KL-varaosat  Race.fi

940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti

  • 24 Vastauksia
  • 6871 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« : 18.06.2016, 20:15:38 »
Hei

Allekirjoittaneen 940 -97 B230 FT on alkanut tekemään seuraavaa, eli "kylmällä" koneella startattaessa lähtee käyntiin kyllä mutta käy puputtaen ja kuulostaa käyvän kolmella. Jos kaasua tallaa reilummin käynti muuttuu normaaliksi hetken kuluttua, pölläyttää putkesta samalla. Tulpat tarkistettuna tuon jälkeen, likaiset ja haisevat voimakkaasti bensalle. Samoin ajossa on havaittavissa alle 1/2 kaasun kiihdytyksissä pientä nytkyttelyä, täyskaasuvedot ok. Myös tyhjäkäynti ns leijuu ajoittain jääden 1500 - 2000 akselille kunnes laskee normaaliksi jonkin ajan kuluttua. Tyhjäkäynti myös heijaa noin 150rpm kun käy normaalia hiukan vajaata tonnia. Olisiko heittää veikkauksia oireiksi? Laajakaistaista lambdaa ei ole vielä mutta tulee piakkoin niin näkee jotain seoksista. Kuumalla koneella käynnistyy suoraan ok. Seuraavat osat vaihdettu alle 500km sisään:

- YKK anturi (Bosch)
- Virranjakajan kansi (Bremi)
- Pyörijä (Bosch)
- Sytkäjohtosarja (Bosch)
- Tulpat (Bosch / Denso 7 ja 6 lämpöarvoilla testattu)
- Sytytyspääteaste (tarvike intermotor)
- Ruiskun lämpöanturi (Bosch)
- Alipaineletkuja uusittu imusarjalle
- IMM puhdistettu (ei mitattu tai kokeiltu vaihtaa)
- Turbon Bypass tarkistettu ehjäksi ja alipaineletku uusittu
- Ahtoletkut tarkistettu ehjiksi, myös imuvuotoja etsitty turhaan
- Puristuspaineet mitattu, yhtenevät eikä suuria sylinterikohtaisia eroja
- Vikakoodit luettu EZK sekä LH, ei vikakoodeja 1 - 1 - 1
- Turbo laskee jo hiukan öljyä läpi, on menossa vaihtoon piakkoin

Autossa EZK sytkämodi ja ECUssa sekä sytkäpurkissa Tonin lastut. KL-cooleri vaihdettu muutoin kokoonpano täysin vakio. Ahdot noin 0,75 / 0,8 Bar. Paineet nostettu Turbosmartin Boost Tee bleedillä.

Mistä lähteä seuraavaksi etsimään syytä noille jutuille? Tyhjäkäyntimoottoria en ole tarkistanut / puhdistanut ja sen letkut myös alkuperäiset. IMM tosiaan testaamatta, kaasuläpän asentoanturia ei ole vaihdettu, lambda on oletettavasti paljon ajettu, nakuanturia ei ole uusittu.
Volvo 940 Turbo -97

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 19.06.2016, 01:20:29 »
Eihän oo vaan jonkinsortin nelikärki tulppia? Villiä huhua kuullut että tollasta saattas tehä, tai ainakin muutama oireista täsmäis.

E: Kokeillut vakio lastuilla tai ottanut 1 sulaketta irti hetkeksi ja kokeillut uudestaan?
« Viimeksi muokattu: 19.06.2016, 01:38:22 kirjoittanut miro678 »
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 19.06.2016, 02:44:18 »
Kokeile vakio lastuilla ja ihmettele missä vika jos se enää esiintyy  ::) Oireet on aika tutun kuuloset. (kuulostaa muuten ihan bokseri koneelle tuossa kylmäkäynnistyksen jälkeen kun kaasua tarjoaa että alkais käymään kaikilla  :buck2:
Voi se olla kansipahvikin mikä alkaa antautumaan.  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 19.06.2016, 12:43:49 »
Eihän oo vaan jonkinsortin nelikärki tulppia? Villiä huhua kuullut että tollasta saattas tehä, tai ainakin muutama oireista täsmäis.

E: Kokeillut vakio lastuilla tai ottanut 1 sulaketta irti hetkeksi ja kokeillut uudestaan?

Ihan normaalit yksikärkiset tulpat, en ole vielä vakiolastuilla kokeillut mutta eipähän tuo iso projekti ole testata. Ei ole noista bulkkilastuista kokemusta eikä Tonin lastuista aiemmin, outoa miksi lastuun pitäisi ropata tyhjäkäyntiin ja pieniin kierroksiin liittyviä asetuksia? Kuitenkin kun suuttimet ja IMM ovat vakiokamaa niin kait se lisääntynyt sopan tarve esiintyy lähinnä vedätyksessä ja kierroksilla milloin ahtojakin otetaan peliin reilummin. En ole ollenkaan perillä noista kartoista, mutta joku viisaampi voisi valaista onko noissa lastuissa yleensä käynnistyksen / tyhjäkäynnin osalta muutoksia suuremmin? Sen tiedon sain että tuossa lastussa tyhjäkäyntiä on nostettu hieman korkeammalle.
Volvo 940 Turbo -97

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 24.06.2016, 17:56:13 »
Eipä noita lastun tyhjäkäyntiasetuksia minun lisäkseni kovin moni muu ruuvaakaan, paitsi ehkä hitusen korotettua tyhjäkäyntiä, mikä ei vaikuta yhtään mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntikierroslukuun kaasuläppä kiinni.
Suoraan sanottuna, LH:nn tyhjäkäynti asiat ovat sellainen monimutkainen viidakko, ettei sitä ole yritetty säätää kenenkään lastuja myyvän tahon puolesta, kuin ainoastaan vaihdevapaalla tyhjäkäyntiä.
Minäkään en vielä viiden vuoden opiskelun jälkeen ymmärrä tyhjäkäyntisäätöjä täydellisesti, mutta pikkuisen olen jo hajulla niistä.

Tyhjäkäynnin sekoilu/humppaaminen johtuu joko sopituksen persiillään olemisesta tai likaisesta tk-servosta.  Se, että pölläyttää putkesta, viittaa sopitusvikaan. Vika voi olla antureissa (lämpö, lambda tai IMMu) tai sitten lastussa.
Sopitusvika oireilee äärimmäisen usein humppaavalla tyhjäkäynnillä, jos tk-servo on puhdas.

Alkoivatko oireet piakkoin lastujen vaihdon jälkeen, vaiko useiden tuhansien kilometrien jälkeen yht'äkkisesti?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Yrsin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • Ei niinkään voimaa, mutta savua!
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #5 : 26.06.2016, 13:21:25 »
Itsellä ilmaantui parin päivän seisomisen jälkeen samaa ongelmaa (B230FK Tonin sytkä ja bensalastu isompi turbo asennettu, ahdot 0,9)

Auto pelasi ennen seisomista miten pitikin mutta nyt saa sahata käyntiin ja vedättäessä ja tasakaasulla nykii. Paikallaan kierroksia antaessa ensin rötää ja sitten ottaa vasta kierroksia. Sytkäosat on vaihdettu edellisen omistajan toimesta.
Nykyinen: 945, B200F+M47 -91
Exät: V70, D5252T -97. V70, D5252T -99. 855, B5254S -96. 944, B230FK+M46+G80 -96. 944, D24TIC+ZF4HP22 -96. 744, B200F+M47 -91. 245 D24+M47 -86. 855 T5, 2.3 A -95. V70 Mk1, 2.0T A -00.

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 27.06.2016, 09:16:59 »
Eipä noita lastun tyhjäkäyntiasetuksia minun lisäkseni kovin moni muu ruuvaakaan, paitsi ehkä hitusen korotettua tyhjäkäyntiä, mikä ei vaikuta yhtään mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntikierroslukuun kaasuläppä kiinni.
Suoraan sanottuna, LH:nn tyhjäkäynti asiat ovat sellainen monimutkainen viidakko, ettei sitä ole yritetty säätää kenenkään lastuja myyvän tahon puolesta, kuin ainoastaan vaihdevapaalla tyhjäkäyntiä.
Minäkään en vielä viiden vuoden opiskelun jälkeen ymmärrä tyhjäkäyntisäätöjä täydellisesti, mutta pikkuisen olen jo hajulla niistä.

Tyhjäkäynnin sekoilu/humppaaminen johtuu joko sopituksen persiillään olemisesta tai likaisesta tk-servosta.  Se, että pölläyttää putkesta, viittaa sopitusvikaan. Vika voi olla antureissa (lämpö, lambda tai IMMu) tai sitten lastussa.
Sopitusvika oireilee äärimmäisen usein humppaavalla tyhjäkäynnillä, jos tk-servo on puhdas.

Alkoivatko oireet piakkoin lastujen vaihdon jälkeen, vaiko useiden tuhansien kilometrien jälkeen yht'äkkisesti?

Tosiaan lämpöanturi on uusittu ja mittasin entisenkin ihan älyssään olevaksi. Mielestäni tuota ongelmaa ei tehnyt aivan aluksi ekalla viikolla mutta en silloin ajellutkaan paljo kun vaihdoin lastut. IMM olisi vielä menossa testaukseen ja lamdan kunnosta ei myöskään ole havaintoa, mutta tuo ei kaiketi vaikuta kun konetta vasta käynnistetään? Tuota pientä nyppimistä osakaasulla kiihdyttäessä on tehnyt lastujen vaihdosta asti, mutta tuo käynnistysoire on luullakseni uusi.

Tyhjäkäyntimoottori tuli puhdistettua mutta sillä en huomannut olevan mitään mainittavaa vaikutusta mihinkään. IMMn saan varmaan mittausten lisäksi kokeiltua toisesta autosta. Autoon on tulossa PLXn paketti mutta nähtäväksi jää milloin sen ehtii asentamaan / odotanko että putkisto vaihtuu rosteriin ja laitan siinä yhteydessä. Tuossa startissa missä käy kehnosti ja pölläyttää on bensan haju kyllä voimakkaasti läsnä. Suuttimia en ole vaihtanut, mitä oireita ohivuotava suutin voinee aiheuttaa? Kaasuläpän asentoanturi on myös tutkimatta tarkemmin. Autollahan ajaa täysiään normaalia ajoa ja kaikki käynnistykset tuota ekaa lukuunottamatta toimivat normaalisti, varmaankin saa ihan yhtälailla rikkaasti soppaa mutta syttyy vain paremmin. Pitkää vieteriä ei ole vaan normaali aika starttia ja kone käynnistyy joka kerran.
Volvo 940 Turbo -97

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #7 : 30.06.2016, 12:04:09 »
Nyt on auto palautettu vakioksi. Ekalla käynnistyksellä kylmänä, pari minuuttia tyhjäkäyntiä ja sytytti lambdavalon. Vikakoodi 1 - 1 - 3 eli lambda anturi seos liian rikas, tai laiha. Ajossa pelaa edelleeen normaalisti ja tuossakaan käynnistyksessä ei käynyt raskaasti. Vikakoodin kuitenkin antoi mitä lastun kanssa ei tee. Käyttää auto kuitenkin leimalla nyt että saa muutostettua vanteet sekä alustan. Sitten on kuukausi aikaa tutkia vikaa. Pitää tarkistaa että ruiskun lämpöanturin piuha on boksille asti ok, lambdan kunnosta ei ole tietoa mutta käytetäänkö sitä käynnistyksessä? Suuttimet on myös käymättä läpi. Nyt saa ainakin päästöistä jotain vihiä leimalla..

Edit: Nollasin koodit ennen leimaa ja päästöjen osalta ei napisemista. Kuumalla koneella ei sytytellyt enää valoa tyhjäkäynnillä tai muutenkaan. Kokeilla uudestaan jahka seuraava kylmäkäynnistys. Päästöarvot olivat seuraavat jos joku minua viisaampi osaa noista jotain veikata:


« Viimeksi muokattu: 30.06.2016, 13:31:27 kirjoittanut ML »
Volvo 940 Turbo -97

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #8 : 02.07.2016, 03:55:52 »
Tietääkseni lambda korjaus on käytössä startista stoppiin. Tälläinen mielikuva ainakin jäänyt korjatkaa jos väärässä!
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #9 : 02.07.2016, 09:51:21 »
Tyhjäkäynnin sekoilu/humppaaminen johtuu joko sopituksen persiillään olemisesta tai likaisesta tk-servosta.  Se, että pölläyttää putkesta, viittaa sopitusvikaan. Vika voi olla antureissa (lämpö, lambda tai IMMu) tai sitten lastussa.
Sopitusvika oireilee äärimmäisen usein humppaavalla tyhjäkäynnillä, jos tk-servo on puhdas.

Tämän perusteella voisi olettaa lambdan olevan käytössä alusta alkaen.. Lambda tuohon on tarkoitus ollut vaihtaa muutenkin kun todella paljon ajettu, joten jossain vaiheessa senkin vaihdan ja katsotaan vaikuttaako..
Volvo 940 Turbo -97

The moose

  • Vieras
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #10 : 02.07.2016, 09:58:40 »
Yhteen yksilöön kun vaihdettiin ehjä konehuoneen suutinrele loppu se kierrosten vaeltelu. Täysin vakio 230 ft.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #11 : 02.07.2016, 10:15:48 »
Siis hetkinen, oliko nyt "vika" lastuissa?

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #12 : 02.07.2016, 10:44:16 »
Mulla oli tuollaiset päästöarvot kun bensanpaineen säädin oli rikki ja paine oli 5 bar.

Pöläytteli mehevät savut kylmäkäynnistyksessä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #13 : 02.07.2016, 11:10:16 »
Siis hetkinen, oliko nyt "vika" lastuissa?

Toistaiseksi ei ole tehnyt tuota raskasta käyntiä vakiolastulla mutta tuntuu kyllä käyvän rikkaalla vakionakin, nuo päästöarvot siis mitattu lämpimällä koneella vakio-ohjelmilla. Ero virilastuun oli se että ekalla kylmäkäynnistyksellä sytytti 1 1 3 vikakoodin mitä virilastulla ei tehnyt. Sittemmin nollasin ja koodia ei ole tullut vielä uudestaan.
Volvo 940 Turbo -97

Poissa ML

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FT käynnistys / tyhjäkäynti
« Vastaus #14 : 02.07.2016, 11:12:59 »
Mulla oli tuollaiset päästöarvot kun bensanpaineen säädin oli rikki ja paine oli 5 bar.

Pöläytteli mehevät savut kylmäkäynnistyksessä.

Bensapainetta en ole vielä päässyt mittaamaan kun ei ole sopivaa mittaria, tuon voisi tietenkin tarkistaa. Vakio-ohjelmalla ei ole tuota pölläyttelyä juuri tehnyt mutta autolla on nyt ajettu melko tiuhaan eikä ole saanut kunnolla kylmäksi jäähtyäkkään.. Virilastullakin tuo pölläytys ei ollut joka kertaista, ehkä 1/4 käynnistyksestä kävi raskaasti ja pölläytti. Siis kylmänä.. Kuumana ei tuota ongelmaa ollut mutta starteissa kyllä bensan haju oli voimakkaasti läsnä.
Volvo 940 Turbo -97

 

Carcom Oy  Ateho