Proturbo  Autodiagnoosi

AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä

  • 77 Vastauksia
  • 28539 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #75 : 17.10.2011, 14:36:56 »
Tähän liittyen, onko kukaan sorvannut 960:n lootaa B23X koneiden perään?
960 AW30 sarjan lootaa asennettaessa pitää sähköistä muistaa:

Vaatii nopeussignaalin TCU:lle (Transmission Control Unit = vaihdelootan ohjainboksi), myös TPS, eli kaasuläpän asennon, eli joutuu asentaan potikan kuten tinakoneissa ja B204FT:ssä on, ja vaatii myös "momentinrajoituksen" moottorinohjaukselle, eli piuha lootan yksiköltä ECU:lle joka kertoo että "vähennäppäs vääntömomenttia" vaihdon ajaksi. Nämä ainakin, en ole varma onko muitakin juttuja. Ja sit 1995->, eli "uusikoppasessa" 960 lootan ohjainlaitteessa on myös perävälitys "merkitty" boksiin, eli väärä välitys aiheuttaa vikakoodin ja 3.vaihteella ajellaan sit.

Toiminnaltaanhan nää sähköohjautut on fiksumpia, mutta jos käytte ajamassa esim. 5-6-7 tai 8 vaihteisia automaatteja, toteatte että tuo AW30 on myös antiikkia. :) En lähtisi vaihtamaan, niin pieni se ero on toiminnassa (lähinnä se että on eri vaihto-ohjelmat ja sit 4.vaihteella turbiini lukkiutuu 62-70km/h).

Esim ZF 6HP26 laatikossa (6-vaihteinen sakemanniautoista 2002-> löytyvä loota) lukitsee jokaisen vaihteen ja pitää lukon päällä lähes kokoajan, paitsi kruisailunopeuksilla, ja silloinkin on osittainen lukitus päällä. Turbiinilukon toimintaa ei edes kokenut tahdo huomata muusta kun korkeintaan kierroslukumittarista.

Tosin, 4vaihteisia tomatteja saa satasilla... 5-6 vaihteisista joutuu pulittaan tuhansia sit...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #76 : 17.10.2011, 19:00:26 »

Viime talvena syyläri on ollut jäässä alarivoistaan, jotka olivat pullistuneet. Kylmästöinnillä varustetun automaagin kenno on reilun 10cm korkeampi kuin muiden mallien. Pakkasnesteet ovat mittarin mukaan kestäneet sen - 34 C ja viime talvena tulin eräässä motarin notkossa yöllä panneeksi merkille sen, että mittarin lukema oli -39 astetta, nopeutta tuolloin oli "riittävästi", joten lienen silloin se on kilahtanut jäihin?  :o


Ei se umpiluuhun mene. -34°C kestävä glykoliseos menee vaan sohjoksi tuon alla, eli ei enää oikein jäähdytä kun ei kierrä, muttei kyllä rikokaan paikkoja.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4450
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: AW71L laatikon toiminta kuumissa keleissä
« Vastaus #77 : 17.10.2011, 19:30:37 »
Ei se umpiluuhun mene. -34°C kestävä glykoliseos menee vaan sohjoksi tuon alla, eli ei enää oikein jäähdytä kun ei kierrä, muttei kyllä rikokaan paikkoja.

En tiedä mistä ilmiö johtuu, mutta näin on syyläri alareunalle käynyt. Jäätyminen on edistynyt arvaus, enkä ole tuota aikaisemmin huomannut. Minun aikana koneessa ei ole koskaan ollut puhdasta vettä ja tuota pullistumista en ole aikaisemmin havainnut, en edes coolerin vaihdon yhteydessä.
Ja juu, vesiglykoli-seos ei sinällään jäädy samalla tavalla mutta jos pakkasta on tarpeeksi, tapahtuu kaikkea mielenkiintoista. Pakkasen kesto on mitattu edellisen vaihdon yhteydessä (toista vuotta sitten).




Se onneton laatikkoöljyn lauhdutin kenno.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira