KL-varaosat  Race.fi

Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus

  • 79 Vastauksia
  • 20520 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #45 : 15.01.2018, 15:02:55 »
Kirjaillaan nyt omiakin ajatuksia aiheesta kun homma on ajankohtainen. Selkeä tapa havaita tuo jatkuva poltto on seurata kulutusmittaria kylmäkäynnistyksen jälkeen. Meillä tunnin roikassa olon jälkeen kulutus on järjellisissä lukemissa parin km:n ajon jälkeen, 80 km/h vauhdissa 4-5 litran välillä. Kun ajoa jatkaa 10 km:n paikkeille tuntuu varsinkin cruisen kanssa selvä nykäys, jonka jälkeen kulutus nousee 7-8 litraan (mmt6 laatikko, vaihde 5). Tämä alkoi viime viikon lopulla.

Auto itsessään ei herjaa mitään, paitsi Glow plug relay vikakoodia. Tämä on ollut maskottina ostosta saakka. Loukun pakkopoltto onnistuu tietokoneella, mutta lopuksi tulee ilmoitus "regeneration completed with fault". Aikani lauantaina mm. tätä ketjua luettuani totesin että suodattimen on aika lähteä. Mielenkiintoista on, että nyt auto koettaa edelleen polttaa sitä tyhjennettyä suodatinta puhtaaksi eikä suinkaan herjaa sen puuttumisesta.

Mun mielestäni volvotdi on aiemminkin foorumilla kertonut tapauksista, joissa dpf:n poisto on toteutettu väärin ja poltto jatkuu vaikka suodatin on poistettu autosta ja ohjelmasta. Oma auto on menossa paikalliselle optimoiautosi-pajalle tällä viikkoa, katsotaan kuinka käy.

Ps. kokemukset eolys-dpf:stä.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2018, 15:12:53 kirjoittanut o_j »
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Tepi88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #46 : 16.01.2018, 20:08:15 »
Ajelin taas autolla pitemmän lenkin ja kulutus taas vähän hämmentää.

Ensimmäisen 30km matkalle kulutus oli vähän yli 5l/100km
Mutta noin 200km myöhemmin katoin kulutuksen niin 6.7l/100km.
Matka ajoa,nopeus 80-100
Muutama reippaampi kiihytys.

Viekö nää matka ajossa oikeesti näin paljo?

Sen huomasin että joillakin kierroksilla tasakaasulla ajaessa tuntu pientä nyhtämistä,täytyy vissii polttoaine suodatin vaihtaa jos sillä korjaantus.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #47 : 16.01.2018, 20:19:08 »
Ajelin taas autolla pitemmän lenkin ja kulutus taas vähän hämmentää.

Ensimmäisen 30km matkalle kulutus oli vähän yli 5l/100km
Mutta noin 200km myöhemmin katoin kulutuksen niin 6.7l/100km.
Matka ajoa,nopeus 80-100
Muutama reippaampi kiihytys.

Viekö nää matka ajossa oikeesti näin paljo?

Sen huomasin että joillakin kierroksilla tasakaasulla ajaessa tuntu pientä nyhtämistä,täytyy vissii polttoaine suodatin vaihtaa jos sillä korjaantus.

Ei vie noin paljoa matka-ajossa. Ettei se nyt vaan yrittäisi poltella tai lämmittää pakoputkea...
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Tepi88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #48 : 16.01.2018, 21:34:24 »
Tätä itsekkin vähän epäilen mutta käytin autoa yhdessä pajassa missä piti dpf ohjelmoida pois.

Siellä sit selvis että se on jo aikasemmin ohjelmoitu pois ja pitäs olla ok.

Pitääkö tuo ny viedä vielä uudestaa johonki vai voiko sitä muulla konstin selvittää.
Ei viittis monia satasia huviksee autoo laittaa

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #49 : 16.01.2018, 22:27:15 »
Pitääkö tuo ny viedä vielä uudestaa johonki vai voiko sitä muulla konstin selvittää.

Vidalla ainakin pitäisi nähdä koeajolenkin aikana mikäli yrittää poltella ellei epäonnistunut ohjelmointi tai jokin ecun vika sitä estä.

Olikos näissäkin loukussa tai siinä lähistöllä pakopuolella lämpöanturi? Mulla ei näy delphillä katottuna, mutta kun ei ole ollut sitä loukkuakaan.

Pakolämpöjä softalla seuraamalla näkee kyllä helposti, jos yrittää poltella, lämmöt pomppaa anturin sijainnista riippuen satoja asteita. Imuilman lämmöt on kysymysmerkki, riittääkö egr:n jäähdyttimen teho vai pomppaako imulämmöt myös polton aikana?

Tässä videolla poistellaan loukkua kotikonstein poraamalla, tulppaamalla paine-ero putkien lähdöt ja syöttämällä paine-eroanturille potikalla säädettynä n. 0,35V jännite. Tuo anturin huijaus voisi olla kokeilun arvoinen temppu, mikäli ecu syystä tai toisesta yrittää paine-eron perusteella edelleen poltella.
https://www.youtube.com/watch?v=-XAXr_cqDVw
« Viimeksi muokattu: 16.01.2018, 22:29:03 kirjoittanut M141 »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2708
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #50 : 16.01.2018, 22:39:19 »
Tässä videolla poistellaan loukkua kotikonstein poraamalla, tulppaamalla paine-ero putkien lähdöt ja syöttämällä paine-eroanturille potikalla säädettynä n. 0,35V jännite. Tuo anturin huijaus voisi olla kokeilun arvoinen temppu, mikäli ecu syystä tai toisesta yrittää paine-eron perusteella edelleen poltella.
https://www.youtube.com/watch?v=-XAXr_cqDVw
Eipä taida auttaa tuo viritys, sillä ei se tässä tapaukseesa paine-eron perusteella polttoa aloita. Esimerkiksi moottorin lämpötila-anturia pitäisi huijata, jos analogisen ratkaisun haluaa... Oikea tapa on ostaa uusi ECU tai käydä sellaisella softapajalla, joka osaa hommansa. Jotakin satasia softaus maksaa, mutta ei se muuten lopeta polttelua. Kulutus pitäisi jäädä helposti alle 5 litran matka-ajossa. Ei ole välttämättä huono idea käydä "volvotdi:n" luona Tampereella.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #51 : 16.01.2018, 22:55:01 »
No niin, auto on takaisin käytössä ja vaikuttaisi tämän päiväisten n. 50km ajojen perusteella parantuneen taudista. Myös egr poistettiin käytöstä, tästä johtuen (?) lämpeneminen tapahtuu selvästi hitaammin. Täytyy laittaa viimasuoja paikalleen, termarinkaan kunnosta ei tiedä.

Ajelin taas autolla pitemmän lenkin ja kulutus taas vähän hämmentää.

Ensimmäisen 30km matkalle kulutus oli vähän yli 5l/100km
Mutta noin 200km myöhemmin katoin kulutuksen niin 6.7l/100km.
Matka ajoa,nopeus 80-100
Muutama reippaampi kiihytys.

Viekö nää matka ajossa oikeesti näin paljo?

Sen huomasin että joillakin kierroksilla tasakaasulla ajaessa tuntu pientä nyhtämistä,täytyy vissii polttoaine suodatin vaihtaa jos sillä korjaantus.

Kuulostaa just samalta mitä täällä alkoi tapahtumaan viime torstaina. Eli poltto alkaa heti kun moottori saavuttaa käyntilämpötilan. Myös vida näytti aina tarkistettaessa polton loppuneen juuri. To-pe tilanteen seuraamisen aikana n. 150km ajoilla keskimääräinen polttoaineen kulutus nousi 5,2 >> 6,8.

Eipä taida auttaa tuo viritys, sillä ei se tässä tapaukseesa paine-eron perusteella polttoa aloita. Esimerkiksi moottorin lämpötila-anturia pitäisi huijata, jos analogisen ratkaisun haluaa... Oikea tapa on ostaa uusi ECU tai käydä sellaisella softapajalla, joka osaa hommansa. Jotakin satasia softaus maksaa, mutta ei se muuten lopeta polttelua. Kulutus pitäisi jäädä helposti alle 5 litran matka-ajossa. Ei ole välttämättä huono idea käydä "volvotdi:n" luona Tampereella.

Mun oli tarkoitus tuota jippoa yrittää, mutta päättelin turhaksi kun auto ei huomannut edes kokonaan puuttuvaa hiukkasloukkua vaan koitti edelleen polttaa sitä tyhjäksi... Eli ammattitaitoinen hiukkassuodattimen poisto lienee ainoa järkevä vaihtoehto. Volvotdi:tä suosittelen lämpimästi yhden Hondan kokemuksella, omaan autoon olisi tullut ohjelma tuolta kun olisin ajoissa tajunnut tarkistaa jälleenmyyjät. Mutta myös optimoiautosi pystyy lyhyen koeajon perusteella homman hoitamaan...
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #52 : 16.01.2018, 23:01:52 »
Eipä taida auttaa tuo viritys, sillä ei se tässä tapaukseesa paine-eron perusteella polttoa aloita.
Hyvin todennäköistä, että näin on. Toisaalta aikaa tuon(kin) kokeiluun menee pari minuuttia + ajolenkki....
Näin kaikennäköisten koneitten korjausta ja elektroniikkaakin harrastavana kiinnostaa pureutua pintaa syvemmälle ja tehdä ite :D Tähän Siemensin ecun tekeleeseen pitää tutustua tarkemmin jahka kerkiää...

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #53 : 16.01.2018, 23:04:48 »
Myös vida näytti aina tarkistettaessa polton loppuneen juuri.

Tarkoitatko, että "polttoyrityksen" ollessa aktiivinen/käynnissä niin vida silti ilmoitti muuta?

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #54 : 17.01.2018, 00:01:23 »
Tarkoitatko, että "polttoyrityksen" ollessa aktiivinen/käynnissä niin vida silti ilmoitti muuta?

En. Koneen akku ei siedä kylmää käytännössä yhtään, joten tietokoneessa oltiin kiinni autotallissa. Auton ollessa paikallaan polttoa ei ilmeisesti tapahdu? Ainakin taajamaan ajaminen pitkitti polttosykliä jo aiemmin selvästi. Mutta tää on nyt ihan omaa kuvitelmaa, asiasta mitään tietämättä.

Kaiken kaikkiaan tulee mieleen että miksei sitä autoa voinut ohjelmoida heti ostaessa. Täytyis ottaa tavaksi laittaa nämä ns. perusasiat heti oston jälkeen kuntoon.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Tepi88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #55 : 17.01.2018, 12:08:30 »
Oiskos tässä mikkelin lähellä ketään kellä tuo vida ois?tai vaikka noin 100kn säteellä.jos tuolla pystys varmistaa tekeekö polttoa vai ei

Mikäs idea niillä läpillä on siinä imusarjan jatkeena?toisella puolella oli metalliläppä ja siitä on menny ne muovi rattaat vähän sileeks ja se pääsee heiluu miten sattuu siellä.

Poissa A85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #56 : 17.01.2018, 20:48:43 »

Olikos näissäkin loukussa tai siinä lähistöllä pakopuolella lämpöanturi? Mulla ei näy delphillä katottuna, mutta kun ei ole ollut sitä loukkuakaan.



Mulla on kaksikin anturia, ennen ja jälkeen loukun. Delphillä näkee nuo lämmöt. En tosin ole koskaan kattonut mitä polton aikana tulee lämpöä mutta +5-10c kelillä maantieajossa ennen loukkua sellaista 160-180c. Kunnolla polkee niin nousee johonkin 300c.

Mitä noihin kulutuksiin tulee, niin mulla kun tuo loukku paikallaan niin kesäkaudella keskikulutus n. 6,3-6,5l/100km ja talvella sitten enempi reipasta seittemää litraa, mutta mukana on eberin käyttö. Talvella menee sitä tavaraa toki muutenkin.

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #57 : 17.01.2018, 20:50:42 »
Mikäs idea niillä läpillä on siinä imusarjan jatkeena?toisella puolella oli metalliläppä ja siitä on menny ne muovi rattaat vähän sileeks ja se pääsee heiluu miten sattuu siellä.

Y-haaran vänkärinpuolen läppä on tässä koneessa ns. "sammutusläppä" jonka tehtävä käytännössä tukehduttaa kone ja estää jälkikäyntiä ja ravisteluita sammuttaessa. Jossain merkeissä nämä toimii "pyörteyttiminä" swirl flap:seinä, tässä koneessa ei vaikuttaisi näin kuitenkaan olevan. On myös näkynyt väitettä, että olisi jonkinmoinen turvaläppä vikatilanteissa, mutta todistetusti ainakaan koneen ryntäystä moottoriöljyllä esim turbovian vuoksi tämä ei estä.

Tämä läppä siis sulkeutuu alipaineella kun auton sammuttaa. Käydessä ollessaan on auki jousen voimalla. Tyypivika näissä, että alkaa jumittamaan kiinni ja auto ei starttaa enään uudelleen tai jää käymään alikierroksille eikä vastaa kaasuun. Korjautuu hiomalla läppä sopivaksi tai vaihtamalla uuteen. Pikakorjauksena kopaisu läppärunkoon yleensä aukaisee läpän. Muista merkeistä ovat poistelleet näitä ja tässäkään mä en huomannut eroa oliko käytössä vai ei.

Y-haaran kuskinpuolen läppä ja putki ohittaa coolerin mm. loukun poltossa. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=88673.msg1061286710#msg1061286710
Tätä ohitusputkea ja läppää ei ole loukuttomissa malleissa.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2018, 21:03:19 kirjoittanut M141 »

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #58 : 17.01.2018, 20:55:46 »
Mulla on kaksikin anturia, ennen ja jälkeen loukun. Delphillä näkee nuo lämmöt. En tosin ole koskaan kattonut mitä polton aikana tulee lämpöä mutta +5-10c kelillä maantieajossa ennen loukkua sellaista 160-180c. Kunnolla polkee niin nousee johonkin 300c.
Vajaat 180C kuulostaa juurikin normaalille tyhjäkäynnillä ja kuormalla sitten enemmän. Polttopäällä pitäis hypätä luokkaa +650C. T5 transportteria kesällä pakkopoltettaessa näkyi 800C asteen lämpöjä :o Ei tee mieli sammuttaa kesken polton ;)

Poissa Tepi88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2,0D polttoaineen kulutus
« Vastaus #59 : 18.01.2018, 16:28:34 »
Löysin tämmöset delphillä
Katalysaattorin lämpötilä anturi sarja 1 ja sit oli sarja 2

Puhutaanko samoista antureista?

Sarja 1 tyhjäkäynnillä noin 100c moottorin lämpötila oli 66c

Ajaessa oli noin 550c
Hetkellisesti kävi yli 600c ja alle 300c

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo