Samppasport  Futurez

B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen

  • 13 Vastauksia
  • 9562 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HoSeZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« : 13.11.2011, 20:20:18 »
Onko kellään tietoa kuinka kyseisen moottorin oma moottorinohjausyksikkö sopeutuu turbo-käyttöön, riittääkö bensan syöttö ? Ja vaatiiko kone muita muutoksia toimivuuden suhteen?  Vai onko oma moottorinohjaus ihan hyödytön...

Ja tarkoitus ei ole hakea suuria tehoja vaan sopivan kestävää jää kulkinetta   :P

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #1 : 14.11.2011, 20:33:29 »
Tätä käsitelty juuri tämän koneen osalta useaan otteeseen foorumilla.

Koneen heikot MEKAANISET kohdat ovat sylinterinseinämät jotka tahtovat räjähtää paljon yli 1bar ahtopaineella = 400-450hv (jenkkilässä jätkä räjäytti 2kpl koneita 426hv tehoilla) ja kanget antautuvat samoissa kohdin.

Bensansyöttö riittää vakiona 250hv nurkille vaparina, ahdettuna ei ehkä sinnekkään, eli uudet suuttimet tarttee hommata ja moottoriohjausyksikkö ohjelmoida (tähän löytyy ohjelmia ja ohjeita foorumilta). En jaksa näitä nyt hakea, mutta tuolla "lastuviritys" osiolla löytyy vinokoneen lastuttamisesta, ja about samat säännöt pätevät. 1994 asti on Motronic 1,8 ja 1995-1998 on Motronic 4.4.

Eikös tuo 204hv ole ihan tarpeeksi jäälle?

Vaparitehoja saa helposti vaihtamalla pakosarjat esim BMW M50 koneisen peltisatseihin (kiinalaisia saa 100e pari) ja uus putkisto, sitten jos lisää haluaa läppärungot ja kannen porttaus. Noilla aletaan lähestymään 250-260hv ainakin, nokat vaihtamalla varmaan 300hv.

Puristus-suhde 3,0L mallissa on 10,7:1, eli sitä ei heti tarvitse muuttaa, tosin on kova ahtokäyttöön, mutta 0,8-1bar onnistuu ainakin E85 ajaessa ja sillä liikkuu koppa kun koppa jo tarpeeksi.

Laita kone ja tekniikka kevyempään koppaan ni liikkuu paremmin.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa HoSeZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #2 : 14.11.2011, 20:46:37 »
Ok , kiitoksia tiedosta täytyy siirtyä sinne lueskelemaan...

Ja kulkupuoltahan on noin vaparinakin ihan mukavasti (ainakin jäälle), mutta turboauto on "vaan mukavampi" ;)
 
Siitä kopasta sen verran, että meinasin tuon koneen laittaa 360 volvoon, kun ei ole ainakaan vielä sellasta sattunu vastaan tulemaan.

Että eiköhän se tolla paketilla aikahyvin liikukkin ja eihän kaikkea tehoa tarvi käyttää, vaikka sitä oliski :)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #3 : 14.11.2011, 20:59:59 »
Hommaa tuohon koneeseen S/V40 2.0T koneen 83 mm männät. Saisi puristuksia alemmas edullisesti.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #4 : 14.11.2011, 21:07:24 »
Eikös tuo 204hv ole ihan tarpeeksi jäälle?


Siitä kopasta sen verran, että meinasin tuon koneen laittaa 360 volvoon, kun ei ole ainakaan vielä sellasta sattunu vastaan tulemaan.

Tee suosiolla keskimoottoriauto käyttämällä etuvetoisen vaihteistoa. Normipaikalla kone-laatikko yhdistelmä on pitkä paketti eikä takapyörille tule painoa sitäkään vähää mitä siellä on vakiona
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa HoSeZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #5 : 14.11.2011, 21:40:43 »
Tietysti mäntien hankkiminen olisi hyvä vaihtoehto ja puristuksia tarvitseekin toki laskea, mutta eikös rälläkkä ole kuitenkin halvin puristuksien laskija  ;D   
Ei toki se kaikkein kestävin...

Ja mitä tulee tuohon keskimoottori autoon niin tietysti se olisi kaikkein järkevin vaihtoehto nimenomaan jäälle tuon etupään paino-ongelman vuoksi... kuitenkin budjetin ollessa mahdollisimman pieni taidan ryhtyä paino-ongelman ratkaisuun mielummin kun rupean rakentamaan keskimoottorista-autoa, mikäli vielä tänä vuonna mielin tuolla jäälle päästä. (Kun tuota tekemistä on muutenkin ihan riittämiin...)
Tietysti tuollaisen uudemman volvon 850 etuvetoinen 5 sylinterinen vapari löytyisi läheiseltä purkaamolta, katsotaan mitä tuleman pitää... kiitos ehdotuksesta kuitenkin  ;)

Poissa HoSeZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #6 : 11.12.2011, 21:47:23 »
Ettiskelin tuolta "Lastutus"-osiosta, mut ei sieltä ainakaan omaan silmään osunu yhtään kyseisen koneen lastuttamiseen kohdistuvaa keskustelua?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #7 : 11.12.2011, 21:52:59 »
Ettiskelin tuolta "Lastutus"-osiosta, ...
Motronic 4.4:stä eli uudemman koneen ruiskusta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1699.0
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HoSeZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #8 : 11.12.2011, 22:33:03 »
Ok, kiitoksia

Ja ton koneen ahtamisee ei oo sitten mitään muuta keinoa kun sijoittaa jo heti moottorin ohjauksee noinki paljon ku ois kyse vaan "jää-autosta" ? Mitä ei oo mahdollisuus saada enää ees rekisteriin.

Et tota omaa ei voi ohjelmoida mitenkään, ku ei tarttis tosiaan paineitakaan paljoa joku puolisen kiloa riittäis mainiosti.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #9 : 11.12.2011, 22:56:18 »
Ok, kiitoksia

Ja ton koneen ahtamisee ei oo sitten mitään muuta keinoa kun sijoittaa jo heti moottorin ohjauksee noinki paljon ku ois kyse vaan "jää-autosta" ? Mitä ei oo mahdollisuus saada enää ees rekisteriin.

Et tota omaa ei voi ohjelmoida mitenkään, ku ei tarttis tosiaan paineitakaan paljoa joku puolisen kiloa riittäis mainiosti.
Saa sinne varmaan jotain 0,2bar, mutta sit suuttimet on tapissa... ne riittää 250hv nurkille, eli teet mitä teet, ne saa vaihtaa ekaks. Ton vakioruutankin pysyty lastuttamaan ja varmaan ohjelmoimaan, kato tuotal Motronic4.4 lastutus topicista.

Jos kerran jäärataromu, nakkaa veke niin paljon painoa kun voit, eli sisusta, ovipahvit, kaikki vaan mitä irtoaa, 960:pissä sitä tavaraa on PALJON, 2-300kg lähtee helposti.

Ei mitään autoa voi turbottaa sijoittamatta polttoaineensyöttöön ja saada 50% lisätehoa, ei kaasariturboa, ei melkeen mitään. Jonkun L-jet ruiskullisen ehkä voi ahtaa ja saada tehot 110->140hv, mutta sekin on vaan 25% lisä, ei 50% jota nyt näytät hakevan 0,5bar paineilla (204hv + 0,5bar = n.300hv).

Jos tuo on ongelma, tänne saa aina luovuttaa tuolaisia moottoreita, kahdelle olis käyttöä. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa HoSeZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #10 : 12.12.2011, 21:27:24 »
Ei se ongelma oo, mutta nyt kun kyseessä on tosiaan tuollainen peli niin mahdollisimman halvalla olis takotus päästä eli esim käytety osat kuten juuri tuo moottorinohjaus olisi oikeinkin tervetullut...

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #11 : 12.12.2011, 22:11:43 »
Isompien suuttimien vaihto voi riittää jos ahtopaineet pysyy maltillisena. Käytetyt suuttimet ei montaa kymppiä maksa. Seosmittari vois olla sitten kans hyvä.. Motronic aika fiksu laite nakutusantereineen jne niin ei se moottori välttämättä heti hajoa :)
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #12 : 12.12.2011, 23:55:20 »

Vaparitehoja saa helposti vaihtamalla pakosarjat esim BMW M50 koneisen peltisatseihin (kiinalaisia saa 100e pari) ja uus putkisto, sitten jos lisää haluaa läppärungot ja kannen porttaus. Noilla aletaan lähestymään 250-260hv ainakin, nokat vaihtamalla varmaan 300hv.


Tämä kuulosti mielenkiintoiselta. Onko vastaavia virityksiä miten tehty maailmalla ja olisiko näistä jotain dokumentoituja projekteja löydettävissä?

Poissa HoSeZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: B6304 FS (R6 DOHC 24V 3.0L) -Koneen ahtaminen
« Vastaus #13 : 13.12.2011, 21:53:57 »
Isompien suuttimien vaihto voi riittää jos ahtopaineet pysyy maltillisena. Käytetyt suuttimet ei montaa kymppiä maksa. Seosmittari vois olla sitten kans hyvä.. Motronic aika fiksu laite nakutusantereineen jne niin ei se moottori välttämättä heti hajoa :)

Okei kiitos tiedosta, katsotaan miten aika riittää ja suunnitemat pitää.
Ja toi seossuhdemittari onkin ollu ostoslistalla kun eipä sitä "seossuhdetta muuten oikee selville saa"  ;)

 

Ateho  Elekma