Proturbo  Autodiagnoosi

242 Turbo -84 [Megasquirt]

  • 337 Vastauksia
  • 133541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #105 : 24.07.2013, 19:50:51 »
Katso, ettei tulpanjohdot ole kärventyneet mihinkään! Itselläni alkoi yllättäen pätkiminen mihin ei auttanut yhtikäs mikään jippo. Vaihdoin tulpanjohdot ja johan alko rokkaamaan. Vasta myöhemmin tajusin tulpanjohtojen kärventyneen, kun väntelin niitä ja kuori tippui lattialle.

Tämä vain yksi vinkki! Erilaisilla häiriösuojaus asetuksillakin voi saada toimimaan.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #106 : 24.07.2013, 21:50:17 »
Tulpanjohdot näytti päällisin puolin ehjiltä, kiitos vinkistä.

Kattelin logeja taaksepäin ja löysin pätkän missä vika oli alkanu, ensin tosi harvakseltaan ja nyt tosiaan aika tiheästi. Tasasella kaasulla ei nyt kauheesti nypi, pahempi kun antaa kuormaa. Nätisti kierroksia nostaessa ei mitään ja tuntuu että ylemmässä rekisterissä ei niin pätkikkään enää.

RPM-signaalissa nuo piikit siis, eli vikahan on silloin triggeröinnissä = hall anturin ja boksin välillä? Jos ei tuo anturi itessään oo laukeamassa sitte, sehän oli käytetty jakaja luonnollisesti...
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #107 : 26.07.2013, 20:26:02 »
Mittailin tulpanjohdot: 3 johdon vastusarvo oli 6,5 Kohm ja yhdessä 6,1 Kohm, eiks nuo oo ihan terveitä lukemia? Tulpat oli vähä nokiset, vähä käy vielä rikkaanpuoleisella. Mut mitään päällipuolista vikaa ei näkyny.

Ajattelin että vaihdan kuitenki alkuperäisiä vastaavat Bougicord- sytkäjohdot, niin ei jatkossakaan tuu ongelmia sen suhteen.

Vianhaku jatkuu, ideoita otetaan ilomielin vastaan.

edit: eri tulppia tuli kokeiltua, pätki samallalailla jos ei enemmän. Tulpat ei ollu uudet, mutta alle 10tkm ajetut ja toimivana purettu samasta autosta.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2013, 21:22:15 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #108 : 30.07.2013, 22:53:53 »
Edistystä... sain uudet Bougicordit, joitten vastusarvo oli muuten 3.5 Kohmia vs. Bremi-johtojen 6.5Kohmia. Ruuvasin samat tulpat takas, jotka on koko mega-ajan ollu ja uudet tulpanjohdot kii niin meno rupes maistuun. Muutama pieni nykäys tuli vieläkin, logista laskettuna 4kpl puolen tunnin aikana. Koitan toista hall-jakajaa täs lähipäivinä niin saa senkin tarkistettua.

Ois kiva kävästä penkis vielä ennen talviteloille laittoa, mut tahtoo mennä aika johonki muuhun. Äkkiähän tuo ois säädöissä ku sais pari pv intensiivisesti tehä.  :P
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #109 : 31.07.2013, 12:23:51 »
Heh hyvä jos jotain apua oli vinkistä :) Itselläni meni itseasiassa niin, että tulpanjohdot poisti vian melkein kokonaan niinkuin sinullakin ja häiriösuija asetuksilla lähti sitten viimeisetkin katkokset. Itselläni vika paheni sitä pahemmaksi mitä enemmän ahtoja keräsi, koska tarvitsi enemmän virtaa kipinän loikkaamiseen. Voihan kärkivälin pienentäminenkin hieman asiaa auttaa, tiedä sitten.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #110 : 31.07.2013, 12:28:22 »
Kröhöm... mullahan on täs vielä alkuperänen b19k-koneen puola. Oiskohan tuota aihetta päivittää?  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #111 : 31.07.2013, 12:32:18 »
Itselläni on bossilainen jokin ns teho puola. Ainiin ja hukkakipinä. Suosittelen heivaamaan jakajan kuutamolle ja lujaan. Paljon paremmin alkoi oma pelaamaan kun siirsin triggeritiedon oton tuonne vauhtipyörälle ja tuon hukkakipinän. Latausaikaa ei tuossa puolassa tarvitse mielettömästi käyttää, kun on aika tehokas. Yli 40kv taisi siitä saada ja itselläni on riittänyt nätisti siinä 20-30kv hujakoissa.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #112 : 31.07.2013, 12:59:00 »
Mennään nyt tällä jakajasetupilla toistaseks. Penkissä pitää päästä käymään kurkkaan paljoko sieltä irtoaa jos sinne sais sen 1,2 baria lykättyä painetta.
Veikkaampa kyllä että vaikka ite sais sen pelaamaan läpi kierrosalueen noilla paineilla, tuskin sytkäkartta oo kovin optimaalinen tehon kannalta.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #113 : 31.07.2013, 13:23:44 »
 Kyllähän sillä hyvällä kipinällä voi tehoakin saada ;) Ja ennakot tuolla jakaja triggerillä on varmasti enemmän ja vähemmän mitä sattuu. Mutta tietysti kukin tyylillään.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #114 : 07.08.2013, 14:16:58 »
Moottorin tuentaa pitäs parantaa. Pääsee elämään aika paljon kiihdyttäessä/kaasun päästäessä. Iskaritolpasta on maali lähteny siitä, mihin turbon öljyntulo letku osuu.   ???
Vaihdoin uudet Motonetin tukikumit joskus vuosia sitten ekassa moottorivaihdossa, sen jälkeen ajettu max 10tkm. Ne oli tottakai turbomallin kumit, mut ei kyllä vakuuta enää.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
- uudet orkkiskumit, oletettavasti paremmat ku Scan-Tech?
- Etrasta jotku teollisuuskäyttöön tarkotetut jäykemmät, jos löytyy?
- puslallisen momenttitangon teko iskaritolpasta kanteen'

Ja olikos orkkis turbomalleissa vielä joku pelti pakopuolen kumissa tukevoittamassa?
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #115 : 07.08.2013, 17:39:24 »
Moottorin tuentaa pitäs parantaa. Pääsee elämään aika paljon kiihdyttäessä/kaasun päästäessä. Iskaritolpasta on maali lähteny siitä, mihin turbon öljyntulo letku osuu.   ???
Vaihdoin uudet Motonetin tukikumit joskus vuosia sitten ekassa moottorivaihdossa, sen jälkeen ajettu max 10tkm. Ne oli tottakai turbomallin kumit, mut ei kyllä vakuuta enää.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä:
- uudet orkkiskumit, oletettavasti paremmat ku Scan-Tech?
- Etrasta jotku teollisuuskäyttöön tarkotetut jäykemmät, jos löytyy?
- puslallisen momenttitangon teko iskaritolpasta kanteen'

Ja olikos orkkis turbomalleissa vielä joku pelti pakopuolen kumissa tukevoittamassa?

Tuommoiseksi meni motonetin (scantechin) moottorin tukikumi suht nopeasti: http://sekokupu.pp.fi/images/view/konhe/2007_09_27/IMG_6727.JPG

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #116 : 07.08.2013, 18:37:28 »
Tuommoiseksi meni motonetin (scantechin) moottorin tukikumi suht nopeasti: http://sekokupu.pp.fi/images/view/konhe/2007_09_27/IMG_6727.JPG
Selkeästi laatukamaa.  :D

Nuo omat tyynyt on päällepäin suht uuden näkösetkin vielä, on vaan vissiin pehmenny niin veltoks. Vaihekeppiä vääntää komeesti sivulle ku antaa vähä kaasupoljinta. Oli ne uutena paljon jäykemmät ja tietysti koneessakin saatto olla muutama Nm vähempi tarjolla.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #117 : 04.12.2013, 19:31:58 »
Päivitellääs vähä, vaikkei mitään oo tapahtunukkaan...  ???

Suunnitelmat muuttui sen verran, että en menekkään penkkiin tämän nykyisen turbon kans.
Tilalle hommasin tämmösen (olin erilainen nuori enkä hommannu HX40):


Joku saattaa tunnistaakin, Holsetin HY35 siis kyseessä.
Sille hommataan sit kaveriks joku sopivan nätti pakosarja.

Suuttimet loppuu nyt varmaan kesken, mullahan oli tässä 492cc ruiskut. Tosin pitäs kai noittenkin riittää sinne 300 hepan hujakoille jos oon oikein laskelmoinut. Ja siinä vaihees M47 antautuu jo kovastikin. Mut edetään nyt pikku askelin...

Sytkän muuttaminen hukkakipinälle on kovasti mielessä, samalla vois laittaa vr-anturin lukeen tuota "littupyöräks" muutettua lh 2.4 vauhtista.
Katotaan nyt mitä ehtii tehä ennen kesää, kuhan sais auton mahtuun talliin eka.  :idiot2:

On se pikkiriikkisen isompi ku mitsun 16T.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2013, 19:34:52 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #118 : 04.12.2013, 20:44:26 »
Joku saattaa tunnistaakin, Holsetin HY35 siis kyseessä.
Sille hommataan sit kaveriks joku sopivan nätti pakosarja.

Onks kybän tai kahentoista pesällä? Näyttäis vahvasti mun tuliaisilta. Ihan hauskaa olis kuulla joskus, että miten tollanen toimii vinokoneessa muullakin kun kasin pesällä. Myin näitä muutama vuos takaperin toistakymmentä kappaletta pitkin Suomea, eikä mun tietoihin ole tullut, että ykskään olis koskaan päätynyt sovitusta pidemmälle.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: 242 Turbo -84 [Megasquirt]
« Vastaus #119 : 04.12.2013, 21:33:29 »
Innolla ootetaan kokemuksia HY:stä!  :)

 

KL-varaosat  Race.fi