Hei
Allekirjoittaneen 940 -97 B230 FT on alkanut tekemään seuraavaa, eli "kylmällä" koneella startattaessa lähtee käyntiin kyllä mutta käy puputtaen ja kuulostaa käyvän kolmella. Jos kaasua tallaa reilummin käynti muuttuu normaaliksi hetken kuluttua, pölläyttää putkesta samalla. Tulpat tarkistettuna tuon jälkeen, likaiset ja haisevat voimakkaasti bensalle. Samoin ajossa on havaittavissa alle 1/2 kaasun kiihdytyksissä pientä nytkyttelyä, täyskaasuvedot ok. Myös tyhjäkäynti ns leijuu ajoittain jääden 1500 - 2000 akselille kunnes laskee normaaliksi jonkin ajan kuluttua. Tyhjäkäynti myös heijaa noin 150rpm kun käy normaalia hiukan vajaata tonnia. Olisiko heittää veikkauksia oireiksi? Laajakaistaista lambdaa ei ole vielä mutta tulee piakkoin niin näkee jotain seoksista. Kuumalla koneella käynnistyy suoraan ok. Seuraavat osat vaihdettu alle 500km sisään:
- YKK anturi (Bosch)
- Virranjakajan kansi (Bremi)
- Pyörijä (Bosch)
- Sytkäjohtosarja (Bosch)
- Tulpat (Bosch / Denso 7 ja 6 lämpöarvoilla testattu)
- Sytytyspääteaste (tarvike intermotor)
- Ruiskun lämpöanturi (Bosch)
- Alipaineletkuja uusittu imusarjalle
- IMM puhdistettu (ei mitattu tai kokeiltu vaihtaa)
- Turbon Bypass tarkistettu ehjäksi ja alipaineletku uusittu
- Ahtoletkut tarkistettu ehjiksi, myös imuvuotoja etsitty turhaan
- Puristuspaineet mitattu, yhtenevät eikä suuria sylinterikohtaisia eroja
- Vikakoodit luettu EZK sekä LH, ei vikakoodeja 1 - 1 - 1
- Turbo laskee jo hiukan öljyä läpi, on menossa vaihtoon piakkoin
Autossa EZK sytkämodi ja ECUssa sekä sytkäpurkissa Tonin lastut. KL-cooleri vaihdettu muutoin kokoonpano täysin vakio. Ahdot noin 0,75 / 0,8 Bar. Paineet nostettu Turbosmartin Boost Tee bleedillä.
Mistä lähteä seuraavaksi etsimään syytä noille jutuille? Tyhjäkäyntimoottoria en ole tarkistanut / puhdistanut ja sen letkut myös alkuperäiset. IMM tosiaan testaamatta, kaasuläpän asentoanturia ei ole vaihdettu, lambda on oletettavasti paljon ajettu, nakuanturia ei ole uusittu.