvisi, että kun piuhoja heilutteli niin lukemat vaihtui villisti. Ei anturista, vaan niistä piuhoista jotka syöksyvät johonkin moottorin uumeniin ja sitä kautta ilmeisesti moottorinohjaus-yksikköön. Ehkä siellä on jostain kohtaa johto poikki tms... Kun kone oli käynnissä ja johtoja heilutteli, niin kierroslukukin vaihteli. Jossain siis jokin johtovika?

Täytyy tästä kohta mennä jatkamaan tutkimuksia. Pirullisia nämä tämmöiset johtoviat  :-[

Pistin tästä avaten oman ketjunsa:
850 T5 ('96) moottorin lämpötila-anturi
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=45862.0

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #107 : 22.03.2014, 00:53:41 »
Pistin tästä avaten oman ketjunsa:
850 T5 ('96) moottorin lämpötila-anturi
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=45862.0
Tämä vika (ilmeisesti) korjaantui, kun puhdisti ja kiristi anturin johtojen liittimet. Ei ainakaan sen jälkeen ole temppuillut.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #108 : 22.03.2014, 00:58:42 »
Se on sitten toinenkin tenava opetettu ajamaan. Inssiajo meni läpi :) Tosin vasta tousella kerralla. On näemmä niin, että ensin pitää opettaa ajamaan ja sitten kuinka inssistä pääsee läpi :D

Seuraavaksi on kolmannen tenavan mopokortti projektisuunnitelmissa.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #109 : 22.03.2014, 18:36:33 »
Mulla taas on yllättävän hyvin menny noi opetushommat. Ja oikein hyvää isä-kersa aikaa, mikä on mulle tärkeä pointti kun mun kersat asuu äidillänsä.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #110 : 22.03.2014, 20:23:36 »
Tossa tovi sitten sekä trippi- että matkamittari lakkasi toimimasta. Ilmeisesti se muoviratas on mennyt sieltä jostain mittariston uumenista, ohjeet muistaakseni löytyvät täältä. Ei tässä muuta, kuin että keräilen sekä inspiraatiota että lihavampaa kukkaroa tuohon remonttiin  :juhau:

Samalla pitää muistaa hommata ja asentaa se toinenkin lamppu ajotietokoneen valaistukseksi. Aikanaan kun uusin mittariston valot, niin Volvolta myivät vain yhden polttimon tuohon tarkoitukseen. Kaksihan niitä oikeasti on.

Koska olen laiska ja saamaton, niin koen mittariston irroittamisen isona hommana. Kun pitää roplata vänkärin airpackin kanssa, ruuvata ruuveja auki sieltä täältä ja ja ja ja ... No eiköhän tässä jossain vaiheessa taas inspiraatio pääse takavasemmalta salakalavasti yllättämään ja löytää itsensä autoa roplaamasta  :)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #111 : 22.03.2014, 23:46:28 »
Onko se muoviratas noin kallis :o

Joo oon kuullu, että mittariston saa nippa-nappa kojelautaa puoliväkivalloin raottamalla. Ei kiitos mun gynegologin käsillä ja taidoilla. Menee vaan jotain pskaks.


Poissa futos69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #112 : 23.03.2014, 11:37:45 »
Kyllä se sieltä tulee, ainoa vaikea juttu siinä on ajotietokoneen piuha minkä joutuu vähän hankalassa paikassa irroittamaan. Sitten kun on piuhat irti niin se tulee sieltä välistä melko kivuttomasti, kunhan laskee ratin alimpaan asentoon.

Itsellä tuohon hommaan tärväänty enempi aikaa kun en tiennyt että se vänkärin airbagi ei lähde siitä, sen kanssa sitten aikani taistelin kunnes otin sen mittariston siitä välistä.
Mopo karkaa joskus käsistä

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #113 : 23.03.2014, 12:26:18 »
Jostain paaliin menevästä kasipätkästä nappaa vaan sen rattaan tai koko mittarin ja siitä sitten rattaan. Ovat usein vielä halvempia kuin Jenkeistä.  :)

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #114 : 26.03.2014, 06:58:51 »
Jostain paaliin menevästä kasipätkästä nappaa vaan sen rattaan tai koko mittarin ja siitä sitten rattaan. Ovat usein vielä halvempia kuin Jenkeistä.  :)
Aivan totta! Pitääkin alkaa pitää noita autopurkaamoja silmällä.

Tässä vaan joutuu nyt budjettisyistä nuukailemaan ensi kuuhun kaikkein pienimpienkin ostosten osalta. Kun sitä tämmöisenä kermaperseenä mieluummin syö kuin ostelee muovirattaita autoon.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #115 : 26.03.2014, 07:00:45 »
Mulla olis koko mittaristo. 10€! Laita yv jos on tarvetta ;)
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Re: Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #116 : 26.03.2014, 07:28:10 »
Mulla olis koko mittaristo. 10€! Laita yv jos on tarvetta ;)
Mistä autosta tarkalleen ja matkamittari toimii tietty?

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Re: Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #117 : 26.03.2014, 07:36:40 »
Mistä autosta tarkalleen ja matkamittari toimii tietty?

855 -96 2.0 -10v italian malli.
Mittaristo toimi ennen irroitusta. Ei ole ajotietokonetta.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #118 : 26.03.2014, 08:22:22 »
No sillä kyselen, että kun näissä Volvoissa on tiemmä kahta sorttia. Oliko VDO ja Yazaki vaihtoehtoina?   En nyt muista ulkoa, kumpi mittaristo mun pirssissä on, mutta apaut -96 vuosimallin tietämillä taisi vaihtua mittariston valmistaja - eli just mun kulkineen kohdalla.

Ajotietokone mulla on, liekö sitten kyseinen muoviratas samanlainen tietokoneettomassa versiossa?

Taikka en nyt edes ole varma, että se ratas sieltä on pashana, kun en ole asiaa tutkinut. Kun muuten esim nopeusmittari toimii niinkuin pitääkin, niin kaiketi muustakaan viasta tuskin voi olla kysymys.

Auton liikkuessa en ole pitkiin aikoihin nollannut trippimittaria. Sen ohjeen luin täältä joskus ..öö.. toissavuonna. Nyt siis se lakkasi toimimasta, kun paikoillaan ollessa nollasin. Jossain vaiheessa se alkoi kyllä toimimaan hetken kesken ajon, mutta lopetti taas toimintansa tovin päästä.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #119 : 05.09.2014, 14:28:51 »
Pitkästä aikaa jotain tännekin.

Kesä meni erittäin tiiviisti työnteon merkeissä ja nyt on alkanut helpottaan. Ja kun palkkakin on tullu niin jotain roposia pysty Volvoonkin irrottamaan.

Katsastuksesta meni moitteitta läpi. Mitään en tehnyt tai tsekannut etukäteen, kylmästi vaan ajoin konttorille. No miksipä ei ehjä ja toimintavarma Auto leimaa saisi :)

Ilmansuodatin tuli vaihdettua.

Samoin akku, joka oli finaalissa jo.melko huolella, meinannu jaksaa pyöräyttää käyntiin kesäkeleillä. Aikaisempi akku ei täyttänyt koko.akulle varattua tilaa, oisko ollu joku alimitoitettu laitettu siihen joskus. Nykyinen täyttää kokonaan, eli pitäs olla ampeerituntejakin ihan eri lailla. Talvi sitten näyttää totuuden.

Ölpät vaihdatin liikkeessä. Kun tossa tien varressa viitti alkaan puljaamaan ja jäteöjyjen kanssa ihmettelemään. Laiska paska oon, tiedän, mutta näillä mennään.

Jahka tässä intoutuu, niin pitäs se km-mittarin ratas vaihtaa ehjään. Ja kuskin puolen lokarin pintaruoste touhuta pois ennen talvea, vaikka ehtiihän tuon(kin) ens kesänäkin...

Ehkä se cooleri kuitenkin mun kannattais putsata bensalla tms, ettei taas jäätäisi pakkasilla.

 

Ateho  Elekma