Jos moottorin vikavalo palaa, sieltä pitäisi kyllä löytyä joku koodi. Joku muu kuin ajonestoon liittyvä. Jos ajonestossa on avaimen tunnistamiseen liittyvää vikaa, niin startin ei pitäisi pyöriä.
Tietysti CEM tms. voi olla rikki ja koodeja ei saa ulos, mutta lähtisin nyt kuitenkin liikkeelle siitä, että luet koodit vielä toisella lukijalla, mieluusti VIDAlla.
Jos taas koodeja ei yrityksistä huolimatta löydy, niin sitten pitää alkaa vain rankasti selvitellä syytä. Periaatteessa jos kone saa bensaa, jako on kunnossa ja kipinää tulee, niin moottorin pitäisi lähteä käyntiin, mutta helpompi tietysti lähteä liikkeelle, jos saisi edes jonkun koodin ulos.
Itse tutkisin aluksi, että saako kone bensaa. Suutintukin päästä voi mitata paineen, jos löytyy schrader-venttiiliin sopiva mittari tai voi ihan vaan tökätä venttiilin neulaa ja todeta, että tuleeko sieltä ylipäätään yhtään bensaa paineella ulos, painetta pitäisi olla (muistaakseni...) n. 3 bar tukista mitattuna virran päällekytkemisen jälkeen. Sitäkin voi kokeilla, että laittaa muutamia kertoja virran päälle ja pois ennen starttia, silloin bensapumpun pitäisi pumppailla ainetta järjestelmään ja luoda tarvittava paine. Pumppu sijaitsee apukuskin puoleisen takapenkin alla ja äänen kuulee tarkasti kuuntelemalla. Ääni hukkuu kuskin paikalla helposti siihen, kun jarrutehostajan alipainepumppu surisee virtojen kytkemisen yhteydessä sekin. Virtojen kytkeminen päälle = avain asentoon II.
Polttoaineen saantiin liittyy myös suuttimien toiminta, eli nekin sitten pitäisi jotenkin testata.
Jako lienee ok, jos moottori on käynyt normaalisti ja sammunut ilman dramatiikkaa, mutta hyvähän se on ainakin silmämääräisesti tutkia jakohihnan seutua ja tarkastaa ajoitusmerkit.
Sitten on sytytys, eli tulpat/puolat/johdotus ja niiden toiminta. Ja voihan joku anturikin olla sökö, tai joku ohjausmoduuli...