Samppasport  Futurez

Hitsilukko topic

  • 150 Vastauksia
  • 96155 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #45 : 07.01.2011, 15:11:33 »
puikko on vaan käytössä. ei viitis hirveästi jättää sitä mujua sinne pyörimään.. ja mulla on tuossa toinen taka-akseli jo irrallaan niin taidan sen hitsata ja vaihtaa sisuskalut nykyiseen autos olevaan kun toi varaosa akseli on muuten nii ruostees. sisuskalut oli yllätyksellisen hyväs kunnos.
MSNS

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #46 : 07.01.2011, 15:13:57 »
Kuullostaa hauskalta!

Moolok. Ei välttämättä tarvi ottaa edes murikkaa pois vaan pelkkä kansi auki. Jos ei ole nopeusanturin kehää takana niin muistaakseni on tilaa severan et mahtuu hitsailemaan riittävästi molemmin puolin. Puikolla ny ainaki mahtuu mihin vaan. Siitä tulee vaa sitä pirun kuonaa.

Itellä on nopeusanturi takana joten kaveri valitteli mikin kanssa vähän ahtaudesta ja ei sitä ihan niin hyvin anturin puolelta saatu kun olis ehkä pitänyt.

Joo kyllä toi kemppaus onnistuu ilman murikan irroitustakin. Varsinkin jos kärry on enemmän hupikäytössä kuin normiajossa, eli pienet sivuäänet hampaisiin tarttuneista roiskeista ei haittaa, niin ilman muuta siitä vaan. Koppa auki ja pullollinen brake cleaneriä perään, niin on riittävän puhdas. Sitten vaan isolla virralla paljon tavaraa rattaisiin. Vielä jos haluaa hifistellä, niin laittaa ennen hitsausta pätkät harjaterästä rattaiden väliin ja kemppaa vasta sitten, niin ei kaikki rasitus kohdistu pelkästään hitsiin.
Tällä metodilla ainakin tehtiin perä paikallaan eräs katukäytössä oleva lankun pikkuperä kolme vuotta sitten. Viime kesänä sillä ajettiin Alastarossa 14,7, kaiken muun rääkin lisäksi, ja hyvin on kestänyt.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #47 : 07.01.2011, 16:00:54 »
No ompahan vaihtoehtoja millälailla tehdä:)
MSNS

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #48 : 07.01.2011, 16:12:25 »
puikko on vaan käytössä. ei viitis hirveästi jättää sitä mujua sinne pyörimään.. ja mulla on tuossa toinen taka-akseli jo irrallaan niin taidan sen hitsata ja vaihtaa sisuskalut nykyiseen autos olevaan kun toi varaosa akseli on muuten nii ruostees. sisuskalut oli yllätyksellisen hyväs kunnos.

Kai otit huomioon että jos vaihdat sisukalut perästä toiseen niin perä pitäisi sitten shimmata uusiksi? Ja sehän on melko V-mäistä ja työlästä hommaa tuo hammaskosketusten hakeminen.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Moolok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • Kokoa kyllä riittää.
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #49 : 07.01.2011, 18:00:29 »
Empäs oo ajatellu, mutta nyt kun mietin nii voi olla aika tympeetä toimintaa. Pitänee pitää mielessä kun päättää miten tekee. Tulee kuitenkin eteen tuokin joskus:DD
MSNS

AUH

  • Vieras
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #50 : 07.01.2011, 20:02:00 »
Tuossa taannoin ku kulkupelinä oli toyotaa (dx) ja voortia (mk1 ja 2) escorteja niin niistä hitsailtiin ihan paikallaan ollessa perät lukkoon ja kestävyyden kans ei ollu koskaan ongelmaa...vetarit voi tosin sillon tällön tarvia uusimista?  :D Ja sillai hitsailtiin et saumaa ei sit kannata säästellä eli ISOLLA virralla ja paljo...tuosta välikopasta meni perä heti sille iltaa ku sen ostin ja syykin löyty ku ei ollu hitsattu ku pikku pisteillä jumiin.  :idiot2: Niin ja nuo oli ihan ympärivuotisia käyttöpelejä ja hyvin nuiden kans arkiajossa pärjäsi ku ei siihen kaupanpihan ahtaimpaan väliin aina yritä survoa...tuota välikoppaa on vieläki ikävä ku oli niin pirun lystikäs auto ajella ku sama mitä oli vauhtia niin aina vaan kaasulla poikittain jos halutti leikkia, vaan oli tuo tekniikaltaan lähempänä halvimpia äffäläisiä ku vakiota!?  8)

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #51 : 08.01.2011, 01:06:26 »
Kuullostaa hauskalta!

Moolok. Ei välttämättä tarvi ottaa edes murikkaa pois vaan pelkkä kansi auki.

muistaa vaan sen ettei hitsaa vetareita kiinni ni saa joskus purettuakin.

Poissa pultsari_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #52 : 10.01.2011, 17:53:54 »
ei kyllä varsinaisesti kuulu tähän mutta ku perään liittyy ni kysyn silti. Eli ku oon torsenii laittamas autoo ni sekooko nopeusmittari paljon ku siin on se hammaskehä jossa on 48 hammasta. Laittais sellasen kehän mis olis joku about ~55 hammasta. rupeeko näyttämään paljon väärin. Entä onko tietoa kuinka iso väli siinä anturissa ja hammas kehässä on vakiona? Että mahtuuko pyörimään jos hammas kehä kasvaa about ~5mm. Toivottavasti ymmärsitte

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #53 : 10.01.2011, 20:15:22 »
ei kyllä varsinaisesti kuulu tähän mutta ku perään liittyy ni kysyn silti. Eli ku oon torsenii laittamas autoo ni sekooko nopeusmittari paljon ku siin on se hammaskehä jossa on 48 hammasta. Laittais sellasen kehän mis olis joku about ~55 hammasta. rupeeko näyttämään paljon väärin. Entä onko tietoa kuinka iso väli siinä anturissa ja hammas kehässä on vakiona? Että mahtuuko pyörimään jos hammas kehä kasvaa about ~5mm. Toivottavasti ymmärsitte

Pelkkä lautaspyörän hampaiden lukumäärä ei vaikuta nopeusmittarin näyttämään. Sen sijaan lautaspyörän ja pinjoni pyörän hampaiden suhdeluvun muuttuminen alkaakin jo vaikuttaa. Eli toisinsanoen, jos perän välitys muuttuu niin myös mittarin näyttämä muuttuu. Se kuinka paljon mittari näyttää poskelleen, riippuu ihan siitä kuinka paljon välitys muuttuu.

Nopeusanturin ja tunnistinkehän ilmaväli on muistaakseni muutamien millien luokkaa (2-3mm ?). Jos siis kehän halkaisija muuttuisi n. 5mm, säde muuttuisi n. 2,5mm, joten teoriassa voisi vielä sopia. Tosin jos menee kovin tiukalle, niin tunnistinta voi tuoda muutaman millin kopasta ulospäin laittamalla vaikka öljypropun tiivisteen "korokkeeksi". Toisaalta, jos vaihdat lautaspyörän, ei tunnistinkehän halkaisija muutu mihinkään (kaksi eri osaa, jos sähköinen tunnistin.)
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #54 : 10.01.2011, 20:24:01 »
Pelkkä lautaspyörän hampaiden lukumäärä ei vaikuta nopeusmittarin näyttämään. Sen sijaan lautaspyörän ja pinjoni pyörän hampaiden suhdeluvun muuttuminen alkaakin jo vaikuttaa. Eli toisinsanoen, jos perän välitys muuttuu niin myös mittarin näyttämä muuttuu. Se kuinka paljon mittari näyttää poskelleen, riippuu ihan siitä kuinka paljon välitys muuttuu.

No eihän muutu. Ei sitä nopeusmittaria kiinnosta kiertääkö kone satasen vauhdissa vaikkapa 2500 rpm (3.54 perä) vai vajaan 2800 rpm (3.91 perä) koska taka-akseli pyörii molemmissa saman 860 rpm ja akseliahan se mittaa.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #55 : 10.01.2011, 20:40:27 »
No eihän muutu. Ei sitä nopeusmittaria kiinnosta kiertääkö kone satasen vauhdissa vaikkapa 2500 rpm (3.54 perä) vai vajaan 2800 rpm (3.91 perä) koska taka-akseli pyörii molemmissa saman 860 rpm ja akseliahan se mittaa.

No joo, sorry, ajatuskatkos. Eihän 1030/31 perän sähköinen tunnistin haistele lautaspyörää vaan erillistä tunnistinkehää, kuten jo tuossa itsekin totesin. Mietin tuossa esimerkissäni erästä etuveto kinneriä, jossa perävälityksen muuttaminen vaikutti myös nopeustunnistukseen.

Eli otetaas vielä kerran: Takavetoisen Volvon perävälityksen muuttaminen ei vaikuta nopeusmittarin näyttämään, vaan paremminkin kierroslukumittarin näyttämään. Perämurikassa on erillinen kehä, jota banjokopassa oleva tunnistin haistelee.

Ensi kerralla lupaan ajatella ensin ja kirjoittaa vasta sitten, enkä seurustele muiden ihmisten kanssa samaan aikaan  :nuhtelu
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa pultsari_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #56 : 10.01.2011, 22:11:00 »
Siis lautaspyörästä ei ollut kyse vaan siitä nopeusmittarin hammaskehästä. Kuumentamalla tuskin menee vanha kehä paikalleen ja ei jaksa sorvauttaa niin nakertelin ite sellasen hammaskehää muistuttavan systeemin siihe. Eli ei pitäisi vaikuttaa nopeusmittarin hammaskehän hampaiden lukumäärä nopeusmittarii? Eli jos muuttuu 48 about päälle 50 hampaiseks.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #57 : 10.01.2011, 22:24:10 »
Kyllähän se vaikuttaa. Jos vanhassa kehässä oli 48 hammasta ja uudessa vaikka 52 niin yhden kierroksen mentyä mittari luulee että on mennyt jo täysi kierros ja neljä hammasta seuraavastakin. Ei hyvä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #58 : 10.01.2011, 22:45:36 »
Jos vakio on 48 ja sulla 55, prosentuaalisesti mittari näyttää ~ 15% enemmän eli 100 vauhdissa 115km/h
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Hitsilukko topic
« Vastaus #59 : 10.01.2011, 23:35:00 »
Ja ennestäänkin on muutama prosentti eli lähemmäs 120 näyttää 100:sen vauhdissa.
Mutta miten ihmeessä ne hammasmäärät muuttui koko ajan isommaksi kun kysyjällä oli 50 ja hemballa jo 55 ;D?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Autoracing  KL-varaosat