Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 D5 02vm. veto katoaa?

  • 73 Vastauksia
  • 28813 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vesimies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #15 : 13.04.2013, 18:09:51 »
Niin että olisivat samanlaiset nuo kaksi.Toivottavasti joku osaa kertoa, että uskallat tehdä tilauksen.
Jaa, tulikin tieto että ovat vanhempaan malliin. ;D
« Viimeksi muokattu: 13.04.2013, 18:28:35 kirjoittanut vesimies »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #16 : 13.04.2013, 19:26:22 »
Dieselin kumityynyt on merkattu "front" ja "rear", eli jotain eroja niissä on.

Noissa linkin tyynyissä ei näy olevan alipainemahdollisuutta? ???

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Re: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #17 : 13.04.2013, 20:03:45 »
Nyt kun nuo rikkinäiset on tulpattuna autossa, niin kyllä jyrinä lisääntyi alakierroksilla. Turbo toimi kyllä paremmin.

Löytyiskö noille kumeille varaosanumeroa jostain?
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Re: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #18 : 13.04.2013, 20:17:58 »
Onko ne ne kumit näitä? Sopiiko nämä?
http://www.ipdusa.com/products/7547/112762-front-and-rear-engine-mount-s60r-v70r

Lienee bensakoneen kumeja, kun ei vaikuttaisi olevan alipaine-liitäntää?

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Re: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #19 : 13.04.2013, 22:34:28 »
Nyt kun nuo rikkinäiset on tulpattuna autossa, niin kyllä jyrinä lisääntyi alakierroksilla. Turbo toimi kyllä paremmin.


Noinkohan....

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Re: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #20 : 13.04.2013, 22:38:17 »
Noinkohan....

Miksei?

Mä en epäile ainakaan hetkeäkään, etteikö vaikuttaisi molempiin.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Re: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #21 : 13.04.2013, 22:45:56 »
Miksei?

Mä en epäile ainakaan hetkeäkään, etteikö vaikuttaisi molempiin.

sama..

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #22 : 14.04.2013, 01:33:13 »
Toki alipaine ohjaus vaikuttaa molempiin. Kyseenalaistan vaan seuraavat väittämät olettaen että kumit ovat soirot.

"jyrinä lisääntyi alakierroksilla."
"Turbo toimi kyllä paremmin."

VNT ahdin toimii siten että alhaisilla kierroksilla siivet ovat kiinni. Ahdot siis nousevat mahdollisimman nopeasti. (Nyt jos esm auto lastutetaan niin näitä siipiä avataan vähemmän ja myöhemmin) Tämä tarkoittaa sitä että VNT säädin on kiinni. Tämä taas tarkoittaa sitä että moottorin tyynyjä ei imetä läjään vaan moottorin tuenta on mahdollisimman löysällä. Tämä taas sen takia että tyhjäkäynnillä ja alhaisilla kierroksilla tuo kone tärisee eniten ja sitä on haluttu vähentää.

Kun ahdot kierroksien mukana sitten nousee, siipiä avataan päästämällä alipaine turbon kellolle ja samalla siis noille tyynyille.

--> turbo siis oikeasti toimii huonommalla hyötysuhteella kun isoa osaa pakokaasujen virtausenergiasta ei enää hyödynnetä + moottorin tukikumit imetään lyttyyn jolloin värinät (joita siis ei isommilla kierroksilla niin ole) välittyvät paremmin koriin...

Toki jos auto on mennyt 3kilon jälkeen limb home moodiin niin voi kai sitä ajatella että turbo toimii paremmin. Jos taas vaan osa alipaineesta on mennyt harakoille, on turbo itseasiassa toiminut "paremmin" ennen korjausta, (onhan tässä keississä haljennut paineesta putkikin, sutimisen estot vilkkunu vaikka pito on ollut hyvä ja kone on vielä vetänyt hyvin  ;) )moottorin ohjaus on tietty voinu olla kahvilla kun ahdot on jotain muuta kuin pyydetty... Ja kun kumit on soirona niin se on siihen tärinään ihan sama onko letkut kiinni vai ei ja "alakierroksilla" jossa jytinän väitetään lisääntyneen ne ovat kuitenkin löysänä...

Oikeasti siis pitäisi todeta että kone toimii paremmin kun ahdot ei vuoda harakoille ja turbon ohjaus mahdollisesti toimii. Tuo jyrinä alakierroksilla on joku psygologinen seuraus siitä hajatuksesta että jo valmiiksi vuotavat ja toimimattomat kumit on nyt muka jotenkin tiukemmalla...

Että sellasta tässä mietiskelin, kertokaa toki paremmin tietävät miten se sitten oikeasti toimii ja menee, mä kun en näistä oikeasti tiedä juurikaan mitään ja tää on vaan tämmöstä lauantai kalsareissa mietiskelyä. (ja vähän ehkä saivartelua)  ;)

Pääasia että vessa kulkee taas.

No ainakin turbon putket pullisteli hyvin, kun paikalla autoa kaasutteli. Sitä en sitten tiedä mistä se paine niihin tuli.

Niin, toki sinne painetta jonkun verran tulee, mutta mitään kunnon ahtoja kuormittamattomalla koneella ei oikein tahdo saada ja pitää olla jo todella kovanluokan fakiiri että pystyy tuolla tekniikalla toteamaan että kone ahtaa hyvin. Tavalliset kuolevaiset tarvii siihen ihan ahtopainemittarin ja dynopenkin tai pitkän suoran.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2013, 02:25:48 kirjoittanut Grimmy »

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Re: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #23 : 14.04.2013, 07:49:29 »
Mitenkäs kun nuo tyynyt vuotavat, niin onko silloin jäykkinä vai mitenpäin? Ainakin tuntui siltä kuin se jyrinä olisi kovempaa alakierroksilla tulppauksien myötä. Kokeilen eilen kumpiakin vaihtoehtoja pariin otteeseen.
V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #24 : 14.04.2013, 09:19:40 »
VNT ahdin toimii siten että alhaisilla kierroksilla siivet ovat kiinni. Ahdot siis nousevat mahdollisimman nopeasti. (Nyt jos esm auto lastutetaan niin näitä siipiä avataan vähemmän ja myöhemmin) Tämä tarkoittaa sitä että VNT säädin on kiinni. Tämä taas tarkoittaa sitä että moottorin tyynyjä ei imetä läjään vaan moottorin tuenta on mahdollisimman löysällä. Tämä taas sen takia että tyhjäkäynnillä ja alhaisilla kierroksilla tuo kone tärisee eniten ja sitä on haluttu vähentää.

Kun ahdot kierroksien mukana sitten nousee, siipiä avataan päästämällä alipaine turbon kellolle ja samalla siis noille tyynyille.

--> turbo siis oikeasti toimii huonommalla hyötysuhteella kun isoa osaa pakokaasujen virtausenergiasta ei enää hyödynnetä

Mä olen ymmärtänyt VNT:n toimintaperiaatteen ihan toisin päin :)

Ahtimen siivet ovat normaalisti mahdollisimman auki ja sitten alipaineella niitä imetään enemmän kiinni, jotta ahdin alkaa tuottamaan enemmän ilmaa. Tämä siksi, että mahdollisessa vikatilanteessa ahdin ei jää maksimiahto asentoon, vaan menee nimenomaan nollapaineille. Myös siksi, että maantieajossa saadaan ahtopaine mahdollisimman pieneksi. Juuri siksi säätö toimii alipaineella, eikä ahtopaineella.

Alipainevuodosta on myös omakohtaisia kokemuksia ja ahdin alkoi vuodon korjaamisen jälkeen toimimaan, kuten sen kuuluukin.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4669
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Re: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #25 : 14.04.2013, 10:37:21 »
Onko ne ne kumit näitä? Sopiiko nämä?
http://www.ipdusa.com/products/7547/112762-front-and-rear-engine-mount-s60r-v70r

Nuo taitaa olla äRRän kumit.

Tunne on väärä. Ei niitä ahtoja saa paikallaan nousemaan.

0,5bar nousee suurin piirtein paikalla poljettaessa.

Mulla nousee yli 1barin paikallaan poljettaessa ja paineet nousee useasti yli 2,5barin kiihdyttäessa, ei kovin terveellistä..
Mistähän tällä kertaa vois lähteä vikaa hakemaan? Ja mikä letku se piti tukkia että saa ne tyynyt pois pelistä?
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Re: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #26 : 14.04.2013, 10:49:52 »
Mulla nousee yli 1barin paikallaan poljettaessa ja paineet nousee useasti yli 2,5barin kiihdyttäessa, ei kovin terveellistä..
Mistähän tällä kertaa vois lähteä vikaa hakemaan? Ja mikä letku se piti tukkia että saa ne tyynyt pois pelistä?

Jos tuo mun teoria pitää paikaansa tuosta VNT:n toiminnasta, niin tulee mieleen, että alipaine ei pääse tarpeeksi nopeasti pois ahtimen kellolta. Olisiko siis se lohkon kyljessä oleva säätösolenoidi tukossa?

Poissa Topelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
Re: Vs: Re: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #27 : 14.04.2013, 10:52:46 »
Nuo taitaa olla äRRän kumit.

0,5bar nousee suurin piirtein paikalla poljettaessa.

Mulla nousee yli 1barin paikallaan poljettaessa ja paineet nousee useasti yli 2,5barin kiihdyttäessa, ei kovin terveellistä..
Mistähän tällä kertaa vois lähteä vikaa hakemaan? Ja mikä letku se piti tukkia että saa ne tyynyt pois pelistä?

Tukin itse tällälailla.

V70 D5 vm 02 "optimoitu"

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #28 : 14.04.2013, 11:06:10 »
Mä olen ymmärtänyt VNT:n toimintaperiaatteen ihan toisin päin :)

Ahtimen siivet ovat normaalisti mahdollisimman auki ja sitten alipaineella niitä imetään enemmän kiinni, jotta ahdin alkaa tuottamaan enemmän ilmaa. Tämä siksi, että mahdollisessa vikatilanteessa ahdin ei jää maksimiahto asentoon, vaan menee nimenomaan nollapaineille. Myös siksi, että maantieajossa saadaan ahtopaine mahdollisimman pieneksi. Juuri siksi säätö toimii alipaineella, eikä ahtopaineella.

Alipainevuodosta on myös omakohtaisia kokemuksia ja ahdin alkoi vuodon korjaamisen jälkeen toimimaan, kuten sen kuuluukin.

Heh, olen edelleen eri mieltä. Tässä tarvitaan kohta asiantuntijaa  :)

Kyllä mulla on edelleen sellainen käsitys että niihin ahtimen siipiin säädetään tehtaalla minimiaukeama missä ne ovat kun painekello on lepotilassa.
Mahdollisessa vikatilanteessa tapahtuu juuri niinkuin tapahtuu, eli ahdot karkaavat ja moottorinohjaus huomaa sen, syöttö katkaistaan ja kotiin pääsee vikatilassa.

Jos alipaineella ohjattaisiin siipiä kiinni ja se ei toimisi meinaisi se sitä että se auto ei kulkisi yhtään mihinkään ja ero toimivaan autoon olisi dramaanttinen. Silloin täällä näiden "meno loppui kolmessa tonnissa" juttujen sijasta ihmeteltäisiin kun vessalla ei tahdo päästä pihasta pois ja moottoritie nopeudet rampin päässä olisi joku märkä uni.

Lisäksi niitä tyynyjä tuskin halutaan pitää esm tyhjäkäynnillä ja alhaisilla kierroksilla "kovina" koska tällöin se moottori täryyttää eniten.


Mutta voin siis olla väärässä, tämä on vaan tämmöstä järkeilyä.

edt: Nyt kun tuli oikein ihmeteltyä niin sanotaan nyt vielä se että VNT ahdin ei oikeasti toimi näin suoraviivaisesti (kuten perinteinen hukkaportti versio kiinni = maks paine / auki = vähemmän painetta) vaan siipien kulma suhteessa turbiiniin vaikuttaa myös vääntöön jne ja niitä liikutellaan eri asentoihin eri kierroksilla/paineilla. Eli sen verran otetaan takaisin että voi olla että se turbo tässä tapauksessa toimii paremmin kun niiden siipien säätö toimii eri kierrosalueilla.


Mulla nousee yli 1barin paikallaan poljettaessa ja paineet nousee useasti yli 2,5barin kiihdyttäessa, ei kovin terveellistä..
Mistähän tällä kertaa vois lähteä vikaa hakemaan? Ja mikä letku se piti tukkia että saa ne tyynyt pois pelistä?

Aika kovat ahdot paikallaan poljettaessa jos yhteen baariin nousee. Myönnän tietämättömyyteni näiden diisseleiden kanssa, viimeksi kun olen laittanut autoa kulkemaan se oli T5 ja siinä ei tollasiin lukemiin pääse millään.

Toinen yleinen vika näissä ahtimissa on että ne siivet ovat jumissa ja toimivat vain osalla sitä toiminta aluetta. Tällöin ahtoja ei pystytä täysin kontrolloimaan ja ne voivat nousta / olla nousematta (riippuen siitä mihin ne siivet jumii) vaikka alipaine ohjaus toimisi ihan oikein.

http://www.youtube.com/watch?v=Gc2awh0O0Bc
« Viimeksi muokattu: 14.04.2013, 11:45:10 kirjoittanut Grimmy »

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4669
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Re: V70 D5 02vm. veto katoaa?
« Vastaus #29 : 14.04.2013, 11:11:29 »
Jos tuo mun teoria pitää paikaansa tuosta VNT:n toiminnasta, niin tulee mieleen, että alipaine ei pääse tarpeeksi nopeasti pois ahtimen kellolta. Olisiko siis se lohkon kyljessä oleva säätösolenoidi tukossa?

Joskus katoin videon VNT:n toiminnasta mutta en muista mistä se löyty.
Sen solenoidin olen putsannu jokin aika sitten ja vaikutusta ei ollu. Eräs tälläkin foorumilla vaikuttava heitti ilmoille hukkaportin syylliseksi..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo